handdator

Visa fullständig version : Köttfärs


Kischen
2009-05-14, 10:27
En sak jag tänkt på en tid översätts nu till text:

Köttfärsen brukar ha 10,12,15% fett, oftast. Hur har dom koll på det?
Jag jobbade nåt halvår på en Konsum-butik där vi malde köttfärs men jag minns inte hur det gick till med att bestämma fett%

Det kan ju dessutom stå MAX 10%, hårklyveri kanske men hur räknar man kcal på det? Max 150 kcal då eller? :Virro

King Grub
2009-05-14, 10:29
Det kan knappast avgöras av annat än vilka delar av djuret som är malda till färsen.

Exhale_
2009-05-14, 10:31
Jag förmodar att det går till såhär:

De har kött från olika delar av nötkreatur. Dessa har olika fetthalt. De tar olika mängd av de olika delarna och får på så sätt fram en totalprocent på färsen.

Står det max 10% så räknar du på 150 kcal.

Kischen
2009-05-14, 10:34
Nu när ni säger det känns det självklart. Skönt att lägga den funderingen åt sidan :thumbup:

mjeuuu
2009-05-14, 11:55
Jag förmodar att det går till såhär:

De har kött från olika delar av nötkreatur. Dessa har olika fetthalt. De tar olika mängd av de olika delarna och får på så sätt fram en totalprocent på färsen.

Står det max 10% så räknar du på 150 kcal.
Men tänk om kossorna har deffat inför beach 2k9 då? :Virro

ontopic: Jag har alltid undrat hur det går till att mäta fett, protein och kolhydrater i råvaror "från början". Om vi tänker oss när man ville få fram fetthalten i en viss del av kossan första gången (med första gången menar jag bara att man inte ha någon siffra att räkna från, inte att man måste använda gamla metoder eller så). Eller protein/kolhydrater för den delen.

Eddie Vedder
2009-05-14, 12:35
ontopic: Jag har alltid undrat hur det går till att mäta fett, protein och kolhydrater i råvaror "från början". Om vi tänker oss när man ville få fram fetthalten i en viss del av kossan första gången (med första gången menar jag bara att man inte ha någon siffra att räkna från, inte att man måste använda gamla metoder eller så). Eller protein/kolhydrater för den delen.

Bombkalorimeter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Calorimeter

On topic: Fetthalten standardiseras väl genom att fettet först separeras så gott det går från köttbiten och sedan tillsätter man svål i en viss mängd före malning för att få en hyfsat korrekt uppskattning. En lite mindre exakt variant av hur man standardiserar fetthalt i mjölk eller andel fullkorn i mjöl alltså.

hoikka poika
2009-05-14, 13:06
Butikerna som maler köttfärsen själva köper in kött för detta syfte från slakterierna. På förpackningen för "köttfärsköttet" står andelen fett.

BobaFett
2009-05-14, 22:12
Jag jobbade på ett företag där de tillverkade hamburgare och de hade ett sätt att mäta fettprocent men jag vet inte hur, det fanns ett litet labb där tror det var nån slags manick de hade.

omnibus
2009-05-14, 22:22
Jag jobbade på ett företag där de tillverkade hamburgare och de hade ett sätt att mäta fettprocent men jag vet inte hur, det fanns ett litet labb där tror det var nån slags manick de hade.

Men va bra att du redde ut det hela.

;)

mjeuuu
2009-05-15, 00:32
Men va bra att du redde ut det hela.

;)
Haha jo, "någon slags manick" var väl svaret på min fråga då. :D

bollio
2009-05-15, 02:06
Bombkalorimeter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Calorimeter

On topic: Fetthalten standardiseras väl genom att fettet först separeras så gott det går från köttbiten och sedan tillsätter man svål i en viss mängd före malning för att få en hyfsat korrekt uppskattning. En lite mindre exakt variant av hur man standardiserar fetthalt i mjölk eller andel fullkorn i mjöl alltså.

Det är som jag alltid har misstänkt då. Det synliga fettet putsas bort från köttbitarna så gott det går.

När vi gjorde köttfärs på min farbrors gård så blev det inte alls lika knallröd köttfärs som det man köper i affären.

Sverker
2009-05-15, 06:05
Det kan knappast avgöras av annat än vilka delar av djuret som är malda till färsen.


Rätt:D
Slackteriet packar stora påsar med köttfärskött där man vet av erfarenhet att köttet blir 10, 15 eller 20 % fett.


Givetvis finns det snabbmetoder för att bestämma fetthalten. Där det behövs. Gör man hamburgare så vill man hålla rätt fetthalt. Tillräckligt mycket så att burgaren är saftig men inte för mycket så att burgaren släpper allt fettet i pannan och krymper till en hård kaka.
Jag gissar att de kör med ljusmätining, NIR. Belys provet och mät hur mycket av strålarna som absorberas i provet. Jämför med referenser och fetthalten är bestämd till +/- 1 %.