handdator

Visa fullständig version : Konstant värk i korsryggen - överträning eller för kort i musklerna?


John M
2009-05-13, 11:27
Har haft värk i korsryggen nästa varje dag nu i 2 veckor.

Vet inte om det är träningsvärk eller om jag är förkort i någon muskel som gör att det spänner i ryggen.

Stretchar baksida lår + gluteus nästa varje dag så där ska jag INTE vara förkort.

Har strechat höftbojaren en hel del senaste dagarna också.

Jag kör knäböj 1 gång i veckan och marklyft 1 gång i veckan ungefär, på separata dagar. Hoppar hopprep varje dag (kan det vara påfrestande på ryggen, ca 1000 hopp varje träningsdag?)

Har fått skippa några böjpass pga att jag har sån träningsvärk i ryggen.

Bör jag kanske vila helt ifrån marklyft och knäböj 2 veckor eller kan det vara någon muskel som gör att det blir obalans runt korsryggen?

Johan_S
2009-05-13, 14:23
Har du någon gång filmat din rygg eller bett någon annan titta när du kör marklyft? Hur många set/reps kör du när du markar? Vill gärna att någon annan svarar ang hopprepet då jag är mycket nyfiken hur detta kan påverka just korsryggen!

Kejet
2009-05-13, 15:14
Får jag fråga varför du hoppar hopprep varje dag?

rockafellah
2009-05-13, 15:29
Du stretchar fel! Baksida lår ska helst vara kort och explosiv medan främre lår ska vara "lång" och stark :) Träna bål, rumpa och baksida lår men stretcha rumpa, höftböjare och främre lår så ska du se att det blir bättre :) Har samma problem så jag vet ;)
Sen kan du ju även köra en stretch där du lägger dig på rygg och slänger benen över huvet, skitbra!

Pjotor
2009-05-13, 21:09
Om du stretchar utan föregående träning, alltså när musklerna är kalla, kan det fördröja läkningen. Träna hellre lätt utan stretching, eller bara lätt sådan.

Ryggmusklerna är svåra att vila helt mellan träningarna, eftersom du använder dem så mycket även till vardags. Träna lätt ett tag om det behövs.

Mark_Lyft
2009-05-13, 22:38
Du stretchar fel! Baksida lår ska helst vara kort och explosiv medan främre lår ska vara "lång" och stark :) Träna bål, rumpa och baksida lår men stretcha rumpa, höftböjare och främre lår så ska du se att det blir bättre :) Har samma problem så jag vet ;)
Sen kan du ju även köra en stretch där du lägger dig på rygg och slänger benen över huvet, skitbra!

Jag tror du har fel. Korta baksidor tiltar bäckenet bakåt och orsakar smärtor i korsryggen.

Jag hade vilat eller minskat på vikterna samt stretchat tills det försvann. Inte bra att gå omkring med smärta i ryggen. Kanske några övningar för ökad genomblödning.

Black Star Abyss
2009-05-13, 22:44
Med stor sannolikhet för slapp magmuskulatur i kombination med stram ryggmuskulatur. Även höftböjare, fram-& baksida lår spelar in (gjorde det för mig iaf).

prova följande varje dag och se om du blir bättre;

Gör 3x20 crunches, 3x20 oblique crunches. Stretcha ryggen, stretcha framsida lår, stretcha höftböjarna och IT-bandsmusklerna, träna hamstrings extra mycket.

Som du ser ska du alltså låta bli att stretcha vissa muskler. Säger inte att detta kommer hjälpa dig men PROVA! Jag har haft mycket besvär med ryggen och är idag nästan helt besvärfri efter bara någon månad på detta program. Kände mig bättre redan efter en vecka när jag började.

Martin Löwgren
2009-05-13, 23:48
En balans mellan fram och baksida tillsammans med en bra bålstabilitet löser detta problem.

Supercharger
2009-05-14, 05:38
Hade samma problem för ett tag sen. Jag var för stark i ryggen i förhållande till magen.

Stretchning av framsida lår samt höftböjarna och träna mera mage löd domen.

Mvh

John M
2009-05-14, 21:45
Framsida lår stretchar jag inte ens 1/5 del så mycket som baksida så det kan kanske vara problemet. Formen i mark å böj är inga problem.

Höftböjarna kanske jag också ska stretcha mera.

Ok, så om jag stretchar kalla muskler som inte tränat innan så fördröjer det alltså läkningen? Varför då? Har du nån källa på det skulle vilja veta varför. Det kan ju också spela roll i mitt case.

uerrr
2009-05-14, 22:43
höftböjarna? hur stretchas dessa bäst?

