handdator

Visa fullständig version : Vad är bra att äta vid Förkylning


Griffin
2009-05-13, 14:30
Tja!!

Sitter här o är snorig som fan.
Finns det nått man kan äta som är bra för en förkylning så den kanske försvinner snabbare eller inte blir värre?.

Kör just nu med extra intag av C-vitaminer

Nån annan som har annat tips=)?

mVH Griffin

Pontus H
2009-05-13, 14:39
antibiotika? :)

Kischen
2009-05-13, 14:41
antibiotika? :)

Hjälper inte mot virus:)

Käka vanlig mat och vila, det tar sin tid.

King Grub
2009-05-13, 14:42
Det finns inget sådant i kostväg.

Scratch89
2009-05-13, 14:56
Glass med banan och smarties.

Kischen
2009-05-13, 14:58
Glass med banan och smarties.

+1

Och se till att få med alla olika färger på smartiesarna för att det ska vara opti :thumbup:

Scratch89
2009-05-13, 14:59
+1

Och se till att få med alla olika färger på smartiesarna för att det ska vara opti :thumbup:

Självklart! Hela färgspektrat!

WHITEFOLKS
2009-05-13, 15:29
Smartiesgrejen påminner mig om en incident när jag prompt blev påpekad att jag borde äta av pannkakorna som gjorts för att jag skulle få näringsbrist av min diet som innehöll mycket bönor.

Grelle-
2009-05-13, 15:31
Jag provade precis glass med banan och smarties. Snorigheten gick över men fick ont i halsen istället. Tänkte över vad som kunde gått fel. Kom då på att det inte var några gula smarties bland de jag åt.

Gjorde om, gjorde rätt. Fick med alla färger och är nu frisk.

King Grub
2009-05-13, 15:33
Det här är en seriös tråd. Spara "skämten".

Grelle-
2009-05-13, 15:39
Hur är det med klassiker man lärt sig av morsan eller mormor som nyponsoppa, te med honung, käka mycket vitlök osv. Själv går min förbrukning av dessa produkter upp vid förkylning och tycker det lindrar lite. Kanske mest troligt med placebo..

shut teh face
2009-05-13, 15:49
Det viktigaste är att du äter mat, kanske lägger dig på lite överskott och inte ett underskott.

Onigiri
2009-05-13, 15:53
Det är konstigt. Allt gammalt folk hävdar att vitlök, ingefära och citron osv dödar förkylningar.

Ni säger att det är ett virus, vilket det är. Men jag kör ändå på gamlingarnas ideér och jag är alltid förkyld i 2 dagar max, medan de flesta andra jag känner lider i en vecka eller mer.

Så, hur kommer det sig?

Scratch89
2009-05-13, 15:55
Hur är det med klassiker man lärt sig av morsan eller mormor som nyponsoppa, te med honung, käka mycket vitlök osv. Själv går min förbrukning av dessa produkter upp vid förkylning och tycker det lindrar lite. Kanske mest troligt med placebo..

Det "löser upp" ordentligt i näsan och slemhinnorna. Det tar inte bort sjukdomen i sig, men lindrar symtomen. Det är ju oftast inte sjukdomen i sig som är det jobbiga, utan den snoriga näsan och den onda halsen.

När jag var sjuk förra veckan så kryddade vi med så mycket vitlök att jag kunde sitta i soffan framför TVn och få ögonen att vattnas när maten lagades. Då är det starkt. Det bättrade på halsen o näsan.

Shajjn
2009-05-13, 16:02
Kolhydrat.

bollio
2009-05-13, 16:07
Det gäller att äta ursprungligt, tradionellt och fettrikt (hög andel mättat fett), med högt intag av fettlösliga vitaminer och mineraler, så hålls immunförsvaret starkt. Jag har inte varit sjuk på tre år sen jag började applicera den här teorin på mig själv.

Cerberus
2009-05-13, 16:09
kan antioxidanter göra någon nytta vid förkylningar? Inbillar mig att ja blivit snabbare frisk när ja käkat asmycket bär, grönt te, kaffe, grönsaker o sånt.

