handdator

Visa fullständig version : Höjer mig inte i bänkpress...


jopalage
2009-05-17, 15:19
Har ett problem som jag stör mig på och det är att jag inte höjer mig i bänkpress. Jag höjer mig i allt annat. För mer än 1 månad sedan jag tog jag 3 * 60 och 1* 70 ( maxa 70 med andra ord ) Har tränat bra sedan dess men tar inte mer än 4* 60 nu... Alltså bara höjt mig 1 rep!

Hur ska jag göra för att höja mig i bänkpress??

väger 69 kg...

tack på förhand

Upptaget
2009-05-17, 15:26
hur ofta kör du bänkpress? varierar du vikterna så du inte kör på samma vikter och reps varje pass?

Måste variera annars händer det ingenting tillslut.. kör 1 lätt pass på en vikt där du klarar 8-12 reps nästa gång så kör du tyngre och gör 3-4 reps..

har du ökat i allt annat så är det nog bara brist på variation, och antar att du kör fler bröstövningar än bara bänkpress?

p1r
2009-05-17, 15:31
skriv ner hur du tränar bänk och hur ofta

jopalage
2009-05-17, 15:42
Har tränat bänk ungefär 1 gång i veckan, ibland 2 gånger i veckan.

har kört 3-4 reps varje set varje pass den senaste tiden, jag ville bygga och då skulle man träna tungt hörde jag...

Jag kör bänkpress och hantelpress

Tänkte börja med nedåt lutande bänkpress också

Är inte så jättestark i triceps, bör jag satsa på det för att höja mig i bänk också?

Reticulum
2009-05-17, 15:57
Variera antalet repetitioner, så att du inte kör 3-4 reps varje pass, utan kör exempelvis 3-6 reps ena passet och 6-8 nästa pass.

rockafellah
2009-05-17, 16:16
Eller 4 veckor högrepps och sen 4 veckor lågrepps :)

doommessiah
2009-05-17, 16:21
Ja...för att bli stark i bänk måste du ha starka triceps, du måste även ha en stark rygg och starka axlar för att bli bra i bänk. Det är även fördelaktigt att vara stark i bålen och benen för att bli en bra bänkpressare.

Träna smala bänkpressar, vanlig bänkpress, tricepspressar, latsdrag, roddar, axellyft åt sidan och bakåt, dvs allt som gör dig starkare i överkroppen. Lägg dig stabilt på bänken med axlar och röv i bänken, drag ihop skulderbladen och spänn hela kroppen. Fötterna skall vara i backen.

Träna mellan 1-5 reps i bänkpress, smalbänk och tricepspressar. Träna komplementen mellan 3-12 reps. Satsa på att bli starkare hela tiden och försök att gå upp i kroppsvikt så skall du se att det lossnar.

Sätt pers i bänkpress med olika bredd på greppet i både reps och ettor och försök sedan att slå dina rekord med jämna mellanrum...

doommessiah
2009-05-17, 16:30
Det går bra att träna bänkpress tre dagar i veckan om man inte tränar för tungt eller lika varje pass...

Tex kan du träna tung bänkpress på måndag, för att på onsdag träna smalbänk och triceps i reps, sedan tränar du lätta explosiva bänkar med olika grepp för teknik och fart på lördag. Komplemmentera detta med de andra övningarna för överkroppen och resten av kroppen så kommer det att gå bättre...

Kauppi
2009-05-17, 16:31
Ja...för att bli stark i bänk måste du ha starka triceps, du måste även ha en stark rygg och starka axlar för att bli bra i bänk. Det är även fördelaktigt att vara stark i bålen och benen för att bli en bra bänkpressare.

Träna smala bänkpressar, vanlig bänkpress, tricepspressar, latsdrag, roddar, axellyft åt sidan och bakåt, dvs allt som gör dig starkare i överkroppen. Lägg dig stabilt på bänken med axlar och röv i bänken, drag ihop skulderbladen och spänn hela kroppen. Fötterna skall vara i backen.

Träna mellan 1-5 reps i bänkpress, smalbänk och tricepspressar. Träna komplementen mellan 3-12 reps. Satsa på att bli starkare hela tiden och försök att gå upp i kroppsvikt så skall du se att det lossnar.

