handdator

Visa fullständig version : 3 års udda träning


berglundd
2009-05-13, 16:20
Tjenare jag är då en kille på 20 år.
När jag började träna för ungefär 3 årsen vägde jag 60kg och va 185 cm lång alltså jag va väldigt small maxade 30 kg i bänk, 40 kg i benböj, låg väl på 10 kg i växlande hantel curl kommer inte ihåg allt men ajg väldigt klen i alla fall. :)

Innan jag började träna så läste jag på en del hur man skulle göra kost, variation av övningar, kombinera din träning och allt det där.
Och varje information jag läste stog det att man ska äta som hästar för att få så snabbt resultat som möjligt (rik kolhydrat mat) och sen deffar man ner sig för att få fram alla konturer på kroppen.

Men jag bestämde mig för att inte ha bråttom utan att jag ville bygga upp min kropp sakta men säkert. Alltså inte äta överdrivet med kolhydrater utan medans jag bygger så får jag en snygg kropp så jag slipper all jobbig deffning när somrarna börjar komma, förstår ni ?

Så nu 3 år senare är jag fortfarande 185 cm lång men väger växlande från 78 - 80 kg, kör på 95 kg och maxar 105 kg i bänk, kör på 100 kg i knäböj, kör på 170 kg i benpress, kör på 42,2 kg i biceps curl, kör på 22 kg i växlande hantel curl, kör på 60 kg i militär press (bakom huvudet) och sittande axel press kör jag på 26 kg. Jag har väl fått en del komplimanger om min kropp.
Men när dom frågar hur länge jag har tränat och jag svarar med 3 år så tycker dom att det är riktigt dåligt resultat så till en av mina frågor Valde jag fel tränings sätt ? och borde jag ha bättre resultat även för att jag valde det tränings sätet jag gjorde?
En annan fråga lite bögig kanske men skit samma är min kropp snygg? För jag har ruskigt svårt för att se sånt andras kan jag jo se men min egen går inte ser olika ut varje gång :S

Bilder i mitt galleri.

Ber så mkt om min särskrivning, felstavning mm detta va det bästa jag kunde jag göra och jag har problem med svenskan jag vet;)

King Grub
2009-05-13, 16:26
Att öka nära 20 kilo i fettfri massa på tre år är fenomenalt bra resultat. Hur många av dina kompisar som tycker det är dåligt har ökat mer?

dared
2009-05-13, 16:31
Ehh skit i deras kommentarer, 20 kg på 3 år är bra. Sedan är det klart att man inte tränar ens speciellt nära optimal träning i början av byggarkarriären (eller senare heller för den delen), men man lär sig saker hela tiden!

Alla har olika förutsättningar, dina resultat överspeglar ju de flesta man ser på gymmet. Fortsätt köra på och läs och lär dig nya saker hela tiden.

berglundd
2009-05-13, 16:47
Att öka nära 20 kilo i fettfri massa på tre år är fenomenalt bra resultat. Hur många av dina kompisar som tycker det är dåligt har ökat mer?

Skönt och höra då valde jag inte fel alltså :)

Jarru jag har ingen anning faktiskt har ingen som tränar på det sättet som jag dom kör mer på äta upp sig sen deffa ner sig det gick betydligt snabbare för dom att nå 3 siffrigt än vad det tog för mig.

Ehh skit i deras kommentarer, 20 kg på 3 år är bra. Sedan är det klart att man inte tränar ens speciellt nära optimal träning i början av byggarkarriären (eller senare heller för den delen), men man lär sig saker hela tiden!

Alla har olika förutsättningar, dina resultat överspeglar ju de flesta man ser på gymmet. Fortsätt köra på och läs och lär dig nya saker hela tiden.

hehe jaa jag får väl helt enkelt ta och göra det.
haha jaa men sägs det inte att 60% är kunskap 30% är mat 10 % är själva träning för få resultat?

Kan jo berätta hur mitt schema ligger så kan du väl komma med syn punkter

Sönda: Bröst, mage
Månda: Rygg, biceps
Tisda: Ben, mage
Onsda: Axlar, triceps
Torsda: Spining, rullbandet och mage
Freda: Bröst med min kropps vikt
Lörda: Vila

King Grub
2009-05-13, 16:49
haha jaa men sägs det inte att 60% är kunskap 30% är mat 10 % är själva träning för få resultat?

Gener är minst hälften. Av dom påverkbara faktorerna är träningen överlägset viktigast. Kosten är av väldigt liten betydelse, annat än att äta tillräckligt.

berglundd
2009-05-13, 16:56
Gener är minst hälften. Av dom påverkbara faktorerna är träningen överlägset viktigast. Kosten är av väldigt liten betydelse, annat än att äta tillräckligt.

