handdator

Visa fullständig version : Medelhavskost?


jenni
2009-05-13, 18:01
är det någon som har erfarenhet av Medelhavskost?
är den svår att följa?

Eddie Vedder
2009-05-13, 18:11
Vad är det först och främst?

Jag tycker knappast det finns någon tydlig definition av det. Den används ju lika mycket av Livsmedelsverket som av lågkolhydratförespråkare.

mikaelj
2009-05-13, 18:13
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/vad_är_medelhavskost

Jag pratade nyligen med en person som bor på en ö i Medelhavet. Han berättade att den traditionella kosten på ön var rik på animaliskt kött och fett, förutom grönsaker, frukt, bönor, bröd, och olivolja förstås. När öborna åt så var de friska och slanka. Nu ger myndigheterna dem rekommendationer att minimera det animaliska köttet och fettet, och i stället äta mera av vegetabiliska födoämnen, samt margarin.
Sedan dessa rekommendationer kom har människorna blivit allt mer överviktiga och sjuka. Förskrivningen av kolesterolsänkande statiner har exploderat.
Livsmedelsindustrins skräpmat har självklart, parallellt med dessa kostråd, erövrat marknaden, där som överallt annars i världen.

Kischen
2009-05-13, 18:26
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/vad_är_medelhavskost


Inte för att vara sån, men Mikael är inte du egentligen mer kunnig om kost än vad hon är? Har aldrig fått intrycket av henne som nån raketforskare direkt..

mikaelj
2009-05-13, 19:01
Inte för att vara sån, men Mikael är inte du egentligen mer kunnig om kost än vad hon är? Har aldrig fått intrycket av henne som nån raketforskare direkt..

Hehe, möjligtvis, men i det här fallet hade hon bara återberättat en historia från någon som faktiskt bor kring medelhavet. Det kan vara intressant, tänkte jag.

Har läst lite andra kommentarer på hennes blågg där utlandssvenskar har berättat om vad traditionell matlagning är. Hittade bara det inlägget vid lite snabb googling.

Sverker
2009-05-13, 19:14
Vi hittar säkert traditionell medelhavskost i Nya testamentet.
Olivlunden är känd, vin är en viktig del samt att bröd och fisk är ett dominerande inslag i evangelierna;)

j2b
2009-05-13, 20:09
det där annikacitat känns väl ganska meningslöst?

"jag pratade men en kille i borås där alla åt kebab och mådde utmärkt"

mikaelj
2009-05-13, 20:17
det där annikacitat känns väl ganska meningslöst?

"jag pratade men en kille i borås där alla åt kebab och mådde utmärkt"

Icke.

SLV: "alla i borås äter kebab"
Boråsare: "öh, nä, det gör vi inte"

esja
2009-05-13, 21:28
Jag förstår inte det svåra i att tänka sig medelhavskost som en namn på en specifik kost, liknande lchf, atkins osv. Problemet är väl snarare att det finns några olika definitioner som Eddie nämnde. Dock brukar studier oftast definiera närmare vad de menar att namnet innebär

Kischen
2009-05-13, 21:31
Jag förstår inte det svåra i att tänka sig medelhavskost som en namn på en specifik kost, liknande lchf, atkins osv. Problemet är väl snarare att det finns några olika definitioner som Eddie nämnde. Dock brukar studier oftast definiera närmare vad de menar att namnet innebär


jaaa? Det var ju precis vad som redan sagts i tråden :)
Man kanske ska äta grekisk sallad nere på hörnan lite oftare nu i sommar, sjukt gott.

Eddie Vedder
2009-05-14, 04:56
Dock brukar studier oftast definiera närmare vad de menar att namnet innebär

Även där brukar det vara ganska varierande. Och sedan tar den ena till sig det ena och någon annan det andra. Men att basera kosten på olivolja, kött, fisk, ägg, getost, dricka rödvin, äta sallad, en del nötter och låta vitt bröd utgöra primär kolhydratkälla som tillbehör till maten snarare än en stor laddning ris eller potatis ser JAG som medelhavskost.

