handdator

Visa fullständig version : Marklyft/Kronlyft viktskillnader


thatice
2009-05-13, 22:28
Kära bullen.
Var ner på gymmet och drog marklyft fick för mig att testa maxa kronlyft och vart förvånad att det bara skillde 10 kg i mitt kronlyft max mot mitt marklyft max för 2 veckor sedan är detta normalt?

Som vanligt är det inte personen i posten som skrivit brevet.

jwzrd
2009-05-13, 22:29
Skiljer 10kg för mig med.

Yoman
2009-05-13, 22:35
Kronlyft verkar inte finnas i övningsbanken!

ceejay
2009-05-13, 22:36
Känns som om det borde skilja bra mkt mer än 10kg för mig

KniveN
2009-05-13, 22:41
Kronlyft verkar inte finnas i övningsbanken!

Marklyft från en höjd så att man får kortare lyftväg.

Har dragit 20kg mer i kron, tror att stången var 44cm från golvet (vanligt 22cm)

Ondskapelsen
2009-05-13, 22:41
Kronlyft verkar inte finnas i övningsbanken!

Marklyft men inte från bottenläge om du inte visste. Kallas också rack pulls.
Dvs marklyft men du startar t.ex 15cm från marken. Dvs tränar bara övre halvan av rörelsen.

För mig skiljer de säkert 30kg.

C.E.J.
2009-05-13, 22:42
Skiljer minst 30kg för min del.

Yoman
2009-05-13, 22:44
Marklyft men inte från bottenläge om du inte visste. Kallas också rack pulls.
Dvs marklyft men du startar t.ex 15cm från marken. Dvs tränar bara övre halvan av rörelsen.

För mig skiljer de säkert 30kg.

Ryggdelen av arbetet kan man säga, lyckades få reda på det från andra håll och misstänkte redan innan att det var det. Kan vara bra att lägga till den i banken.

Ondskapelsen
2009-05-13, 22:48
Ryggdelen av arbetet kan man säga, lyckades få reda på det från andra håll och misstänkte redan innan att det var det. Kan vara bra att lägga till den i banken.

Pma Jörgen

Matsa
2009-05-13, 22:51
En fråga, exakt hur högt lyfte du ifrån? Jag vet att det finns regler för vad som är kronlyft, har för mig att stången ska vara 43cm över backen eller något sådant. Men det finns många som säger kronlyft även när stången är mycket högre upp, därför frågar jag.

Jag provade partiella mark med stången väldigt högt upp en gång och sänkte sedan stången undan för undan. Var mest pga nyfikenhet, jag ville kolla skillnaden från olika höjder. Hur som helst så var jag förvånande svag högst upp, när jag sedan sänkte stången orkade jag mer. Någonstans runt knähöjd fanns det dock en vändpunkt där jag blev svagare igen.

Erik__
2009-05-14, 00:10
När jag provade maxlyft i kronlyft så var det 40kg över marklyftet, tror skillnaden är mindre i dagsläget. Om jag förstått så är det rätt stor skillnad, undra varför. Är tyvärr betydligt starkare med krokig rygg, men jag lyfter inte så men hypotetiskt skulle skillnaden minska med typ 30kg då. Stångens CENTRUM 45cm från marken.

Över knät går det dock att lasta äckliga vikter.

J.V
2009-05-14, 02:04
Jag brukar dra med stången precis under knäskålen med raka ben i startläget. Vikterna är nog ganska lika, även om jag aldrig testat maxa kronlyft.

Onigiri
2009-05-14, 05:18
http://www.youtube.com/watch?v=7ZVdOkL9tI0

Hejnomax
2009-05-14, 06:31
30+ kilo.

z_bumbi
2009-05-14, 09:58
Jag provade partiella mark med stången väldigt högt upp en gång och sänkte sedan stången undan för undan. Var mest pga nyfikenhet, jag ville kolla skillnaden från olika höjder. Hur som helst så var jag förvånande svag högst upp, när jag sedan sänkte stången orkade jag mer. Någonstans runt knähöjd fanns det dock en vändpunkt där jag blev svagare igen.

Ett intressant test som också speglar mina erfarenheter.
I de högsta lägena har musklerna en väldigt kort hävstång att verka mot och eftersom musklerna oftast är starkast i "halva sin längd" (typ) så händer inte så mycket.
Sen har en del ett svagt läge runt kronlyftshöjden, stången hamnar långt från kroppen och hävstängerna blir som längst precis där.
Längre ner blir det mer likt ett vanligt marklyft och det blir då tyngre ju längre lyftväg det är.

Så vill man kunna lasta mycket vikt bör man leta upp ett lägre som funkar och strunta i att köra just kronlyft, vill man öva något moment i själva marklyften kan det (kanske) vara en fördel om man kör från det jobbigaste läget även om jag är lite tveksam då vikten hamnar så fel.

petersson
2009-05-14, 10:52
Man måste nog tänka på hur man höjer upp stången också.. Antingen kan man lägga den på pinnarna i ett rack eller så kan man ställa själva vikterna på två bockar. Om man lägger den i racket så blir det mycket stummare och tyngre start eftersom stången knappt böjs alls innan den lättar..

thatice
2009-05-14, 11:17
Jag hade den på två bockar och det känndes helt klart som en väldigt konstig startposition.
Storpojkarna på gymmet har alltid sagt att man drar mark utan skor men även på vanliga mark tycker jag att jag är starkare i en lite djupare startposition än den vanliga.
Typ att jag skulle vara starkare om jag hade platåskor som är lika hög som en 15kg eleiko plastvikt känns som en naturligare startposition är det också vanligt?

jwzrd
2009-05-14, 11:19
Man måste nog tänka på hur man höjer upp stången också.. Antingen kan man lägga den på pinnarna i ett rack eller så kan man ställa själva vikterna på två bockar. Om man lägger den i racket så blir det mycket stummare och tyngre start eftersom stången knappt böjs alls innan den lättar..

Eller så tränar man med en SL-stång och inte grannens trädgårdsslang :)

petersson
2009-05-14, 11:33
Eller så tränar man med en SL-stång och inte grannens trädgårdsslang :)

Haha jag tränar ju med SL-stång. Skillnaden jag upplever kanske mest är psykisk! :)

z_bumbi
2009-05-14, 12:28
Haha jag tränar ju med SL-stång. Skillnaden jag upplever kanske mest är psykisk! :)

Nej det är inte bara psykiskt. Skillnaden blir självklart mindre med en styvare stång, vikter som har en bra passform och ett brett rack men den finns trots allt där. Det brukar t o m synas på stången hur böjd den är.