handdator

Visa fullständig version : Illamående under träning, hur åtgärda?


JonasAfOdenstam
2009-05-17, 21:15
Häromdagen blev jag under ett pass så pass utmattad nästintill illamående så till den mån att jag valde att bryta istället för att slutföra passet. Det är ju inte helt optimalt, så jag tänkte rådfråga er kolozzer om hur jag kan undvika detta i framtiden.


Så här ser mina omständigheter ut:

Dagligt kalori-intag:
ca 1500 under vilodag, ingen särskild fokus på protein. 2500 under träningsdag, de extra 1000 kalorierna nästan uteslutande kött av något slag. Jag inser att detta inte är optimalt för att bygga muskler, men eftersom jag är i behov av lite slimmande samt lyfter rätt lätt tror jag att jag kan komma undan med detta. Har märkt viss muskeltillväxt trots dieten, dock inte i den mån som man kanske skulle önska.

Träningstider:
På morgonen innan frukost, inte oftare än var tredje dag.

Vilotid:
60 sekunder mellan reps och övningar, om inte det tar längre tid att förbereda nästa övning.

Övningar: (om nån har de svenska namnen på läppen...)
Squat 2x8 22.5kg
Standing one-legged calf-raise 2x15 kroppsvikt
Bench press 2x8 22.5kg
Deadlift 2x8 22.5kg
Seated barbell press 2x8 22.5kg
* Bent-over row 2x8 10kg (här jag bröt efter första reppen)
Dumbbell shrug 2x8 15kg
Barbell curl 8+6 20kg
Crunch 2x12 kroppsvikt
+stretching och uppvärmning.
(Övningarna ser ut som dom gör för jag anpassat till vad jag har i hem-gymmet, dvs stång + bänk.)

Övrigt:
Dricker mycket vatten, är koffeinist men dricker endast vatten innan och under pass. Relativt nybörjare, har kört lite av och till, denna session har pågått sen en och en halv månad tillbaka. Efter deadliften är jag normalt sett redigt slut, den tar väldigt bra, men jag har dock inte behövt bryta tidigare. Att bygga muskler är inte mitt primära mål just nu, snarare att lära mig god form och undvika överdriven muskelförlust under tiden som jag slimmar bort lite fläsk.


Mina funderingar hittills:
Kan jag öka min paus mellan reps och övningar, utan att förlora någon nämnvärd fördel?
Borde jag kanske dela passet i två och köra sådana halvpass med en dags vilodag mellan, istället?
Vore ett mindre kalori-intag nån timme innan morgonpasset på sin plats?
Borde jag förlägga mitt pass på kvällen snarare än på morgonen?

Jontez
2009-05-17, 21:22
Om du mår illa så kan du ju prova att försöka äta något före passet. Alltså inte direkt innan men någon timme innan så du får energi från frukosten, då kanske illamåendet försvinner.

Att köra en 2-split skulle jag nog föredra för att få lite mer vila och som du sa, en vilodag mellan varje pass kan vara en bra lösning

Jag vet inte hur lång du är eller hur mycket du väger, men som jag sa så ett litet mål innan morgonpasset skulle göra att du har mer energi och då säkert kan lyfta lite mer :)

Att lägga passet på kvällen kan vara en lösning men jag föredrar själv att träna på förmiddagen men egentligen bara för att det är mindre folk

Sebbe_H
2009-05-17, 21:23
Ät innan, hade också problem med det ett tag förr, löste sig genom att äta.

ceejay
2009-05-17, 21:24
Gärna längre pauser på större övningar, alltså basövningarna som använder flest leder och mest vikt används. 60 sekunder är imo för kort tid för att återhämta sig innan nästa tunga set.

Övningar som shrugs eller crunches kan du ha lite kortare pauser på.

DSBM
2009-05-17, 21:38
Första månaderna jag tränade kunde jag bli väldigt lätt illamående, utmattad och så vidare. Det blev dock bättre med tiden.

JonasAfOdenstam
2009-05-17, 21:57
Tack för svaren. :)

Jag tar och äter något nån timme innan, samt ökar pauserna mellan reps och efter, för squats och deadlifts. Skönt att ha nånstans att fråga om sånt här.

Sticky Cake
2009-05-17, 22:07
Ät cirka 90 - 180 minuter innan träningen. Slarva inte heller med maten dagen efter(vilodagarna)

dream_theater_
2009-05-17, 22:16
Har med haft samma problem som du beskriver. Kommer dock inte ihåg när eller varför det försvann. Värsta gången någonsin, var en gång när jag mådde fruktansvärt illa, och hade av misstag köpt en burk tonfisk med olja istället för vatten. Jag dog. Nästan.

