handdator

Visa fullständig version : Vegan pow(d)er?


N'Pyret
2009-05-15, 15:05
Det här blir ett långt förstainlägg med en massa frågor, så jag förväntar mig inga detaljerade svar, men för ett litet tips och en puff i rätt riktning skulle jag bli glad. För att underlätta sonderingen har jag fetat själva funderingarna.

Så här ligger det till...
Jag är 31 år, Drygt 180 cm, ca 80-81 kg. Började träna i mycket blygsam skala hösten -06, har fått ökat intresse successivt och kör tämligen målmedvetet sedan januari med fyra pass i veckan och ibland ett löppass.
Har lagt på mig från 69 kg -06 (då jag var som en pommes frites: smal men fet), till ovan nämnda 80. Mestadels är det muskler på bröst och rygg; jag har fått en mycket bättre hållning och blivit proportionerlig, men tycker att det saknas en del i armarna (klassiker bland män antar jag).
Det är väl en hyfsad utveckling på två och ett halvt år tycker jag – har ju inte direkt haft nåt fett att omvandla – men nu känns det som att jag kommit till en punkt då det stagnerat. Kan det vara så att jag nått en regressionsfas? Något som signaturen Allan menar ”vanligast utmynnar i avstannande tillväxt, eller i sällsyntare fall – i att man faktiskt går tillbaka muskulärt och styrkemässigt.” Borde jag byta fas och gå från hög belastning till ”toppning” med hög intensitet ett tag? För att bryta cirkeln liksom.

Nuvarande träningsschema är i regel fyra pass i veckan: pass 1 och 3 rygg, biceps, underarmar (ibland). Pass 2 och 4 bröst, axlar, triceps. Situps och sånt vid de flesta pass. Ibland slänger jag in eller byter ut någon övning mot ben, dock aldrig att jag hoppar över en muskelgrupp helt. Jag vet inte namnen på alla övningar, men det är mest kabel och fria vikter.
Frågan lyder: verkar det rätt? Jag sneglade lite på ett schema på bodynytt.se nyss och där har man föreslagit ett liknande upplägg, men med axlar på ett separat pass.

Vidare är jag nyfiken på relevanta tillskott för tryck och pump. Är det humbug eller finns det faktiska effekter? Det är ju en veritabel djungel av boost- och pumpprodukter där ute. Jag käkar kreatin sen några månader tillbaka och sätter i mig proteindrinkar på morgonen och efter träning. Funderar på att komplettera/byta till EAA. Finns det något att säga om det? Har läst att det ska vara tämligen effektivt.

Som mångårig vegan anser jag mig ha bra koll på mitt näringsintag, men ibland funderar jag på om jag fokuserar för mycket på proteinet och för lite på kolhydrater; det går ju en hel del energi. Borde man bulka istället för att köra rent protein kanske?
Dessutom är jag nog rätt dålig på mellanmål, i förhållande till hur mycket jag tränar…

Ja, det var väl det jag satt och lurade på. Tack för visat intresse, om någon till äventyrs tagit sig ända hit *yourock*

young_george
2009-05-15, 15:23
Kan det vara så att jag nått en regressionsfas?

Omöjligt för oss att veta

Borde jag byta fas och gå från hög belastning till ”toppning” med hög intensitet ett tag?

Variation är alltid bra, skadar inte att prova

Frågan lyder: verkar det rätt?

Ingen aning, framgår ju inte det minsta hur du tränar, bara att du tränar alla muskler, om än din benträning verkar sporadisk.

Är det humbug eller finns det faktiska effekter?

Ja, fast varför du vill ha ett kosttillskott för pump förstår jag inte. Men tillskott som Rage, Superpump e.t.c har bevisade effekter.

Funderar på att komplettera/byta till EAA. Finns det något att säga om det?

Finns en väldigt lång tråd om EAA i kosttillskottsforumet, där alla dina eventuella frågor om det besvaras.

Borde man bulka istället för att köra rent protein kanske?

Vet inte riktigt vad du menar med ordet bulka. Det är "gymslang" för att gå upp i vikt. Det kan man göra på vilken nutrient som helst. Jag uteslutar helst ingen av de, men om man ska utesluta någon så är det kolhydrater.

Dessutom är jag nog rätt dålig på mellanmål, i förhållande till hur mycket jag tränar…

Mellanmål är inget mål i sig, förutsatt att du får i dig tillräckligt med näring från dina andra mål.

N'Pyret
2009-05-15, 15:40
Ah, jag var väl rätt slirig i mina funderingar. Fattar inte hur man redigerar ett inlägg, så jag säger tack och bock och lägger locket på.