handdator

Visa fullständig version : Sill


Onigiri
2009-05-14, 14:23
Jag äter alldeles för mycket pippi och glömmer därmed bort feta fiskar ibland. Det blir för ensidigt.

Min undran var om jag kunde ersätta till exempel lax med Sill? Eftersom det bara är att plocka ur burken och lägga direkt på fat. Jag är inte dålig på att laga mat, tänkte mest vara lite lat och bekväm. Om ja, är någon speciell sort att rekommendera ur fett-synpnkt?

Eddie Vedder
2009-05-14, 14:27
Sill och strömming (det är samma fisk men från olika geografiska områden) är med stor sannolikhet bättre än lax t.o.m. Laxen är ofta odlad och behöver inte alls vara en bra källa till omega-3. Det beror helt på vad odlarna själva väljer att mata fiskarna med.

Inlagd sill innehåller ju mycket mer än sillen och ofta ganska mycket socker. Vill du slippa det finns ju inläggningssill och färsk sill. Även strömming finns ju som sagt, det är dessutom väldigt billigt.

Strömming är nog min personliga favorit, strömmingsflundror i ugn...*drool*

Onigiri
2009-05-14, 14:38
Tack för det! Jag äter allt på denna planet utom strömming och kaviar, hur mycket jag än försöker går det inte. Ska kolla på färska sillar nästa gång jag handlar.

bollio
2009-05-14, 14:57
Hittar bara inlagd sill och (alldeles för) salta filéer, får kolla mer nästa gång.

Eddie Vedder
2009-05-14, 15:04
Hittar bara inlagd sill och (alldeles för) salta filéer, får kolla mer nästa gång.

Välj strömmingen då. Det är ju samma fisk som sagt. Tyvärr fullproppad med miljögifter.*gah!*

Pepz
2009-05-14, 15:07
Hittar bara inlagd sill och (alldeles för) salta filéer, får kolla mer nästa gång.

urvattna de salta filéerna då? lägg dem i rikligt med kallvatten i några timmar
det finns även fryst sill i vissa välsorterade matbutiker

ett annat tips är färsk/fryst makrill som är riktigt gott

Crljenac
2009-05-14, 15:58
En fråga ang. fisk, jag gillar rökt makrill, brukar finnas i de flesta butiker, finns där några hälsorisker pga rökningen?


Till Eddie: Menar du att strömmingen är fullproppad med miljögifter?

Turbonisse
2009-05-14, 15:59
Finns det någonting bättre än egen-pilkad strömming
Helst rökt i Abu-röken dock, Böckling:eating:

mikaelj
2009-05-14, 16:25
Fiskbilar har alltid sill.. Åtminstone här i Göteborg. :-)

Crljenac,

Östersjön är inte särskilt ren. Fisken sill kallas för strömming om den fiskas norr om Kalmar.

frambogir
2009-05-14, 17:20
Jag tycker att inlagd sill får oförtjänt mycket skit, inte just här, men generellt. Visst att lagen är fullproppad med socker, men den lilla mängd lag man får i sig i filéerna är ju rätt minimal.

Eddie Vedder
2009-05-14, 17:54
Till Eddie: Menar du att strömmingen är fullproppad med miljögifter?

Japp.

Tyvärr är den det. Jag vill minnas att man gjorde någon undersökning för ett par år sedan där östersjöströmmingen var bland det mest miljögiftrika livsmedlet i världen.

Jag minns det väl för jag satt på bussen och läste det i Metro på väg hem till morsan och farsan och jag hade beställt strömmingsflundror till middag som jag satt och längtade efter. Kul läsning.:D


http://www.fiskeriverket.se/vanstermeny/fiskevard/miljogifter.4.1490463310f1930632e80007653.html

Fiskkonsumtion - risk och nytta. Rapport från Livsmedelsverket, 2007:

http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/2007_12_fiskkonsumtion_risk_och_nytta.pdf


Miljögifter - Dåliga nyheter om östersjöströmming. Rapport från Svenska Marina Forskningscentrum:

http://www.smf.su.se/nyfiken/ostersjo/arsrapp/ostersjo98/gift.pdf

Onigiri
2009-05-14, 19:58
Fiskbilar har alltid sill..Ja jävlar, vi har ju "Feskebilen" här ibland, får fråga efter färsk sill när jag ser den nästa gång. :whipped:

Scratch89
2009-05-14, 20:07
Men Eddie, jag blandar alltid ihop det. Sill/strömming från västkusten, vad heter den? Heter den inte strömming? Jag vet att det går att köpa jättebilligt här i stan, överallt, runt 25-30 kg kilot. Helt sjukt billig mat. Om den dessutom är från västkusten så är det inte samma giftbomb.

mikaelj
2009-05-14, 20:08
Men Eddie, jag blandar alltid ihop det. Sill/strömming från västkusten, vad heter den? Heter den inte strömming? Jag vet att det går att köpa jättebilligt här i stan, överallt, runt 25-30 kg kilot. Helt sjukt billig mat. Om den dessutom är från västkusten så är det inte samma giftbomb.

