handdator

Visa fullständig version : Fotboll - överlägset flest idrottsskador


Nitrometan
2009-05-13, 07:32
Jahapp. Som jag brukar säga - fotboll leder till skador.

Socialstyrelsen rapporterar om idrottsskador under 2007: http://www.socialstyrelsen.se/Aktuellt/Nyheter/FirstPage/2009/Q2/090512nyhet.htm

Drygt 104 000 personer i Sverige skadades under 2007 när de idrottade och behövde söka sjukvård akut. De flesta skadorna uppstod i samband med fotboll.

IDB Sverige består av data som samlas in från åtta svenska sjukhus – akutmottagningar och jourcentraler – och under 2007 rapporterades 47 529 skadefall in. Sett till ålders- och könsfördelning stämmer befolkningen i upptagningsområdena väl med fördelningen i Sverige som helhet. Med IDB är det därför möjligt att göra nationella skattningar.


IDB innehåller information om alla typer av olycksfall och avsiktliga skador. En stor mängd utgörs av idrottsskador.

Statistiken visar att 94 procent av dem som skadade sig i samband med att de idrottade var under 45 år. Barn (0-17) svarade för 54 procent av skadorna.

Närmare 30 procent av idrottsskadorna inträffade i samband med fotboll. Knappt 9 procent skadades i samband med ishockey och 8 procent i samband med hästsport.

- Fler män än kvinnor skadar sig i samband med idrottsutövning. Och det är framför allt barn och yngre vuxna som skadar sig. Drygt en femtedel av skadorna uppstår i samband med kontakt med annan person, till exempel vid sparkar, drag eller tacklingar, berättar Anders Tennlind som är ansvarig för skadestatistiken vid Socialstyrelsen.

Männen svarar för två tredjedelar av samtliga idrottsskador och det fanns fler skadade män än kvinnor i de flesta idrottsgrenar. Av alla idrottsskador resulterade 27 procent i fraktur, 27 procent i blåmärken och 26 procent i stukning/vrickning.


Statistiken säger väl iofs inte så mycket. Men många unga skadar sig och många fotbollsspelare.

Fotbollsförbundet själva säger att de har en halv miljon spelare och ungefär 30000 skador (som behöver uppsöka sjukhus) på det är kanske inte så farligt.



Här är hela rapporten "Skadehändelser som föranlett läkarbesök vid akutmottagning" (pdf):http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/B8E847AB-9276-433D-A92F-B7CA40FABF70/13950/200912511_rev2.pdf

Här är sammanfattningen: http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2009/10429/Sammanfattning_2009-125-11.htm

Den bit av sammanfattningen som handlar om idrottsskador:
Drygt 104 000 personer fick vård för en skada de ådragit sig under idrottsutövning. Närmare två tredjedelar var pojkar eller män. Idrottsolyck*orna år 2007 drabbade nästan alltid den yngre delen av befolkningen – 97 procent var yngre än 45 år. Fotboll var den idrottsgren som genererade flest skador men är också den idrott som har flest utövare.

Scratch89
2009-05-13, 07:36
Som vår sjukgymnast som föreläste sa - Fotboll är ingen idrott, det är en knäledsskada. :D

Nitrometan
2009-05-13, 07:44
Som vår sjukgymnast som föreläste sa - Fotboll är ingen idrott, det är en knäledsskada. :D

Hahahaha!

Jag känner en ortoped som brukar säga att fotboll inte är en idrott utan en diagnos på en knäskada.

Han tittade på en röntgenplåt innan operation en gång och sa till läkaren som hade gjort undersökningen "fotboll?". Det var fotboll. ;)

Fultjack
2009-05-13, 07:52
Som vår sjukgymnast som föreläste sa - Fotboll är ingen idrott, det är en knäledsskada. :D

Haha så sa en av våra föreläsare också :D

pwnyou
2009-05-13, 08:23
Ni får tänka på att fler personer också spelar fotboll, så det är inte så konstigt att flest skadar sig där. Dividera antal skadade pga fotboll med antalet som spelar fotboll så får vi kanske ett intressant tal.

pwnyou
2009-05-13, 08:24
Fotboll - överlägset flest idrottsskador.
Fotboll - flest idrottsutövare.

