handdator

Visa fullständig version : kost vid diarré


mangs
2003-08-09, 16:13
Hej,
Jag undrar vilken mat man kan äta vid diarré. Det skall vara kättabsorberat och sjuksköterskan gav mig bara dessa få livsmedel
*buljong
*formfranska
*Té
*äppeljuice
*Avslagen Cola
*socker och salt

men det är ju inget jag blir mätt på. Har inte ätit något annat på några dagar nu. Snälla kom med förslag på något annat. Enligt henne gick inte blåbärssoppa, potatis el. liknande bra men jag måste ju ha i mig näring!!!


Lite bakgrundsfakta:
Kom hem från Kreta för exakt en vecka sedan. Käkade på lördagkvällen (på restaurang i Sverige) kyckling som inte var 100% genomgrillad och alltså lite rosa. Söndagen mådde jag bra.
Måndag morgon åt jag en kokt korv vid lunchtid och ca en timme efter det blev jag trött, yr och matt. Kände som jag skulle trilla ihop. Åt lite mat och tog en Ipren och mådde bra fram till kvällen. På kvällen fick jag feberattacker som höll i sig till morgonen därpå. På tisdagen började diarrén och den har hållt i sig sedan dess. Jag åt normal mat dessa dagar och mådde förutom huvudvärken rätt ok. Eftersom diarrén vägrade ge med sig ringde jag sjukhuset och har nu sedan två dygn levt på luft och vatten, typ. Skall testa mig på måndag men vad kan jag äta fram till dess?

Mycket tacksam för svar.

/En hungrig och trycklös Mangs

King Grub
2003-08-09, 16:21
Är diarrérna vattentunna skall du inte äta fast föda alls, utan bara flytande.

Majsvälling, morotspuré, banan, rårivet äpple, kokt ris med kokt fisk eller fiskbullar, äggstanning, kokt potatis, kokt kött eller frikadeller brukar rekommenderas.

spas
2003-08-09, 22:11
drick mycket.
Köp sempers vätske ersättning.
Drick kamomil te.
gör egen fruktsoppa av vatten och barnmatsefterrätter
undvik all riktig mat tills magen klarar av det

LunaSpice
2003-08-09, 22:32
Originally posted by mangs
Hej,
Jag undrar vilken mat man kan äta vid diarré. Det skall vara kättabsorberat och sjuksköterskan gav mig bara dessa få livsmedel
*buljong
*formfranska
*Té
*äppeljuice
*Avslagen Cola
*socker och salt

men det är ju inget jag blir mätt på. Har inte ätit något annat på några dagar nu. Snälla kom med förslag på något annat. Enligt henne gick inte blåbärssoppa, potatis el. liknande bra men jag måste ju ha i mig näring!!!


Lite bakgrundsfakta:
Kom hem från Kreta för exakt en vecka sedan. Käkade på lördagkvällen (på restaurang i Sverige) kyckling som inte var 100% genomgrillad och alltså lite rosa. Söndagen mådde jag bra.
Måndag morgon åt jag en kokt korv vid lunchtid och ca en timme efter det blev jag trött, yr och matt. Kände som jag skulle trilla ihop. Åt lite mat och tog en Ipren och mådde bra fram till kvällen. På kvällen fick jag feberattacker som höll i sig till morgonen därpå. På tisdagen började diarrén och den har hållt i sig sedan dess. Jag åt normal mat dessa dagar och mådde förutom huvudvärken rätt ok. Eftersom diarrén vägrade ge med sig ringde jag sjukhuset och har nu sedan två dygn levt på luft och vatten, typ. Skall testa mig på måndag men vad kan jag äta fram till dess?

Mycket tacksam för svar.

/En hungrig och trycklös Mangs

Det där låter som salmonella. Om det inte går äver imorrn eller nästa dag så föreslår jag att du går till sjukhuset. Du har en bakterieinfektion av nåt slag och det kan hända att du måste antibiotika för att få bort den. Annars är det bara att göra som grabbarna skriver. Dricka mkt i synnerhet då tjocktarmen inte absorberar nåt vatten (vilket leder till vattnig avföring) dvs. kroppen för inte den vätske den behöver.

King Grub
2003-08-10, 06:16
Salmonella är inte roligt! Min bror fick det när han jobbade i Iran på 70-talet, och han gick ner från 78 till 51 kilo i vikt. Det kallar jag deff!

Sverker
2003-08-10, 07:12
Olika sorters yougurt, blåbärssoppa typ Provia

Snorkfröken
2006-01-29, 19:07
Übergammal tråd, men kan lika gärna bumba den som att starta en ny.

Har råkat ut för ett virus som gett mig akut diarré med hög feber (39,4 som max). Har nu sluppit febern, men magen är ännu i uppror. Har de senaste dagarna levt på proteinbars, sparrissoppa, välling, lite frukt och mörk choklad :em: Jag får också ner mjölkprodukter, typ joggi, fil och mosad grynost utan problem, men då jag var till läkaren i fredags avrådde han mig från att äta sådant... så frågan är om jag borde låta bli mjölkprodukterna om jag vill bli bättre?

