handdator

Visa fullständig version : Hur bli kvitt nys- och hostsmärta?


Black Star Abyss
2009-05-15, 20:34
Skadade ju ryggen (någon typ av diskrelaterad grej) förra hösten. Har börjat komma tillbaka nu, har i princip aldrig ont i skadan, det känns ibland när jag sitter ner bara. När jag står, går, tränar eller ligger gör den aldrig ont. Däremot har jag fortfarande kvar ganska kraftig nys- och hostsmärtor typ i nedre delen av latissimus dorsi på bägge sidorna, och vad jag har förstått så har det med diskarna att göra? Hur blir jag kvitt detta? Måste det utredas separat eller finns det några allmängiltiga tips?

Martin Löwgren
2009-05-16, 13:56
Skadade ju ryggen (någon typ av diskrelaterad grej) förra hösten. Har börjat komma tillbaka nu, har i princip aldrig ont i skadan, det känns ibland när jag sitter ner bara. När jag står, går, tränar eller ligger gör den aldrig ont. Däremot har jag fortfarande kvar ganska kraftig nys- och hostsmärtor typ i nedre delen av latissimus dorsi på bägge sidorna, och vad jag har förstått så har det med diskarna att göra? Hur blir jag kvitt detta? Måste det utredas separat eller finns det några allmängiltiga tips?Ja det är ett typiskt disksymptom.

Har länge har du haft det?

Black Star Abyss
2009-05-16, 14:42
Ja det är ett typiskt disksymptom.

Har länge har du haft det?

6 månader kanske? Absolut inte mer iaf och aldrig före ryggskadan (skadade mig i Oktober tror jag).

Kanske kan vara bra att också ta med att när jag körde stående hantelpressar för axlarna tidigare i år så gjorde det ont i samma område som smärtade vid nysandet och hostandet. Denna smärta överkom jag genom att göra hantelpressarna sittande istället.

Jag upplever som sagt området som nedre delen av latissimus dorsi, men gissar att detta egentligen refereras från området där jag skadade mig?

Martin Löwgren
2009-05-16, 15:16
6 månader kanske? Absolut inte mer iaf och aldrig före ryggskadan (skadade mig i Oktober tror jag).

Kanske kan vara bra att också ta med att när jag körde stående hantelpressar för axlarna tidigare i år så gjorde det ont i samma område som smärtade vid nysandet och hostandet. Denna smärta överkom jag genom att göra hantelpressarna sittande istället.

Jag upplever som sagt området som nedre delen av latissimus dorsi, men gissar att detta egentligen refereras från området där jag skadade mig?

Alltså helt läkt efter ett diskbråck kan ta tid (upp till 12månader) men host/nyssmärtan ska försvinna, det gäller bara att ha lite tid och göra de övningar du fått av din terapeut.

Black Star Abyss
2009-05-16, 16:20
Tack. Då fortsätter jag min rehab och hoppas att detta försvinner inom det kommande året iaf. Eftersom det inte stör mig i min träning så är det ju inget jag inte kan leva med. Fast det är jobbigt när man är sjuk och nyser mycket.