handdator

Visa fullständig version : Animaliskt fett och testo?


Black Star Abyss
2009-05-15, 23:26
Finns det något egenvärde i att äta animaliskt fett framför vegetabiliskt för att optimera hormonnivåerna för muskeltillväxt? Jag har för mig att jag läst något om just animaliskt fett, kolesterol och testosteron.

bollio
2009-05-16, 00:07
Grub postade en grav som visade positiv korrelation för mättat och omättat fett för testosteron. Negativ korrelation for fleromättat fett. Testa söka?

Alla växtoljor är rika på fleromättade fettsyror förutom olivolja.

Danny Devito
2009-05-16, 00:11
Sen är väl den egentliga frågan om en liten höjning i testo kommer ge någon praktisk skillnad i muskeltillväxt. Skulle knappast tro det. Typisk opti noob-tråd.

stevebc
2009-05-16, 04:12
En viktig grej är dock att ett normalt/högt (lite beroende på hur man definierar) intag av fett stimulerar testosteronet till skillnad från en diet med lite fett. Vare sig man deffar eller bulkar är det viktigt att inte försumma fettet i kosten.

Eddie Vedder
2009-05-16, 04:20
EPA och DHA får du ju främst från animalier så helt otänkbart känns det ju inte att för stor andel vegetabiliska fetter skulle vara sämre.

Sverker
2009-05-16, 05:58
Jag väntar fortfarande på mekanismen. Hur kan kroppen höja testosteronet med någon signal från palmitinsyra eller stearinsyra ?

Rimligen är det något med LDL-partiklarna men jag ser inget djupare samband.


Danny Devito har en viktig punkt. Testosteronhöjning till vilken nytta då. Kroppen lär parrera höjningen med en sänkning för att återställa grundvärdet eller är jag helt ute och cyklar ?

Anders The Peak
2009-05-16, 07:26
Jag väntar fortfarande på mekanismen. Hur kan kroppen höja testosteronet med någon signal från palmitinsyra eller stearinsyra ?

Rimligen är det något med LDL-partiklarna men jag ser inget djupare samband.


Danny Devito har en viktig punkt. Testosteronhöjning till vilken nytta då. Kroppen lär parrera höjningen med en sänkning för att återställa grundvärdet eller är jag helt ute och cyklar ?

Fleromättat fett alternativt mycket fibrer sänker de normala hormonnivåerna. Men man säger att kring ett intag där 15%(av totalt fettintag)står för mättade fetter verkar det som om kroppen har de högsta normalvärden av testosteron.
Jag postade någon artikel kring det här tidigare som förklarade till en viss del mekanismen bakom det hela.

När man tittar på det här som forskare med cardiologi som specialité kan det vara så att drar slutsatsen att det här kan leda till hjärtsjukdomar över tid och rekommender mindre mättat fett och mer fibrer. Alternativt ser man som forskare på det här som en endokrinolog och rekommenderar ett högre intag av mättat fett och mindre fibrer för att att normalisera hormonnivåerna.

Sverker
2009-05-16, 08:03
Vi kan alltså bara återställa/normalisera hormonnivåerna med mättat fett.
Det går inte att trissa upp nivåerna permanent ?

Anders The Peak
2009-05-16, 08:09
Vi kan alltså bara återställa/normalisera hormonnivåerna med mättat fett.
Det går inte att trissa upp nivåerna permanent ?

Sverker den du...

mikaelj
2009-05-16, 08:19
Danny Devito har en viktig punkt. Testosteronhöjning till vilken nytta då. Kroppen lär parrera höjningen med en sänkning för att återställa grundvärdet eller är jag helt ute och cyklar ?

Eller så handlar det bara om att de flesta ligger under "rätt" nivå, eftersom de undviker mättat fett och kolesterol?
(förutsatt att de två håller nivån "rätt")

Sverker
2009-05-16, 08:31
Sverker den du...


Ren nyfikenhet. Det fanns inget djupare bakom den iaktagelsen.
Fösöker bara hittat ett svar.

Black Star Abyss
2009-05-16, 10:54
Fleromättat fett alternativt mycket fibrer sänker de normala hormonnivåerna. Men man säger att kring ett intag där 15%(av totalt fettintag)står för mättade fetter verkar det som om kroppen har de högsta normalvärden av testosteron.
Jag postade någon artikel kring det här tidigare som förklarade till en viss del mekanismen bakom det hela.

När man tittar på det här som forskare med cardiologi som specialité kan det vara så att drar slutsatsen att det här kan leda till hjärtsjukdomar över tid och rekommender mindre mättat fett och mer fibrer. Alternativt ser man som forskare på det här som en endokrinolog och rekommenderar ett högre intag av mättat fett och mindre fibrer för att att normalisera hormonnivåerna.

15% av fettintaget från mättat fett kan leda till hjärtsjukdomar? Är det det du säger eller missförstår jag?

Anders The Peak
2009-05-16, 11:22
15% av fettintaget från mättat fett kan leda till hjärtsjukdomar? Är det det du säger eller missförstår jag?
Nej, det är att testosteronnivåerna korrelerar med hjärtsjukdomar fast defacto handlar det om vad som är hönan och vad som är ägget.

mikaelj
2009-05-16, 11:28
Jag hoppas inte att 15E% leder till hjärtsjukdomar, eftersom mitt intag av mättat fett är uppskattningsvis 35E% :-)

Black Star Abyss
2009-05-16, 11:34
Nej, det är att testosteronnivåerna korrelerar med hjärtsjukdomar fast defacto handlar det om vad som är hönan och vad som är ägget.

Aha! Intressant!

Jag hoppas inte att 15E% leder till hjärtsjukdomar, eftersom mitt intag av mättat fett är uppskattningsvis 35E% :-)

Finns ju folk som äter skit hela livet och ändå blir 98 och aldrig får hjärtproblem. Finns så mycket vi inte vet och så mycket som är personligt. Man får ju bestämma sig för vad man vill här i livet - bli stor med risk för hjärtsjukdomar någonstans långt fram, eller hålla sig mindre och minimera hjärt- och kärlsjukdomar.