Scratch89
2009-05-13, 16:18
kan antioxidanter göra någon nytta vid förkylningar?

Nope.

young_george
2009-05-13, 16:52
Det gäller att äta ursprungligt, tradionellt och fettrikt


Eehhhh? Det där med "ursprunglit" är skitsnack. Har du läst lite mkt på ngn semi-religös LCHF hemsida?

Visa annars gärna vad ursprunglig mat är

Cerberus
2009-05-13, 16:53
Nope.

why?

young_george
2009-05-13, 16:55
why?

För att antioxidanter inte påverkar en pågående infektion

Cloud
2009-05-13, 17:11
Det gäller att äta ursprungligt, tradionellt och fettrikt (hög andel mättat fett), med högt intag av fettlösliga vitaminer och mineraler, så hålls immunförsvaret starkt. Jag har inte varit sjuk på tre år sen jag började applicera den här teorin på mig själv.

Stämmer det för dig så stämmer det för alla!

mikaelj
2009-05-13, 17:56
I förebyggande syfte:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/d-i-stallet-for-c-mot-forkylning-1.805813

Resultaten, som presenteras i kommande nummer av tidskriften Archives of Internal Medicine, visar att av de som hade lägst halter av vitamin D hade 40 procent fler nyligen genomlidit en luftvägsinfektion — som förkylning eller influensa — jämfört med personer som hade högst halter.

Är du drabbad är det bara att vänta. Vila, ansträng dig inte.

Cloud, klart det stämmer. Var hittar du D-vitamin?

young_george
2009-05-13, 18:01
I förebyggande syfte:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/d-i-stallet-for-c-mot-forkylning-1.805813



Är du drabbad är det bara att vänta. Vila, ansträng dig inte.

Cloud, klart det stämmer. Var hittar du D-vitamin?

Genom att gå ut i solen?

Frågan kvarstår, vad är "ursprunglig" mat?

mikaelj
2009-05-13, 18:12
Genom att gå ut i solen?

Maj - oktober i Sverige, sedan är halveringstiden på det fettlösliga pre-hormonet "D-vitamin" ungefär en månad. Närmast botten i förkylningstider.

Släng sedan på "kolesterolsänkande mat" (framförallt fleromättade fetter, som har en dubbel effekt att sänka immunförsvaret) och solskyddsfaktor på sommaren och inomhussittande som gör att mindre D-vitamin produceras.

Frågan kvarstår, vad är "ursprunglig" mat?

Uteslut allt som vi garanterat inte åt för 1000 år sedan. Då har du en bra början. Gå 20'000 år tillbaka och fundera vidare.

Eller syftade du på D-vitaminrik föda? Fisk, ägg, t.ex.

young_george
2009-05-13, 18:23
Uteslut allt som vi garanterat inte åt för 1000 år sedan. Då har du en bra början. Gå 20'000 år tillbaka och fundera vidare

Var ska jag gå tillbaka? Vilken plats, vilken tid i "ursprunget"?

Stenåldern motsvarar ju ungefär 99% av mänsklighetens historia, men har knappast haft en enhetlig föda.

Kischen
2009-05-13, 18:37
Det är konstigt. Allt gammalt folk hävdar att vitlök, ingefära och citron osv dödar förkylningar.

Ni säger att det är ett virus, vilket det är. Men jag kör ändå på gamlingarnas ideér och jag är alltid förkyld i 2 dagar max, medan de flesta andra jag känner lider i en vecka eller mer.

Så, hur kommer det sig?

Att din förkylning går över? För att dom alltid gör det givetvis;)
Frågar du gamlingarna så tror dom även att man blir förkyld av snö/slask/kyla och är dom riktigt gamla tror dom på troll (inte sådana som spammar forum) :D

Du har helt enkelt ett opti-immunförsvar som grejar förkylningen snabbt :thumbup:

Kischen
2009-05-13, 18:40
Det gäller att äta ursprungligt, tradionellt och fettrikt (hög andel mättat fett), med högt intag av fettlösliga vitaminer och mineraler, så hålls immunförsvaret starkt. Jag har inte varit sjuk på tre år sen jag började applicera den här teorin på mig själv.

