handdator

Visa fullständig version : Frusen gammal kycklingfilé?


Slartibartfast
2009-05-16, 14:31
För ett par veckor sedan märkte jag att jag hade ett paket marinerad kycklingfilé i kylen som det var sista förbrukningsdag för, men jag hann inte steka upp dem så jag slängde dem i frysen. Idag tog jag fram dem och tänkte steka dem. Är det vettigt eller borde man slänga?

Beepfaaarp
2009-05-16, 14:40
Jag hade inte ens funderat på saken utan glatt tuggat i mig. Är det packat i butiken brukar väl bäst före ligga innom en till två dagar. Ligger det specialförpackat med skyddande "vetenskaps gas" så håller det längre och kan, om jag inte minns fel, smaka lite skumt i värsta fall.

Jag skulle äta, men det är inte baserat på någon som helst förståelse för hur baciller fungerar.

Eddie Vedder
2009-05-16, 14:46
Jag skulle äta, men det är inte baserat på någon som helst förståelse för hur baciller fungerar.

Jag skulle också äta utan att tveka. Och ändå vet jag en helt del om mikroorganismer och livsmedel.:D

Se till att stek igenom ordentligt Slarti. Inget rosa kött i mitten o.s.v. Sverker kanske kommer slå mig på fingrarna nu men det får jag ta, jag skulle själv inte oroa mig ett skvatt.:)

Slartibartfast
2009-05-16, 14:49
Nice! :eating:

Tack, gossar! :thumbup:

Sverker
2009-05-16, 15:59
Jag skulle också äta utan att tveka. Och ändå vet jag en helt del om mikroorganismer och livsmedel.:D

Se till att stek igenom ordentligt Slarti. Inget rosa kött i mitten o.s.v. Sverker kanske kommer slå mig på fingrarna nu men det får jag ta, jag skulle själv inte oroa mig ett skvatt.:)

Marinerat kött är alltid en risk.
Eftersom Slartibartfast frös in på Sista förbrukningsdag så har kycklingen passert den dagen idag.

Tjaa...vad ska man skriva. Stek den hårt så går det kanske bra:D

ceejay
2009-05-16, 17:07
Marinerat kött är alltid en risk.
Eftersom Slartibartfast frös in på Sista förbrukningsdag så har kycklingen passert den dagen idag.

Tjaa...vad ska man skriva. Stek den hårt så går det kanske bra:D

yUAEk8MO1Bg

Kauppi
2009-05-16, 17:14
säger bara. what the f*ck?! du i filmen?

snej
2009-05-16, 20:57
HAHAHA vilken jävla film. Fan va ja garva

grakka
2009-05-16, 22:05
Hahaha Ceejay! Klockrent! Är det du som steker? :D

Anton Fräs
2009-05-16, 22:54
HAHAHAHA, herre jävlar vad rolig den filmen var.

OnT Stek på Slarti :)

Slartibartfast
2009-05-17, 13:36
HAHAHA vilken jävla film. Fan va ja garva

+1 HAHAAhah! :D

ontopic var filéerna utsökta.

Pontus H
2009-05-17, 18:26
+1 HAHAAhah! :D

ontopic var filéerna utsökta.

nice.

nåväl, de kunde lika gärna varit äldre än vad det stod på dem då de packar om gammalt kött och sätter nya etiketter på dem.

Sverker
2009-05-17, 19:20
Var då någonstans ?

Källa på det.

swarre
2009-05-18, 17:52
OFT: Är det någon som vet när detta med datummärkning infördes? Årtionde duger gott.

Jag slutar aldrig att fascineras över människors fixering vid dessa datum.

swarre
2009-05-18, 17:58
nåväl, de kunde lika gärna varit äldre än vad det stod på dem då de packar om gammalt kött och sätter nya etiketter på dem.

Det är ytterst få butiker som paketerar och märker kyclking själva. Detta är en förutsättning för att det ska gå att göra som du beskriver.


Dessutom:

Var då någonstans ?

Källa på det.

+1

Pontus H
2009-05-18, 18:04
jadu ica gjorde väl det, var ju en jättegrej för något år sedan.

Eddie Vedder
2009-05-18, 18:07
jadu ica gjorde väl det, var ju en jättegrej för något år sedan.

Ja men du påstår ju att det görs idag. Vad har du för belägg för det? Och menar du ICA nu också eller förekommer det på mer ställen du känner till?

swarre
2009-05-18, 19:03
jadu ica gjorde väl det, var ju en jättegrej för något år sedan.

Det stämmer bra, det var det jag refererade till genom "(Uppdrag Granskning)". (Jag vet att det inte är en helt korrekt referens)

Men det handlade om köttfärs, som packades om med nytt datum. På ett antal ICA-butiker. Det är väldigt stor skillnad mellan detta och ditt påstående. Att kött packas om med nytt datum. Det är ett väldigt generellt uttalande där du även påstår att detta är någonting som fortfarande pågår.

Som jag dessutom tidigare har sagt så är det skillnad på kött i allmänhet och kyckling.