Inget konstigt här.

Eddie Vedder
2009-05-13, 08:27
Ni får tänka på att fler personer också spelar fotboll, så det är inte så konstigt att flest skadar sig där. Dividera antal skadade pga fotboll med antalet som spelar fotboll så får vi kanske ett intressant tal.

Dessutom är det ju enklare att kvantifiera de som kommer in med akuta skador efter att ha ramlat av hästen eller fått benet avsparkat jämfört med de som söker för förslitningsskador från andra idrotter, typ löpning eller skidåkning.

Men ändå värt att tänka på, särskilt när någon kommer med påståenden om att styrketräningen skulle vara farlig för barn. Självklart skall barn och ungdomar idrotta med det de tycker om men man bör inte peka ut X som farligt helt ogrundat och motivera det med saker som uppenbarligen utgör en större risk inom andra idrotter.

Frost
2009-05-13, 08:28
Jo man känner igen sig, knän och nyckelben har tagit stryk för min del.

Alla som uppsökt akuten en lör/sön mitt på dagen kan väl vittna om detta fenomen, dresscoden brukar vara färgglatt med ryggnuffra. :D

Nitrometan
2009-05-13, 08:53
Ni får tänka på att fler personer också spelar fotboll, så det är inte så konstigt att flest skadar sig där. Dividera antal skadade pga fotboll med antalet som spelar fotboll så får vi kanske ett intressant tal.

Fotbollsförbundet själva säger att de har en halv miljon spelare och ungefär 30000 skador (som behöver uppsöka sjukhus) på det är kanske inte så farligt.

Om vi utgår från dessa siffror... 30000/500000=0,06
6% av de aktiva fotbollsspelarna skadas varje år såpass allvarligt att de måste uppsöka sjukhus.

Känns det bra?

Jag tycker att det är en väldigt hög siffra.



Om man antar att siffran 54% barn (0-17 år) även gäller för fotboll så är det över 15000 fotbollsspelande barn som p.g.a. sitt idrottsutövande är tvungna att uppsöka sjukhusvård.

Känns inte heller helt bra.

stafh
2009-05-13, 08:56
Jag har för mig att försäkringspremierna (kommer inte ihåg vilken sorts försäkring det var) för fotbollsspelare är högre än någon annan idrott. Det säger ju en del.

Nitrometan
2009-05-13, 08:57
Jag har för mig att försäkringspremierna (kommer inte ihåg vilken sorts försäkring det var) för fotbollsspelare är högre än någon annan idrott. Det säger ju en del.

Ja, försäkringsbolagen brukar ha bra koll på sina kostnader.

Shakemynuts
2009-05-13, 08:59
Ett förbud skulle kännas tryggt.

Nitrometan
2009-05-13, 08:59
(kommer inte ihåg vilken sorts försäkring det var)
Säkert Folksams idrottsförsäkring.

http://www.folksam.se/forsakringar/idrotta/valjidrottsforbund/fotboll

Folksam försäkrar de flesta RF-anslutna idrottsförbund i Sverige.

Bönne
2009-05-13, 10:33
Ett förbud skulle kännas tryggt.Det är därför jag tänker rösta på vänsterpartiet.

Vi måste ha fler förbud, sådant här får inte fortgå.

coxie
2009-05-13, 10:38
Tur att man håller sig till extremsport.

Anton Fräs
2009-05-13, 10:47
Tur att man håller sig till extremsport.

Kärlek

Erik__
2009-05-13, 10:49
Om vi utgår från dessa siffror... 30000/500000=0,06
6% av de aktiva fotbollsspelarna skadas varje år såpass allvarligt att de måste uppsöka sjukhus.

