handdator

Visa fullständig version : Klädkoder tack!


Lellan
2009-05-16, 08:30
Jag har tydligen levt under en sten, för jag känner mig alltid grymt osäker på när man bär vad.

Ex ikväll ska jag på grillfest hos en kompis, hennes kille fyller ojämt. Vad har man på sig då? Jeans å top? Klänning? En kompis sa att jag inte skulle ta joggingdress.. (Tack det fattade jag.. ;) men är som sagt rätt nollad)

Bröllop i kyrka - inga bara axlar, övriga bröllopskoder är ju bara att så upp i etikettböcker, mkt lättare. Begravning osv likaså.

Men andra sociala situationer? Vad tycker ni? Privat fest, utgång, restaurang, arbetsintervju osv? Måste erkänna att jag trots hög ålder känner mig rätt osäker vad som är lagom nerklätt/uppklätt på sånt. :( (har inte varit så social senaste 6 åren typ, kanske bidrar)

KalleBalik
2009-05-16, 08:32
Klänning på en grillfest? Då hade iaf jag höjt på ögonbrynen. En top och jeans funkar perfekt på en sån tillställning.

Genesis
2009-05-16, 08:37
Klänning på en grillfest? Då hade iaf jag höjt på ögonbrynen. En top och jeans funkar perfekt på en sån tillställning.
Höjt ögonbrynen av beundran då hoppas jag. Varför skulle klänning vara fel på en grillfest? Alltså ingen festblåsa förstås utan något enklare.

KalleBalik
2009-05-16, 08:42
Höjt ögonbrynen av beundran då hoppas jag. Varför skulle klänning vara fel på en grillfest? Alltså ingen festblåsa förstås utan något enklare.

Kom på att min uppfattning om hur en klänning ser ut nog är en aning skev, en enklare klänning passar säkert bra på en grillfest.

dream_theater_
2009-05-16, 08:48
På grillfest känns det svårt att komma underklädd, såvida du inte dyker upp i morgonrock eller den där träningsoverallen.. Kjol på tjejer är det bästa som finns. Men det är inte direkt högsommar, så jag hade gått för jeans.

-xR-
2009-05-16, 09:02
Hellre överklätt än tvärtom i alla lägen.

coxie
2009-05-16, 10:24
Hellre överklätt än tvärtom i alla lägen.

Qft, men det är bra mycket enklare som kille. Drar vi på oss en vettig kostym så går det att använda i nästan alla lägen. När det är för finklätt så drar man bara på sig ett par byxor och en tröja/skjorta, svårt att misslyckas som pojke.

young_george
2009-05-16, 10:25
På en grillfest ska kan man ju fan kunna ha träningsoverall, eller "grilldress" som det kallar i vårt västra broderland.

Men om du nu inte kan ha det, så går väl jeans bra

Loke
2009-05-16, 11:03
Tja, tillåter vädret så är klänning att föredra eftersom nästan alla tjejer blir snggare i det och en somrig klänning kan knappast anses för uppklätt i någon situation.

Men är det grillfest men för kallt för lätta klänningar så är det ju jeans som gäller. Då med en snygg överdel som ger lite klänning-känsla.

Grejen med att förstå sånt här är ju att ofta gå ut på ställen som kräver att man klär upp sig till någon nivå, då får man snabbt känsla för det. Jag ger dig igen rådet att lyfta blicken, observera mer och tänka mindre :)

Lellan
2009-05-16, 11:04
Har en tunika/klänning som jag inte vet om jag ska behålla, rädd att den blir hängandes om jag behåller just för jag inte vet när jag ska ha den...

Men kan man ha den till jeans, el funkar detta? :

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3670356&postcount=11695
:confused: /hälsningar socialt missanpassad 30+are.. ;)

Ska på konferens med jobbet på en herrgård, känner mig lika lost där men nästan mer när det bara är födelsedagskalasgrillkväll som ikväll.. vilka stooora frågor.. *rolleyes* (gött att inte ha värre bekymmer dock)

Psychological
2009-05-16, 11:05
Jag brukar komma i mina jobbarkläder och ljuga ihop något att det tex körde ihop sig på jobbet och jag han inte hem o byta. Det e bara för att jag är så fattig och har bara två olika tröjor .Det e pinsamt att bara visa sig i dom , men mindre pinsamt o visa sig i jobb kläder efterson man alltid har dom på jobbet....

Vinter
2009-05-16, 11:12
Finns det klädkoder? Det enklaste är att se sig om på stan vad andra har på sig, och låta sig inspireras av det man tycker är snyggt. Sedan är det bara att plocka ihop en egen stil, några bas plagg som jacka och jeans/klänningar. Sedan lite olika man byter dagligen.

coxie
2009-05-16, 11:16
Klart det finns klädkoder, men tycker inte det är något att bry sig om när man ska på en fest med polarna.

Vinter
2009-05-16, 11:19
Klart det finns klädkoder, men tycker inte det är något att bry sig om när man ska på en fest med polarna.

Koder är till för att hackas inte sant? :D

Lellan
2009-05-16, 11:20
Klart det finns klädkoder, men tycker inte det är något att bry sig om när man ska på en fest med polarna.

Sant, men i vissa fall kanske man bara festat med samma gäng 1-2 gånger per år i typ 5 års tid och får lite noja när man utökar bekantskapskretsen till fler roliga människor. Har jag hört.


