handdator

Visa fullständig version : Några kampsportare?


sundvall
2009-05-15, 00:00
Tjena. I juli kommer jag bosätta mig i Göteborg. Tänkte även då passa på att börja i en MMA klubb (mixed martial arts) då jag velat detta länge men inte haft möjligheten pga det faktum att det inte finnes någon sådan klubb i min lilla skit-stad (Bollnäs).

Hur som helst, är det något speciellt jag bör tänka på? Jag har styrketränat i lite längre än 3, väger runt 90kg fördelat på 176-177cm, relativt stark (120-130 bänk, 200 mark), dock inte den bästa konditionen. Inte brytt mig om att träna kondition speciellt mycket på 2 år och med tanke på att jag de senaste 2åren gått upp en heel del i vikt lär den inte ligga på toppnivå.

Hur viktigt är styrka och kondis i MMA? Bör man kanske fördela sin styrketräning på annat vis när man tränar kampsport? Just nu kör jag split 4-5dagar i veckan och tränar igenom hela kroppen dessa 4-5dagar. Mycket basövningar och mellan 5-8reps.

Har även lite bakgrund i Judo om det hjälper, samt så har jag alltid ansett mig själv som att vara rätt duktig på att försvara mig, även om detta lilla ego troligtvis kommer att krossas hårt när jag börjar med kampsport.

Hoppas och tror det är några insatta kampsportsnördar här inne som kanske kan slänga in några tips.

Tack på förhand!

young_george
2009-05-15, 00:04
Nej, det är inget speciellt du ska tänka på. Gå dit, börja träna så löser sig resten.

Styrka och kondition är väldigt viktigt

Skuggvargen
2009-05-15, 00:16
första träningarna lär vara en nära döden upplevelse! Började med ganska exakta förutsättningar som dig och höll på att flåsa häcken av mig =), men som sagt det löser sig självt efter ett tag ^^

Fick lov att dra ner på styrkan till 2-3 gånger i veckan p.g.a att jag kände mig så sliten jämt, men det kanske bara jag som är lat =)

kalajset
2009-05-15, 00:33
Finns gott om kampsportare härinne. Själv är min erfarenhet ringa, men kan säga som så att styrka hjälper inte "särskilt mycket" i MMA. Visst visst, självklart ingen nackdel, men möter man någon som kan tillämpa sin teknikträning under sparring, (och inte väger 20kg mindre), åker man ändå dit i nio fall av tio, och gör man inte det har man bara just sin styrka att tacka, och då har man ju ändå "gjort fel" i slutändan. Kondition däremot är väldigt viktigt, men man behöver inte vara någon löparfantom heller för den delen, viktigare är att kunna fokusera på rätt teknik gång på gång på gång, och orka hålla uppe tempot. Teknik är A och O.

De flesta som tränar kampsport och styrketränar samtidigt verkar föredra helkroppspass framförallt, (så även jag). Det beror i mångt och mycket kanske främst på att det inte är så praktiskt att t ex vara helt slut i benen flera dagar efter ett renodlat benpass om man har kampsportsträning två-tre ggr i veckan, men också på att det kan vara skönt att kunna ta några dagars vila i veckan, de flesta klubbar kör just sin träning två-tre ggr i veckan, och att då ligga inne på fyr eller femsplit är inte särskilt praktiskt.

hultman
2009-05-15, 01:07
Har en polare som tränar på GBG MMA och trivs där.

hultman
2009-05-15, 01:11
Förresten, för att svara på frågan. Klart du ska börja kampsporta. Visst är det jobbigt med kondisen i början, men det löser sig. Om du tränar ett tag så har du ju fördel av att ha en del muskler att trycka till med :) Mycket är ju förstås teknik, men efter ett tag kan du nog hävda dig även på mattan. Kör hårt :)

Vinter
2009-05-15, 03:59
Viktigast inom MMA känner jag är kondis och tekniknötning, styrka hjälper kanske men en bra tekniker kan enkelt kontrollera någon som går på råstyrka. Har du inte brottats förut kommer du vakna upp som en ny människa efter första ordentliga passet. :)

Löpning är ett bra komplement.

Nitrometan
2009-05-15, 07:22
I Götet finns ju kampsportsklubben med Sveriges koolaste namn!!!

Kött FC !!

De finns på Stigbergsliden 5.

http://www.kottfc.se/

De har en blogg: http://kottfc.blogspot.com/


:cool:

Rahf
2009-05-15, 07:46
Du är tung för din längd.

Jola Bero
2009-05-15, 07:50
Att vara explosiv är det viktigaste när det kommer till MMA. I princip alla tekniker blir bättre av det. Men i början behöver du inte fundera så mycket på det. Lär dig så mycket teknik som möjligt och framförallt... MUSKLA INTE nu i början. Du kommer bara bli sämre av det. Se till att få bra teknik....

Mago
2009-05-15, 07:50
Jag skulle börjat köra konditionsträning redan nu om jag var du. Självklart kommer ju konditionen i takt med att du kört MMA ett tag, men det kan ju vara rätt kul att kunna genomföra träningen. :)

Thewind
2009-05-15, 08:42
Jag hade gått över till helkropp och slopat splitten. Tagit bort lite isolationsövningar och lagt krutet på böj, mark, frivändningar, ryckböj, frontböj, bänk, militärpress, pullups, stångrodd, brutalbänk osv.