Står det någonstans att det var alla som skadade sig var på något vis anslutna till fotbollsförbundet? Tycker det är aningen missvisande att räkna procentsatser på det viset. Jag har fan själv bidraget till statistiken för jag fick åka in med en trasig fot efter fotbollsspel på fritiden :D

Erik__
2009-05-13, 10:55
Står det någonstans att det var alla som skadade sig var på något vis anslutna till fotbollsförbundet? Tycker det är aningen missvisande att räkna procentsatser på det viset. Jag har fan själv bidraget till statistiken för jag fick åka in med en trasig fot efter fotbollsspel på fritiden :D

Haha ser nu att jag läste helt fel, skyller på att jag inte fått mat.

saab900
2009-05-13, 11:03
Det här gäller väl endast akuta skador, och som Eddie sade räknas väl inte förslitningsskador som inte kan skyllas på en specifik idrott in.

Baktanken med detta Nitrometan, är väl att trycka på att styrkesporter inte har så hög skaderisk som gemene man tror, och att fotboll är värre. Jag ser själv inget fel i detta, jag håller med om att skadefrekvensen i fotboll är ganska hög. Men om man ska jämföra på samma vilkor, hur ofta är det en styrkesportare behöver uppsöka sjukhus akut efter en olycka på träning eller tävling? Väldigt sällan gissar jag på. Jag har fått bilden av att styrkesportare snarare drabbas av olika förslitningsskador och andra skador som är nog så allvarliga men som man kanske uppsöker en ortoped eller sjukgymnast för istället för att besöka den lokala akutmottagningen, t ex diskbråck eller skador på muskelfästen.

Jag förstår att det kanske inte ens går att genomföra, men jag skulle vilja se vad motsvarande undersökning har att säga om olika idrotter om man tar skador med i beräkningen där akutmottagning inte uppsökts.

Erik__
2009-05-13, 11:06
På tal om det, i mitt gamla lag kan jag räkna till 5 knäoperationer, på 3 olika personer :(

coxie
2009-05-13, 11:07
Någon som har hela listan och vet hur stor andel crossåkare som skadas varje år?

Borde nog ligga rätt högt, alla bryter något med jämna mellanrum.

saab900
2009-05-13, 11:08
6 knäoperationer, på 2 killar (4+2) Att man inte lägger dojjorna på hyllan efter den tredje, så mycket är inte div. 6 värt :Virro

Crossåkare, känns spontant som om det skulle ryka en del ben runt handleden och en del nyckelben.

coxie
2009-05-13, 11:18
Jo handleder och nyckelben är säkert i topp då det är snudd på omöjligt att skydda. Efter det tror jag på knäskador och lättare ryggskador.

Har man riktiga skydd så är nog knäskador ovanligt men det är få som vill lägga 3000-6000kr på knäskydd. Sedan att en del väljer att leka proffs och skippar en stor del av skydden för rörlighet hjälper inte statistiken.

Nitrometan
2009-05-13, 16:19
Det här gäller väl endast akuta skador, och som Eddie sade räknas väl inte förslitningsskador som inte kan skyllas på en specifik idrott in.
Rapporten är en sammanställning av IDB.

Från förordet:
I den här rapporten publicerar Socialstyrelsen statistik över skadefall för år
2007 baserad på data från akutmottagningar och jourcentraler vid sjukhus
inom ramen för svenska IDB (Injury Database), tidigare benämnt EHLASS
(European Home and Leisure Accident Surveillance System). Insamling och
bearbetning av data har utförts i samarbete med sammanlagt åtta intresse-
rade och engagerade sjukvårdsinrättningar där samtliga sjukhus inom
Landstinget i Värmland (Karlstad, Arvika och Torsby), sjukhusen i den del
av Västra Götalandsregionen som utgörs av före detta Skaraborgs län
(Skövde, Lidköping, Falköping och Mariestad) och Norrlands Universitets-
sjukhus i Umeå medverkar. Datainsamlingen syftar dels till att ge ett natio-
nellt underlag för skadepreventiva åtgärder men är också en del i det sam-
europeiska EURO-IDB, som syftar till att ge motsvarande underlag på
Europeisk nivå.
Rapporten redovisar nationella antalsskattningar och även befolkningsre-
laterade tal till följd av olycksfallsskador, skador till följd av övergrepp och
skador som uppkommit vid avsiktligt självdestruktiv handling vilket för-
anlett läkarbesök vid akutmottagning. I ett inledande kapitel redovisas gene-
rell data för alla skador och därefter följer en redovisning av statistik om
särskilt utvalda skadehändelser såsom skador som inträffat i bostadsmiljön,
under arbetstid, bland barn och tonåringar under den tid de vistas i barnom-
sorgen eller i skolan, under idrottsutövning, transportolycksfall, fallolyckor
och slutligen skador till följd av övergrepp av annan person, dvs. det som i
vardagligt tal benämns som våld.

