handdator

Visa fullständig version : smärtstillande på vilodag


uerrr
2009-05-14, 20:23
tja

hur ligger det till om man tar smärtstillande på en vilodag, när man inte gymmar och ska inte gymma dan därpå?

citodon gäller det och ponera att man har otroligt ont och måste ta 5-10 stycken på en gång

har läst om nåt som heter nsaid eller nåt sånt men de kanske bara gäller alvedon?

Frillan
2009-05-14, 21:22
Hoppas seriöst att du skämtar.....När jag hade ont som fan i ryggen tog jag max 3 - 4 ST och då var jag redigt sonkig.


*Vanlig dos för vuxna: 1-2 tabletter 1-4 gånger per dygn*

10 St :S?

jontet
2009-05-14, 21:31
nsaid är en samling smärtstillande ämnen med inflammatorisk effekt typ. alvedon är inte nsaid. citodon ÄR alvedon fast med kodein i också. nsaid hämmar tydligen den av styrketräning ökade proteinsyntesen. Har man så ont så man måste trycka 10 citodon har man värre saker att oroa sig för än hur gymmandet skall gå följande dag. jag tycker du skall tala med din läkare, det låter farligt

Tolkia
2009-05-14, 21:54
Självmedicinering med tio Citodon åt gången? Då har man problem med det man har mellan öronen, förutom med smärtan. Läs bipacksedeln. http://http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19820312000059&DocTypeID=3&UserTypeID=0

Att trycka i sig mer än maxdos ger bara mer biverkningar, inte bättre effekt.

Damien Thorne
2009-05-14, 22:00
tja

hur ligger det till om man tar smärtstillande på en vilodag, när man inte gymmar och ska inte gymma dan därpå?

citodon gäller det och ponera att man har otroligt ont och måste ta 5-10 stycken på en gång

har läst om nåt som heter nsaid eller nåt sånt men de kanske bara gäller alvedon?

Var har du ont? Varför har du ont?

young_george
2009-05-14, 22:05
Att trycka i sig mer än maxdos ger bara mer biverkningar, inte bättre effekt.

Maxdosen kodein är väl någonstans vid 450mg? Vilket är betydligt mer än 1-2 tabletter Citadon

Men den rekommoderade dosen finns där av en anledning såklart

Weekend Warrior
2009-05-14, 22:05
Var försiktig när du käkar Citodon. Paracetamolet är grymt skadligt för levern i stora doser.

uerrr
2009-05-14, 22:39
jo men ja har en sinnessjuk migrän ibland

jag har gjort det flera gånger förr, får inga leverproblem efteråt det enda som händer är att all form av migrän och huvudvärk försvinner och jag blir trött i kroppen och mår bra

men okej skit i varför jag tar så många

har det någon effekt på träningen om jag köper 5-10st citodon? eftersom citodon tydligen innehöll 500mg paracematol 30mg kodein så är de ju exakt som en alvedon därför kan nog min fråga lika gärna vara vad händer om jag käkar 5-10st 500mg alvedon? (om nu inte kodeinet har någon större betydelse)

och då menar jag inte vad som händer med levern osv utan om det kan förstöra för träningen på något sätt alls?

Scratch89
2009-05-14, 22:52
Men du kan inte säga att du inte får några leverproblem efteråt, för de varken kommer eller försvinner akut. Det är ett överdrivet bruk under lång tid som ger skadorna, och då är det inte lika kul längre.

uerrr
2009-05-14, 22:55
Jo det är klart, det är ju inte ofta det blir så men leverproblem är jävligt luriga så dem kommer inte i samband med intaget av alvedonen utan någon vecka efter börjar man känna smärta i levern och då är det oftast försent :/

Men jag chansar och kör såhär 1 gång var 3-4dje månad istället.. men nu när jag verkligen är inne i träningsstimmet så vore de intressant att veta om det påverkar min träning negativt i och med att jag varken tränar på den dagen eller dagen därpå.