Sätt pers i bänkpress med olika bredd på greppet i både reps och ettor och försök sedan att slå dina rekord med jämna mellanrum...

+1!
kunde inte sagt det bättre själv!

jopalage
2009-05-17, 16:40
okej, ska jag göra samma med triceps och andra muskler, ena passet tungt 3-6 reps, andra passet 8-10 ?

Mourten
2009-05-17, 16:43
Variera, ät mkt, vila ordentligt och ta i på gymmet.
Just bänk rekommederar jag pyramidträning!

stafh
2009-05-17, 16:51
Tänkte börja med nedåt lutande bänkpress också

Undvik det. Inte bra att ha huvudet så lågt i förhållande till resten av kroppen när man tar i ordentligt.

Reticulum
2009-05-17, 16:53
Undvik det. Inte bra att ha huvudet så lågt i förhållande till resten av kroppen när man tar i ordentligt.

Beroende på lutningen brukar det oftast inte vara någon fara så länge man inte har tänkt att ligga där medan man vilar mellan seten.

Mourten
2009-05-17, 16:54
Undvik det. Inte bra att ha huvudet så lågt i förhållande till resten av kroppen när man tar i ordentligt.

Neråt lutanade är ett bra kompliment till bröst träningen, som recticolium säger.

p1r
2009-05-17, 16:55
Undvik det. Inte bra att ha huvudet så lågt i förhållande till resten av kroppen när man tar i ordentligt.

lågt? Lutande bänk kan väl vara bra för att träna övre delen av bröstet? rätta mig om jag har fel!

Reticulum
2009-05-17, 16:59
lågt? Lutande bänk kan väl vara bra för att träna övre delen av bröstet? rätta mig om jag har fel!

Vad jag vet används namnet lutande bänkpress för både incline och decline pressar.

jopalage
2009-05-17, 17:05
okej, men summan av kardemumman!

Kommer det bli bättre om jag börjar träna såhär:

bröst & triceps pass 1:

Tung träning 4-6 reps
några olika övningar

Bröst & triceps pass 2:

Lättare träning, 8-10 reps
några olika övningar

samt, god vila och kost

Reticulum
2009-05-17, 17:23
Ja, det ser ut som ett bra upplägg. Se till att få tillräckligt med vila mellan passen.

jopalage
2009-05-17, 17:31
okej, tänkte köra det på tisdag och lördag är det tillräckligt med vila?

tungt på tisdag, lättare på lördag

Sticky Cake
2009-05-17, 17:41
okej, tänkte köra det på tisdag och lördag är det tillräckligt med vila?

tungt på tisdag, lättare på lördag

Ja.

Kör snabba reps på ditt lättare pass.

jopalage
2009-05-17, 17:59
Tack för alla svar! :)

stafh
2009-05-17, 18:42
lågt? Lutande bänk kan väl vara bra för att träna övre delen av bröstet? rätta mig om jag har fel!

Jo men då lutar den åt andra hållet.

130kg finsk sisu
2009-05-17, 18:54
Ja...för att bli stark i bänk måste du ha starka triceps, du måste även ha en stark rygg och starka axlar för att bli bra i bänk. Det är även fördelaktigt att vara stark i bålen och benen för att bli en bra bänkpressare.

Träna smala bänkpressar, vanlig bänkpress, tricepspressar, latsdrag, roddar, axellyft åt sidan och bakåt, dvs allt som gör dig starkare i överkroppen. Lägg dig stabilt på bänken med axlar och röv i bänken, drag ihop skulderbladen och spänn hela kroppen. Fötterna skall vara i backen.

Träna mellan 1-5 reps i bänkpress, smalbänk och tricepspressar. Träna komplementen mellan 3-12 reps. Satsa på att bli starkare hela tiden och försök att gå upp i kroppsvikt så skall du se att det lossnar.

Sätt pers i bänkpress med olika bredd på greppet i både reps och ettor och försök sedan att slå dina rekord med jämna mellanrum...
+1 på detta.
Viktigt att komma ihåg om du satsar på att lyfta mycket är att bänkpress inte är en bröstövning om man satsar på stora vikter. Träna överkroppen mångsidigt och framförallt skaffa dig starka triceps och en stabil bröstrygg.

patrikjo
2009-05-17, 19:17
+1 på detta.
Viktigt att komma ihåg om du satsar på att lyfta mycket är att bänkpress inte är en bröstövning om man satsar på stora vikter. Träna överkroppen mångsidigt och framförallt skaffa dig starka triceps och en stabil bröstrygg.