"Olika förkylningsvirus kombineras och utbyter segment med varandra och ger nya virus, med andra/nya egenskaper, mildare eller värre, varför man upplever olika starka förkylningar emellanåt. På grund av de oändligt många kombinationerna av virussegment är det i princip omöjligt att bli helt immun mot förkylning."

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rkylning

Cloud
2009-05-13, 19:11
Cloud, klart det stämmer. Var hittar du D-vitamin?

Jag förstår inte hur kan få "Det gäller att äta ursprungligt, tradionellt och fettrikt (hög andel mättat fett), med högt intag av fettlösliga vitaminer och mineraler" + antydan att det skulle göra en immun mot virus att stämma.

D-vitamin hittar jag... fisk. och berikad mjölk. Man behöver varken äta ursprungligt eller mycket mättat fett för att få i sig D-vitamin.

Sen låter det som att du menar att D-vitaminbrist är orsaken till uppkomna sjukdomar? Tolkar jag dig rätt?

//Gustav

Eddie Vedder
2009-05-13, 19:16
D-vitamin hittar jag... fisk. och berikad mjölk. Man behöver varken äta ursprungligt eller mycket mättat fett för att få i sig D-vitamin.

Fisk är en okej källa, i övrigt är det ingen kostkälla som är särskilt rik på vitamin D. Solen är bara stark nog under sommarhalvåret. Lägg sedan till att väldigt mycket tyder på att det uppsatta RDI vi har (och som majoriteten av befolkningen inte förefaller nå upp till) diskuteras vara alldeles för lågt.

Och ja, D-vitaminbrist är kopplat till mängder av sjukdomar och det börjar forskas mer och mer. American Journal of Clinical Nutrition har publicerat många intressanta artiklar under senaste åren.

Jag har skrivit en del om D-vitamin på bloggen. Referenser finns angivna.

http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/
http://traningslara.se/blogg/mer-om-d-vitamin-och-ny-studie-om-hjart-karlhalsa-vid-viktnedgang/

bollio
2009-05-14, 05:22
Fisk är ursprungligt. En av de rikaste källorna till fettlösliga vitaminer (där A, D, E är viktiga för immunsystemet) dessutom. Animaliskt fett i allmänhet är källor till dessa vitaminer och de är ofta mättade.

En diet baserad på naturligt mättat fett är i sig låg på omega-6 vilket är bra för omega-6 dämpar immunsystemet.

Vissa mättade fettsyror t.ex. laurinsyra stärker immunsystemet.

Zink, jod, selen, några viktiga mineraler för immunsystemet. Ursprunglig mat som domineras av animaliska födoämnen är rik på dessa mineraler och de är dessutom lättillgängliga, till skillnad från formerna som finns i vegetabilier.

Äter du oraffinerat och ursprungligt/traditionellt så blir du inte sjuk lika ofta.

mikaelj
2009-05-14, 06:47
(alla vägar leder till Rom, heh.)

En diet baserad på naturligt mättat fett är i sig låg på omega-6 vilket är bra för omega-6 dämpar immunsystemet.

Så här har jag förstått det:

Solrosolja användes förr vid organtransplantation för att dämpa immunförsvaret så kroppen inte skulle stöta bort den. Tyvärr gav det även cancer, så de fick lägga av med det.

stafh
2009-05-14, 07:22
Om vi nu ska köra på anekdotiska bevis så har jag inte varit sjuk (så vitt jag kommer ihåg) sen jag slutade äta kött. KÖTT ÄR DÖDSKNARK.

Cloud
2009-05-14, 12:11
Fisk är en okej källa, i övrigt är det ingen kostkälla som är särskilt rik på vitamin D.

Jag trodde att fet fisk var en av de bästa D-vitaminkällorna.