Men då tänker jag på t.e.x grekisk kost. Åker vi en bit västerut till Italien blir det ju plötsligt annorlunda men fortfarande Medelhavet.:Virro

mikaelj
2009-05-14, 06:49
Men då tänker jag på t.e.x grekisk kost. Åker vi en bit västerut till Italien blir det ju plötsligt annorlunda men fortfarande Medelhavet.:Virro

Det vette tusan. Även italienarna äter Enligt Uppgift(tm) sådan mat, om de kan -- är du fattig, visst, då blir det mer fulmat (= pasta), men i regel är det samma sak som vad du tänkte på. Kolhydratkälla som tillbehör, men det är inte huvudrätten.

Tolkia
2009-05-14, 07:17
LCHF-föreningen: "alla i borås äter bröd och frukt"
Boråsare: "öh, nä, det gör vi inte"
Du är smart nog att förstå poängen.

mikaelj
2009-05-14, 07:54
Det hoppas jag. men poängen är fortfarande mupp.

OK om det bara gällde vittnesmålet från en person. Nu finns det är fler än så som kan vittna vad traditionell "medelhavskost" är. Som Eddie skriver ovan.

Guddi
2009-05-14, 08:25
Jag är halv katalan och har släkt både på Mallorca och utanför Barcelona och det äter ganska likt det som kallas medelhavskost i de flesta studier.

Nötter framför tv-n
Det går ungefär 1,5-2 liter olivolja varje vecka under lunch och middag (på 6-7 pers).
Fisk ett par gånger i veckan
En väldig massa skinka (serrano :))
De gillar olika pastejer som pålägg på halvgrovt bröd till både lunch och middag.
till efterrätt är det oftast frukt, främst melon som gäller.

Frukosten är i stort sett den samma som här, nån macka, lite sötad yoghurt och en kopp kaffe. Ibland lyxar man till det med omelett men det är nog bara när jag är och hälsar på.

mikaelj
2009-05-14, 08:48
Hur såg deras matvanor ut på 60-70-talen?

Kinsei
2009-05-14, 10:12
Är inte "medelhavskost" mer en illusion, något hämtat ur matlagningstidningarnas drömvärld eller vad resebranschen visar i sina färgglada magasin? Visst, det äts säkert en massa frukt, gönsaker, fisk och olivolja i många länder, men samtidigt också en massa friterade bakverk, pizzor, pastor och vita bröd.

Övervikten ökar väl explosionsartat även i flera av Medelhavsländerna, särskilt bland barn. Fast jag tvivlar på att det hänger samman med myndigheters råd om minskad konsumtion av animaliskt fett, snarare med snabbmatskulturens utbredning och mer stillasittande.

Eddie Vedder
2009-05-14, 12:24
Det här är en review från 1995, publicerade i American Journal of Clinical Nutrition, där man försökt sig på en definition:

We present a food pyramid that reflects Mediterranean dietary traditions, which historically have been associated with good health. This Mediterranean diet pyramid is based on food patterns typical of Crete, much of the rest of Greece, and southern Italy in the early 1960s, where adult life expectancy was among the highest in the world and rates of coronary heart disease, certain cancers, and other diet-related chronic diseases were among the lowest. Work in the field or kitchen resulted in a lifestyle that included regular physical activity and was associated with low rates of obesity. The diet is characterized by abundant plant foods (fruit, vegetables, breads, other forms of cereals, potatoes, beans, nuts, and seeds), fresh fruit as the typical daily dessert, olive oil as the principal source of fat, dairy products (principally cheese and yogurt), and fish and poultry consumed in low to moderate amounts, zero to four eggs consumed weekly, red meat consumed in low amounts, and wine consumed in low to moderate amounts, normally with meals. This diet is low in saturated fat (< or = 7-8% of energy), with total fat ranging from < 25% to > 35% of energy throughout the region. The pyramid describes a dietary pattern that is attractive for its famous palatability as well as for its health benefits.

Mediterranean diet pyramid: a cultural model for healthy eating. Am J Clin Nutr. 1995 Jun;61(6 Suppl):1402S-1406S.



Men som svar på jennis grundfråga om Medelhavskost är svårt att hålla sig till borde ju svaret vara nej. Det räcker ju med att se till att skafferiet är fyllt med vanligt förekommande livsmedel i medelhavsländer. Det är ju ingen särskild diet för t.ex. viktnedgång och den har ju ingen konkret energifördelning eller så.

Bara en kost med en viss typ av livsmedel som man ursprungligen (sannolikt inte idag) har ätit i medelhavsländer.