handdator

Visa fullständig version : "Utgifter och inkomster" ur energisynpunkt i samband med ökad träning


WizKid
2009-05-14, 13:16
Hej där. Har funderat ett tag här nu. På "deff" och "bulk".

Om en person som har en (genomsnittlig) energiförbrukning på 2000 kcal ökar mängden träning till att ha en förbrukning på 3000 kcal och ligger kvar på neutral energibalans. Alltså att individen fortfarande äter så mycket som den gör av med. Kommer denna individ ligga på samma fördelning i kroppssammansättning?

/ Henrik

Guddi
2009-05-14, 13:25
Hej där. Har funderat ett tag här nu. På "deff" och "bulk".

Om en person som har en (genomsnittlig) energiförbrukning på 2000 kcal ökar mängden träning till att ha en förbrukning på 3000 kcal och ligger kvar på neutral energibalans. Alltså att individen fortfarande äter så mycket som den gör av med. Kommer denna individ ligga på samma fördelning i kroppssammansättning?

/ HenrikDet beror på vad han har för kroppssammansättning när han börjar och på vilken typ av träning han utför men generellt sett så är svaret nej, kroppssammansättningen kommer att bli bättre.

Kischen
2009-05-14, 13:26
Det var en himla massa träning för att nå upp till 1000 kcal:) Givetvis kommer du tjäna på att tillföra träning om du inte tränade innan.

WizKid
2009-05-14, 13:37
Då ska jag be att få provocera lite. Jag har läst ett antal trådar här på Kolozzeum med mången inlägg där det påstås att man inte kan både deffa(minska andelen fett) och bygga samtidigt(öka i muskelmassa).

Men det är inte riktigt sant då antar jag?

Eddie Vedder
2009-05-14, 13:47
Då ska jag be att få provocera lite. Jag har läst ett antal trådar här på Kolozzeum med mången inlägg där det påstås att man inte kan både deffa(minska andelen fett) och bygga samtidigt(öka i muskelmassa).

Men det är inte riktigt sant då antar jag?

Läs de trådarna ordentligt. Det påpekas alltid att det inte är omöjligt, bara väldigt svårt i praktiken.

Och dessutom diskuteras alltid märkbara skillnader där, här är det snarare en fråga om mätbara och framför allt beroende på individens utgångsläge. Självklart påverkas en kropp som plötsligt går från inaktiv till att träna så mycket så han/hon förbrukar 1000kcal.

WizKid
2009-05-14, 13:50
Ska bli. Tack!

King Grub
2009-05-14, 14:01
Då ska jag be att få provocera lite. Jag har läst ett antal trådar här på Kolozzeum med mången inlägg där det påstås att man inte kan både deffa(minska andelen fett) och bygga samtidigt(öka i muskelmassa).

Gör man inte det, då har man verkligen misslyckats med sin träning!

bollio
2009-05-14, 14:07
Gör man inte det, då har man verkligen misslyckats med sin träning!

Hmm? Förklara dig?

Det nämndes tidigare "Det påpekas alltid att det inte är omöjligt, bara väldigt svårt i praktiken.". Nya rön?

King Grub
2009-05-14, 14:10
Vad är "samtidigt"?

Skulle man inte förändra sin kropp på annat sätt än att få en större version av sitt tidigare jag om man började träna och äta mer? Säger ju sig självt; inget påverkar protein-, kolhydrat-, och fettomsättningen som träning.

C.E.J.
2009-05-14, 14:18
Då ska jag be att få provocera lite. Jag har läst ett antal trådar här på Kolozzeum med mången inlägg där det påstås att man inte kan både deffa(minska andelen fett) och bygga samtidigt(öka i muskelmassa).

Men det är inte riktigt sant då antar jag?

Jag ser verkligen inte vad det där har att göra med ditt första inlägg?

Slartibartfast
2009-05-14, 14:21
Hmm? Förklara dig?

Det nämndes tidigare "Det påpekas alltid att det inte är omöjligt, bara väldigt svårt i praktiken.". Nya rön?

Jag tar mig friheten att förklara vad Grub menar.

Muskeluppbyggnaden pågår konstant, liksom nedbrytningen, liksom fettförbränningen och fettinlagringen. Dvs dessa processer kommer att ske "samtidigt" om man med samtidigt menar under samma timme, dag, vecka.

Ligger man på energibalans/underskott under t.ex. ett halvår, så har du byggt muskler och minskat på kroppsfettet. Men du kommer också ha brutit ner muskler och lagrat in fett.

Sniggel
2009-05-14, 14:23
När man säger omöjligt att göra båda sakerna samtidigt så menar man förmodligen i samma sekund, men över en längre period (t ex 1 dygn, 1 vecka eller 1 månad) har man både toppar av anabolism (muskeltillväxt och fett-tillväxt) och katabolism (muskelförlust och fettförlust). Där kan träningen påverka ration så att en anabol period + en katabol period innebär en positiv ändring av muskelmassa och en negativ ändring av fettmängd.

edit: pucktvåa

King Grub
2009-05-14, 14:25
I trådstartarens exempel rör det sig dessutom om energibalans. Varför skulle man lägga på sig betydande mängder kroppsfett utan kaloriöverskott? Och som sagt, om träningen på det inte åstadkommer några positiva förändringar på kroppssammansättningen, då är den misslyckad.

bollio
2009-05-14, 14:55
Du fick det att låta som att det vore konstigt om man inte ökade i muskelmassa under deff och träning, Grub.