Och ja, D-vitaminbrist är kopplat till mängder av sjukdomar och det börjar forskas mer och mer.

Men nu pratar vi väl om vanliga virusförkylningar? Inte typ... osteoporos. Måhända att man blir håglös, trött och mottaglig mot virus- och bakterieangrepp när man samtidigt lider av D-vitaminbrist, men det gäller ju alla livsviktiga nutrienter.

Fisk är ursprungligt. En av de rikaste källorna till fettlösliga vitaminer (där A, D, E är viktiga för immunsystemet) dessutom. Animaliskt fett i allmänhet är källor till dessa vitaminer och de är ofta mättade.

Bara för att fisk är ursprungligt betyder inte det att en person som ibland äter fisk äter ursprungligt. Man behöver bara äta fisk ibland för att få i sig tillräckligt med D-vit, vilket är varför fiskkonsumtion och att äta ursprungligt inte är samma sak.

Sedan håller jag med dig om att det finns många fina fettlösliga vitaminer i fisk. Men fisk innehåller ju långt ifrån bara mättat fett. Jag har väldigt svårt att dra de slutsatser du gör..


Äter du oraffinerat och ursprungligt/traditionellt så blir du inte sjuk lika ofta.

Bara för att det stämmer för dig så stämmer det för inte för alla andra. Du kanske helt enkelt har ett gott immunförsvar? Man kan ha ett adekvat intag av alla de nutrienter du nämnt ovan utan att följa en diet med endast ursprunglig föda.

//Gustav

Hejnomax
2009-05-14, 12:28
Drick mycket vatten

Eddie Vedder
2009-05-14, 12:30
Jag trodde att fet fisk var en av de bästa D-vitaminkällorna.

Ja i kosten är det den bästa vad jag vet. Men fortfarande krävs en väldigt hög konsumtion av fet fisk för att uppnå RDI av vitamin D.

Och återigen är RDI sannolikt för lågt satt trots att vår kost redan är otillräcklig och solljuset bara starkt nog under ca halva året.

Men att extra D-vitamin skulle bota en redan utbruten förkylning är ju en annan sak. Så är det ju definitivt inte. Hur otillräckliga D-vitaminnivåer kan tänkas påverka immunförsvaret har jag inte läst något om vad jag kan minnas. Men ökad dödlighet vid låga intag, ökad risk för vissa cancersjukdomar m.m. så otänkbart känns det ju inte

bollio
2009-05-14, 13:39
Vi människor är nog inte så annorlunda som du verkar tro, Cloud.

Pungis
2009-05-14, 22:25
Mjölk är rik på D-vitamin.

Eddie Vedder
2009-05-15, 05:25
Mjölk är rik på D-vitamin.

Nej det är det som sagt inte

Pontus H
2009-05-15, 05:48
en ABCDE-vitamin-tablett är rik på D-vitamin :)

bollio
2009-05-15, 06:03
Om vi nu ska köra på anekdotiska bevis så har jag inte varit sjuk (så vitt jag kommer ihåg) sen jag slutade äta kött. KÖTT ÄR DÖDSKNARK.

Det är dock inget anekdotiskt med mitt resonemang. Ett sök på www.pubmed.com bekräftar mycket av det jag har sagt.

Cloud
2009-05-15, 07:27
Det är dock inget anekdotiskt med mitt resonemang. Ett sök på www.pubmed.com bekräftar mycket av det jag har sagt.

Det ÄR anekdotiskt. Även om pubmed skulle bekräfta det så är det fortfarande anekdotiskt. Sök pubmed själv och visa studien.

//Gustav

TehSaxo
2009-05-15, 11:43
hehe, min näsa har runnit hela morgonen och jag nyser 2-3 gånger var femte minut.
Té hjälper inte. :(

omnibus
2009-05-15, 12:02
hehe, min näsa har runnit hela morgonen och jag nyser 2-3 gånger var femte minut.
Té hjälper inte. :(

Låter snarare som allergi.