Pschycho: Förresten är jag också fattig, men jag går på Myrorna å gillar läget. :)

Yes
2009-05-16, 13:14
I 99% av fallen brukar jag inte bry mig om någon klädkod, och det tror jag är den vanligaste inställningen bland folk. De flesta bryr sig inte om sånt i dagens samhälle utan nästan alla är oftast väldigt ledigt klädda och kör hellre "sin egen stil".

Sen finns det undantag förstås. Bröllop, begravningar, finare tillställningar, arbetsintervju och om det finns klädkoder på arbetsplatsen. I vissa kretsar är det väl viktigare än i andra också.

I ditt fall med grillfesten hade jag kört på något som ser snyggt ut och är bekvämt/praktiskt(typ nåt som är svalt när det är soligt och sen något att ta på sig om det blir kallare senare mot kvällen).

-squat-
2009-05-16, 13:52
Qft, men det är bra mycket enklare som kille. Drar vi på oss en vettig kostym så går det att använda i nästan alla lägen. När det är för finklätt så drar man bara på sig ett par byxor och en tröja/skjorta, svårt att misslyckas som pojke.

Jag tycker tjejer överlag klär sig mer dressat än killar.

coxie
2009-05-16, 13:54
Jag tycker tjejer överlag klär sig mer dressat än killar.

Jo men det beror nog mest på att killar inte orkar bry sig, titta bara på folk som tycker det funkar med linne på krogen.

-squat-
2009-05-16, 14:03
Jo men det beror nog mest på att killar inte orkar bry sig, titta bara på folk som tycker det funkar med linne på krogen.

Sant. Tjejer är ju till vardags mer dressade än vad killar är när dom ska ut på krogen.

userfriendly
2009-05-16, 15:07
Jag är också usel på sånt där. Har helt enkelt börjat köra på att klä mig i det jag känner för. Vill jag ha klänning så tar jag det, vill jag ha jeans så tar jag det. Man blir van vid att sticka ut efter ett tag ;)
Annars är det väl lämpligt att ringa dit man ska och fråga "vad ska du ha på dig?", den kör jag en del :)

Wille005
2009-05-16, 15:09
Dagens i-landsproblem.

shadowfire
2009-05-16, 15:14
det är lite för kallt ännu för enbart klänning kanske, men det kan vara snyggt med leggings eller vad det heter och en klänning ändå... eller en tunika (jag har svårt o skilja på tunika o klänning). En jacka att ovanpå det att ta till om det blir för kyligt o allt är biff... jeans o top är nice, men nu när sommaren är nalkandes så är det snyggt med damer som klär sig somrigt.

Grazzafukkinrazzi
2009-05-16, 15:15
Jo men det beror nog mest på att killar inte orkar bry sig, titta bara på folk som tycker det funkar med linne på krogen.

Ett gasplinne på krogen sitter aldrig fel :naughty:

userfriendly
2009-05-16, 15:17
Ett gasplinne på krogen sitter aldrig fel :naughty:

Nej vekrligen inte :D

Lellan
2009-05-17, 12:28
Dagens i-landsproblem.

Du, det känns som att det var jäkligt länge sedan jag kunde unna mig ilandsproblem så jag gör det med glädje. :D Nojjar med ögonbrynen rynkade med ett tillhörande leende så ingen fara på taket. :)

Leggings och klänning/tunka med ballerina el sneakers var tydligen klädkoden för gårdagen så ilandsproblemet flaxade iväg när jag anlände (och ersattes med u-landsproblem, "fan vad jag är törstig" ;) - jag veeeeeet man får inte säga så.. kanske bakfyllehumor).

Ringde aldrig och kollade med dem som hade festen, men det var ett bra tips - ni fixade biffen denna gången dock - tack så väldans! *kissass*

I veckan ska jag på konferens med nya jobbet, men då tänker jag inte noja öht utan gå på tipset att ta det jag känner mig fin och trivs i - en fin klänning till kvällen blir det däremot absolut. KUL m kläder jue, de behöver inte bara användas i täckande syfte.. :thumbup:

rQx
2009-05-17, 13:07
Snygg outfit på bilden, fungerar i de flesta lägen anser jag.

Madame
2009-05-17, 16:17
...och ersattes med u-landsproblem, "fan vad jag är törstig" ;) - jag veeeeeet man får inte säga så.. kanske bakfyllehumor).

:laugh: rofl! och jag är inte bakfull :D

johan karlberg
2009-05-17, 22:03
Jo men det beror nog mest på att killar inte orkar bry sig, titta bara på folk som tycker det funkar med linne på krogen.

oj, jag råkade ta av mig skjortan och hade ett linne under, sen vart jag ju ombedd att gå därifrån med :) never again

Scratch89
2009-05-17, 22:24
Jag tyckte att det var en jättefin outfit.

Lellan
2009-05-18, 06:43
Snygg outfit på bilden, fungerar i de flesta lägen anser jag.

Tack! Ska noja mindre, nu när outfiten är koloapproved känns det väldans mkt bättre, nästan så jag glömde bort att det emellanåt kändes som om jag knatat ut naken i nattlinne. :)

:laugh: rofl! och jag är inte bakfull :D

:D

Jag tyckte att det var en jättefin outfit.

Tack tack, ska testa vitt till nån gång tänkte jag. Kände mig fin!

Överlag är det nog kanske just precis finare tillställningar klädkoder är nåt att tänka på, annars gå på känslan av vad man känner sig fin i. Är min summering av klädselnojan. :)