handdator

Visa fullständig version : Byte från 3-dagars till 4-,5-dagars?


Falconer
2009-05-15, 19:17
Tjena, kör för närvarande tre pass i veckan uppdelat i:
Bröst + Axlar + Triceps
Rygg + Biceps
Ben + Mage (+ Underarmar)

Men har sådan abstinens när jag är på vilodagarna att jag funderar på att köra 4-5 ggr istället, någon som har tips på hur jag ska lägga upp schemat?

Funderar på att helt enkelt bara köra varannan dag, och ifall jag börjar bli sliten ta en två-dagars vila eller nått.

Columbia
2009-05-15, 19:23
Kör varannan dag och börja om på cykeln på Dag 4.

Annars:

Rygg - Biceps
Axlar - Mage
Ben
Bröst - triceps

Reticulum
2009-05-15, 19:25
Du kan börja träna halvkroppspass, fyra gånger i veckan. Du behöver inte alltför hög volym, men det blir väl samma volym totalt sett som vid en split. Det du tjänar är att du får träna igenom musklerna två gånger i veckan.

BobaFett
2009-05-15, 20:20
Tjena, kör för närvarande tre pass i veckan uppdelat i:
Bröst + Axlar + Triceps
Rygg + Biceps
Ben + Mage (+ Underarmar)

Men har sådan abstinens när jag är på vilodagarna att jag funderar på att köra 4-5 ggr istället, någon som har tips på hur jag ska lägga upp schemat?

Funderar på att helt enkelt bara köra varannan dag, och ifall jag börjar bli sliten ta en två-dagars vila eller nått.
Du kan ju köra tre dagar i sträck, vila en och köra från början igen osv.

Reticulum
2009-05-15, 20:23
Du kan ju köra tre dagar i sträck, vila en och köra från början igen osv.

Det blir ofta en alldeles för hög volym vid upplägg som det, vilket slutligen kommer att leda till överträning och skador. Har man tränat ett bra tag och lärt känna sin kropp bra och vet att man orkar med behöver man inte fråga andra.

Eliass
2009-05-15, 21:20
Jag kör igenom min tvåsplit två gånger i veckan med olika repsantal per omgång. Dels för att få variation och för att kroppen kanske orkar med aningen bättre

exempel:
Söndag: Bröst, triceps, axlar och mage (Tungt - lågreps)
Måndag: Vila
Tisdag: Rygg Ben Biceps ( Tungt - Låga reps)
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst, triceps, axlar och mage ( Högreps )
Fredag: Rygg Ben Biceps (Högreps
Lördag: Vila

Falconer
2009-05-15, 22:57
Tack för alla tips, tror jag börjar att testa med varannan dag och ser ifall jag fortfarande kryper på väggarna efter det. :)

GolvMupp
2009-05-16, 02:28
bröst, bicep
ben, mage
axlar,tricep
rygg, trapz