Har läst om NSAID och att det sänker protein.. under några timmar så, 5-10st lär ju sänka den rejält under 1 dag men nästa dag är det ingen fara?

Det vore väl ganska skumt om muskler försvinner?

J A L
2009-05-14, 23:13
Migrän är ingen lek - jag vet... Jag får något anfall ibland med ganska långa mellanrum och jag har fortfarande ingen aning om vad som triggar dem. Däremot vet jag att smärtan på fullaste allvar kan få folk att ta livet av sig. Men jag skulle i alla fall inte trycka i mig flera gånger maxdos av något piller. Gå till läkaren istället! Det finns speciell migränmedicin. Och som någon redan har sagt - om du har så ont och trycker i dig det där, så finns det viktigare saker att tänka på än om gårdagens träning gav maximalt resultat... Ett tips i all vänlighet!

Scratch89
2009-05-15, 08:30
Nu vet jag inte hur kraftig din migrän är, men har du testat de nya tabletterna med koffein i? De är kanon, iallafall mot lite lättare huvudvärk. Om du är hos läkaren kan du ju fråga om han kan skriva ut lite kraftigare sådana.

Popeye
2009-05-15, 08:36
Sist jag kollade så är inte kodein speciellt bra mot migrän/migränliknande huvudvärk.
Det finns mediciner som fungerar bättre med mkt lägre dos.

Morty
2009-05-15, 10:49
Migränmedicin mot migrän självklart. Kanske i kombination med koffeintabletter om det inte finns i redan.

Som tolkia redan sagt, dosen som angivs på burkarna är maxdos för effekt. Det är inte en linjär effekt. Precis som med EAA; man kan inte äta hela burken och bli biff direkt.

Tolkia
2009-05-15, 11:33
Uppsök läkare så att du kan få lämplig medicin utskriven. Det är bättre att ta rätt dos effektiv medicin än att ta en överdos ineffektiv medicin.

När det gäller Citodon är det dessutom så att vissa inte får någon vidare effekt av den, beroende på individiuella variationer i hur man omsätter kodein.

uerrr
2009-05-15, 13:18
Okej.

Jag uppskattar att ni på något plan är oroliga över mig om min komsumtion av värktabletter och att ni ser till mitt eget bästa, verkligen.

Men om vi kan återgå till frågan för en gångs skull.

Vad har det för effekt på träningen/musklerna att slänga i sig 5-10 stycken 500mg alvedon på en gång under en vilodag?

agazza
2009-05-15, 13:35
EDIT: hmm. Fick visst inte länka till den sidan. Men här har du studierna ifråga iaf.



1. T. A. Trappe, F. White, C. P. Lambert, D. Cesar, M. Hellerstein, and W. J. Evans. Effect of ibuprofen and acetaminophen on postexercise muscle protein synthesis. Am. J. Physiol. 282; 3 E551-E556, 2002.

2. Ferreira, SH. Prostaglandins, aspirin-like drugs and analgesia. Nat New Biol 240: 200-203, 1972.

3. Vane, JR. Inhibition of prostaglandin synthesis as a mechanism of action for aspirin-like drugs. Nat New Biol 231: 232-235, 1971.

4. Vane, JR. Towards a better aspirin. Nature 376: 215-216, 1994.

5. Palmer, RM. Prostaglandins and the control of muscle protein synthesis and degradation. Prostaglandins Leukotrienes Essent Fatty Acids 39: 95-104, 1990.

6. Rodemann, HP, and Goldberg AL. Arachidonic acid, prostaglandin E2 and F2 influence rates of protein turnover in skeletal and cardiac muscle. J Biol Chem 257: 1632-1638, 1982.

7. Bjorkman, R. Central antinociceptive effects of non-steroidal anti-inflammatory drugs and paracetamol. Acta Anaesthesiol Scand 39: 1-44, 1995.