Sedan bör du nog börja springa 2-3 ggr i veckan så du är förberedd. Inrikta dig på kortare distanser och intervallträning.

Bonnie
2009-05-15, 09:32
Gladius MMA verkar bara en bra klubb oxå.


http://www.gladiusmma.com/

stridis
2009-05-15, 12:15
Gladius-gänget är ett ganska schysst gäng som tränar hårt. Kött fc har jag ingen koll på förutom att en av deras snubbar skadade armbågen? på en av bjj-snubbarna (gladius-snubbe). skall se ifall jag kan hitta det klippet.*popcorn* Så jävla skönt kommando från coachen- fortsätt, *kras*.

Kör kondition, tappa lite fläsk. Annars blir det onödigt jobbigt i början och mindre kul.

Scratch89
2009-05-15, 12:19
Hur mycket slåss man mot andra i MMA? Jag tycker att träningen är (verkar) kul, men jag vill liksom inte bli slagen på käften två-tre gånger i veckan.

young_george
2009-05-15, 12:23
Hur mycket slåss man mot andra i MMA? Jag tycker att träningen är (verkar) kul, men jag vill liksom inte bli slagen på käften två-tre gånger i veckan.

Om du inte vill bli slagen på käften så är det fel sport.

I början är det såklart väldigt försiktigt, men tränar man för att tävla, eller iaf med folk som tränar för att tävla, så kan man inte bara peta på varandra.

Men minst lika kul är att träna SW eller BJJ, det kanske passar dig bättre

Scratch89
2009-05-15, 12:24
SW?
Att bli sparkad på kroppen, benen osv är inte så farligt, det är just ansiktet jag inte vill bli slagen i på regelbunden basis.

Rahf
2009-05-15, 12:25
SW?
Att bli sparkad på kroppen, benen osv är inte så farligt, det är just ansiktet jag inte vill bli slagen i på regelbunden basis.

Vill man träna i en kontaktsport så får man nog förvänta sig att få någon snyting då och då. Är det just orolighet över känslan att få en käftsmäll, eller är du orolig för estetiska men?

Ifall du tänker på om man får men av det, så tror jag nog det krävs att man blivit praktknockad. Att få några snytingar är nog ingen fara i det långa loppet.

young_george
2009-05-15, 12:27
Submission wrestling. "Brottningsmomentet" i MMA.

Slag mot ansiktet förekommer i högsta grad och det kommer göra ont ibland. Det betyder inte att en massa gorillor försöker knocka dig varje chans dom har, men slag är en väldigt viktigt del.

stridis
2009-05-15, 12:30
Ah, vi har en pretty boy här? Nä men vem vill bli punschig? August Wallen har iaf en sund syn på sparring så jag antar att det inte är dumhårt bara för att.

Scratch89
2009-05-15, 13:05
Vill man träna i en kontaktsport så får man nog förvänta sig att få någon snyting då och då. Är det just orolighet över känslan att få en käftsmäll, eller är du orolig för estetiska men?


Både och, men mest själva grejen att bli slagen. Det är lite samma sak när man får panik när getingar kommer; man vet att det inte är så farligt att bli stucken, men det är rätt så obehagligt att veta att man kanske blir det. :D

Sen har jag ju exceptionellt vackra ansiktsdrag, så det vore dumt att förstöra det. :cool:

sundvall
2009-05-15, 13:16
Du är tung för din längd.

Yeah, ska ändå börja deffa bort 10kg fläsk snart så.

Yes
2009-05-15, 13:23
Både och, men mest själva grejen att bli slagen. Det är lite samma sak när man får panik när getingar kommer; man vet att det inte är så farligt att bli stucken, men det är rätt så obehagligt att veta att man kanske blir det. :D

Sen har jag ju exceptionellt vackra ansiktsdrag, så det vore dumt att förstöra det. :cool:
Nu vill jag inte försöka plocka macho-poäng här men det är verkligen ingen big deal att ta smällar i ansiktet(såvida det inte är att förlora hjärnceller man oroar sig för). Den där obehagskänslan försvinner med lite träning och så jäkla ont gör det faktiskt inte(det är betydligt mer smärtsamt att ta hårda sparkar mot benen). Undantag finns ju såklart, träffar på näsan är ju t.ex. inte så värst skönt. Oftast är det dock inte värre än att skaka av sig ett "aj!" eller "ouf!".

Alla vettiga människor är dessutom schyssta mot varandra, framförallt nybörjare, och man anpassar nivån därefter.

von huff
2009-05-15, 13:41
Om man inte vill bli slagen i ansiktet så blir man inte det, men de som tränar just MMA så är kanske mera sånt folk som vill träna lite "hårdare"än de som tränar karate eller TKD.Min gissning bara

billmaier
2009-05-15, 14:17
Är själv också mycket intresserad över att börja med MMA, det enda problemet är att här i närheten har vi inga klubbar som pysslar med det...

