handdator

Visa fullständig version : Nytt lagförslag för att stärka Ipdred-lagen.


Wille005
2009-05-15, 18:29
Ett nytt lagförslag slår fast att nätoperatörer skall tvingas spara all användarninformation i minst sex månader för att underlätta brottsbekämpning.

Artiklar

http://www.dn.se/nyheter/politik/lagforslag-ip-adresser-ska-lagras-ett-halvar-1.867054

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5159315.ab


Edit: såg att detta diskuterades i "ladda hem?" tråden men tyckte det var värt en egen tråd.

Pqman
2009-05-15, 18:45
Inte konstigare än att man inte städar rent en mordplats tills polisen samlat färdigt bevis.

coxie
2009-05-15, 18:58
Inget oväntat när idioterna som skrev lagen inte tänkte över hur den skulle fungera med andra lagar.

Pqman
2009-05-15, 19:00
Inget oväntat när idioterna som skrev lagen inte tänkte över hur den skulle fungera med andra lagar.Hur menar du nu?

Manta
2009-05-15, 19:00
Inte konstigare än att man inte städar rent en mordplats tills polisen samlat färdigt bevis.

Hur tänker du här?

coxie
2009-05-15, 19:06
Hur menar du nu?

Att man inte kollade att lagarna stred mot varandra. Hur smart är det att lansera en tandlös lag?

snej
2009-05-15, 19:14
Nytt och nytt. Det är långt ifrån nytt. Det är bara jävligt utdraget på.

sehnpaa
2009-05-15, 19:19
Inte konstigare än att man inte städar rent en mordplats tills polisen samlat färdigt bevis.På en mordplats har det hänt ett brott.

Det är inte konstigare än att inte få städa för att kan vara en brottsplats.

Pqman
2009-05-15, 19:22
På en mordplats har det hänt ett brott.Precis som att det sker brott på internet varenda sekund.

Det är inte konstigare än att inte få städa för att kan vara en brottsplats.Internet är en brottsplats.

Matsa
2009-05-15, 19:26
Internet är en brottsplats.

Världen är en brottsplats.

sehnpaa
2009-05-15, 19:29
Precis som att det sker brott på internet varenda sekund.Precis som att det sker brott i Sverige varenda sekund.
Internet är en brottsplats.Sverige är en brottsplats.

På samma sätt som Sverige är mycket mer än en brottsplats tycker jag Internet också är det. Och på samma sätt tror jag inte det är sunt att se på hela Sverige som en brottsplats. Det är helt enkelt för begränsande. Det finns så mycket mer i Sverige än brott. :thumbup:

Edit: Oj, jag byggde visst på Matsa's tanke med lite halmgubbeargumentation.

Pqman
2009-05-15, 19:31
Precis som att det sker brott i Sverige varenda sekund.
Sverige är en brottsplats.

På samma sätt som Sverige är mycket mer än en brottsplats tycker jag Internet också är det. Och på samma sätt tror jag inte det är sunt att se på hela Sverige som en brottsplats. Det är helt enkelt för begränsande. Det finns så mycket mer i Sverige än brott. :thumbup:Och därför är det inte konstigare att vi genom lagstiftning och informationslagring motverkar brott på nätet än i Sverige.

sehnpaa
2009-05-15, 19:40
Och därför är det inte konstigare att vi genom lagstiftning och informationslagring motverkar brott på nätet än i Sverige.Kan man begränsa informationslagringen till det som är relevant för brottet är jag helt med dig. I och med allt Internet används till vet jag inte om det är lämpligt att lagstifta lagring av all information. Jag har dock ingen stark åsikt kring detta, förmodligen för att gränsdragningen är svår.

Jompan
2009-05-15, 21:33
Inte speciellt insatt, men skulle nätoperatörerna behöva uppgradera sina system på nått vis? Känns som det krävs rätt enorm kapacitet för att lagra så mycket på nått vis. Som sagt inte speciellt insatt i vad som skulle krävas för att kunna lagra den informationen. :)

WHITEFOLKS
2009-05-15, 22:20
Att lagra vem som fick en viss ip tilldelad (dhcp lease) för en viss tidsperiod tar nog inte så farligt stor plats eller kapacitet. Vet inte vad de skulle behöva som bevis dock.

young_george
2009-05-15, 22:25
Var är Chrille P när man behöver honom som bäst?