Jaa just det finns jo dom som är gjorda för att bygga som en kompis till mig första gången han röde en bänk press maxxade han 80 kg sjuk är han :D sen finns det dom som verkligen inte är det typ mig elr nåt :D

tsp
2009-05-13, 17:03
Jaa just det finns jo dom som är gjorda för att bygga som en kompis till mig första gången han röde en bänk press maxxade han 80 kg sjuk är han :D sen finns det dom som verkligen inte är det typ mig elr nåt :D

Precis. Man har helt olika förutsättningar. Vissa som bara tränat några månader är uppe i vikter som du eller jag (1.5års träning) inte är uppe i. Så det är bara att gilla läget och hoppas att man fått bättre gener än dem i något annat sammanhang. T.ex. hjärt/kärl-sjukdomar osv. ;)

berglundd
2009-05-13, 17:11
Precis. Man har helt olika förutsättningar. Vissa som bara tränat några månader är uppe i vikter som du eller jag (1.5års träning) inte är uppe i. Så det är bara att gilla läget och hoppas att man fått bättre gener än dem i något annat sammanhang. T.ex. hjärt/kärl-sjukdomar osv. ;)

haha fan va elakt det där lät men jaa som sagt va livet är inte rättvist ;)

kålman
2009-05-13, 20:05
Gener är minst hälften. Av dom påverkbara faktorerna är träningen överlägset viktigast. Kosten är av väldigt liten betydelse, annat än att äta tillräckligt.


vågar påstå att gener än mkt mer än hälften*flex*

Reticulum
2009-05-13, 20:12
vågar påstå att gener än mkt mer än hälften*flex*

Nope. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3490774&postcount=4

Fabritzio
2009-05-13, 20:37
Du säger ju själv att du hade ett dåligt utgångsläge :) vart någonstans stod dina kompisar när dem började?

Mourten
2009-05-13, 20:42
Jag har gått upp 21 kg på under 2 år, alla kan nå olika långt. Som grub säger, träna hårt, ät rätt, hoppas på generna.

*** mätar tävling som vanligt men, jag har gått från 60 i singel bänk till 142.5 kg på den tiden :D

ceejay
2009-05-13, 20:42
nice ökning.

Reticulum
2009-05-13, 20:46
Jag har gått upp 21 kg på under 2 år, alla kan nå olika långt. Som grub säger, träna hårt, ät rätt, hoppas på generna.

*** mätar tävling som vanligt men, jag har gått från 60 i singel bänk till 142.5 kg på den tiden :D

Men herre gud, vad har det överhuvudtaget med saken att göra hur mycket du själv har gått upp? Knappast vad han frågar efter i alla fall.

Mourten
2009-05-13, 20:48
Men herre gud, vad har det överhuvudtaget med saken att göra hur mycket du själv har gått upp? Knappast vad han frågar efter i alla fall.

Lilla gubben som skriver som att du har tränat i 54 år och gjort 11 tävlingar, läs om läs rätt.
Han frågar om hans resultat är dåliga/bra jag ger han en urvalsgrupp.

Reticulum
2009-05-13, 20:54
Lilla gubben som skriver som att du har tränat i 54 år och gjort 11 tävlingar, läs om läs rätt.
Han frågar om hans resultat är dåliga/bra jag ger han en urvalsgrupp.

Behöver man ha tränat x antal år och varit med i x antal träningar för att skriva på ett visst sätt? Skulle inte tro det.

Vad han ville veta var ifall han hade tränat rätt, och om han borde varit större/starkare efter tre år. Dina resultat under två år är helt irrelevanta, eftersom du inte har en aning om hur han har tränat och vice versa.

Mourten
2009-05-13, 20:58
Behöver man ha tränat x antal år och varit med i x antal träningar för att skriva på ett visst sätt? Skulle inte tro det.

Vad han ville veta var ifall han hade tränat rätt, och om han borde varit större/starkare efter tre år. Dina resultat under två år är helt irrelevanta, eftersom du inte har en aning om hur han har tränat och vice versa.

Man bör bygga upp en egen erfarenhet så man vet vad man pratar om, jag har inte tränat på gym sålänge men eftersom jag blivit starkare/större gör jag något rätt.

Så hur ska du svara på om hans tillväxt varit bra?
Vad bygger du om de varit bra eller inte på?
Han kanske har bättre gener än Coleman men tränar kasst, fan grabben tänk lite nu, klart du måste jämföra med omvärlden för att se om resultat är bra.

Reticulum
2009-05-13, 21:03
Man bör bygga upp en egen erfarenhet så man vet vad man pratar om, jag har inte tränat på gym sålänge men eftersom jag blivit starkare/större gör jag något rätt.

Så hur ska du svara på om hans tillväxt varit bra?
Vad bygger du om de varit bra eller inte på?
Han kanske har bättre gener än Coleman men tränar kasst, fan grabben tänk lite nu, klart du måste jämföra med omvärlden för att se om resultat är bra.

Genom att jämföra med folk som har tränat lika seriöst som honom, med ett liknande upplägg och haft en liknande kosthållning. Dvs en fråga som är väldigt svår att svara på.

Dessutom undrade han ifall det fanns fel i hans sätt att träna på..