Christyle
2009-05-15, 14:34
Jag tränar just nu Thaiboxning men ska börja i MMA till hösten fighting center i göteborg dem har gym redan där o hela köret när funderar du du på att börja?

krellik
2009-05-15, 14:49
För att svara på frågan så "behöver" du inte göra något alls för att förbereda dig, eftersom det kommer vara nybörjar träningar och man måste inte vara i toppform för dessa. Du kommer även att bygga upp din fysik för sporten bara genom att hänga med på träningarna. Mycket sitter i huvet också med mental styrka eftersom en del grejor alltid är jobbigt även om man har bra fys.

Sen är det -dock- inte fel av dig att lägga in lite konditionsträning redan nu och kanske även göra lite armhävningar, kroppsviktsknäböj, chins med lite högre reps. Att ha lite kondition och att inte bli helt förstörd för att du får göra 20-50 armhävningar eller 150-200 kroppsviktsknäböj gör det ju helt klart -mindre plågsamt- att börja!

Missförstå mig nu inte att du har grejor du måste klara innan du börjar, det är inte min mening och börjar man tänka så börjar man oftast aldrig, utan mer att har du möjlighet att lägga in lite sånt här är det inte fel.

LillSkalman
2009-05-15, 15:56
offt. Ingen nybörjarträning har slag mot ansiktet eller sparring. Allts sånt är bara påhitt och introduceras först senare när alla dels skaffat utrustning och dels vana i teknikerna. Ganska logiskt egentligen, hur skulle det annars se ut.

Till TS. Du kan börja utan att förbereda dig fysiskt. Det kommer ta 2-3 veckor innan din kropp anpassat sig till den ber intensiva typ av träning du eventuellt kommer erfara men därefter är du uppe på cykeln. Ta paus från gymmandet dessa veckor är mitt enda tips.

Einar
2009-05-15, 16:09
Jag hade kört färre gympass och kanske lagt in något pass med kettlebells istället för att förbättra explosiviteten. Eventuellt köra lite intervallsträning (löpning). Sen är det bara att träna upp mjölksyratåligheten på träningen.

sundvall
2009-05-15, 18:00
offt. Ingen nybörjarträning har slag mot ansiktet eller sparring. Allts sånt är bara påhitt och introduceras först senare när alla dels skaffat utrustning och dels vana i teknikerna. Ganska logiskt egentligen, hur skulle det annars se ut.

Till TS. Du kan börja utan att förbereda dig fysiskt. Det kommer ta 2-3 veckor innan din kropp anpassat sig till den ber intensiva typ av träning du eventuellt kommer erfara men därefter är du uppe på cykeln. Ta paus från gymmandet dessa veckor är mitt enda tips.

Thanks. Varför paus från gymmandet?

mikaelj
2009-05-15, 18:10
Både och, men mest själva grejen att bli slagen. Det är lite samma sak när man får panik när getingar kommer; man vet att det inte är så farligt att bli stucken, men det är rätt så obehagligt att veta att man kanske blir det. :D

När jag var på ett MMA-pass förförra sommarn Musse höll fick jag smäll på käften hela tiden, och dessutom när man ligger i guard. Förbannat otrevligt.

Jag föredrar själv tävlingsjutsu, med (1) slag/spark stående; (2) kast/svep/fasthållning stående; och (3) markkamp i tre moment där (1) inte är tillåtet i (2) och (3).

Men, trots att det är mjukt och gulligt får man ändå man sparka varandra i huvet. :-D

killenigrillen
2009-05-15, 18:26
Thanks. Varför paus från gymmandet?



Känner du att du orkar med så kör du styrke+mma så kör du det tycker jag, du verkar ju ha kört styrka såpass länge att du vet vad du gör där. Känner du dig helt slut är ju saken biff, du vilar.

killenigrillen
2009-05-15, 18:27
De första veckorna dvs...

Kwon
2009-05-15, 18:33
SW?
Att bli sparkad på kroppen, benen osv är inte så farligt, det är just ansiktet jag inte vill bli slagen i på regelbunden basis.

Don't want to ruin your boyish good looks eh Glenn D?

Smällar man får ta om man vill träna MMA.

Var beredd på att fejjan kommer va "on Swole" i början.

Eller Tae Kwon Do kanske är mer din grejj? :)

Baskagge
2009-05-15, 20:09
Jag tränar på Gladius mma. Det är inga problem att träna både gym och kampsport samtidigt. Angående slag i ansiktet så är det inget man behöver oroa sig för, i alla fall inte första året och dessutom brukar man ta det rätt lugnt med slag mot huvudet på träningarna. Angående gymmet på Fighter Centre så är det i mitt tycke inget att ha.

Rahf
2009-05-15, 22:24
Don't want to ruin your boyish good looks eh Glenn D?

Smällar man får ta om man vill träna MMA.

Var beredd på att fejjan kommer va "on Swole" i början.

Eller Tae Kwon Do kanske är mer din grejj? :)

Hahaha, pannan har inte slutat vara öm än. Bara under sommaruppehåll från muay thai :D.

Kwon
2009-05-15, 22:29
Min första dag fick jag en jump spinning back-kick rakt på näsan! :D

Kling Klong må klockorna slå.

sundvall
2009-05-16, 00:02
Jag tränar på Gladius mma. Det är inga problem att träna både gym och kampsport samtidigt. Angående slag i ansiktet så är det inget man behöver oroa sig för, i alla fall inte första året och dessutom brukar man ta det rätt lugnt med slag mot huvudet på träningarna. Angående gymmet på Fighter Centre så är det i mitt tycke inget att ha.

