handdator

Visa fullständig version : enkel kondition


stefannn
2003-08-10, 15:24
nån som har nåt tips på hure jag kan få upp min kondis..
jag tränar på gymmet 5 dar i veckan och vet i faan vart jag ska kunna klämma in kondition...
får man sämre reultat om man tränar massa kondition??

Allan
2003-08-10, 15:26
Tja, en massa kondition tar ju givetvis tid från styrekträningen. Å andra sidan kommer du att orka dina träningspass med lite bättre kondis. Och nog fasen får du plats med en tjugo minuter cykel eller löpband en eller ett par gånger per vecka?


allan

King Grub
2003-08-10, 15:42
Bättre kondis ger bara bättre resultat på styrketräningen också. Bättre flås, bättre insulinkänslighet, du orkar hålla högre intensitet i gymmet, och fläsket hålls på acceptabla nivåer. Att det kanske är tråkigt och/eller tar tid är en annan sak.

Du bryter inte ner muskelmassa på korta intensiva intervallpass, om du inte gör något så dumt som att köra på tom mage. Se till att vara laddad.

Konditionsträning har sin plats både under bulk och deff. Viktuppgång/nedgång reglerar du med maten, och det är lätt att ersätta den lilla kalorimängd som går åt under kondispassen.

stefannn
2003-08-10, 15:50
men kan jag öka i kondis om man spriger typ 10-15 minuter före varje styrkepass??

King Grub
2003-08-10, 16:04
Originally posted by stefannn
men kan jag öka i kondis om man spriger typ 10-15 minuter före varje styrkepass??

Lägg kondispasset efter styrketräningen istället. Under styrkepasset vill du ha tillgång till maximal mängd kolhydrater, och du kommer ändå att ha tillräckligt med muskelglykogen i benen för att kunna prestera i löpningen efteråt. Spring inte på bendagen, dock. Och se till att få i dig snabba kolhydrater+protein direkt efter kondispasset. 15-20 minuters intervaller räcker fint.

LunaSpice
2003-08-10, 16:27
Originally posted by King Grub


Lägg kondispasset efter styrketräningen istället. Under styrkepasset vill du ha tillgång till maximal mängd kolhydrater, och du kommer ändå att ha tillräckligt med muskelglykogen i benen för att kunna prestera i löpningen efteråt. Spring inte på bendagen, dock. Och se till att få i dig snabba kolhydrater+protein direkt efter kondispasset. 15-20 minuters intervaller räcker fint.

Grub, idag började jag träna igen... Och..det gick ju som...det gick ja, just det. Iaf, ´nuff ´bout that. Jag tänkte fråga hur viktiga själva intervallerna är. Jag körde halvhjärtat HIIT efter passet idag och jäklar va trött jag blev. 15-20 min 20 sek illflås och 20-25 sek lugnare. Kan man inte köra 20-25 cykling ist? Alltså med en puls på 140 eller så...? Det borde man väl också öka kondisen av?

King Grub
2003-08-10, 16:34
Originally posted by LunaSpice


Grub, idag började jag träna igen... Och..det gick ju som...det gick ja, just det. Iaf, ´nuff ´bout that. Jag tänkte fråga hur viktiga själva intervallerna är. Jag körde halvhjärtat HIIT efter passet idag och jäklar va trött jag blev. 15-20 min 20 sek illflås och 20-25 sek lugnare. Kan man inte köra 20-25 cykling ist? Alltså med en puls på 140 eller så...? Det borde man väl också öka kondisen av?

Jomenvisst. Det går alldeles utmärkt. Det är för efterförbränningen av fett som det är viktigast att köra riktigt topp-intensivt på intervallerna, eftersom ju mer kolhydrater du förbrukar under en begränsad, kort tid, desto mer fett förbränns och desto längre varar efterförbränningen.

LunaSpice
2003-08-10, 16:37
Originally posted by King Grub


Jomenvisst. Det går alldeles utmärkt. Det är för efterförbränningen av fett som det är viktigast att köra riktigt topp-intensivt på intervallerna, eftersom ju mer kolhydrater du förbrukar under en begränsad, kort tid, desto mer fett förbränns och desto längre varar efterförbränningen.

Jag vet inte om jag klargjorde vad jag ville veta. :) Men du klargjorde dock andra saker i ditt inlägg. Jag syftade mer på att skippa intervallerna och köra 20 min cykling...fast förhållandevis intensivt.

King Grub
2003-08-10, 16:38
Originally posted by LunaSpice


Jag vet inte om jag klargjorde vad jag ville veta. :) Men du klargjorde dock andra saker i ditt inlägg. Jag syftade mer på att skippa intervallerna och köra 20 min cykling...fast förhållandevis intensivt.

Ah, då förstår jag. Nu är ju inte jag någon expert på konditionsträning, men jag har ju svårt att tänka mig att intensiv konditionsträning på något sätt skulle försämra din kondition. Det är klart du får bättre kondition, så länge du strävar efter att förbättra dina resultat och ser till att få tillräckligt med vila och näring.

JAM
2003-08-10, 18:09
Originally posted by King Grub
Du bryter inte ner muskelmassa på korta intensiva intervallpass, om du inte gör något så dumt som att köra på tom mage.
Hmm, jag är inte så kunnig på detta område så nu måste jag få lite klarhet i det!

Om du tränar (kondition) på tom mage så bryts alltså muskler ner? Går det "snabbare" för kroppen att få energi genom att bryta ner muskler än genom att bryta ner fett, eller hur ligger det till?

King Grub
2003-08-10, 18:26
Originally posted by JAM

Hmm, jag är inte så kunnig på detta område så nu måste jag få lite klarhet i det!

Om du tränar (kondition) på tom mage så bryts alltså muskler ner? Går det "snabbare" för kroppen att få energi genom att bryta ner muskler än genom att bryta ner fett, eller hur ligger det till?

Finns det inte kolhydrater tillgängliga är det lätt att muskelprotein bryts ner till glukos, ja. Fett är ett dåligt bränsle och duger inte till högintensivt arbete. Morgonpromenader på tom mage - javisst. Högintensiv konditionsträning på tom mage - nej tack. Jag tycker intensiv cardio är mycket effektivare och roligare, men man skall vara laddad!

LunaSpice
2003-08-10, 18:40
Då lämnar jag mitt väldigt utförliga svar därhän. :)

Grub är alltid blixtsnabb...förhoppningsvis inte alltid :naughty: :kinky:

King Grub
2003-08-10, 18:41
Originally posted by LunaSpice
Grub är alltid blixtsnabb...förhoppningsvis inte alltid :naughty: :kinky:

Och det hoppas du på... av vilken anledning? :nono:

LunaSpice
2003-08-10, 18:47
Originally posted by King Grub


Och det hoppas du på... av vilken anledning? :nono:

Framgår inte det an smileysarna? :)

Tänkte på flickorna såklart!

King Grub
2003-08-10, 18:48
Tack och lov! :cool: :kinky: Nåja, då kan du vara lugn. :naughty: