handdator

Visa fullständig version : Kondition + Styrka


TehSaxo
2009-05-15, 09:22
*** Ännu en gång ber jag om ursäkter för alla trådar ***

Är fylld med frågor men kommer bara på dem lite då och då. :em:

Hursomhelst, så är min fråga;
Om jag springer ~10min innan gympasset påverkas muskeluppbyggnaden då?
Springer då på 10km/h.

Ser massa trådar om konditionsträning innan passet, men 10min är ju inte någon konditionsträning tror jag, iallafall inte för mig. :x

14K
2009-05-15, 09:25
*** Ännu en gång ber jag om ursäkter för alla trådar ***

Är fylld med frågor men kommer bara på dem lite då och då. :em:

Hursomhelst, så är min fråga;
Om jag springer ~10min innan gympasset påverkas muskeluppbyggnaden då?
Springer då på 10km/h.

Ser massa trådar om konditionsträning innan passet, men 10min är ju inte någon konditionsträning tror jag, iallafall inte för mig. :x

Ja det gör den, skickar fel signaler.

Läs denna tråd.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129544
Mr. Grub himself speaks.

frambogir
2009-05-15, 09:32
Fast, 10 minuter är ju inte egentligen så jäkla lång tid, tar man dessutom EAA precis innan man springer så kan det ju inte vara allt för negativt?

14K
2009-05-15, 09:34
Fast, 10 minuter är ju inte egentligen så jäkla lång tid, tar man dessutom EAA precis innan man springer så kan det ju inte vara allt för negativt?

Man ska ha cardio passet (kvittar hur lång eller kort) så långt ifrån styrke så möjligt.. ( i timmar.. inte i meter :) )

Flexipop
2009-05-15, 09:35
10 minuter kan ju absolut inte vara någon fara för en vanlig människa som vill komma iform.

frambogir
2009-05-15, 09:35
Ja visst, MEN att springa 10 minuter ner till gymmet är ingen stor grej, hade det handlat om stenhård intervallträning, fine.

King Grub
2009-05-15, 09:37
Effekten är säkert dosrelaterad, både vad gäller varaktighet och intensitet. Den effekt som blir är negativ på styrketräningen, men 10 minuter lär inte vara mycket att ligga sömnlös över.

frambogir
2009-05-15, 09:43
Ska man ta det på för stort allvar det där med att inte göra något konditionsrelaterat i samband med styrketräning får man väl börja åka taxi till gymmet istället för att gå/cykla...

TehSaxo
2009-05-15, 09:44
Tack för alla svar, tror nog att jag springer lite grann under mitt powerwalk pass på kvällarna ist, vill inte förlora mer muskler än nödvändigt under deffen. :)

Någon som vet något om bestämda tider för måltid / träning? Ökar det fettförbränningen och muskeluppbyggnaden (vid styrketräning)?

TehSaxo
2009-05-15, 09:45
Ska man ta det på för stort allvar det där med att inte göra något konditionsrelaterat i samband med styrketräning får man väl börja åka taxi till gymmet istället för att gå/cykla...

Det där fick mig faktiskt att skratta hahha. =P

Flexipop
2009-05-15, 09:59
Ska man ta det på för stort allvar det där med att inte göra något konditionsrelaterat i samband med styrketräning får man väl börja åka taxi till gymmet istället för att gå/cykla...

haha +1

JakeShaft
2009-05-15, 10:55
Tack för alla svar, tror nog att jag springer lite grann under mitt powerwalk pass på kvällarna ist, vill inte förlora mer muskler än nödvändigt under deffen. :)

Någon som vet något om bestämda tider för måltid / träning? Ökar det fettförbränningen och muskeluppbyggnaden (vid styrketräning)?

Finns flertalet trådar som menar att det inte spelar någon som helst roll vad du äter och när. D.v.s. Lunchmåltid til frukost och gröten till middag gör ingen skillnad. Om du äter 1 eler 5 gånger ska inte spela så stor roll heller. Handlar ju bara om att hitta ett bra sätt för dig att äta så att du pallar hela vägen. Om du nu inte har planer på Mr. Olympia eller ngt.

TehSaxo
2009-05-15, 11:23
Finns flertalet trådar som menar att det inte spelar någon som helst roll vad du äter och när. D.v.s. Lunchmåltid til frukost och gröten till middag gör ingen skillnad. Om du äter 1 eler 5 gånger ska inte spela så stor roll heller. Handlar ju bara om att hitta ett bra sätt för dig att äta så att du pallar hela vägen. Om du nu inte har planer på Mr. Olympia eller ngt.

Menade bestämda tider... t.ex att du äter kl 9 , 12, 15, 18 , 21 varje dag
Istället för olika tider varje dag. :P