Mourten
2009-05-13, 21:09
Genom att jämföra med folk som har tränat lika seriöst som honom, med ett liknande upplägg och haft en liknande kosthållning. Dvs en fråga som är väldigt svår att svara på.

Dessutom undrade han ifall det fanns fel i hans sätt att träna på..

Jag har tränat lite kortare, har kört en splitt träning och har haft bra kosthållning. Alltså kan jag jämföras. Hur fan ska du annars jämföra, hans tvillingbror som ätit samma kcal senaste 5 åren med exakt samma reps antal.

De jag kommenterade var hans genetik innan du kom in å babblade på som vanligt om saker du inte har en aning om.

Reticulum
2009-05-13, 21:14
Jag har tränat lite kortare, har kört en splitt träning och har haft bra kosthållning. Alltså kan jag jämföras. Hur fan ska du annars jämföra, hans tvillingbror som ätit samma kcal senaste 5 åren med exakt samma reps antal.

De jag kommenterade var hans genetik innan du kom in å babblade på som vanligt om saker du inte har en aning om.

Vore väl lite dumt att jämföra hans tvillingbror som, högst troligen, har likadana gener? :)

Vad vet du om hans kosthållning? Hur hårt han tränar? Sen så vet vi båda två att du har fått bra resultat utav din hårda träning, och att du antagligen har bra gener. Ser fortfarande inte varför det skulle hjälpa honom att höra att du har tränat kortare men fått bättre ökningar i princip allt än honom.

berglundd
2009-05-13, 21:19
Du säger ju själv att du hade ett dåligt utgångsläge :) vart någonstans stod dina kompisar när dem började?

hmm du det vet jag inte riktigt dom va väl normal byggda absolut inte lika smal som mig.

dared
2009-05-13, 21:22
Jag hade ungefär samma utgångsläge som dig, men nu är jag rätt nöjd över det. Får man lite muskler brukar det bli snyggt på en smal person, dessutom så har man ju lättare, att behålla och komma i form, än vissa större/starkare osv.

Bara köra på med det man har och göra det bästa av saken, din utveckling går ju klart i rätt riktning.

berglundd
2009-05-13, 21:30
Jag har tränat lite kortare, har kört en splitt träning och har haft bra kosthållning. Alltså kan jag jämföras. Hur fan ska du annars jämföra, hans tvillingbror som ätit samma kcal senaste 5 åren med exakt samma reps antal.

De jag kommenterade var hans genetik innan du kom in å babblade på som vanligt om saker du inte har en aning om.

Vore väl lite dumt att jämföra hans tvillingbror som, högst troligen, har likadana gener? :)

Vad vet du om hans kosthållning? Hur hårt han tränar? Sen så vet vi båda två att du har fått bra resultat utav din hårda träning, och att du antagligen har bra gener. Ser fortfarande inte varför det skulle hjälpa honom att höra att du har tränat kortare men fått bättre ökningar i princip allt än honom.

Helvete vad ni tjafsar haha båda två har rätt angående vad jag menade så det så lägg av :P

berglundd
2009-05-13, 21:45
Man bör bygga upp en egen erfarenhet så man vet vad man pratar om, jag har inte tränat på gym sålänge men eftersom jag blivit starkare/större gör jag något rätt.

Så hur ska du svara på om hans tillväxt varit bra?
Vad bygger du om de varit bra eller inte på?
Han kanske har bättre gener än Coleman men tränar kasst, fan grabben tänk lite nu, klart du måste jämföra med omvärlden för att se om resultat är bra.

haha det kommer märkas kan jaglova dig ifall jag har tränat helt fel då jag rycker in i lumpen i Augusti antar att träningen där är helt rätt:P

Reticulum
2009-05-13, 21:49
haha det kommer märkas kan jaglova dig ifall jag har tränat helt fel då jag rycker in i lumpen i Augusti antar att träningen där är helt rätt:P

Beror på vad ditt syfte är. Inte om ditt mål är ökad råstyrka eller muskelmassa.

berglundd
2009-05-13, 21:58
Beror på vad ditt syfte är. Inte om ditt mål är ökad råstyrka eller muskelmassa.


Nej det är jag medveten om tänkte mest på maten men dom har gym där kombinera lumpens träning med egen styrke träning måste väl vara svin bra elr har jag fel ?

zydar
2009-05-13, 22:01
Nej det är jag medveten om tänkte mest på maten men dom har gym där kombinera lumpens träning med egen styrke träning måste väl vara svin bra elr har jag fel ?



lumpen är väl rena uthållighets träningen, så se det mer som en deff, skulle jag ha gjort.

Mourten
2009-05-14, 06:21
Nej det är jag medveten om tänkte mest på maten men dom har gym där kombinera lumpens träning med egen styrke träning måste väl vara svin bra elr har jag fel ?

Beror på vilken tjänst, på min pluton tappade alla typ 5-10 kg direkt första 2 veckorna i muskel+fett eftersom vi rörde oss 24/7 och åt nada. Inte så kul å komma hem första gången å väga 65 kg nät man ryckte in som rätt smal på 72 kg :smash: