handdator

Visa fullständig version : Kosttilskott kombination för muskeltillväxt.


Seaturtle
2009-05-12, 22:48
Mina kosttillskott börjar ta slut nu. Fram tills nu har jag käkat whey 80 och gainer från star nutrition, omega-3 och kreatin.

Allt kommer ta slut förutom kreatinet om nån vecka. Jag har inte hängt med trenderna här riktigt så jag undra vilka kosttillskott och produkter man borde inhandla.

Alla tips är välkomna, gärna en förklaring till varför också. Objektivitet uppskattas, mycket.

Det jag behöver är proteiner till frukost, mellan- eller kvälsmål. Gainer efter träning och en pre workout skulle vara najs med. Mitt mål är maximal muskeltillväxt, bara bli så stor som möjligt mao.

young_george
2009-05-12, 22:51
EAA i samband med träning. För ökad proteinsyntes

Kreatin för ökad fettfri massa

Mer mat för ökad muskeltillväxt.

Om du vill ha någon PWO skulle jag valt Rage, men kör själv inte med det.

Seaturtle
2009-05-13, 00:02
EAA i samband med träning. För ökad proteinsyntes

Kreatin för ökad fettfri massa

Mer mat för ökad muskeltillväxt.

Om du vill ha någon PWO skulle jag valt Rage, men kör själv inte med det.

Vad e EAA, gogglade men hittade ingen siua jag kan läsa om det på..

Vad hände med kolhydraterna efter passet? och proteinerna för när det behövs?

Seaturtle
2009-05-13, 00:16
EAA gillade jag. Tror nog jag beställer det. Men är rage ens nödvändigt då? Vad är skillnaden mellan rage och ragex2?

Hur gör jag med kolhydraterna? malto efter träningen eller behöver jag en gainer efter träningen eller tar jag EAA efter också? Spelar det någon roll om mina pass brukar vara 1.15h och har 40 min till mat.?

young_george
2009-05-13, 00:28
Inget kosttillskott är nödvänligt.

Rage och Rage2 är snarlika. 2an sticks inte när man tar den.

Jag tar själv inga kolhydrater efter vanlig styrketräning. Räcker med EAA före och efter, och mat så snart som möjligt.

kalajset
2009-05-13, 00:45
EAA gillade jag. Tror nog jag beställer det. Men är rage ens nödvändigt då? Vad är skillnaden mellan rage och ragex2?

Hur gör jag med kolhydraterna? malto efter träningen eller behöver jag en gainer efter träningen eller tar jag EAA efter också? Spelar det någon roll om mina pass brukar vara 1.15h och har 40 min till mat.?

1. Rage och andra motsvarande proukter, (PWO - Pre Work Out), är aldrig "nödvändigt", utan är huvudsakligen till för att kort och gott förbättra prestationsförmågan under passet. Tanken är att man ska kunna prestera bättre rent fysiskt samtidigt som koncentrationen och fokuseringen skärps. EAA har dock inget med detta att göra, utan är en helt annan typ av produkt. (Som däremot med fördel naturligtvis kan kombineras med t ex Rage).

2. Mer om skillnaderna finns att läsa i den stora Ragetråden, men förutom att Rage i version två just självfallet ska vara bättre i stort ska man även inte uppleva samma stirrighet som en del kunde uppleva med ettan. (Beroende på koffeinet t ex, men även en del andra ämnen om jag förstått rätt).

3. Kolhydrater direkt efter träning förbättrar återhämtningsförmågan/glykogeninlagringen. Hurvida detta är viktigt i praktiken för en styrketränande person är däremot en annan fråga. Ska man träna samma muskelgrupp igen inom en snäv tidsram, t ex löpning dagen efter ett tungt benpass, är det förmodligen en bra idé att inta kolhydrater så snart man kan, men är man under diet och/eller endast tränar styrketräning tre ggr i veckan i form av en tresplitt så är det kanske något mera tveksamt om man bör inta t ex maltodextrin. Hursomhelst kommer man aldrig ifrån att det är bra för återhämtningsförmågan, oavsett nivå individen ligger på.

4. Det viktigaste att få i sig efter träningen är tveklöst protein. (Eller snarare i samband med träningen överhuvudtaget). Ju snabbare man kan tillföra näring till kroppen efter ett pass desto bättre. En gainer är just föga annat än protein och kolhydrater, och ska man vara petig är det fortfarande just denna kombination som är "bäst" efter träning. EAA innan passet, sedan gainer efter, (iaf om syftet är att gå upp i vikt), och slutligen ett rejält mål mat vid hemkomst är ett bra recept. EAA före och efter fungerar också. (Och självklart även mat där så snart som möjligt efter passet).

Seaturtle
2009-05-13, 00:48
Inget kosttillskott är nödvänligt.

Rage och Rage2 är snarlika. 2an sticks inte när man tar den.

Jag tar själv inga kolhydrater efter vanlig styrketräning. Räcker med EAA före och efter, och mat så snart som möjligt.