Grelle-
2009-05-15, 19:38
Låter snarare som allergi.

Om det fortsätter nån månad så kanske det, men om någon är snorig en dag är det väl lite tidigt för att ropa allergi?

Morty
2009-05-16, 00:23
Jag tror att stark mat är bra för immunförsvaret, i och med att kroppstemperaturen höjs. Immunförsvaret fungerar optimalt vid en temperatur på 39 grader (dont quote me on that) och därför tror jag att mat som hjälper till att pusha kroppens temperatur uppåt gör så att man blir frisk snabbare!

Scratch89
2009-05-16, 07:39
Fast kroppen ligger ju redan på högvarv iom infektionen. Ska du höja kroppstemperaturen ytterligare?

Jag tycker fortfarande att man ska äta något kallt.

mikaelj
2009-05-16, 08:15
Fast kroppen ligger ju redan på högvarv iom infektionen. Ska du höja kroppstemperaturen ytterligare?

Varför inte? Temphöjningen är kroppens sätt att ta kål på viruset. Ytterligare höjningar borde rimligtvis påskynda processen.

bollio
2009-05-16, 08:29
Kolhydrater nedreglerar immunförsvaret i upp till 5 timmar efter intag:

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/26/11/1180

mikaelj
2009-05-16, 11:39
Kolhydrater nedreglerar immunförsvaret i upp till 5 timmar efter intag:

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/26/11/1180

Stärkelse hade inte den effekten, står det i sammanfattningen. Lustigt nog, vill jag säga, för amylas bryter ned stärkelse till glukos i samma takt som du äter den.

Eddie Vedder
2009-05-16, 11:59
Kolhydrater nedreglerar immunförsvaret i upp till 5 timmar efter intag:

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/26/11/1180

Jag kollade de artiklar som citerat den där studien och hittade ytterligare en intressant. Det har ju debatterats en del kring kolhydratintag och cancer här på Kolo och här berörs frågan om högt blodsocker, nedsatt glukostolerans och intav av socker i samband cancerrisker:

Hyperglycemia is commonly manifested in cancer patients. Although high intakes of sugar and refined carbohydrates and elevated blood glucose are strongly associated with the risk of cancer, much less is known about their effects on survival after cancer diagnosis. There is evidence that high carbohydrate intake is associated with poorer survival after diagnosis for early breast cancer. We measured glycated hemoglobin in a group of cancer patients (some with active disease and some in remission) and found a statistically significant lower average blood glucose in those in remission. Glycated hemoglobin provides an indication of average blood glucose over 2 to 3 months. The authors discuss lifestyle changes including diet and physical activity that can reduce average blood glucose. Ascorbic acid (AA) supplementation as an adjunct to cancer therapy is also considered. Furthermore, they present a biologically plausible explanation for how hyperglycemia can impair the actions of AA and damage immune effectiveness and hinder cancer survival. One mechanism is likely a reduction in intracellular AA; high intracellular levels of AA are necessary for optimal activity of the hexose monophosphate shunt. This metabolic pathway is important for maintaining proper cellular antioxidant status in immune cells including lymphocytes involved in cell-mediated immunity.

http://ict.sagepub.com/cgi/reprint/4/1/25

Controlling Hyperglycemia as an Adjunct to Cancer Therapy. Integrative Cancer Therapies, Vol. 4, No. 1, 25-31 (2005)

Black Star Abyss
2009-05-16, 12:12
När jag är sjuk vill jag instinktivt äta väldigt lite. Finns det någon poäng bakom tappad matlust vid sjukdom?

bollio
2009-05-16, 12:16
Stärkelse hade inte den effekten, står det i sammanfattningen. Lustigt nog, vill jag säga, för amylas bryter ned stärkelse till glukos i samma takt som du äter den.

Forskarnas slutsats stämmer inte med deras resultat; stärkelse hade den effekten. Fast bara 13% i jämförelse med 40% för ren glukos.

Precis som du frågar jag mig varför det skiljer så mycket då stärkelse bryts ned till glukos jättefort.

