handdator

Visa fullständig version : Sömnbrist försämrar prestationsförmåga i dart


King Grub
2009-05-16, 09:15
*uppdate* *uppdate* *uppdate* *uppdate* *uppdate*

Sixty subjects were tested five times per waking day on two occasions for accuracy and reliability in throwing 20 darts at a target. Two experimental conditions were investigated: following a normal nocturnal sleep (7-8 h sleep, normal) and after having retired to bed 4 h later than normal the previous night but rising at the normal time (3-4 h sleep, sleep deprivation). Sublingual (core) temperature and subjective estimates of alertness and fatigue were measured in all sessions. Performance at throwing darts was assessed by three methods: mean distance of the dart from the bulls-eye; number of times the target was missed; and variability of the scores from the darts thrown. There was no evidence that performance was affected by physical fatigue arising during the course of throwing the 20 darts. All variables showed significant diurnal rhythms, those of alertness and performance being phased over 1 h earlier than core temperature, and that of fatigue over 1 h earlier than the inverse of temperature. Core temperature was not affected by sleep deprivation, but all other variables showed significant changes, indicative of mood and performance decrement. Increasing time awake was associated with decreased alertness and increased fatigue, as well as slight negative effects upon performance. We conclude that the simple task of throwing darts at a target provides information about chronobiological changes in circumstances where time awake and sleep loss might affect psychomotor performance.

Chronobiol Int. 2009 May;26(4):756-68. Effects of One Night of Partial Sleep Deprivation upon Diurnal Rhythms of Accuracy and Consistency in Throwing Darts.

Pjotor
2009-05-16, 09:40
Sömnbrist lever rövare med det mesta som kräver finmotorik. Bra att få det bekräftat.

BobaFett
2009-05-16, 09:49
Haha behövde man verkligen göra en studie på detta :P

Finns det nån studie på att en kvart i solen på morgonen kan kompensera för dålig sömn? Hörde nån på radion som föreläste om hur viktig solen var för oss.

joriice
2009-05-16, 10:17
Tack! :D

Stoltz
2009-05-16, 11:55
:laugh::laugh::laugh:

mjeuuu
2009-05-16, 12:02
Men vänta nu, jag har ju låtit bli att sova pga att du skrev att inaktivitet som sängliggande är dåligt för muskeltillväxten, Grub. Betyder detta att jag borde lägga in sömn i mitt träningsschema igen?

Egonom
2009-05-16, 13:43
Men vänta nu, jag har ju låtit bli att sova pga att du skrev att inaktivitet som sängliggande är dåligt för muskeltillväxten, Grub. Betyder detta att jag borde lägga in sömn i mitt träningsschema igen?Många säger att man ska sova var tredje timme men jag har hört att periodisk sömn är effektivare. Du sover alltså 8 timmar och sedan låter du bli att sova resterande 16 timmar. :Virro

MangeByggarn
2009-05-16, 13:59
Men vänta nu, jag har ju låtit bli att sova pga att du skrev att inaktivitet som sängliggande är dåligt för muskeltillväxten, Grub. Betyder detta att jag borde lägga in sömn i mitt träningsschema igen?

Tar du dig efter allt han säger och studierna? :laugh:

stevebc
2009-05-16, 14:25
Härligt med sarkasmen :D

Bullaz
2009-05-16, 14:36
Känns som att denna tråd är ganska överflödig i mångas ögon, inklusive mina. Men som pjotor sa kan man ju koppla den till andra aktiviteter, lär knappast bara gälla dart. :)

King Grub
2009-05-16, 14:38
Ja, det är lätt att göra sig lustig över den, men resultaten är faktiskt användbara, inom många andra tänkbara områden.

BobaFett
2009-05-16, 15:20
Grub, vi uppskattar faktiskt att du uppdaterar oss med de senaste studierna :)

xarizma
2009-05-16, 16:08
Tack för informationen

mjeuuu
2009-05-16, 16:09
Grub, vi uppskattar faktiskt att du uppdaterar oss med de senaste studierna :)
Indeed. Min pappa spelar faktiskt dart. Eller spelar och spelar... säger man ens så?

Han tycker om dart iallafall... :)