Jo det är det, jag orkar inte ta med mig massa mat till gymmet och alltid ha kött framme. Det gör saker lättare :]

Haha, var sticks det :p?

Är rage2 prisvärt då? lyfter man mer eller blir man bara fokuserar så att man lyfter bättre och lite mer? Läste recenssioner och jag är inte övertygad alls.

Seaturtle
2009-05-13, 00:53
1. Rage och andra motsvarande proukter, (PWO - Pre Work Out), är aldrig "nödvändigt", utan är huvudsakligen till för att kort och gott förbättra prestationsförmågan under passet. Tanken är att man ska kunna prestera bättre rent fysiskt samtidigt som koncentrationen och fokuseringen skärps. EAA har dock inget med detta att göra, utan är en helt annan typ av produkt. (Som däremot med fördel naturligtvis kan kombineras med t ex Rage).

2. Mer om skillnaderna finns att läsa i den stora Ragetråden, men förutom att Rage i version två just självfallet ska vara bättre i stort ska man även inte uppleva samma stirrighet som en del kunde uppleva med ettan. (Beroende på koffeinet t ex, men även en del andra ämnen om jag förstått rätt).

3. Kolhydrater direkt efter träning förbättrar återhämtningsförmågan/glykogeninlagringen. Hurvida detta är viktigt i praktiken för en styrketränande person är däremot en annan fråga. Ska man träna samma muskelgrupp igen inom en snäv tidsram, t ex löpning dagen efter ett tungt benpass, är det förmodligen en bra idé att inta kolhydrater så snart man kan, men är man under diet och/eller endast tränar styrketräning tre ggr i veckan i form av en tresplitt så är det kanske något mera tveksamt om man bör inta t ex maltodextrin. Hursomhelst kommer man aldrig ifrån att det är bra för återhämtningsförmågan, oavsett nivå individen ligger på.

4. Det viktigaste att få i sig efter träningen är tveklöst protein. (Eller snarare i samband med träningen överhuvudtaget). Ju snabbare man kan tillföra näring till kroppen efter ett pass desto bättre. En gainer är just föga annat än protein och kolhydrater, och ska man vara petig är det fortfarande just denna kombination som är "bäst" efter träning. EAA innan passet, sedan gainer efter, (iaf om syftet är att gå upp i vikt), och slutligen ett rejält mål mat vid hemkomst är ett bra recept. EAA före och efter fungerar också. (Och självklart även mat där så snart som möjligt efter passet).



Tack:)

BobaFett
2009-05-13, 09:20
Protein, Kreatin och CLA är en bra kombination som jag kört med ett tag. Funkar bra för mig i alla fall.

MissTiger
2009-05-13, 10:20
EAA i samband med träning. För ökad proteinsyntes

Kreatin för ökad fettfri massa

Mer mat för ökad muskeltillväxt.

Om du vill ha någon PWO skulle jag valt Rage, men kör själv inte med det.

"Kreatin för ökad fettfri massa"..en fråga då är det just kreatin som har denna effekt eller även kre-alkalyn?

King Grub
2009-05-13, 10:23
Kre-alkalyn är kreatin.

MissTiger
2009-05-13, 10:27
Kre-alkalyn är kreatin.

Jo jag vet... tänkte att det kanske fanns ngn skillnad... som jag förstått det så verkar folk lättare samla på sig vätska när dom använder kreatin än när dom använder kre-alkalyn..

young_george
2009-05-13, 10:35
Jo jag vet... tänkte att det kanske fanns ngn skillnad... som jag förstått det så verkar folk lättare samla på sig vätska när dom använder kreatin än när dom använder kre-alkalyn..

Ökad mängd kreatin i musklerna leder alltid till ökad mängd vätska, annars fungerar det inte.

Cerberus
2009-05-13, 16:02
vätska i musklerna VILL vi ha, muskler består av ca 75% vatten. Man borde ju rimligtvis se aningen större ut också, sen hade det ju mer långsiktig påverkan på rekrytering av satellitceller och höjde väl IGF-1 också.

Seaturtle
2009-05-13, 16:32
Vad jag har förstått så kan inte kroppen ta upp mer än ~20g (?) proteiner åt gången.
Om man vill ha ett jämt protein intag hela dagen är det någe smart att dricka halva whey portioner? 12g (28g=1portion) blandat i mjölk (380g mjölk = 13g proteiner) till tex frukost, mellanmål eller innan man lägger sig.

Eller borde man köpa en slöa proteiner? Hur snabbt tas vassle upp i jämförelse med en kassein vassle 80/20 bladning.

Är natt proteiner är stor fördel?