Jag är lite kass på termer, vad menar du med bröstryggen? Förslag på övningar?

Har precis upptäckt hur mycket bättre allt går när man börjar variera lite mer än att bara ligga och pumpa ut sina åttor eller tior...

LindaS
2009-05-17, 19:22
Jag är lite kass på termer, vad menar du med bröstryggen? Förslag på övningar?

Har precis upptäckt hur mycket bättre allt går när man börjar variera lite mer än att bara ligga och pumpa ut sina åttor eller tior...Vilka "termer"? Det är precis vad det låter som, mittemot bröstet, på/i ryggen.

130kg finsk sisu
2009-05-17, 19:26
Traps,rombs,lats dvs hela överdelen av ryggen.

Anders The Peak
2009-05-17, 19:48
Traps,rombs,lats dvs hela överdelen av ryggen.
Är det inte dags att köra igång en bänkpresskursit nu Freddi?
Jag tycker att du startar en tråd där du går genom grunderna till styrka och kanske just styrka i bänk.

130kg finsk sisu
2009-05-17, 19:59
kolla i allmänna styrkelyft delen. Där har jag en sådan tråd!

mrt4
2009-05-17, 21:59
Vill inte vara petig, men ökar du 1 rep i månaden så är det ju inte jättedåligt!

om tex 1 år gör du ju 12 reps mera på den vikten, fast när du orkar kanske 3 till så ökar du väl kanske vikt, och fortsätter du öka 1 rep i månaden så är du ju på gång :-)

Henkezd
2009-05-17, 22:14
Variation är nånting jag helt glömt bort verkar det som, jag varierar inte jätte mycket, jag har kört på en vikt jag tar 10 gånger, sen kört samma tills jag tar den 15 ggr, sen ökar jag till en annan vikt jag tar 10 gånger, men det är längesen jag såg nån stor skillnad.
MEN, jag har tagit mig från att maxxa 65 i bänk till att säta 80x6 varje gång jag försöker ( men 90 vill sig inte riktigt än :P )
Och detta på ungefär 6 månader.

Men variation är iaf en sak jag börjat känna behövs nu :)

Angående lutande press så tycker jag inte nedåtlutande press behövs, undersidan av mina bröst har fått bra definition bara av att ligga ordentligt, har även hört nåt om att ta ner stången lite längre ner mot magen(?) inget jag kör på, får lätt ont i axlar om jag inte tar ner stången aningen över nipplarna. Men hade varit kul att få det bekräftat om det är sant eller inte.

vicarious
2009-05-18, 17:12
Vad jag vet används namnet lutande bänkpress för både incline och decline pressar.

Nej. Med lutande bänkpress syftar man på, som den också kallas, snedbänk. Det vill säga incline.

Pratar man om decline heter det nedåtlutande bänk/hantelpress.

För övrigt så skapas ett onödigt högt tryck i huvudet när man ligger med huvudet neråt och samtidigt tar i och pressar.

http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-3/

Citerar Joel Hallström som har författat den här artikeln:

"De studier som gjorts avseende EMG aktivering vid olika bänklutningar visar på ytterst marginell skillnad. Personligen tycker jag de flesta borde lägga mer tid på att lära sig rätt teknik istället för att fundera på hur de ska prickskjuta övre/nedre bröst."

Heddan
2009-05-18, 19:15
Citerar Joel Hallström som har författat den här artikeln:

"De studier som gjorts avseende EMG aktivering vid olika bänklutningar visar på ytterst marginell skillnad. Personligen tycker jag de flesta borde lägga mer tid på att lära sig rätt teknik istället för att fundera på hur de ska prickskjuta övre/nedre bröst."

Värt att tänka på. Rätt teknik (dock är vad som klassas som rätt teknik i bänkpress en definitionsfråga) för utveckling av bröstmuskulaturen är det primära att tänka på innan man att oroar sig över snea och/eller nedåtlutande pressar.