8. Burnham, TH, and Short RM (Editors). Drugs Facts and Comparisons. St. Louis, MO: Facts and Comparisons, 1999.

9. Flower, RJ, and Vane JR. Inhibition of prostaglandin synthetase in brain explains the anti-pyretic activity of paracetamol (4-acetamidophenol). Nature 240: 410-411, 1972.

10. Tolman, EL, Fuller BL, Marinan BA, Capetola RJ, Levinson SL, and Rosenthale ME. Tissue selectivity and variability of effects of acetaminophen on arachidonic acid metabolism. Prostaglandins Leukotrienes Med 12: 347-356, 1983.

uerrr
2009-05-15, 13:37
EDIT: hmm. Fick visst inte länka till den sidan. Men här har du studierna ifråga iaf.



1. T. A. Trappe, F. White, C. P. Lambert, D. Cesar, M. Hellerstein, and W. J. Evans. Effect of ibuprofen and acetaminophen on postexercise muscle protein synthesis. Am. J. Physiol. 282; 3 E551-E556, 2002.

2. Ferreira, SH. Prostaglandins, aspirin-like drugs and analgesia. Nat New Biol 240: 200-203, 1972.

3. Vane, JR. Inhibition of prostaglandin synthesis as a mechanism of action for aspirin-like drugs. Nat New Biol 231: 232-235, 1971.

4. Vane, JR. Towards a better aspirin. Nature 376: 215-216, 1994.

5. Palmer, RM. Prostaglandins and the control of muscle protein synthesis and degradation. Prostaglandins Leukotrienes Essent Fatty Acids 39: 95-104, 1990.

6. Rodemann, HP, and Goldberg AL. Arachidonic acid, prostaglandin E2 and F2 influence rates of protein turnover in skeletal and cardiac muscle. J Biol Chem 257: 1632-1638, 1982.

7. Bjorkman, R. Central antinociceptive effects of non-steroidal anti-inflammatory drugs and paracetamol. Acta Anaesthesiol Scand 39: 1-44, 1995.

8. Burnham, TH, and Short RM (Editors). Drugs Facts and Comparisons. St. Louis, MO: Facts and Comparisons, 1999.

9. Flower, RJ, and Vane JR. Inhibition of prostaglandin synthetase in brain explains the anti-pyretic activity of paracetamol (4-acetamidophenol). Nature 240: 410-411, 1972.

10. Tolman, EL, Fuller BL, Marinan BA, Capetola RJ, Levinson SL, and Rosenthale ME. Tissue selectivity and variability of effects of acetaminophen on arachidonic acid metabolism. Prostaglandins Leukotrienes Med 12: 347-356, 1983.


Tack, men fattas inte själva studien? för jag får inte ut någonting av det där :P

agazza
2009-05-15, 13:38
Tack, men fattas inte själva studien? för jag får inte ut någonting av det där :P

Du får själv söka upp dom och läsa dom så finner du säkert ditt svar, jag har inte läst någon av dom. Annars för lättare svar kan du ju bara söka på paracetamol eller NSAID här på kolo. Det har diskuterats förr.

uerrr
2009-05-15, 13:40
Du får själv söka upp dom och läsa dom så finner du säkert ditt svar, jag har inte läst någon av dom. Annars för lättare svar kan du ju bara söka på paracetamol eller NSAID här på kolo. Det har diskuterats förr.

aha jag tänkte väl det haha

mm har sökt lite här å var på kolo men inte riktigt hittat det jag söker, får söka upp lite av dom studierna och kolla då

tack så mkty

Morty
2009-05-15, 13:41
Många, många gånger och kontentan är att NSAID sabbar den av träning förhöjda proteinsyntesen.

uerrr
2009-05-15, 13:44
Neither drug had any influence on whole body protein breakdown, as measured by rate of phenylalanine appearance, on serum creatine kinase, or on rating of perceived muscle soreness compared with PLA. These results suggest that over-the-counter doses of both ibuprofen and acetaminophen suppress the protein synthesis response in skeletal muscle after eccentric resistance exercise. Thus these two analgesics may work through a common mechanism to influence protein metabolism in skeletal muscle.