Vill helst ha en protein produkt, vilken typ av de här 3 har störst fördelar?

kalajset
2009-05-13, 17:07
Det finns en del som tyder på att kroppen så att säga endast kan ta upp ca 20g rent vassleprotein max vid ett och samma tillfälle. Detta säger inget om andra proteinsorter, då vassleprotein är ett otroligt snabbt protein. Normalt proteinupptag är några få gram per timme. Kaseinprotein är i princip raka motsatsen till vassleprotein, och just ett sådant protein som kroppen tar upp långsamt, med några få gram per timme, vilket alltså är en mer normal takt när det kommer till proteinupptag. Man kan dessutom sakta ner sitt upptag av protein, så även vassle. Blandar man t ex sitt vassleprotein i mjölk, och äter två limpskivor med smör på till sin drink har man saktat ner intaget betydligt.

Det går alltså utmärkt att äta normalt, med några få mål per dag, och ändå alltid "ha tillgång till protein" så att säga, det där om "tre timmar mellan måltiderna för att alltid ha tillgång till protein" stämmer alltså inte alls, och är egentligen bara något av en långlivad myt.

Vilket proteintillskott som bör köpas är ganska svårt att svara på, "på rak arm". Alla sorter har sina fördelar och nackdelar, men ska man bara välja en tycker jag själv vassleprotein är bäst. Det är billigt, ypperligt både före och efter träning, samt kan dessutom fås att saktas ner betydligt om man är ute efter det. Dessutom smakar det oftast riktigt gott, inte att förglömma. :)

944RS
2009-05-14, 08:18
Vad jag har förstått så kan inte kroppen ta upp mer än ~20g (?) proteiner åt gången.
Om man vill ha ett jämt protein intag hela dagen är det någe smart att dricka halva whey portioner? 12g (28g=1portion) blandat i mjölk (380g mjölk = 13g proteiner) till tex frukost, mellanmål eller innan man lägger sig.

Eller borde man köpa en slöa proteiner? Hur snabbt tas vassle upp i jämförelse med en kassein vassle 80/20 bladning.

Är natt proteiner är stor fördel?

Vill helst ha en protein produkt, vilken typ av de här 3 har störst fördelar?

Själv tycker jag det är smidigt med just små portioner av proteintillskott för att komplettera en proteinfattig måltid.

Brukar ha olika sorter och smaker av proteinpulver hemma för att kunna variera och dessutom anpassa för vilken sort jag "behöver" för stunden.

Om det nu är pulver du behöver sent på kvällen så är det ju ingen direkt nackdel med nattprotein/kasein.

Om du inte vill ha olika sorter hemma så rekomenderar jag Fairings Complete 3!

Flexipop
2009-05-14, 08:42
1. Rage och andra motsvarande proukter, (PWO - Pre Work Out), är aldrig "nödvändigt", utan är huvudsakligen till för att kort och gott förbättra prestationsförmågan under passet. Tanken är att man ska kunna prestera bättre rent fysiskt samtidigt som koncentrationen och fokuseringen skärps. EAA har dock inget med detta att göra, utan är en helt annan typ av produkt. (Som däremot med fördel naturligtvis kan kombineras med t ex Rage).

2. Mer om skillnaderna finns att läsa i den stora Ragetråden, men förutom att Rage i version två just självfallet ska vara bättre i stort ska man även inte uppleva samma stirrighet som en del kunde uppleva med ettan. (Beroende på koffeinet t ex, men även en del andra ämnen om jag förstått rätt).

3. Kolhydrater direkt efter träning förbättrar återhämtningsförmågan/glykogeninlagringen. Hurvida detta är viktigt i praktiken för en styrketränande person är däremot en annan fråga. Ska man träna samma muskelgrupp igen inom en snäv tidsram, t ex löpning dagen efter ett tungt benpass, är det förmodligen en bra idé att inta kolhydrater så snart man kan, men är man under diet och/eller endast tränar styrketräning tre ggr i veckan i form av en tresplitt så är det kanske något mera tveksamt om man bör inta t ex maltodextrin. Hursomhelst kommer man aldrig ifrån att det är bra för återhämtningsförmågan, oavsett nivå individen ligger på.

4. Det viktigaste att få i sig efter träningen är tveklöst protein. (Eller snarare i samband med träningen överhuvudtaget). Ju snabbare man kan tillföra näring till kroppen efter ett pass desto bättre. En gainer är just föga annat än protein och kolhydrater, och ska man vara petig är det fortfarande just denna kombination som är "bäst" efter träning. EAA innan passet, sedan gainer efter, (iaf om syftet är att gå upp i vikt), och slutligen ett rejält mål mat vid hemkomst är ett bra recept. EAA före och efter fungerar också. (Och självklart även mat där så snart som möjligt efter passet).

Mycket bra svar kalajset! Fick själv en del svar på mina frågor :)

kalajset
2009-05-14, 09:27
Mycket bra svar kalajset! Fick själv en del svar på mina frågor :)

Kul att kunna hjälpa till :) Någon småsak eller två jag skulle vilja formulera på ett något annorlunda sätt såhär i efterhand, ("några få gram protein per timme" när jag skriver om proteinupptag kan måhända låta lite väl snålt, skulle nog kunna ha skrivit iaf 5g/timme generellt), men annars tycker jag texten stämmer väl även idag, och ifall någon har något att rätta så be my guest.