Eddie Vedder
2009-05-16, 12:27
Finns det någon poäng bakom tappad matlust vid sjukdom?

Det tror jag verkligen inte. Det är nog en följd som i de allra flesta fallen är negativ. Att dels vara sjuk och dessutom inte palla med att tillföra kroppen näring är nog dåligt i de allra flesta fall. Givetvis finns ALLTID undantag men vid de allra flesta fallen kan jag inte tänka mig annat än att näringstillförsel påverkar positivt.

Att man sedan skall se upp med viss MAT vid olika typer av sjukdomar är ju en annan sak. Men bara för att ens mage eller ens kropp inte kan hantera vissa livsmedel/ämnen i mat så ser jag fortfarande inte något exempel där inadekvata mängder näring och energi skulle vara dåligt i sig.

Och nu pratar jag om avsaknad av behov för viktnedgång.

First
2009-05-16, 14:40
Jag tror att stark mat är bra för immunförsvaret, i och med att kroppstemperaturen höjs. Immunförsvaret fungerar optimalt vid en temperatur på 39 grader (dont quote me on that) och därför tror jag att mat som hjälper till att pusha kroppens temperatur uppåt gör så att man blir frisk snabbare!
Eller att bada bastu...?

shut teh face
2009-05-16, 14:50
Såna här "metoder" kanske inte har någon bevisad effekt men det finns ju knep som man tycker hjälper. Frågan är om det endast är en placeboeffekt.

Jag brukar ibland köra:

Ont i halsen - Ta en jäger
Allmänt sjuk - Ta 2dl apelsinjuicekoncentrat och mal ned 10 vitlöksklyftor, lägg dig i ett bad och förberedd dig på lite svettning, drick vatten samtidigt

Tycker det hjälper iaf. :D

userfriendly
2009-05-16, 15:15
Ont i halsen - Ta en jäger


Haha. Den där ska jag köra!
Hade en kompis som tog en jäger varje dag innan han gick till skolan förut. *popcorn*

mikaelj
2009-05-16, 18:45
Lite smått relaterat: Mike Eades har en snutt om D-vitamin och influensa (http://www.proteinpower.com/drmike/important-information/vitamin-d-and-influenza/).

944RS
2009-05-17, 06:16
Fast kroppen ligger ju redan på högvarv iom infektionen. Ska du höja kroppstemperaturen ytterligare?

Jag tycker fortfarande att man ska äta något kallt.

Glass med chili-choklad är både kall och het...

Seaturtle
2009-05-17, 16:48
En obehandlad förkylning går över på 2 veckor medan en behandlad tar 14 dagar.

Cloud
2009-05-17, 16:51
En obehandlad förkylning går över på 2 veckor medan en behandlad tar 14 dagar.

Är detta nya rön?

50cent
2009-05-17, 16:56
finns det någonting man kan göra för bli frisk snabbare som har vetenskapligt stöd? grub? eddie?

Drast
2009-05-17, 17:51
Är det inte så att flera gram c-vitamin per dag kan korta ner sjukdomsförloppet någon dag?

Cloud
2009-05-17, 18:34
Är det inte så att flera gram c-vitamin per dag kan korta ner sjukdomsförloppet någon dag?

Nej, men det kan påverka din egen uppfattning om hur sjuk du är.

Scratch89
2009-05-17, 18:57
Varför inte? Temphöjningen är kroppens sätt att ta kål på viruset. Ytterligare höjningar borde rimligtvis påskynda processen.

Mja, mje. Kroppstemperaturen är ett nödvändigt ont, för att kunna mobilisera blodkroppar och resurser för att stöta bort viruset. Det kostar energi, och höjer kroppstemperaturen. Värmen i sig dödar ingenting.

Cloud
2009-05-17, 18:59
Mja, mje. Kroppstemperaturen är ett nödvändigt ont, för att kunna mobilisera blodkroppar och resurser för att stöta bort viruset. Det kostar energi, och höjer kroppstemperaturen. Värmen i sig dödar ingenting.

