handdator

Visa fullständig version : Färdigstekta farmarbiffar


Reticulum
2009-05-13, 10:34
Har börjat inhandla dessa goda och lätt tillagade små biffar. Har dock en fråga angående näringsvärdena. De är färdigstekta när man köper dem, men förvaras som kylvara. Det går att värma i mikron, men föredrar att steka i 2-3 minuter för bättre smak.

På förpackningen finns det en tabell med näringsvärdena, men hur gäller detta efter att jag har stekt dem? Hittar nämligen inte svar någonstans.

Pontus H
2009-05-13, 10:49
de bör väl inte ändras speciellt mycket om du bara brassar på dem litegranna :P

omnibus
2009-05-13, 11:02
Dem gäller varan som den kommer i förpackningen om inget annat anges, så väg innan med andra ord. Självklart måste du räkna med eventuellt fett du steker i.

Reticulum
2009-05-13, 11:06
Dem gäller varan som den kommer i förpackningen om inget annat anges, så väg innan med andra ord. Självklart måste du räkna med eventuellt fett du steker i.

Ja, det är jag medveten om. Varför skulle jag väga livsmedlet innan stekning? Det är ju efteråt som är det intressanta i sammanhanget.

omnibus
2009-05-13, 11:11
Ja, det är jag medveten om. Varför skulle jag väga livsmedlet innan stekning? Det är ju efteråt som är det intressanta i sammanhanget.

Men du vet ju inte näringsvärdet efteråt eftersom värdena på förpackningen gäller innan stekning.

AmericanDragon
2009-05-13, 11:11
ja, det är jag medveten om. Varför skulle jag väga livsmedlet innan stekning? Det är ju efteråt som är det intressanta i sammanhanget.

+1

Reticulum
2009-05-13, 11:21
Men du vet ju inte näringsvärdet efteråt eftersom värdena på förpackningen gäller innan stekning.

Det vet jag, men på vilket sätt hjälper det mig att väga innan? Jag behöver en ungefärlig koll på hur näringsvärdena ser ut när de är stekta och klara för att ätas. Kan vara mina otroligt dåliga matlagningskunskaper, då jag lagat mat några få gånger under mitt liv, men jag förstår ändå inte hur du tänker.

Turbonisse
2009-05-13, 11:27
Om du väger upp 300g farmarbiff och sedan steker och vikten då går ned till 200g är näringsvärdena fortfarande desamma dock fördelande över en mindre vikt

omnibus
2009-05-13, 11:31
Det vet jag, men på vilket sätt hjälper det mig att väga innan? Jag behöver en ungefärlig koll på hur näringsvärdena ser ut när de är stekta och klara för att ätas. Kan vara mina otroligt dåliga matlagningskunskaper, då jag lagat mat några få gånger under mitt liv, men jag förstår ändå inte hur du tänker.

Du har säg två biffar, dom väger 100g tillsammans innan stekning. Du har näringsvärden för dem innan stekning, säg 250kcal/100g. Dina biffar innehåller alltså 250kcal, även efter stekning (vi bortser från att det kanske avger en del fett, men det är den bästa approximation vi kan göra). Men dem kommer väga mindre efter stekning, alltså stämmer inte 250kcal/100g längre och det är då fördelaktigt att väga dem innan.

KaptenKnäsvag
2009-05-13, 11:51
Det vet jag, men på vilket sätt hjälper det mig att väga innan? Jag behöver en ungefärlig koll på hur näringsvärdena ser ut när de är stekta och klara för att ätas. Kan vara mina otroligt dåliga matlagningskunskaper, då jag lagat mat några få gånger under mitt liv, men jag förstår ändå inte hur du tänker.

Det försvinner inte särskilt mycket energi under tillagning

Kischen
2009-05-13, 11:58
Det försvinner inte särskilt mycket energi under tillagning

Energi som försvinner?

KaptenKnäsvag
2009-05-13, 12:26
Energi som försvinner?

Omvandlas...

Kischen
2009-05-13, 14:36
Omvandlas...

Haha ja :)

Jag tänkte mer på om du menade att en del av proteinet skulle skadas av stekning och på det sättet påverka upptaget vilket borde vara väldigt väldigt marginellt. Kanske jag som missförstod dig.

Som svar till TS, väg innan och räkna ut näringsvärdet på biffarna, det är ju fortfarande samma biffar efter och samma näringsvärde. Skillnaden kan vara om du steker och biffarna tappar vätska, dom har då en större densitet och väger du då matchar det inte längre det som står angivet från början.