handdator

Visa fullständig version : Cocosfett - silverpaketet


bollio
2009-05-13, 21:12
Jag försöker ta reda på hur det framställs. Jag har mailat Unilever men inte fått något bra svar så jag undrar om det är någon här som vet mer i detalj hur det framställs?

Lite googling gav det här men det är ju ingen säker källa för hur Unilevers kokosfett framställs:

"3)Vad är skillnaden mellan kokosfettet i matbutiken och Cocosa produkterna?



Huvudproduktionen av kokosnötolja på världsmarknaden är så kallad Copra-olja, det är den massproducerade och billiga typen, som framställs av kokosnötolja som torkas under förhållande som gör att den lätt möglar. Oljan extraheras med lösningsmedel och raffineras och kommer därför att innehålla transfettsyror och andra ”onormala” fettsyror. Skadorna uppstår primärt i det omättade fettet som utgör ca 10 % av kokosnötoljan. Copra-oljorna är också råvaror för de stela och vaxaktiga kokosfettblocken som säljs i dagligvaruhandeln som bakfett. Oljan är härdad, med transfetter som en följd och innehåller inga hälsofrämjande fettsyror.

Cocosa produkterna har en hög kvalitet, är kallpressade och skonsamt raffinerade utan kemiska tillsatser, är inte härdade och innehåller inga transfetter. Se Fettsyramönster."

http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm


"Refined oil

Coconuts sundried in Kozhikode, Kerala for making copra, which is used for making coconut oil

Refined coconut oil is referred to in the coconut industry as RBD (refined, bleached, and deodorized) coconut oil. The starting point is "copra", the dried coconut meat. Copra can be made by smoke drying, sun drying, or kiln drying. The unrefined coconut oil extracted from copra (called "crude coconut oil") is not suitable for consumption[citation needed] and must be refined. A recently developed method for extraction of "a high quality" coconut oil involves the enzymatic action of alpha-amylase, polygalacturonases and proteases on diluted coconut paste.[8]"

-Wiki

bollio
2009-05-13, 21:13
Varför skrev jag kokosfett med c? Fan vad irriterande, måste vara engelskans fel.

Sverker
2009-05-14, 06:13
Det finns några fel i texten ovan.

Först och främst så bildas inga transfetter vid extraktion.
Transfetter bildas vid härdning då man får en tillfällig addition av väteatomer över dubbelbindningen. Några sådana förutsättningar finns inte vid extraktion. Det finns heller ingen risk att bilda transfett hemma i stekpannan.


Jag förstår heller inte påpekandet om att kokos kan mögla. Alla fettkällor kan givetvis mögla. Det ligger lite i nötternas och fröernas natur ( läs vattenaktivitet ), att mögel gynnas. Rätt hantering med torkning efter skörd eller en värmebehandling eliminerar den risken.





Sedan är MCT en syntetisk produkt för att ge ett lättabsorberat och snabbt fett.
Mellanlånga fettsyror bör istället nämnas MCFA ( Medium Chain Fatty Acid ). Bara en notering för att allt ska vara korrekt.

bollio
2009-05-15, 02:15
Men det står att kokosfett kan härdas vid raffinering? Kokos är ju inte 100% mättat fett så finns väl chans att några omättade bildar transfett..?

Sverker
2009-05-15, 06:10
Men kokosfett är kokosfett.
Vill du köpa bagerifett, sk shortning, så kan det kanske hända.

Jag antar att shortning är stenhårt och du behöver klyva klumpen med yxa ifall det står i kylskåpet.