handdator

Visa fullständig version : Felskapt med sjukt dålig hållning. <behöver hjälp!>


Pontus H
2009-05-13, 20:30
Har kutat lite med ryggen hela mitt liv, och nu idag när jag försökte marklyft för typ 1a gången så klara jag ca 60 kg. (med knappt godkänd teknik) när jag rullar bak axlarna så långt jag kan, ser jag typ normal ut, går det att räta ut hållningen på något vis? för tillfället så tränar jag ganska hårt, väger runt 82kg och är 187 lång.. har börja köra mycket rygg, klara ca 10 chins i rad kör lite roddövningar, kör en del ben också, benpress 110 kg kör jag 10x 4 i bänk har jag alldrig maxat men igår gjorde jag 70kg x 8x3.

har ni några tipps för hur jag ska "jobba upp" min hållning? just nu försöker jag trycka bak axlarna och fram med bröstkorgen så långt det går och sedan försöka hålla där hela dagarna så jag kanske vänjer mig vid det läget..

Onigiri
2009-05-13, 20:32
Fortsätt marklyfta ;)

dellan
2009-05-13, 20:36
Träna mer rygg än vad du tränar bröst, volymmässigt alltså. Jag tycker du ska lägga mycket tid på MARKLYFT, roddar och baksida axel övningar.

Pontus H
2009-05-13, 20:43
hmm jag kör ca 2 dagar i veckan bröst, 2 dagar i veckan rygg, + ett core pass där ryggen får sig en liten work-out :P

jo marklyft kommer jag och fortsätta traggla med, ska nog filma en gång så får ni bli lite mörkrädda över min teknik...

Ondskapelsen
2009-05-13, 21:34
Höga roddar och frivändningar <3

dared
2009-05-13, 21:40
Har nyligen börjat att köra rack-drag eller vad det kan heta. De som är nästan som chins fast i mer horisontell lutning och fötterna på en bänk. Hur som helst så tar den väldigt bra och kanske kan hjälpa.

Istället för massa pressar skulle jag exempelvis köra sidolyft för axlarna också. Mindre pressar och mer bakre rygg med andra ord.

Black Star Abyss
2009-05-13, 21:45
För att räta ut en dålig hållning måste du träna mer på vissa saker och stretcha mer på andra. Kan du inte lägga upp en bild så är det lättare att se? Men just axelbiten borde kunna åtgärdas genom att du tränar mer rygg och bakre axlar än bröst, och att du stretchar bröstet mycket.

Kardiluss
2009-05-13, 22:02
För att räta ut en dålig hållning måste du träna mer på vissa saker och stretcha mer på andra. Kan du inte lägga upp en bild så är det lättare att se? Men just axelbiten borde kunna åtgärdas genom att du tränar mer rygg och bakre axlar än bröst, och att du stretchar bröstet mycket.

Tror också de är rätt väg att gå. Tänk mkt på hållningen både på och utanför gymmet. Lägg även till stretch för lats om du upplever att du har framåtroterade axlar (vilken ofta går hand i hand med kutande rygg)

Ondskapelsen
2009-05-13, 22:29
Jo, köp nån bok om alexandermetoden t.ex. Gamla skräpböcker om hållning kan vara fantastiska. Annars rekommenderas Pavel Tsatsoulines böcker om allmän stretching. Stretcha mer framsida, träna mer baksida.

Ett råd från alexandermetoden är att ställa sig med ryggen mot en vägg.
Tryck hela kroppen mot väggen, arsle, rygg, hälar och bakhuvud. Stå still i 20 sek, gå runt i rummet i 1 min med samma hållning. Repeat, repeat, repeat.

Pontus H
2009-05-14, 06:43
För att räta ut en dålig hållning måste du träna mer på vissa saker och stretcha mer på andra. Kan du inte lägga upp en bild så är det lättare att se? Men just axelbiten borde kunna åtgärdas genom att du tränar mer rygg och bakre axlar än bröst, och att du stretchar bröstet mycket.

jag lägger upp en bild ikväll runt 5 när jag kommer hem, okej, så jag ska max köra 1 pass bröst och kanske 3 rygg/vecka?


Tror också de är rätt väg att gå. Tänk mkt på hållningen både på och utanför gymmet. Lägg även till stretch för lats om du upplever att du har framåtroterade axlar (vilken ofta går hand i hand med kutande rygg)


jag försöker med hållningen hela dagarna nu, se mer "stolt" ut trots att kompisarna retas för att jag "spänner mig" så.

Jo, köp nån bok om alexandermetoden t.ex. Gamla skräpböcker om hållning kan vara fantastiska. Annars rekommenderas Pavel Tsatsoulines böcker om allmän stretching. Stretcha mer framsida, träna mer baksida.