Baskagge, suger gymmet på fighter centre? How come? Vad har dom där? Bara dom har bänkpress, hantlar upp till 50-60kg, powerrack och sånt där basic shit är jag nöjd. Och inte fullproppat med folk hela tiden dvs.

krellik
2009-05-16, 01:35
För några år sen när jag tränade där var det -extremt- spartanskt och jag är verkligen inte kräsen...

Jag har ju förstås ingen aning hur det ser ut nu...

stridis
2009-05-16, 14:43
Har tränat på det "gymmet". De hade tänkt göra om det:


tänkte bara nämna att gymmet kommer att byggas om i sommar till ett crossfit gym inklusive rejält med kettle-bells.

enligt plan kommer en (mindre) tävlingsgrupp att ha 2 obligatoriska fyspass i veckan. Övriga kommer att kunna köpa gymkort.

Det komemr att finnas hjälp med instruktion ett par gånger i veckan, både beträffande crossfit och beträffande kettlebells.

Vinter
2009-05-16, 15:55
SW?
Att bli sparkad på kroppen, benen osv är inte så farligt, det är just ansiktet jag inte vill bli slagen i på regelbunden basis.

Ska jag vara ärlig skulle du troligtvis klara dig bättre från det i tex thaiboxning, MMA sporter har ju även en tendens att ibland ge blomkålsöron. Kanke inte det mest estetiska tilltalande sidoresultatet man kan önska sig. :D

goj739
2009-05-16, 16:04
Gymmet på Fighter Centre har (i dagsläget) en bänkpress, en roddmaskin, ett par olika hantlar (10 olika vikter kanske), ett par skivstänger (med tillhörande viktplattor) samt kettlebells. Alltså ingenting att hänga i julgranen. Men som tidigare nämnts planeras det en ombyggnad, hoppas på bättre gym då. I dagsläget kostar det +500 kr /terminen för att få tillgång till gymmet.

Tränade förut på Gladius och tyckte det var bra, men det beror mycket på vem du får som instruktör. Hade jag valt idag hade jag nog valt GBG MMA ändå, där får du tillgång till "fri matta" när du vill.

Jag valde att sadla om till Thai Boxning, och efter att ha först tränat i en annan klubb är jag nu tillbaks på Fighter Centre (Fighter Muay Thai). Helskön klubb med i princip bara vettiga instruktörer..rekommenderas varmt!

Lycka till

Modde
2009-05-16, 16:37
Jag tror inte man skall kombinera gym och kampsport överhuvudtaget i början.
Det gör en bara sämre. Mycket sämre. Det man behöver är rörlighet, teknik och kondition. Oftast har vi som gymmat mycket sabbat alla dessa 3, nästan förbi vad som går att reparera innan man hinner tröttna för man är så dålig.

Jag ska inte vara asnegativ. Det kommer nog gå bra för dig bara du kommer igång.
Jag har mest erfarenhet av grappling (15 år judo och BJJ från och till något år) och där är rörlighet nummer 1.

Lycka till! Har du tränat mycket Judo så kommer du ha nytta av den i många kampsporter.

Rahf
2009-05-16, 16:45
Jag tror inte man skall kombinera gym och kampsport överhuvudtaget i början.
Det gör en bara sämre. Mycket sämre. Det man behöver är rörlighet, teknik och kondition. Oftast har vi som gymmat mycket sabbat alla dessa 3, nästan förbi vad som går att reparera innan man hinner tröttna för man är så dålig.

Jag ska inte vara asnegativ. Det kommer nog gå bra för dig bara du kommer igång.
Jag har mest erfarenhet av grappling (15 år judo och BJJ från och till något år) och där är rörlighet nummer 1.

Lycka till! Har du tränat mycket Judo så kommer du ha nytta av den i många kampsporter.

Jag har klarat mig ;). Rörligheten är det inga problem med. Däremot om man har många gympass i veckan så kommer ork, koordination och fokus lida något oerhört.

PowPow
2009-05-16, 17:16
SW?
Att bli sparkad på kroppen, benen osv är inte så farligt, det är just ansiktet jag inte vill bli slagen i på regelbunden basis.

Ha, så säger bara någon som aldrig blivit ordentligt sparkad på benen :D

Men som någon sa, så thaiboxning. Visst, en del slag och sparkar i ansiktet också, men kombinationen hjälm, tandskydd och tjocka handskar gör att man kan se lika snäll ut efter ett pass som innan. Oftast i alla fall.

Rahf
2009-05-16, 17:23
Ha, så säger bara någon som aldrig blivit ordentligt sparkad på benen :D

Men som någon sa, så thaiboxning. Visst, en del slag och sparkar i ansiktet också, men kombinationen hjälm, tandskydd och tjocka handskar gör att man kan se lika snäll ut efter ett pass som innan. Oftast i alla fall.

Inte efter match :D. Till och med efter matcher i D-klass så brukar folk se rätt blåslagna ut.

Einar
2009-05-16, 17:24
Ha, så säger bara någon som aldrig blivit ordentligt sparkad på benen :D

Men som någon sa, så thaiboxning. Visst, en del slag och sparkar i ansiktet också, men kombinationen hjälm, tandskydd och tjocka handskar gör att man kan se lika snäll ut efter ett pass som innan. Oftast i alla fall.