Och en annan sak - jag antar att man inte upptar all föda då man har diarré, men hur mycket kan man räkna med att man får i sig? I går och i dag har jag lyckats få i mig lite större mängder, iom att det inte tagit 15 minuter att få i mig en joggi längre *screwy*, men före det låg jag kring 1000 kcal i två dagar... Om en stor del av den mängden inte upptas, har jag ju typ levt på luft. Iofs har jag inte gjort annat än sovit på soffan de senaste dagarna, men ändå...

Vill helst slippa det här nu *grr27*

Lizard
2006-01-29, 19:31
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55661

Lizard

gustavk
2006-01-29, 19:46
Hejsan! Hade förmodligen vinterkräksjukan förra veckan.. droppade 6 kilo. Kan ha vart att jag slutade med kreatin i samband med sjuukdomen också.. Kunde iaf inte få ner någonting, ingen vätska hölls inom mig längre än en timme. Riktigt plågsamt om man får wajna litegrann. Det som gick ner först var dock avslagen cola. Dessutom mycket godare att spy än de andra livsmedlen :) (ja, man tänker på sånt när man ändå ska spy 20 ggr/dag). Annars ska ju vatten med salt och socker vara bra att få i sig, även fast man vomerar av bara åsynen av glaset efter första klunken.

Caixa**
2007-10-24, 18:07
Dags for BUMP pa denna..

Jag har bott i sydamerika de senaste 2 manaderna, och nu borjar (som vantat) magproblemen komma.. Jag har haft losflytande diarré (typ som vatten) i snart tva veckor. I borjan hade jag tidivis extrema magsmartor och kunde knappt ata alls. Nu ar det inga problem med aptiten (forutom vissa smaker, typ kokta gronsaker och selleri, och kryddat ris usch) och ater normalt + dricker extra mycket, men diarrén haller i sig.

Nu har jag last i denna trad att man ska undvika normal mat tills magen ar helt aterstalld. (det ar inte det lattaste att fa tag i blabarssoppa och morotspuré i Peru..) Men jag ar hungrig och vill ha riktig mat:(

Nu ar fragan: vad hander vid langvarig diarré? (ar det farligt forutom vatskebristen?) Hur mycket av energin som jag far i mig kan kroppen ta upp?

LunaSpice
2007-10-24, 20:36
Jag tycker det låter infektiöst och då ska du inte bara ändra kosten utan uppsöka läkare och få antibiotika. Långvarig diarré kan ge vätske/elektrolytrubbningar, malnutrition pga. för snabb tarmpassage etc.

Är diarréerna måltidsrelaterade eller kommer de helt spontant? Släpper smärtan efter du varit på toa?

Caixa**
2007-10-24, 21:44
Jag tycker det låter infektiöst och då ska du inte bara ändra kosten utan uppsöka läkare och få antibiotika. Långvarig diarré kan ge vätske/elektrolytrubbningar, malnutrition pga. för snabb tarmpassage etc.

Är diarréerna måltidsrelaterade eller kommer de helt spontant? Släpper smärtan efter du varit på toa?

tack for svar! Usch, det lat allvarligt..
Jag hade bara rejalt ont i typ 10 timmar, efter det var jag latt illamaende nagra dagar. Sen tog det nagon dag innan diareérna borjade komma. De har nu kommit regelbundet i ca: 2 veckor, ofta i samband med maltid men inte i nagra jattestora mangder. (som att kissa ungefar) Jag har inte direkt ont i magen langre, ibland latt illamaende om jag ater for fort eller "fel" saker (typ smaker jag inte gillar) Annars ar det inge fel pa aptiten. Jag har tagit vatskeersattnings brustabletter samt piller for turistdiarré, fast de har inte riktigt bitigt pa mig..

LunaSpice
2007-10-25, 07:16
Slem? Blod? Var sitter smärtan?

Emil_Larsson
2007-10-25, 16:47
Jag minns när jag hade diarré sist. Visse inte om att havregrynsgröt innehöll kostfiber då så jag satt å vräkte i mig havregrynsgröt i tron om att diarrén skulle rätta till sig men ack vilket he*vete jag fick gå igenom :D

Caixa**
2007-10-25, 17:10
Slem? Blod? Var sitter smärtan?

Inge blod eller slem. Smartan pagick bara ett fatal ganger for drygt 2 veckor sen. Tva natter med extrema kramper i hela magen (trodde forst att det var blindtarmen, men kande ingen punktsmarta da jag tryckte pa magen) Den senaste veckan har jag inte haft ont alls.

paddanboy
2007-10-25, 18:31
Lämna avföringsprov. Troligen inte Salmonella.