Ett råd från alexandermetoden är att ställa sig med ryggen mot en vägg.
Tryck hela kroppen mot väggen, arsle, rygg, hälar och bakhuvud. Stå still i 20 sek, gå runt i rummet i 1 min med samma hållning. Repeat, repeat, repeat.

okej, testar det sen när jag kommer hem. tack så mycket för alla råd..
somsagt, återkommer med bilder ikväll.

Eddie Vedder
2009-05-14, 07:57
En serie i 6 delar om hållning.

http://traningslara.se/blogg/hallning-del-1/
http://traningslara.se/blogg/hallning-del-2/
http://traningslara.se/blogg/hallning-del-3/
http://traningslara.se/blogg/hallning-del-4/
http://traningslara.se/blogg/hallning-del-5-ovningar/
http://traningslara.se/blogg/hallning-del-6-ovningar-for-overkroppen/

Akoral
2009-05-14, 08:28
Hade så dålig hållning att jag fick rygg problem av den trots att jag drog bra mycket mera än 200 i mark. och var nog rätt mycket starkare än en vanlig svenson i ryggen. så träffade en napprapat som gav mig tipset att alltid tänka på att gå med svankad rygg, nästan lite överdrivet. så jag bad vänner familj att alltid påpeka att hålla denna hållning eftersom man glömmer bort det :) tog ca 4-5 månader men det gjorde under för hållningen och rygg problemen. fick rejäl träningsvärk i ryggen av detta i böjen också :S



Att tänka på hållningen hela tiden ger automatiskt god hållning :)

Guddi
2009-05-14, 08:50
har börja köra mycket rygg, klara ca 10 chins i radlatsen inåtroterar axlarna och du ska stretcha dem mer än du styrketränar dem om du vill bli av med en kutad rygg.

Pontus H
2009-05-14, 16:39
Okej, nu kommer det 2 st bilder, ena bilden är den hållning jag försökt gått och hållt hela dagen, den andra är när jag slappnar av hur jag ser ut då..

nåväl första bilden (den stoltare hållningen)
62031

och den andra, "normala" hållningen som jag har för tillfället.

62032

ska köra lite stretchning nu av tuttarna sen ska jag köra den där fina övningen när man står mot väggen och sträcker upp armarna.

ni får gärna kommentera bilderna, har jag någon chans till en "bra" hållning?

Tolkia
2009-05-14, 18:15
Bilderna visar att du är mer nojig än vad som är motiverat. En detalj angående att sträcka på ryggen - det är just sträcka på ryggen man skall göra. Många tolkar det som att man skall typ skjuta fram hela bålen, med anksvank som följd; det ser inte så snyggt ut. Tänk dig att du har en tråd fäst på hjässan, som någon drar uppåt.

Black Star Abyss
2009-05-14, 19:49
Jag hade föreställt mig en cro-magnon och så har du helt normal hållning....

Emil_Larsson
2009-05-14, 20:15
Den där hållningen har ju jag. Tycker det ser normalt ut. Man skall väl inte gå runt och vara maximalt sträckt för jämnan då kan ju kroppen aldrig vara avspänd?

/Fred.

Grelle-
2009-05-14, 20:38
Det där var inget särskilt, sitter mer i ditt huvud än i din rygg...

Pontus H
2009-05-15, 03:53
okej. tack så hjärtans mycket för svaren. blev gannnnnnnska mycket mer avslappnad nu

dared
2009-05-15, 14:16
Felskapt är du knappast, skulle vilja påstå att många som tränar har den hållningen avslappnat. Jag har det också även om jag nu fokuserar mycket mer på sidolyft och baksida axlar istället för pressar för axlar, samt att jag kör en del rodd så gör det iaf att jag får en lite mer "harmonisk" axelutveckling och hållning som inte riskerar att falla fram så mycket, eller t om förbättras.

Tycker mig sett att det har varit positivt för iaf min hållning

the dutch lumberjack
2009-05-15, 18:49
Ryggen ska vara lite S-formad.

Ganymedes
2009-05-15, 18:57
Va fan, det var ju inte nämnvärt dålig hållning. *besviken, ville se freak bilder*

Crljenac
2009-05-15, 20:48
Va fan, det var ju inte nämnvärt dålig hållning. *besviken, ville se freak bilder*


:)

balder
2009-05-15, 21:44
:laugh::laugh:
Vilken skön tråd. Förväntade mig också ett missfoster efter att ha läst trådtiteln...

Var glad dock att du ser bra ut redan... :)

pony
2009-05-15, 23:40
Inget fel på din hållning. Skulle kunna vara aningen bättre, men även mycket sämre.
I den "stolta hållningen" har du däremot axlarna för högt uppdragna och svankar mycket. Ingen idé att försöka gå sådär en hel dag. Öm korsrygg och krampande levator scapulae lär bli resultatet.