handdator

Visa fullständig version : Körde jag "full" ?


Jorpa
2009-05-17, 03:22
Kom precis hem från en fest, tog bilen dit, tänkte sova där... men jag drack aldrig upp mina drickor. Jag drack 3 xider(33cl ,4.5 %). Började dricka 20:30 ~ och tog sista klunken 23:00. Sen satte jag mig i bilen kl 4.

Tänkte dra redan kl2, hade inte kännt något alls utav de 3 xiderna. Kl3 tänkte jag också dra, men sen så segade jag mig framför en dator för att dra ut på den alkoholen som eventuellt fanns kvar. 4 Fick det fan va nog, så jag körde hem.

Nå, vad tror ni. Jag vet att det va lite dumt, att jag kanske låg nära gränsen, men jag tror fan jag var helt nykter.

Biceps
2009-05-17, 04:43
Hmm ska se.. det där borde bli lite drygt 11 cl 40%-ig sprit om jag inte räknat helt åt helvete. Tror det e enligt systembolaget så bränner kroppen 1,5-2cl 40%-ig i timmen... borde varit lugnt

maaherra
2009-05-17, 08:25
Du kan vara lugn.

sandstorm
2009-05-17, 08:28
Jag tror att det var dumt. Dessutom ska man akta sig noga för att köra när man är för trött (vilket jag inte vet om du var).

Pepparkakssmurfen
2009-05-17, 10:02
3st 33cl cider mellan 20.30-4.00
Utan att räkna så är jag rätt säker på att det var lugnt.

coxie
2009-05-17, 10:05
Borde nog varit lugnt.

kjell33
2009-05-17, 10:05
Tror att själva förutsättningen är fel....så snart du känner att du är tvungen att sitta ner och fundera på om du är grön ska du avstå från att köra......

Pelle2
2009-05-17, 10:39
Jag tror att det var dumt. Dessutom ska man akta sig noga för att köra när man är för trött (vilket jag inte vet om du var).

Vad präktiga vissa ska vara då, herregud.. vem fan har inte kört trött?:laugh:
Sen skulle han ha varit dödstrött skulle han säkert inte ha kört, men han skrev ju inte ens något om det.

Du kan nog vara lugn.

sandstorm
2009-05-17, 11:05
Vad präktiga vissa ska vara då, herregud.. vem fan har inte kört trött?:laugh:
Sen skulle han ha varit dödstrött skulle han säkert inte ha kört, men han skrev ju inte ens något om det.

Du kan nog vara lugn.

Jag har kört trött massor av gånger (kört dagen efter också, för den delen) men det tog ett bra tag innan jag insåg att det är illa det också.

Handcuff
2009-05-17, 11:08
Vad präktiga vissa ska vara då, herregud.. vem fan har inte kört trött?:laugh:



Reaktionsförmåga och förmågan att hantera information under trötthet är kraftigt försämrad.

Ungefär 20 procent av alla trafikolyckor i Sverige kan relateras till trötthet. 50 människor dör i trötthetsrelaterade olyckor och betydligt fler skadas svår.

Dessutom är det olagligt

Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.” Den som kör bil efter att ha varit vaken 20-24 timmar kan jämföras med någon som har 0,8 promille alkohol i blodet.

Källa NTF: http://www.ntf.se/Stockholm/default30273.asp

Clarkolofsson
2009-05-17, 12:14
Ingen fara!

Bönne
2009-05-17, 13:42
Med tanke på hur du fylleskrivet så bedömmer jag att du var packad.

Vissa är lättpåverkade kärringar helt enkelt...

Jorpa
2009-05-17, 15:57
Med tanke på hur du fylleskrivet så bedömmer jag att du var packad.

Vissa är lättpåverkade kärringar helt enkelt...

Jasså ? :)


Hursomhelst, jag var inte trött, hade kännt mig nykter sen 1.

