handdator

Visa fullständig version : Allting förutbestämt?


Schwarzenegger
2009-05-13, 13:43
Hallå, igår kväll när jag försökte somna så började jag grubbla på det här med psykisk styrka.

Det finns ju människor som knappt aldrig ger upp och fortsätter oavsett vad som händer och når sina mål förr eller senare i livet. Medans en del bryter ihop och ger upp efter minsta lilla motstånd i vardagen.


Finns det någon förklaring på detta?

Har en del brist på något ämne såsom serotonin eller liknande?

För det kan väl inte vara förutbestämt hur starkt psyke någon ska ha?

tyngast
2009-05-13, 13:48
Hallå, igår kväll när jag försökte somna så började jag grubbla på det här med psykisk styrka.

Det finns ju människor som knappt aldrig ger upp och fortsätter oavsett vad som händer och når sina mål förr eller senare i livet. Medans en del bryter ihop och ger upp efter minsta lilla motstånd i vardagen.


Finns det någon förklaring på detta?

Har en del brist på något ämne såsom serotonin eller liknande?

För det kan väl inte vara förutbestämt hur starkt psyke någon ska ha?

Ja vissa är envisa som åsnor,medans andra inser att det är lika bra att ge upp ;)

Nitrometan
2009-05-13, 13:48
För det kan väl inte vara förutbestämt hur starkt psyke någon ska ha?

Läs denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113248

Tolkia
2009-05-13, 13:48
Det är nog väldigt mycket mer komplicerat än en enskild signalsubstans.

kavalen
2009-05-13, 13:50
Hallå, igår kväll när jag försökte somna så började jag grubbla på det här med psykisk styrka.

Det finns ju människor som knappt aldrig ger upp och fortsätter oavsett vad som händer och når sina mål förr eller senare i livet. Medans en del bryter ihop och ger upp efter minsta lilla motstånd i vardagen.


Finns det någon förklaring på detta?

Har en del brist på något ämne såsom serotonin eller liknande?

För det kan väl inte vara förutbestämt hur starkt psyke någon ska ha?


Psyke är till viss del genetiskt betingat men har ju också med drivkraft och annat att göra. Det finns ju människo rsom har starkt psyke för att de har fått klara sig själva som barn och har haft många motgångar. Sen finns det ju dem som har detta medfött.

Starkt psyke får man inte genom att aldrig ge sig själv några utmaningar. När man gör saker själv och inser att man klarar av dem får man starkt psyke. Både bra och dåliga erfarenheter stärker ju psyket, vetskapen att man har provat på saker och ser det som erfarenheter gör att vissa saker blir rena bagateller i livet.

Andra som inte har dessa erfarenheter kan ju gräva ner sig i rena jävla skitsaker enligt mig, det gäller att få självförtroende.

mangs
2009-05-13, 13:55
Det finns ju människor som knappt aldrig ger upp och fortsätter oavsett vad som händer och når sina mål förr eller senare i livet. Medans en del bryter ihop och ger upp efter minsta lilla motstånd i vardagen.




Detta är väl poängen, personen som lätt ger upp når väldigt sällan de mål de satt upp medan personer som väljer att kämpa sig genom motgångar till sist når målet, dock är ju frågan till vilken kostnad?

Det vill säga, det är inte alltid vettigt att fokusera allting mot ett mål då kostnaden för att uppnå det är alldeles för hög.

Sedan vad anledningen bakom att vissa ger upp medan andra kämpar är kan man nog inte säga med säkerhet men nog har det en del med personligheten att göra. Det kan till viss del vara medfött men erfarenheter i livet kommer till stor del forma hur pass uthållig man är.

Har man en period i livet med mycket motgångar och tråkigheter är man ofta mindre välmående vilket kan få till följd att man bli nmindre benägen att kämpa.


EDIT: +1 på kavalen, Självförtroende är oerhört viktigt och att ustätta sig för och klara utmaningar är det som hljer en mest. På samma sätt som att man blir inte starkare i bänkpress om man vecka efter vecka ligger med samma fjuttiga vilter, man måste öka motståndet.

stridis
2009-05-13, 14:00
Det som inte dödar, gör ont. Alla lyckade utmaningar stärker en.

Achryl
2009-05-13, 15:57
Man har gjort studier på familjeförhållande. Bland politiker och företagsledare ser man en överrepresentation av människor som var ända barnet, medans småsyskon blev något och äldre syskon något annat osv. Jag tror barndomen spelar in mycket. Var man lite mobbad som liten har man ett behov att "visa världen" osv.

Loke
2009-05-13, 17:35
Äh, det är verkligen inte så att vissa ger upp lätt och att andra alltid fortsätter streta.

Vissa har svårt att hantera motgångar i vardagen (typ bryter ihop när makaronerna råkar hamna i vasken) men klarar stora motgångar bra (typ skilsmässor). Vissa missar aldrig ett träningspass som elitidrottare men fastnar sen i missbruk när karriären är över.

Kanske ger vissa upp lättare än andra, men jag skulle inte våga mig på att dela in någon i den ena eller andra kategorin..