Säger inte den texten precis det motsatta? Att det inte har någon effekt, inte ens vid en daglig maxdos? Verkar jävligt skumt det här

Och om det faktiskt är så att proteinsyntesen bryts ned väldigt mycket. Byggs den upp av sig själv efter en dag då? Eller är det något man måste träna och äta rätt i någon vecka för att få tillbaka den?

Vad har det för betydelse överhuvudtaget?

Tolkia
2009-05-15, 13:45
Jag uppskattar att ni på något plan är oroliga över mig om min komsumtion av värktabletter och att ni ser till mitt eget bästa, verkligen.

Men om vi kan återgå till frågan för en gångs skull.

Vad har det för effekt på träningen/musklerna att slänga i sig 5-10 stycken 500mg alvedon på en gång under en vilodag?
Personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om din hälsa överhuvudtaget. Däremot är ditt resonemang korkat, även från ett proteinsyntesperspektiv. Nedanstående inlägg från jwzrd sammanfattar det mesta:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2405149&postcount=37

King Grub
2009-05-15, 13:45
Texten säger, att den uppreglering av nybildning av muskelprotein som vanligen sker efter styrketräning undertrycks av medicinerna. Styrketräningen får, med andra ord, inte den muskeluppbyggande effekt du hade fått utan medicinen.

uerrr
2009-05-15, 13:51
Okej då har jag det bekräftat och förstått. Det sänker proteinsyntesen en hel del och det är absolut inte värt att käka flera alvedon efter man tränat eller innan men jag har fortfarande inte lyckats hitta det svaret jag är ute efter, hur snabbt proteinsyntesen är tillbaka igen. Om det tar några veckor eller om det hela handlar om 5-6 timmar?

En annan grej jag reflekterade över är att ibuprofen är NSAID men inte paracetamol, däremot är Citodon som innehåller paracetamol och kodein NSAID, dvs tillhör den gruppen..?

Hur kommer det sig? För kodein tillhör väl inte den gruppen?

King Grub
2009-05-15, 14:06
Studierna sträcker sig bara 24 timmar efter intag.

Paracetamol har samma effekt.

uerrr
2009-05-15, 14:12
Allright jag får ta å googla lite mer på det

King Grub
2009-05-15, 14:12
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60745&highlight=nsaid

uerrr
2009-05-15, 14:30
Tror jag läst alla inlägg i den tråden nu... känns lite tråkigt med tanke på att jag i flera perioder tar 1-2 alvedon om dagen :/ Det kan ju inte varit optimalt så att säga

Men jag ska fortfarande googla efter hur fort proteinsyntesen har byggts upp igen efter ett stort intag av paracetamol

King Grub
2009-05-15, 14:40
Jag skrev ovan, "Studierna sträcker sig bara 24 timmar efter intag". Vad får dig att tro att du kan "Googla" fram några svar som inte är undersökta? Den som skriver något annat gissar bara.

uerrr
2009-05-15, 14:45
Jag skrev ovan, "Studierna sträcker sig bara 24 timmar efter intag". Vad får dig att tro att du kan "Googla" fram några svar som inte är undersökta? Den som skriver något annat gissar bara.


jaha jag trodde det fanns svinmånga olika studier :)

I 24h studien så käkar dom väl max dosen men i vilket tillstånd är proteinsyntesen efter 24 timmar? Om jag inte har läst fel nu så är det väl 1000mg på en dag, det har försvunnit ur systemet utan problem till nästa dag, fast iofs det spelar väl ingen roll om det har försvunnit ur systemet när det är proteinsyntesen det handlar om

fan va jobbigt det var att förstå sånt här då

944RS
2009-05-15, 14:50
Om man har sådana smärtor/problem att man tar tabletter så förstår jag inte hur man kan välja att avstå från dem bara för att eventuellt få lite bättre resultat av styrketräning!?

EJH
2009-05-15, 17:36
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=251

Triptaner is the shit.