Anledningen till att man har den rattfyllelagen är ju trots allt inte för att fånga pågränsen stackare som mig. Alla som kör med 1+ promille, det är DÄR olyckorna kommer.
Har en kompis som körde 2 mil efter att han hade druckit 12 starköl, jag var inte med men alla som var med sa att det gick väääldigt vingligt.

Snobbe
2009-05-17, 16:21
Jasså ? :)


Hursomhelst, jag var inte trött, hade kännt mig nykter sen 1.

Anledningen till att man har den rattfyllelagen är ju trots allt inte för att fånga pågränsen stackare som mig. Alla som kör med 1+ promille, det är DÄR olyckorna kommer.
Har en kompis som körde 2 mil efter att han hade druckit 12 starköl, jag var inte med men alla som var med sa att det gick väääldigt vingligt.

Om man dricker 12 stark öl och sen sätter sig o kör så är man fan dum i huvvet. Finns fan ingen ursäkt. efter 12stark öl så är man inte ens i närheten av nykter längre.

von huff
2009-05-17, 16:31
Jag brukar aldrig köra bil efter att jag har druckit fler än två öl fastän jag är hos en kompis som bor 1-2km ifrån mig.Du hade nog ingenting i blodet då du väntade så pass länge.Största faran är om man blir tvungen att köra på morgonen efter att man festat då känner man sig ofta nykter men det överskrider lätt promillegränserna endå.
Jag tycker att det är sjukt att promillegränsen för roderfylleri i Finland är 1 promille.Nog är omdömesförmågan ganska mycket försämrad vid en promille

Jorpa
2009-05-17, 16:59
och 0.8 i de flesta staterna i USA.. upp till 1.2 har dom även.

WHITEFOLKS
2009-05-17, 17:26
0.8 för rattfylla i USA? Då måste du prata båt och inte bil.

Jorpa
2009-05-17, 18:04
Bil. Det är som sagt inte ALLA stater, men de flesta har jag för mig.

aelgen
2009-05-17, 18:05
0.8 är det i england sist jag kollade. 2-3 pints och sen ut i bilen är helt vanligt. Jag tycker det är lite för mycket men vad ska man göra.

Visserligen känner man folk som kör bättre när de är packade än nyktra då de vill vara helt säkra på att de inte gör något fel (ingen ursäkt, bara ett kul påpekande).

Folk kör för jävla dåligt i sverige i allmänhet. Jag tog mitt körkort i Frankrike och där kör dem x antal ggr bättre än medelsvensken trots alla svenskars tjöt om hur värdelöst folk kör utanför Sverige.
Tacka fan för Autobahn, där kan folk köra (oftast).
Lite OT :D

mangs
2009-05-18, 08:21
Har en kompis som körde 2 mil efter att han hade druckit 12 starköl, jag var inte med men alla som var med sa att det gick väääldigt vingligt.

Om man dricker 12 stark öl och sen sätter sig o kör så är man fan dum i huvvet. Finns fan ingen ursäkt. efter 12stark öl så är man inte ens i närheten av nykter längre.

Om man ser en kompis halsa 12 Starköl och sedan inte ingriper när han sätter sig vid förarsätet är man "fan dum i huvvet".

Klart man inte skall köra bil varken onykter eller dödstrött men det gäller för alla att se till att folk som inte bör köra håller sig undan från bilen.

Stoltz
2009-05-18, 08:49
Om man ser en kompis halsa 12 Starköl och sedan inte ingriper när han sätter sig vid förarsätet är man "fan dum i huvvet".

Klart man inte skall köra bil varken onykter eller dödstrött men det gäller för alla att se till att folk som inte bör köra håller sig undan från bilen.

Hur fan tänkte de när de satte sig i bilen..
"Don't be a pussy, he seems legit."

KlopFer
2009-05-18, 08:56
Visserligen känner man folk som kör bättre när de är packade än nyktra då de vill vara helt säkra på att de inte gör något fel (ingen ursäkt, bara ett kul påpekande).