Amen to that! Innan jag skaffade benskydd så led jag verkligen på träningarna ;D

stridis
2009-05-16, 17:39
Så fattig som jag är så har jag kört utan benskydd ett tag. Så länge ens sparringpartner har så är det ju lungt, skenben mot skenben kan ju vara ganska otrevligt. Men nuförtiden så tränar jag inte ens thai.

PowPow
2009-05-16, 17:39
Inte efter match :D. Till och med efter matcher i D-klass så brukar folk se rätt blåslagna ut.

Ja, matcher är väl en annan femma. Tänkte mer på sparringpass.

Rahf
2009-05-16, 23:50
Så fattig som jag är så har jag kört utan benskydd ett tag. Så länge ens sparringpartner har så är det ju lungt, skenben mot skenben kan ju vara ganska otrevligt. Men nuförtiden så tränar jag inte ens thai.

Inte så himla trevligt för din sparringpartners ben eller kropp dock. Benskydd är ett sätt att pressa gränsen lite till, utan att löpa risk för onödiga skador.

sundvall
2009-05-17, 00:53
Haha, skapade samma tråd på ett MMA forum. Det faktum att jag gått ifrån 55 till 90 kg på 3.5år gjorde så flera började anklaga mig för steroidmissbruk. För att citera en av dom:

"Om det nu är sant, sluta äta det du nu "äter" är mitt tips, det kommer troligtvis ge dig förminskade bollar och för stort hjärta."

GAH!

Gislason
2009-05-17, 08:39
Alla som tränar MMA blir nog såsmåningom masochister, det blir faktiskt skönt att ta emot slag efter ett tag och hela sparringmomentet är lite som ett schackspel, en ständig adrenalinrush där man placerar all sin fokus i nuet.

Slag mot ansiktet är inget emot sparkar eller slag mot levern, att ta emot ett större antal sparkar mot samma lår är också otroligt oskönt.

Vinter
2009-05-17, 08:48
Alla som tränar MMA blir nog såsmåningom masochister, det blir faktiskt skönt att ta emot slag efter ett tag och hela sparringmomentet är lite som ett schackspel, en ständig adrenalinrush där man placerar all sin fokus i nuet.

Slag mot ansiktet är inget emot sparkar eller slag mot levern, att ta emot ett större antal sparkar mot samma lår är också otroligt oskönt.

Det känns ju inte när man är fokuserad och riktigt laddad, dagen efter däremot kan det vara svårt att ta sig ur sängen. :D

z_bumbi
2009-05-17, 10:10
Jag tror inte man skall kombinera gym och kampsport överhuvudtaget i början.
Det gör en bara sämre. Mycket sämre. Det man behöver är rörlighet, teknik och kondition. Oftast har vi som gymmat mycket sabbat alla dessa 3, nästan förbi vad som går att reparera innan man hinner tröttna för man är så dålig.


Har någon bara kört med målet att lägga på sig muskelmassa utan konditionsmoment så stämmer det här nog ganska bra men som tur är finns det nu 3-4 månader att "rädda" situationen på. Om träningen är något så när vettigt upplagd så är det väl också anpassat till att folk är nybörjare.

*Konditionsträning, medelånga distanser några gånger i veckan, efter två månader intervall en gång i veckan.
*Styrka, explosivitet och rörlighet. Låga reps, hög fart, fulla rörelser.
*"Specifik träning", med en bakgrund inom judo skulle jag leta upp någon som tränar det och mjukstarta. Annars hopprep, kroppsviktsövningar, smidighetsövningar, "agility" och stretching där det kan tänkas behövas.

mikaelj
2009-05-17, 10:45
Jag tror inte man skall kombinera gym och kampsport överhuvudtaget i början.
Det gör en bara sämre. Mycket sämre. Det man behöver är rörlighet, teknik och kondition. Oftast har vi som gymmat mycket sabbat alla dessa 3, nästan förbi vad som går att reparera innan man hinner tröttna för man är så dålig.

A-ha! Det är därför jag undviker att styrketräna. Jag hade bara glömt bort det. :-)

Vad jag förstått kan lågrep (1-3) ge styrka utan att bli stel eller stor. Har jag förstått det rätt? Finns det några andra sätt?

Rahf
2009-05-17, 12:56
A-ha! Det är därför jag undviker att styrketräna. Jag hade bara glömt bort det. :-)

Vad jag förstått kan lågrep (1-3) ge styrka utan att bli stel eller stor. Har jag förstått det rätt? Finns det några andra sätt?

Fullt rörelseomfång gäller för att undvika att bli alltför stel. Storleken på musklerna kommer ju av om du skjuter till lite energi och alltså går upp en del i vikt.

Gislason
2009-05-17, 13:08
Jag tror inte man skall kombinera gym och kampsport överhuvudtaget i början.
Det gör en bara sämre. Mycket sämre. Det man behöver är rörlighet, teknik och kondition. Oftast har vi som gymmat mycket sabbat alla dessa 3, nästan förbi vad som går att reparera innan man hinner tröttna för man är så dålig.