He-man
2009-05-17, 22:20
Jag tycker att det är svårt att få i sig tillräckligt med energi till frukost för ett morgonpass. Därför föredrar jag att träna senare på dagen då jag hunnit fylla på med några mål, kanske du har möjlighet att prova det om inget annat hjälper?

Yoman
2009-05-17, 23:01
Testa ha högt kaloriintag dagen innan träning istället för träningsdagen. Den energin man har idag är väl lagrad från vad man åt igår.

uerrr
2009-05-17, 23:36
vid benpassen är svag huvudvärk och illamående mer en regel än ett undantag

Anton Fräs
2009-05-18, 05:54
Du får testa dig fram, finns flera bra tips i tråden. För vissa passar det att äta precis innan träning och andra blir illamående till tusen av det. Testa dig fram och utvärdera är mitt tips. Personligen är jag lyckligt lottad, blir knappt illamående någonsin när jag kör, endast om det är ben på schemat och jag ätit lite väl nära inpå.

Scratch89
2009-05-18, 06:41
Dricker du någon form av flytande protein direkt innan träning, eller under passet? Om du gör det, testa att hälla i betydligt mer vatten.

JonasAfOdenstam
2009-05-20, 19:17
Jag testade en lite annorlunda rutin idag. Upp, frukost, sen en timmes vila på maten innan jag satte igång. Tre minuters vila mellan repsen och efter för squats och deadlifts.

Kände mig lite mindre kapabel än vanligt, squatsen var segare än dom brukade och bänkpressen tyngre än jag mindes. Bröt vid samma punkt som förut, och kände mig ännu sämre den här gången. Svag som bara den i benen i duschen efteråt.

När jag filosoferar om det så här i efterhand så kanske jag bör testa lite längre vila på maten, låta den sjunka undan så jag inte kan skylla på den.

Eftersom jag fortfarande blev sliten, trots extra vila, kanske jag kör för tungt? Lätta lite på vikterna och bygga upp långsamt, eller kanske dela passet på två trots allt? Delat pass är lite tråkigt eftersom det tar mer tid sammanlagt, men jag har ju grejorna i hemmet så det är ingen katastrof.

Sen kan man ju alltid teorisera att jag är lite mesig och känner efter för mycket och bara bör pressa vidare, men jag vill gärna tro att det inte är så det är i det här fallet. ;)


En möjlig uppdelning av passet kanske skulle vara:

1 dags vila.

Squat 2x8 22.5kg
Standing one-legged calf-raise 2x15 kroppsvikt
Deadlift 2x8 22.5kg
Crunch 2x12 kroppsvikt

1 dags vila.

Bench press 2x8 22.5kg
Bent-over row 2x8 10kg (här jag bröt efter första reppen)
Seated barbell press 2x8 22.5kg
Dumbbell shrug 2x8 15kg
Barbell curl 8+6 20kg
Crunch 2x12 kroppsvikt

Nån som har någon invändning på den uppdelningen?

Spene
2009-05-20, 19:31
Äter jag ett stort mål för nära inpå träningen mår jag illa som sjutton. Minst 3 timmar brukar jag vänta om det är något rejält jag ätit.

Black Star Abyss
2009-05-20, 19:33
Brukar bli illamående av helkroppsövningar. Det går över om du lägger dig på en bänk och vilar.

TorbjornFred
2009-05-21, 16:04
Jag har haft exakt samma problem!
Jag har tränat nu i 8 veckor och mådde också riktigt illa när jag körde ben, även rygg/biceps brukar kunna kännas som att jag är nära att spy och yr.

men igår såg jag din post här på forumet, såg att några tipsat om att äta bättre och mer före passet, så jag testade och satan vilken skillnad, jag inte bara kände mej piggare jag ökade nått löjligt på sista övningarna tack vare att mina krafter sprutade ur mej! innan brukade jag bara äta frukosten här under och sen träna 1 timme efter det.

Jag började dagen så här:
sov 8 timmar,
9.00, vaknar, frukost: 3dl fiberhavrygryn, 4dl mjök och en halv banan mixxat som jag sen häller i mej. avslutar med whey-80 proteinshake

11.00, Rester från gårdagen, fortfarande rätt mätt så ingen överdrivet stor portion.
Skinkwok med grönsaker och råris. Efter maten börjar jag suga i mej sakpligt med vatten tills jag känner mej pissnödig.

12.30 tar jag en banan en näve blandade nötter och mer vatten tills jag pissar. sen går jag ner på gymmet till 13.00 utan en gäsp!