Kom fram en snubbe på en fest för något år sedan och sa något liknande. Att han kör bättre efter några groggar för då är han mera uppmärksam på regler och ligga rätt på vägen å blabal.

Jovars, men när det ramlar ut en fyllekaja på vägen så hinner han ändå inte bromsa. idiot brat är vad det var

Tomten
2009-05-18, 09:15
Jag tycker att det är sjukt att promillegränsen för roderfylleri i Finland är 1 promille.Nog är omdömesförmågan ganska mycket försämrad vid en promille

Den lagen finns ju till för att finnarna överhuvudtaget ska kunna köra bil ;)

johan karlberg
2009-05-18, 15:17
Vad präktiga vissa ska vara då, herregud.. vem fan har inte kört trött?:laugh:
Sen skulle han ha varit dödstrött skulle han säkert inte ha kört, men han skrev ju inte ens något om det.

Du kan nog vara lugn.

Men han var ju så trött att han glömde skriva att han var dödstrött oxå ;)

Snafu
2009-05-18, 15:26
Det tog ett par år men min svenska "FÖR HELVETE DU HAR JU DRUCKIT EN STARKÖL DU KAN JU INTE KÖRA BIL NU" har försvunnit. Bra? Antagligen inte, men du kommer inte ha kvar några engelska vänner om du börjar surgrina om det hela. De flesta dricker nog, som Aelgen säger, 2-3 öl utan att tänka på det (eller de kanske tänker på det men gör inget åt det). Öl är vad kaffe är i Sverige, ungefär.

mangs
2009-05-18, 15:49
Skillnad på 2-3 öl och 12 flaskor med. Skulle en polare dra i sig 12 flaskor och sedan ge sig ut för att köra bil finns det inte en chans att jag inte hade ingripet. Skulle han däremot ta en 2-3 öl under en hel kväll för att sedan köra hem hade jag kanske tänkt annorlunda.

RösböJunior
2009-05-18, 21:33
Det som händer när man druckit är just att man får taskigt omdöme

det känns 100 procent "lugnt" resonerar man, jag skall ta det lugnt osv.
Tror nog det inte var någon fara för TS beroende på hur van förare denne är,vad för bil + trafiksituationen.
(skillnad på vingla runt i villakvarter,tätort med tung bil än att köra några mil mindre skogsväg )

Själv har jag säkert kört på Gränsen många gånger när man slutat dricka 21-22 och sedan kört 4 på morgonen. Men då brukar man köra väldigt sakta och det är i princip ingen trafik (oftast på landsvägar & 2-1 där jag bor)

D-Crawler
2009-05-18, 21:36
Har för mig att de är 1 i Österrike, helt sjukt. Skulle dock inte förvåna mig, varenda taxi chafför vi hade verkade dyng.

p1r
2009-05-18, 21:58
Var säkert lugnt men de är väl ingen anledning att chansa?

Jorpa
2009-05-18, 23:30
Skillnad på 2-3 öl och 12 flaskor med. Skulle en polare dra i sig 12 flaskor och sedan ge sig ut för att köra bil finns det inte en chans att jag inte hade ingripet. Skulle han däremot ta en 2-3 öl under en hel kväll för att sedan köra hem hade jag kanske tänkt annorlunda.

Som sagt, jag var inte med :) Men han var som sagt jätte full och han ångrade sig. However, han har gjort de 2-3 till, inte lika full. Men fortfarande 1-promille full.

Var säkert lugnt men de är väl ingen anledning att chansa?

Orkade inte va kvar där, jag är en sån som verkligen tycker om sin egen säng :) speciellt efter en kväll ute... Mmmmm, så schönt

maaherra
2009-05-19, 06:22
http://1.bp.blogspot.com/_6fZZXPW1wA8/SAMeQ-aEUbI/AAAAAAAAAEU/RtEtNmCogv0/s320/Rattfulla+m%C3%A4n.jpg