Jag ska inte vara asnegativ. Det kommer nog gå bra för dig bara du kommer igång.
Jag har mest erfarenhet av grappling (15 år judo och BJJ från och till något år) och där är rörlighet nummer 1.

Lycka till! Har du tränat mycket Judo så kommer du ha nytta av den i många kampsporter.

Jag skulle säga att koordination och reaktionsförmåga är viktigast, är du snabb och har bra koordination så blir du mycket effektivare och är inte lika beroende av konditionen, även om en god kondition alltid är att eftersträva.

Jag har sett många gå från tung styrketräning till kampsport och anpassat sig på bara ett par månader. Är man helt färsk så kommer man att vara dålig i början oavsett och tekniken tar nog för de flesta mer tid att träna upp än fysiken.

Enligt min erfarenhet brukar människor med gymbakgrund vara bättre än de utan träningsbakgrund från början, antagligen för att de känner sin kropp bättre helt enkelt.

mikaelj
2009-05-17, 13:10
Fullt rörelseomfång gäller för att undvika att bli alltför stel. Storleken på musklerna kommer ju av om du skjuter till lite energi och alltså går upp en del i vikt.

Vad betyder "fullt rörelseomfång"?

stridis
2009-05-17, 13:12
Inte så himla trevligt för din sparringpartners ben eller kropp dock. Benskydd är ett sätt att pressa gränsen lite till, utan att löpa risk för onödiga skador.

Visst, men vi brukar köra såpass teknisk sparring så det är ganska lungt på den fronten. Mycket agera/reagera, och utnyttja luckor snarare än att sopa till den andra.

Haha, skapade samma tråd på ett MMA forum. Det faktum att jag gått ifrån 55 till 90 kg på 3.5år gjorde så flera började anklaga mig för steroidmissbruk. För att citera en av dom:

"Om det nu är sant, sluta äta det du nu "äter" är mitt tips, det kommer troligtvis ge dig förminskade bollar och för stort hjärta."

GAH!

Men du har ju blivit lite fläskigare också, och 55kg är ju spinkigt utgångsläge. Så idiotiskt ifall de bara hakar upp sig på din vikt.

Vad jag förstått kan lågrep (1-3) ge styrka utan att bli stel eller stor. Har jag förstått det rätt? Finns det några andra sätt?

En striker behöver explosivitet (höftvridet när man skall slå, höftknyck vid nertagningar) och styrkeuthållighet (mycket viktigt när det gäller axlar bla men viktigt överallt) när vi pratar om styrka. Så alla explosiva moment och crossfit är det som gäller. Lite basstyrka kan vara jättebra också; jag gillar marklyft, bra övning.

mikaelj
2009-05-17, 13:20
En striker behöver explosivitet (höftvridet när man skall slå, höftknyck vid nertagningar) och styrkeuthållighet (mycket viktigt när det gäller axlar bla men viktigt överallt) när vi pratar om styrka.

Då tränar jag helt rätt som viftar runt fjädervikter på Friskis! :-)

Så alla explosiva moment och crossfit är det som gäller. Lite basstyrka kan vara jättebra också; jag gillar marklyft, bra övning.

Hmm. Jag har fått för mig att 1-3RM-övningar ger just explositivitet. Är det inte så?

stridis
2009-05-17, 13:36
Beror ju lite på upplägget, men ett "Crossfit" uttänkt för fighters är förstås bättre. Sålänge du inte hafsar, vad än deras låttempo säger så är det väl ok.

Explosivitet finns ju lite fler dimensioner till. Kör du tungt kopplar du in både snabba och långsamma, när det är endast de snabba som används i någon betydelsefull utsträckning när du slår och sparkar. Råstyrka hjälper till i clinch och annat dock.

Känns lite som frågan: är en starkare sprinter en snabbare sprinter?

Rahf
2009-05-17, 13:52
Beror ju lite på upplägget, men ett "Crossfit" uttänkt för fighters är förstås bättre. Sålänge du inte hafsar, vad än deras låttempo säger så är det väl ok.

Explosivitet finns ju lite fler dimensioner till. Kör du tungt kopplar du in både snabba och långsamma, när det är endast de snabba som används i någon betydelsefull utsträckning när du slår och sparkar. Råstyrka hjälper till i clinch och annat dock.

Känns lite som frågan: är en starkare sprinter en snabbare sprinter?

Och svaret är: Inte nödvändigtvis? ;)

sundvall
2009-05-17, 13:59
Nu har tråden kommit igång på allvar, kanon!

Tack alla för de bra svaren!

mikaelj
2009-05-17, 14:43
Och svaret är: Inte nödvändigtvis? ;)

Är de inte ofta det, dock? Just kortkortdistans.

stridis
2009-05-17, 14:52
De är ganska starka oftast ja, styrka är bra. Men det finns många som är snabba på 100m utan att vara något som man höjer ögonbrynen åt i maxstyrkeväg. Kontra det med OS-brottare som är apstarka hela bunten så...