King Grub
2009-05-14, 14:59
Var är deffen? Ökad träningsmängd, ökat kaloriintag och energibalans. Ja, det vore konstigt om man inte ökade i muskelmassa om man ökade sin träningsmängd och dessutom ökade kalorimängden och gav kroppen dom näringsämnen den behöver för att täcka kraven från den ökade träningsmängden. Gjorde man inte det skulle det ju betyda att träningen saknar effekt på muskulaturen.

Fredrik_S
2009-05-14, 15:10
Det är absolut omöjligt i praktiken att lägga sig på exakt energibalans varenda dygn.

Personen som siktar på 3000 kcal kanske råkar äta 3200 kcall och förbruka 2800 kcal under en period(några dagar/en vecka/en månad) och därmed bygga upp muskler. Därefter kanske han råkar äta 2800 kcal och istället förbruka 3200 och med den ökade träningsmängden lyckas behålla närapå all muskulatur han byggt upp under första perioden.

Siktar man på energibalans och ökar träningsmängden så kommer man i praktiken vissa dagar ligga på överskott och vissa dagar på underskott. Och även om det skulle vara närapå omöjligt att bygga under de perioder man ligger på underskott så är det långt ifrån omöjligt att behålla det mesta. Vilket kommer göra att man efter detta halvår kommer ha byggt muskler och förlorat fett trots att man på pappret siktat på energibalans varenda dag.

King Grub
2009-05-14, 15:18
Även om vi leker med tanken att personen åstadkommer exakt energibalans hela tiden, är det fullt möjligt att öka i muskler. Man skall öka i muskler även på kaloribalans, t o m. Proteinsyntesen är långt från enbart kaloriberoende.

Fredrik_S
2009-05-14, 20:09
Jag personligen föredrar att sikta på energibalans(äta mig lagom mätt) varje dag. Än att överäta i långa perioder och deffa i perioder.

Det är så mycket som kan gå fel när man ska bulka och deffa om vartannat och vem vill gå runt å vara halvfet till fet stora delar av året?

Du ökar risk för hudbristningar
Du ökar risk för överflödig hud som inte vill dra åt sig vid deff
Det är stor risk att man inte klarar av att deffa psykiskt.
Det är risk att du förlorar eller inte bygger muskelmassa under deff-tiden så att nettobalansen av ökad muskelmängd över året ändå blir samma.

Turbonisse
2009-05-15, 07:04
Har en relaterad fråga, om en konditionstränande överäter med x-antal kalorier, kommer den individen öka i fett respektive muskelmassa i samma uträkning som en icke-tränade individ? Således, påverkar konditionsträning,säg löpning muskeltillväxten eller kommer överätning att resultera i en likvärdig viktökning jämfört med en icke-tränande

Eddie Vedder
2009-05-15, 07:15
Har en relaterad fråga, om en konditionstränande överäter med x-antal kalorier, kommer den individen öka i fett respektive muskelmassa i samma uträkning som en icke-tränade individ? Således, påverkar konditionsträning,säg löpning muskeltillväxten eller kommer överätning att resultera i en likvärdig viktökning jämfört med en icke-tränande

Jag kan inte tänka mig annat än att all träning är mer gynnsam för ökning av muskelmassa vid överätning i förhållande till inaktivitet. Så uthållighetsidrott borde rimligtvis vara bättre ur den aspekten än inaktivitet och styrketräning är bättre än uthållighetsidrott.

Även distanslöpning stimulerar ju muskelproteinsyntes, inte alls lika kraftigt som styrketräning dock.

mikaelj
2009-05-15, 07:57
Även distanslöpning stimulerar ju muskelproteinsyntes, inte alls lika kraftigt som styrketräning dock.

Förutom hjärtmuskeln och diafragman, månne?

maRRtin
2009-05-15, 08:12
Även distanslöpning stimulerar ju muskelproteinsyntes, inte alls lika kraftigt som styrketräning dock.
Löpning stimulerar väl proteinsyntesen mer än styrketräning?

King Grub
2009-05-15, 08:39
Definitivt inte. Inte den hypertrofiska mammalian target of rapamycin (mTOR).

A.Steinbach
2009-05-15, 09:49
Det är väl syntesen av mitokondriella enzymer som främst ökar.

maRRtin
2009-05-15, 10:11
Definitivt inte. Inte den hypertrofiska mammalian target of rapamycin (mTOR).
Ok, misstolkade nog en gammal post av dig för ett tag sedan. Där du skrev att den stimulerades mer av löpträning än styrketräning men att nedbrytningen var större, dvs resultatet blir +-0.

-edit-
länkar till tråden också
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75273&highlight=proteinsyntes+l%F6pning

C.E.J.
2009-05-18, 14:16
Även om vi leker med tanken att personen åstadkommer exakt energibalans hela tiden, är det fullt möjligt att öka i muskler. Man skall öka i muskler även på kaloribalans, t o m. Proteinsyntesen är långt från enbart kaloriberoende.

Antar att du redan skrivit på kolo vilka fler faktorer som inverkar, skulle du i såna fall kunna leta upp inlägget du skrev det i, jag vet inte vad jag skulle kunna söka på nämligen.

King Grub
2009-05-18, 14:55
Eaa.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=link&linkname=pubmed_pubmed&uid=14583440&ordinalpos=18: