handdator

Visa fullständig version : Järntabletter efter bloddonation


C.E.J.
2009-05-15, 18:41
Min inneboende lämnar blod, och får järntabletter. De är på 100mg och ska tas dagligen i tre veckor. Är det nån som vet varför man ska ta så hög dos? Järnbehovet för en man är väl 7mg så det blir 300 dagsdoser på 21 dar.

En annan fråga. Om varje piller är ~14 dagsdoser, kan man då ta såna piller en gång varannan vecka och täcka sitt järnbehov på det sättet? (om man inte själv är blodgivare)

Tolkia
2009-05-15, 18:48
Jag gissar att det har att göra med att den vanliga dagsdosen inte är beräknad för att en massa blod plötsligt skall försvinna ur blodbanan. Det är ju en hel del man skall kompensera efter blodgivning.

Bluesparv
2009-05-15, 22:20
En annan fråga. Om varje piller är ~14 dagsdoser, kan man då ta såna piller en gång varannan vecka och täcka sitt järnbehov på det sättet? (om man inte själv är blodgivare)

Jag tror inte det är något att rekommendera. Rent generellt kan man väl säga att män inte har något behov att ta något tillskott av järn (om man inte ger blod förstås), och för kvinnor så räcker väl en järnrik kost till bra.

Jag har väldigt svårt att tro att du kan tillgodogöra dig något genom att äta det i förebyggande syfte, utan det skall vara ett jämnt intag av det. Det bli ju tex inte så bra om du äter mat för 14 dagar varannan vecka ;)

Eddie Vedder
2009-05-16, 04:30
Det bli ju tex inte så bra om du äter mat för 14 dagar varannan vecka ;)

Nej men alla näringsämnen i maten funkar inte på samma sätt. Vissa lagras in, däribland järn. Så rent teoretiskt skulle man nog kunna göra som C.E.J. och fylla upp järnlagret ordentligt men frågan är om det är helt smart att testa det. Har man inga låga järnvärden ska man nog inte eftersträva jättemycket högre.

Sverker
2009-05-16, 06:15
Se den tjejen som förlorar 0.5 liter blod varje månad:(
Vad jag vet så är rekomendationen järn till tjejer ca 50 % större än för killar. Trots att tjejer har en mindre kroppsmassa. Blödningar kostar järn.

Vet man sedan att upptaget av järnet ligger på 10 % så blir givetvis dosen som krävs för att ersätta järnförlusten rätt stor.



Jag skulle använda de tillskott som jag får vid blodgivningen.

Eddie Vedder
2009-05-16, 06:25
Jag skulle använda de tillskott som jag får vid blodgivningen.

Det handlar ju inte om huruvida C.E.J.'s inneboende skall ta dom eller ej. Det är ju självklart att han/hon ska.

Men om det sedan är klokt för C.E.J. att överdroser järn i en jättedos varannan vecka är något helt annat.

Sverker
2009-05-16, 06:48
Nu är jag med:em:

Överdosera järn som man inte behöver är rätt dumt.