Lite mer den skillnaden tänkte jag mig.

krellik
2009-05-17, 17:21
Beror ju lite på upplägget, men ett "Crossfit" uttänkt för fighters är förstås bättre

www.rosstraining.com

Bättre än crossfit i min mening för en fighter.
Sen handlar tråden om -optimal- fysträning för en kampsportare så kan man göra ganska långa utlägningar om det, dock var det inte det den här tråden handlade om...;)

Men lite grovt handlar bra kompleterande fysträning om att man jobbar hårdast med sina svaga sidor. Ex trådskaparen tar du 1 x kroppsvikt i stående strikt press över huvudet, 1.5 x bw i bänk, 2 x kroppsvikt i böj och 2.5 x kroppsvikt i mark då kan du lägga träningen av maxstyrka på en nivå som bibehåller detta vilket det krävs mindre träning för än att öka den (1 pass i veckan ungefär). Och istället lägga mer krut på muskelkondition och "arbetskapacitet" med drillar ala rosstraining/crossfit, kettlebells, sandsäckar, tabatas, etc...

På samma sätt bör man börja med sin kondition på medeldistanser från kanske 800m till 5-10km nånstans och se hur man ligger -samt- kolla sin vilopuls. Har man ap kassa tider på detta och ens vilopuls ligger höga 50 eller över 60 då börjar man i den här änden för att bygga en konditionsbas, medan ifall vilopulsen ligger neråt 50 eller under och man har "rimliga" tider (inte för en tävlande medeldistanslöpare utan mer från ett motionärs perspektiv) då kan man fokusera mer på de anaerobiska energisystemen, sprinter, back intervaller, korta intensiva drillar av olika slag, och så vidare...

Sen handlar allting om hur mycket arbetskapacitet man har så man kan lägga in extra pass, det här handlar inte om vad en nybörjare ska göra, det här handlar om vad någon som har hållt på ett rätt bra tag och åtminstone funderar på att bli seriös med att tävla ska göra. En nybörjare ska gå på så många schemalagda pass som möjligt utan att bränna ut sig och om han orkar, lägga in pass på antingen det som man är svagast på eller om man helt enkelt vill "bodybuilda" lite på sidan så går det också bra, eftersom det inte är på liv och död som nybörjare. Som mer avancerad vill man dock inte lägga på sig onödig massa utifrån vad man passar i för viktklass och man vill absolut inte lägga på sig massa som inte markant höjer ens styrkenivåer...

Makes sense?

sundvall
2009-05-17, 17:57
Alltså. Jag vill ju fortsätta med styrketräningen och bli starkare, jag vill ju fortsätta utvecklas muskulärt (Dock nödvändigtvis inte på optimalaste sätt). Som det är nu kör jag ju 4-5ggr i veckan, 2muskelgrupper varje gång. Mark, böj, bänk, militärpress, skivstångscurl etc, sen en del isolationsövningar - ett average byggarschema helt enkelt.

Låt se nu, 1.5 av kroppsvikt i bänk säger du, jag väger runt 90, pressar upp mellan 125-130, well då var det klart med bänken iallafall. Stående press trycker jag nog upp 80kg iallafall, möjligtvis 85-90, lite mer att jobba på där i sånnafall. Jag böjer bara typ 150 så mer där med. Marklyft drar jag 200kg å väger 90, så även lite mer att jobba på där.

Dock vill jag ju såklart inte förlora något av de muskler jag byggt upp (Well förlorar kanske lite när jag drar bort 10kg fläsk under en deff men ja).


Så det jag borde fokusera på nu är alltså massa intervallträning samt kondition på längre distans? Grejjen är att jag har märkt när jag springer längre sträckor så kan jag få ont i smalbenen typ en vecka framåt, antar att dom är ovan den vikten jag lagt på mig de senaste året. Hur löser man detta? Vilka andra bra sätt finns det att intervall och konditionsträna? Nybörjarfrågor säkerligen men jag kan verkligen inte mycket alls om träning utöver just styrketräningen.

Tackar.

Rahf
2009-05-17, 18:02
Räkna med att du måste prioritera det ena eller det andra. Styrketränar man tungt så går det ut över prestationerna inom kampsporten, du kommer vara i fysiskt sämre form ifall du fortsätter ungefär som du gör nu alltså. Beroende på vad du vill köra mest, så får du skära ner på det ena eller det andra.

sundvall
2009-05-17, 18:06
Räkna med att du måste prioritera det ena eller det andra. Styrketränar man tungt så går det ut över prestationerna inom kampsporten, du kommer vara i fysiskt sämre form ifall du fortsätter ungefär som du gör nu alltså. Beroende på vad du vill köra mest, så får du skära ner på det ena eller det andra.

Absolut. Så, 3 dagar styrketräning i veckan kanske? Helkropp, halvkropp? Lägga fokus på mark bänk och böj?

krellik
2009-05-17, 18:08
Alltså. Jag vill ju fortsätta med styrketräningen och bli starkare, jag vill ju fortsätta utvecklas muskulärt (Dock nödvändigtvis inte på optimalaste sätt). Som det är nu kör jag ju 4-5ggr i veckan, 2muskelgrupper varje gång. Mark, böj, bänk, militärpress, skivstångscurl etc, sen en del isolationsövningar - ett average byggarschema helt enkelt.

Låt se nu, 1.5 av kroppsvikt i bänk säger du, jag väger runt 90, pressar upp mellan 125-130, well då var det klart med bänken iallafall. Stående press trycker jag nog upp 80kg iallafall, möjligtvis 85-90, lite mer att jobba på där i sånnafall. Jag böjer bara typ 150 så mer där med. Marklyft drar jag 200kg å väger 90, så även lite mer att jobba på där.