Bakterier trivs väl bättre i 37 grader än i varmare temperaturer? Det kanske är en kombination av det du säger och att bakterierna inte ska föröka sig lika fort?

Scratch89
2009-05-17, 19:06
Bakterier trivs väl bättre i 37 grader än i varmare temperaturer? Det kanske är en kombination av det du säger och att bakterierna inte ska föröka sig lika fort?

Nu pratar vi väl om virus, och inte bakterier. Men jag är nästan helt säker på att deras (både virus och bakterier) metabolism går snabbare vid, säg, 39 grader än 37, precis som vår. Man behöver nog komma upp över 40-42 grader innan de börjar strejka.

Tensai
2009-05-17, 19:18
Nu pratar vi väl om virus, och inte bakterier. Men jag är nästan helt säker på att deras (både virus och bakterier) metabolism går snabbare vid, säg, 39 grader än 37, precis som vår. Man behöver nog komma upp över 40-42 grader innan de börjar strejka.

Virus infekterar celler, därför påverkas de precis som vanliga celler av temperaturförändringar. Orsaken till att kroppen blir varm vid sjukdom är främst att bildningen av vita blodkroppar gynnas kraftigt. Givetvis finns det organismer som inte gillar den ökade temperaturen, men förmodligen är det inte virus.

Drast
2009-05-17, 20:34
Nej, men det kan påverka din egen uppfattning om hur sjuk du är.
Du menar alltså att det bara kan vara placebo?

http://www.newscientist.com/article/dn7590
http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.0020168

Nu kanske jag missuppfattat dessa men verkar det inte vara så att förkylninen varar ca 12-24 tim mindre än vanligt? Dock så var dom ju inte helt säkra på resultatet men det fanns ju en viss skillnad mellan placebo-grupperna och de som faktiskt fick c-vitamin.

Scratch89
2009-05-17, 21:08
Virus infekterar celler, därför påverkas de precis som vanliga celler av temperaturförändringar. Orsaken till att kroppen blir varm vid sjukdom är främst att bildningen av vita blodkroppar gynnas kraftigt. Givetvis finns det organismer som inte gillar den ökade temperaturen, men förmodligen är det inte virus.

Det är ju vad jag sa.

stafh
2009-05-23, 00:07
Mja, mje. Kroppstemperaturen är ett nödvändigt ont, för att kunna mobilisera blodkroppar och resurser för att stöta bort viruset. Det kostar energi, och höjer kroppstemperaturen. Värmen i sig dödar ingenting.

Fast kroppstemperaturen höjs ju av pyrogenerna som ändrar temperatursetpointen för hypotalamus, inte som en bieffekt av ökad metabolism. Det är snarare tvärt om, att den ökade temperaturen höjer metabolismen, och gör att t.ex. fagocyter jobbar snabbare (och kanske ökar enzymaktiviteten/mobiliteten hos typ interferoner och andra antivirus-proteiner och sånt?). Men det kanske var det du menade, blev lite osäker när jag läste inläggen under det här.



Hursomhelst, när är det lugnt att träna igen efter en förkylning? Drog på mig en förkylning i måndags (där fick jag väl för vad jag skrev tidigare i tråden *whatever*) och är nästan frisk nu. Ska man vänta tills alla symptomen är helt borta eller är det lugnt så länge man inte har typ feber och grejer? Man behöver ju inte träna så hårt att man spricker liksom.

acke^_
2009-08-05, 06:21
Hursomhelst, när är det lugnt att träna igen efter en förkylning? Drog på mig en förkylning i måndags (där fick jag väl för vad jag skrev tidigare i tråden *whatever*) och är nästan frisk nu. Ska man vänta tills alla symptomen är helt borta eller är det lugnt så länge man inte har typ feber och grejer? Man behöver ju inte träna så hårt att man spricker liksom.




Vänta tills du är absolut frisk, under inga omständigheter. Trust me

conundrum
2009-08-05, 09:23
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3635634&postcount=15