handdator

Visa fullständig version : Loglift?


Alone_in_the_dark
2009-05-15, 09:40
Så där nu är man i farten igen, någon vänlig själ som kan förklara hur dessa tränar för lyfta denna (ja de flesta har en timmerstock liggande men jag funderade på att använda en skivstång med frökenvikt:D)? För mig ser det ut som en form av frivändning men jag kanske har fel?
7wk-Wj-ROzY

Asdf
2009-05-15, 09:56
Gymträning anpassad för maxstyrka/explosivitet i marklyft, rodd och militärpress. Därefter gör du frivändningar och försöker successivt öka i just dessa

Greppet i loglift är lite annorlunda, du håller inte pronerat? så belastningen på underarmarna blir lite annorlunda, för min del känns det bara mer naturligt med ett sådant hammer grip

Dum fråga men hur embeddar du in hela youtube fönstret?

agazza
2009-05-15, 10:05
[/.yt]

http://www.youtube.com/watch?v=fSdgBse1o7Q

klistra in fSdgBse1o7Q Mellan taggarna, och ta bort punkten jag satt dit mellan [/ och yt]


[yt]fSdgBse1o7Q

Onigiri
2009-05-15, 10:26
Clean and jerks

Alone_in_the_dark
2009-05-15, 10:33
Fan då är man på väg, kör idag mark, militärpress, rodd o knäböj o hela rasket bara att fortsätta :D

Nu kanske jag inte siktar på strongman tävlingar men det är förbannat kul att träna dessa övningar :naughty:

z_bumbi
2009-05-15, 11:39
Det blir en väldigt avig frivändning då stocken är så pass mycket tjockare än en skivstång så även om frivändningar hjälper tiil så får man nog vara inställd på att bryta upp stocken mer än att vända den.

Det finns ingen stock i närheten att testa på? Jag tycker det finns sådana lite överallt numera.

Alone_in_the_dark
2009-05-15, 11:50
Det blir en väldigt avig frivändning då stocken är så pass mycket tjockare än en skivstång så även om frivändningar hjälper tiil så får man nog vara inställd på att bryta upp stocken mer än att vända den.

Det finns ingen stock i närheten att testa på? Jag tycker det finns sådana lite överallt numera.

Jo jag vet, men innan jag ger mig i kast med en stock så vill jag ha in tekniken. Får slå min morbror en signal - får väl en gammal telefonstolpe i julklapp:D

krellik
2009-05-15, 14:55
Anledningen till att man använder stock är väll att det blir mer råstyrka i vändningarna om jag inte är helt ute och cyklar?

Alone_in_the_dark
2009-05-15, 15:01
Anledningen till att man använder stock är väll att det blir mer råstyrka i vändningarna om jag inte är helt ute och cyklar?

Stämmer bra och jag hittade någonstans att dessa stockar ligger runt 125 kg också*rolleyes*

krellik
2009-05-15, 15:09
Tror visserligen i en del amatör strongman tävlingar så kör man så pass lätta stockar som 70-80kg, men poängen tror jag är med en stock att det är mindre fokus att ha 10 000 timmar som man tränat på att frivända och mer att vara stor och stark och muskla upp den och har man ett hum om hur man frivänder så är det väll en bonus...;)

stridis
2009-05-15, 16:35
Jag har provat en lätt stock och jag tänkte: va fan? huvudet kommer i vägen och pressen blir liksom så jävla långt ut, kunde inte koppla in benen riktigt. Fick upp ögonen för de som har bra teknik med stocken, kudos till dem.

Erik__
2009-05-15, 17:00
Vändningen blir ju inte alls som en frivändning, vi har 2st sånnadär på gymmet och blev undervisad i stocklyft av en strongman=) efteråt känns det som att frontböj+djupa mark + enmassaannat är det som behövs för att vända upp den. Men då är jag jävligt liten så jag satt betydligt djupare än på filmen i vändningen.

MaQue
2009-05-16, 21:17
Stocklyft är inget annat än ett förbannade aber, särskillt när du kommer upp på lite vikt.

Vad som är viktigt (om du frågar mig..) i en bra vändning är att efter du tagit upp stocken i knäet drar den mot övre delen på magen och har handtagen så rakt upp som möjligt för att få en snabb vändning. Låter krångligt, men provar du kommer du att förstå vad jag menar.

Att pressen är förbannat tung är en egen saga, men det är mest bara att träna pushpress och militärpress så kommer vikterna.