Dock vill jag ju såklart inte förlora något av de muskler jag byggt upp (Well förlorar kanske lite när jag drar bort 10kg fläsk under en deff men ja).


Så det jag borde fokusera på nu är alltså massa intervallträning samt kondition på längre distans? Grejjen är att jag har märkt när jag springer längre sträckor så kan jag få ont i smalbenen typ en vecka framåt, antar att dom är ovan den vikten jag lagt på mig de senaste året. Hur löser man detta? Vilka andra bra sätt finns det att intervall och konditionsträna? Nybörjarfrågor säkerligen men jag kan verkligen inte mycket alls om träning utöver just styrketräningen.

Tackar.

Om du inte är ambitiös med mma träningen så kan du bodybuilda hur mycket du vill vid sidan för då är båda "hobbies" och då gör du vad som är roligt.
Vill du å andra sidan vara -seriös- med mma träningen och träna utifrån att vara duktig på den sporten så kommer du behöva gå ner i styrketräningspass utan tvekan och du bör lägga om till primärt basövningar för att bibehålla den styrkan du har nu samtidigt som du kanske droppar 10-15kg och höjer andra fysiska kvalliteter. Lyckas du med detta så kommer du fysiskt att hävda dej bra, då har du bara den viktigaste biten kvar och det är tekniken, i början gäller det att lära sig jobba utan att använda för mycket styrka för annars kommer det att hålla dej tillbaka tekniskt och då kommer du snabbt att stagnera.

Nej jag säger att vänta lite med intervall träningen, börja med att ut och jogga och bygg upp en bra konditionsbas.

Du löser att smalbenen gör ont genom att först gå till en bra skoaffär och ha en budget på 1500 spänn eller så och låta de hitta ett par riktigt bra skor för din löpstil. -Sen- bygger du upp det långsamt, kondissen byggs snabbare än smalbenen och vaderna härdas så ta det lungt. Sen tappar du några kg så kommer det göra det hela mycket enklare...

Men i korthet du behöver inte oroa dej för mycket om det här, fortsätt med styrketräningen, kör lite muskeluthålighets grejor, se till att du klarar lite armhävningar utan att börja gråta och ut och jogga lite utan att få ont i benen, mycket krångligare än så är det inte, ingen mening att planera för elit träning i mma innan du ens vet om du gillar sporten.

krellik
2009-05-17, 18:11
Absolut. Så, 3 dagar styrketräning i veckan kanske? Helkropp, halvkropp? Lägga fokus på mark bänk och böj?

Som nybörjare kör du kanske bara 2 eller 3 pass i veckan första halvåret, har du bra arbetskapacitet kan du säkert både köra 3 helkropps pass eller köra 4a lite lättare pass där du kör underkropp ena passet och överkropp andra passet...

Sen som mer avancerad och mma träningarna börjar krypa upp närmare 5-6 pass i veckan (här hamnar man lätt) är 1-2 rena styrkepass och 1-3 konditionspass (varierade från väldigt lätta till lite tuffare) lagom..

Men ingen mening att gå ett steg i förväg.. Vi är alla olika, när du blir duktig märker du själv vad som funkar för dej. Speciellt om du konstant läser allt du kommer över.

sundvall
2009-05-17, 18:15
Kanontips krellik, tack så mycket!

krellik
2009-05-17, 18:22
Kanontips krellik, tack så mycket!

Lugna pucklar, droppa ett pm ifall du behöver hjälp med något.

stridis
2009-05-18, 13:01
www.rosstraining.com

Bättre än crossfit i min mening för en fighter.
Sen handlar tråden om -optimal- fysträning för en kampsportare så kan man göra ganska långa utlägningar om det, dock var det inte det den här tråden handlade om...;)


Beror ju lite på vilken kampsport du väljer att kolla på. Jag svarar utifrån mitt perspektiv. Taekwondo eller fristilsbrottning, två ganska olika kravprofiler exempelvis. Det har nog framgått vad jag anser viktigt inom thai, där behöver du inte göra omvänt livtag a lá Karelin direkt.

OS-Brottare har liknande styrkekravsprofiler som nämnts om jag inte missminner mig.

Christyle
2009-05-27, 12:36
Gymmet på Fighter Centre har (i dagsläget) en bänkpress, en roddmaskin, ett par olika hantlar (10 olika vikter kanske), ett par skivstänger (med tillhörande viktplattor) samt kettlebells. Alltså ingenting att hänga i julgranen. Men som tidigare nämnts planeras det en ombyggnad, hoppas på bättre gym då. I dagsläget kostar det +500 kr /terminen för att få tillgång till gymmet.

Tränade förut på Gladius och tyckte det var bra, men det beror mycket på vem du får som instruktör. Hade jag valt idag hade jag nog valt GBG MMA ändå, där får du tillgång till "fri matta" när du vill.

Jag valde att sadla om till Thai Boxning, och efter att ha först tränat i en annan klubb är jag nu tillbaks på Fighter Centre (Fighter Muay Thai). Helskön klubb med i princip bara vettiga instruktörer..rekommenderas varmt!

Lycka till

Håller helt klart med!!