Mago
2009-05-14, 22:45
http://www.horseshoeexpress.com.au/images/Iliopsoas-Stretch-1.gif

Black Star Abyss
2009-05-14, 23:14
Framsida lår stretchar jag inte ens 1/5 del så mycket som baksida så det kan kanske vara problemet. Formen i mark å böj är inga problem.

Höftböjarna kanske jag också ska stretcha mera.

Ok, så om jag stretchar kalla muskler som inte tränat innan så fördröjer det alltså läkningen? Varför då? Har du nån källa på det skulle vilja veta varför. Det kan ju också spela roll i mitt case.

Jag är ganska säker på att det inte är någon som helst fara i att "stretcha kall". Någon expert får rätta mig om jag har fel.

Testa mitt program och se om det blir bättre, så här enkelt är det, gör det varje dag.

1. Höftböjare 3x30 sek på varje sida

2. Framsida lår 3x30 varje sida (skjut fram höften så tar det REJÄLT)

3. 3x30 sek ligg på rygg och dra ena knät mot bröstet/armhålan

4. 3x30 sek stretcha ryggen

5. 3x20 crunches

6. 3x20 oblique crunches på varje sida

7. När du gymmar, träna mer hamstrings och mage än korsrygg och framsida lår.

1.http://www.exrx.net/StretchImages/HipFlexors/Lunge.jpg

2.http://www.weightlossforall.com/images/thigh%20quad%20stretch%20walking.JPG

3.http://www.easyvigour.net.nz/fitness/pilatessketches/HipFlexStrFin.gif

4.http://www.bigmusclesfast.com/image-files/spine-stretch.jpg

Söta
2009-05-15, 08:14
Det kan också vara så att du är överböjlig i dina leder och att du därmed lättare överbelastar muskelfästena under träning?

Isf är det inte mer styrketräning eller streching som är lösningen, utan stabilitetsträning (plankan och liknande övningar). Efter att ryggen fått vila klart, såklart. Antiinflammatoriska tabletter, gel eller motsvarande på maxdos en vecka, varmt bad/vetekudde, inga lyft. Lättare motion är ok, promenader...

Besök hos naprapat kostar ~400 kr, man får massage och så känner de efter om det är något som sitter snett och knixar tillbaka det. Bara massagen är värd det! Har du haft konstant ont i två veckor tycker jag att du ska ta och kolla upp det.

rockafellah
2009-05-15, 14:56
Det kan också vara så att du är överböjlig i dina leder och att du därmed lättare överbelastar muskelfästena under träning?

Besök hos naprapat kostar ~400 kr, man får massage och så känner de efter om det är något som sitter snett och knixar tillbaka det. Bara massagen är värd det! Har du haft konstant ont i två veckor tycker jag att du ska ta och kolla upp det.

Så är jag! (överböjlig i lederna) Gick till naprapat som föreslog det jag sagt tidigare. Träna mer bål, rumpa och baksida lår. Framsida lår ska vara långa medans baksida korta. Har följt det och har inte alls lika ont längre!

Söta
2009-05-15, 17:02
Så är jag! (överböjlig i lederna) Gick till naprapat som föreslog det jag sagt tidigare. Träna mer bål, rumpa och baksida lår. Framsida lår ska vara långa medans baksida korta. Har följt det och har inte alls lika ont längre!

Jo jag med... obehagligt vig. Samma naprapat antydde att det var därför jag hade lätt för att bygga *screwy* Det är inte fel att styrketräna, men just stabiliserande övningar var viktiga också.

arremannen
2009-05-15, 17:20
Kan också vara att din djupare magmuskulatur brister i styrka och all press istället får hanteras av ryggkotorna vilket kan leda till smärta, speciellt vid hopp osv (fick det av basketen). Stärk abdomonis transversus så skall det hjälpa, samtidigt som att stretcha höftböjarna lindrar väldigt bra (men iaf för mig, inte fixar problemet i längden). Finns en variant också där man stretchar och har t.ex. höger hand utsträckt på höger knä när man stretchar vänster höft, samtidigt så för man vänster arm över den högra så stretchar sidorna lite bättre. Annars kör bålstabilitetsövningar och strechövningarna som folket har föreslagit. En svag bål dör ingen av, utan det kan hjälpa dig att undvika framtida problem, även om de problem du har just nu inte beror pga. det.

John M
2009-05-16, 12:33
Kan det vara så att magen är starkare än korsryggen?