Som ni säger redovisas antagligen inte förslitningsskador.

Kanske Folksam, som försäkrar nästan alla RF-anslutna idrotter i Sverige, har bättre statistik på den typen av skador?

Eller öht kanske de har koll på hur "farliga" olika sporter är.

Baktanken med detta Nitrometan, är väl att trycka på att styrkesporter inte har så hög skaderisk som gemene man tror, och att fotboll är värre. Jag ser själv inget fel i detta, jag håller med om att skadefrekvensen i fotboll är ganska hög.
Baktanken var bara att prata skit om fotboll. Jag gillar inte fotboll. Sen är det många som skadar sig där också.


Någon som har hela listan och vet hur stor andel crossåkare som skadas varje år?

Borde nog ligga rätt högt, alla bryter något med jämna mellanrum.
Det tror jag nog att de gör. Men hur många är de?

I mitt första inlägg så länkade jag till hela studien.

I en tabell där säger de:
Sport...............män....kv...tot.....% (av alla rapporterade idrottsskador)
Motorcykelsport 4800 200 5 000 4,8

Sport..............................män..kv...tot.. ...%
Styrketräning/tyngdlyftning 900 200 1100 1,0

coxie
2009-05-13, 16:23
Det tror jag nog att de gör. Men hur många är de?

I mitt första inlägg så länkade jag till hela studien.

I en tabell där säger de:
Sport...............män....kv...tot.....% (av alla rapporterade idrottsskador)
Motorcykelsport 4800 200 5 000 4,8

Sport..............................män..kv...tot.. ...%
Styrketräning/tyngdlyftning 900 200 1100 1,0

Ingen aning hur många som utöver motocross och just motorcykelsport är en hel del sporter. Jag måste ha missat lite men när jag försökte kolla hela rapporten så skulle det kosta penningar.

CiCoro
2009-05-13, 16:31
Stört faktiskt, har aldrig spelat i en klubb utan bara på fritiden..men brytit eller stukat det mesta på kroppen, skallskador osv..värst var nyckelbenet, löjligaste var en lobb som flög riktigt sakta men på något sätt knäckte armen på mig!

pwnyou
2009-05-13, 17:52
Ifall någon skadas på fotbollsplanen så förs de till sjukhuset akut, ibland även om de inte ens behöver det.

På gymmet så finns det folk som skadar axlarna eller ryggen från höger till vänster, men som inte uppsöker läkare/sjukgymnast.

Det känns som att det faktiskt är mer än 6% som skadar sig inom styrketräningen, även om "statistiken" säger annat.

Jag har själv aldrig blivit skadad när jag spelat fotboll, innebandy eller löpt i någon form. Jag har spelat i flera flera år. Många gånger mer än vad jag har gymmat.

Däremot har jag skadat axlarna utav styrketräning.

Jag försöker inte försvara fotbollen eller nånting, men jag håller inte med om att det är "farligare" än styrketräning i sig.

pwnyou
2009-05-13, 17:55
Precis som man kan välja att köra försiktigt på gymmet så kan man välja att köra försiktigt i fotboll.

rooz
2009-05-13, 17:58
Precis som man kan välja att köra försiktigt på gymmet så kan man välja att köra försiktigt i fotboll.
Och då blir det genast jävla trist!

Har försökt hålla tillbaka när jag spelat hockey, men det går liksom inte:smash:

snej
2009-05-13, 18:01
6%, tycker inte det låter så värst mycket. Hockey måste ju ha det dubbla det typ. Och cross, som någon nämnde.

joriice
2009-05-13, 18:39
Man kan ju tro att kroppsbyggning skulle slita av muskelfästen varannan dag på sina utövare, men så är det inte .