Sill på Västkusten (ren, god, billig), strömming från Östersjön norr om Kalmar (ful, säkert också god, dyr(?))

Sverker
2009-05-14, 20:14
En fråga ang. fisk, jag gillar rökt makrill, brukar finnas i de flesta butiker, finns där några hälsorisker pga rökningen?




Jag skulle vara lite försiktig. Kolväten, sk PAH, från röken sätter sig i det feta köttet.
Rökt makrill då och då är OK, men inte varje vecka.

Eddie Vedder
2009-05-14, 20:16
Men Eddie, jag blandar alltid ihop det. Sill/strömming från västkusten, vad heter den? Heter den inte strömming? Jag vet att det går att köpa jättebilligt här i stan, överallt, runt 25-30 kg kilot. Helt sjukt billig mat. Om den dessutom är från västkusten så är det inte samma giftbomb.

Läs länkarna din slöfock.:D Västkustfisken är sill. Tänk på surströmming = Norrland. Det var så jag fick ordning på det.;)

Scratch89
2009-05-14, 21:35
Värsta grejen. Jag undrar varför de skriver strömming när det uppenbarligen är sill som säljs.

AmericanDragon
2009-05-19, 20:54
Makrill i tomatsås is the OMG!

JG_81
2009-05-20, 00:53
Makrill i tomatsås is the OMG!

Brisslingar i tomatsås är nästan ännu bättre (om man nu inte köper Mästarmakrillen som är riktigt god). Dock bör man kanske vara försiktig då brisslingarna (skarpsill) är "lättrökta"...

Det känns oerhört tråkigt att Östersjön är så pass förgiftad som den är. Tänker bland annat på all skarpsill som förökat sig till alldeles för höga nivåer efter torskens nedgång. Hade man vågat äta den härifrån hade man haft en god och billig källa till fett/protein - och dessutom bidragit till någon form av artificiell balans i ekosystemet... *popcorn*

Avesta
2009-09-28, 23:07
Förbannade helvete!! Har stekt strömming + lingonsylt och potatis som favorit måltid numera, ätit över 1 kilo på 1 vecka och nu får man sluta med det p.g.a dessa jävla gifter! *grr**grr**grr*

Black Star Abyss
2009-09-28, 23:20
Enghavs frysta sillfiléer finns på alla stormarknader! Billigt och bra. Fiskade utanför Norge också, så de är fria från miljögifter ( ? ). X-tras makrill är också fiskad där så den behöver du inte heller vara rädd för att äta mycket av.

Förbannade helvete!! Har stekt strömming + lingonsylt och potatis som favorit måltid numera, ätit över 1 kilo på 1 vecka och nu får man sluta med det p.g.a dessa jävla gifter!

Köp sill istället! Är ju samma fisk. :)

Trapper Buzz
2009-09-29, 00:03
Värsta grejen. Jag undrar varför de skriver strömming när det uppenbarligen är sill som säljs.

I Norge heter surströming sursild.

Ni som är oroliga för gifter: Köp strömming från de nordligaste salterierna
ungefär ovanför Nordingrå från och med Tynderö (Oskars).

Degpekka
2009-09-29, 00:20
Eddie, heter det strömmingsflundra för att dem ser ut som flundror efter tillagning eller är det en blandning av fiskarna?

King Grub
2009-09-29, 08:34
Det förstnämnda.

Trapper Buzz
2009-09-29, 08:47
För undvikande av missförstånd:
Sill och strömming är samma fisk, bara på olika ställen.

Avesta
2009-09-30, 00:03
I Norge heter surströming sursild.

Ni som är oroliga för gifter: Köp strömming från de nordligaste salterierna
ungefär ovanför Nordingrå från och med Tynderö (Oskars).
Lat som jag är brukar jag köpa färdig stekta och då är det alltid strömming med dispens det handlar om. Får börja köpa och stekta själv.