handdator

Visa fullständig version : Effektiv diet


Paloma
2002-04-16, 10:17
Är det någon som läst boken Effektiv diet? Är den bra läsning om man vill satsa på sin första deff?
tack på förhand Isa :confused:

Stickboy
2002-04-16, 11:45
Hej Isa, vad är ditt mål med deffen är det sommarformen som skall slipas eller är det inför en tävling.

doken duger fint till att lära sig grunderna i att dieta tar upp lite olika typer av dieter samt några menyer m.m.

är det en tävlingsinriktad deff tycker jag att du skall ta hjälp av någon som tävlar.

hur som helt är det alltid bra att läsa lite om ämnet, så mitt råd är att köpa den eller någon bok av paulun om näringslära eller fettförbräning.

Lycka till

Paloma
2002-04-16, 12:44
Hej!
Nej det är mest för att pröva att deffa och förstås trimma lite inför sommaren. Tävla är i och försig en dröm men det tar nog ett par år. :) Tack för tipset... Isa

abcdert
2002-04-16, 13:55
Jag har boken "Allt om fettförbränning" av Paulun och tycker den är OK. Allra bäst&enklast tycker jag dock det är med programmet "Hälsovakten". Du kan ladda ner demo på www.halsovakten.se. (http://www.halsovakten.se.) Det ger intre riktigt rärr ptoportioner men jag tycker det är ett lätt sätt att hålla reda på vad man äter. Man kan bara inte lita helt på dess rekommendationer utan läs lite böcker och fråga här för komplettering.

Mvh
Martin

Paloma
2002-04-16, 14:48
Den boken har jag...har ett helt gäng faktiskt.. :) Problemet är väl att jag inte riktigt vet hur jag ska komma igång med att deffa...men jag får ladda hem det du rekomenderar där. Tack!! :D
Isa

z_bumbi
2002-04-17, 09:48
Isa: 2 g protein/kg kroppsvikt/dag
Ca 20-30 e% fett
Resten kolhydrater.
Fördelat på 5-6 mål.

När du inte märker att du går ner mer i fett så drar du ner kolhydraterna ytterligare.
Ät kolhydrater med lågt gi-index, kolla i tabellen här på kolozzeum.

Så där nu har du sparat en massa pengar som du kan köpa godis för erhh, proteinpulver för menade jag.. :)

Paloma
2002-04-17, 15:11
Hmmm...det skulle vara godis till ätardagarna då. :D
Detdär med 2g/kg det är jag med på...men e% är jag inte så inne på...hur många kcal/dag?Jag har en del böcker därhemma..skulle kanske kolla i dem. :confused:
Men tack ändå! :D Förklara gärna mer..
Isa

z_bumbi
2002-04-17, 17:13
>Detdär med 2g/kg det är jag med på...men e% är jag inte så inne på...hur många kcal/dag?

Energiprocent: Att ovandla det det man äter från gram till kilokalorier (Kolhydrater & protein gånger fyra och fett gånger nio)

Hur mycket du bör äta måste du testa/räkna dig fram till men det finns vissa riktlinjer som vissa använder men jag har dem inte i huvudet.

Muskelsmurfen
2002-04-17, 18:21
z_bumbi> Jag håller med om dietupplägget men tycker att man kan experimentera lite med proteinet upp till 3g/kg.

z_bumbi
2002-04-17, 19:04
Case: Har aldrig tävlingsdeffat. I mitt fall var det bara fråga om en mild dos av viktminskning, 14-15 kg på sex månader ner till ungefär 10 %fett, så jag var inte så rädd att förlora muskelmass med tanke på den långa tiden i förhållanden till fettet som skulle bort.
Tog faktiskt bara bort lite kolhydrater från mellanmålen och ökade proteinintaget litegrand, rörde mig bara sen mer varje dag och kilona försvann :)
Om jag skulle kunna deffa ordentligt så skulle jag nog ligga runt 3 g protein/kg kroppsvikt men vet inte om jag skulle kunna rekomendera det utan att ha prövat det några gånger själv eller testat det på några personer först.
Jag måste nog skaffa mig några försöksperoner snart och testa massor saker som jag inte kan testa själv bl a tävlingsdeff, ketodiet, p-c och p-f uppdelning på kosten.