handdator

Visa fullständig version : Stockholm stad - full med skit?


ronnue
2009-05-12, 22:20
Nå vad tycker kollofolket om sthlm? Själv hatar jag det. En taskig attityd hos samtliga nästan och inte det lättaste att ta sig fram.

Ge mig era synpunkter om huvudstaden. Kommer nämligen flytta dit snart och vill gärna få en ändrar uppfattning, även om det verkar vara omöjligt. Bara hört negativt om sthlm från vänner och familj med :confused:

ahl-
2009-05-12, 22:23
Cheer up!
Vilket område ska du bosätta dig i?

stevebc
2009-05-12, 22:24
En vacker stad med bättre väder än här och trevligt folk. Lite kallt på vintern, men mer snö och mindre slask. Dom har tunnelbana! Har fan varit mer i Stockholm än jag varit i Malmö nu när jag tänker på det.

Tricce
2009-05-12, 22:25
Nå vad tycker kollofolket om sthlm? Själv hatar jag det. En taskig attityd hos samtliga nästan och inte det lättaste att ta sig fram.

Ge mig era synpunkter om huvudstaden. Kommer nämligen flytta dit snart och vill gärna få en ändrar uppfattning, även om det verkar vara omöjligt. Bara hört negativt om sthlm från vänner och familj med :confused:

Allt är skit och vi hatar alla kom inte hit.

Kwon
2009-05-12, 22:26
Snacka med mig Ronnue, och du skall se att jag ej har taskig attityd.

kelk
2009-05-12, 22:32
Många uppblåsta inflyttade bybor som tror att dom är bättre än andra bara för att dom lyckats flytta från sin stad till huvudstaden.

coxie
2009-05-12, 22:34
Stockholm är bra mot Göteborg/Malmö framförallt p.g.a. tunnelbanan. Jag vet inte vad du menar med taskig attityd men menar du överlägsen så håll dig borta från stureplan.

Scratch89
2009-05-12, 22:34
De som tycker att stockholmare är idioter brukar oftast antingen vara idioter själva, eller inte ha träffat en enda stockholmare. Är du ett undantag?

gnagaren
2009-05-12, 22:34
Stockholm är en underbart fin stad som har en väldig massa att erbjuda, utmärkta kommunikationer med buss T-bana och pendeltåg. You name it, Stockholm has it!

Att dina vänner och bekanta tycker att stockholmare är otrevliga kanske beror på att du bor i en mindre stad ute i landet? I så fall är det inte konstigt om folk verkar otrevliga när man jämför atmosfären med en mindre och en större stad.
Men att det finns otrevliga och odrägliga människor går väl inte att komma ifrån, vilken stad i Sverige du än åker till.

C.E.J.
2009-05-12, 22:35
http://www.blackbookmag.com/ee/images/uploads2/pf_main_travisbickle.png

coxie
2009-05-12, 22:36
De som tycker att stockholmare är idioter brukar oftast antingen vara idioter själva, eller inte ha träffat en enda stockholmare. Är du ett undantag?

De flesta som säger att Stockholmare är idioter har antagligen blondinbella som enda källan till information.

Det finns idioter överallt och Stockholm är inte enligt mig värre än någon annan stad, by, håla eller golvbrunn.

frambogir
2009-05-12, 22:36
Jag ogillar Stockholm av den enkla anledningen att det är för mycket folk där!

PowPow
2009-05-12, 22:37
Gillar också Stockholm. Vacker stad, hyffsat uteliv, bra kommunikationer. Lite för utspidd bara. Toppar min Sverigelista iaf, tror jag. Stockholm, Malmö, Uppsala, Göteborg... Så tror jag min rangordning blir. Så nu vet ni.

coxie
2009-05-12, 22:38
Jag ogillar Stockholm av den enkla anledningen att det är för mycket folk där!

Äh det är väl inte så farligt? Mycket värre i metropolerna.

frambogir
2009-05-12, 22:38
Jag är ingen storstadspöjk, helt enkelt :)

Condemned
2009-05-12, 22:51
Vacker stad, väldigt bra kommunaltrafik, väldigt trevliga människor(men det krävs ju såklart att man är trevlig själv), finns något för alla.

Som någon tidigare skrev så har jag också uppfattat att det är vissa som kommer till staden med en redan förutfattad mening och en väldigt negativ inställning till dess invånare. Men det blir ju inte roligare än vad man själv gör det.
Var öppen, ha kul, drick latte med nyblivna mammor, le och var glad så blir säkert bemötandet därefter. ;)

j2b
2009-05-12, 22:56
träffade på ett par inskränkta jävlar i helgen, sen visar det sig att personernas stockholmserfarenhet är att de varit i upplands-väsby en gång.. ändå kläcker dom ur sig klokheter som att ingen jävel vill väl åka till sthlm, enda anledningen att folk flyttar dit är jobb osv..

man blir så trött

Endura
2009-05-12, 23:00
Flytta hit från en mindre bruksort norrifrån för ca 4 år sen, enbart för att jag fick jobb.
Hatade det i början, tyckte allt levde upp till de trångsynta fördomar jag hade med mig och kände bara hemlängtan, men... fann med tiden nya, underbara vänner, jobbet flöt på bra, boende löste sig och nu vill jag inte flytta härifrån (köper en nybyggd BR nästa månad) - stan är underbar!
Min syn på Stockholm i förhållande till min hemstad har ändrats en hel del med åren... det finns, som de flesta redan påpekat, både bra och dåliga ting med allt och alla man pekar på... det gäller bara att koncentrera sig på det bättre ;)

Axwell
2009-05-12, 23:03
Älskar Stockholm, du kan ju dock inte säga att alla har taskig attityd.

Clarkolofsson
2009-05-12, 23:06
Man åker t-bana och det sitter 9 backslickbrats med seglarskor, ett par stora 80tals brillor, chinos (gärna rosa), uppknäppt piké och pratar om Blondinbellas nya blogginlägg alternativ börsen...

Och ni undrar varför folk inte gillar Stockholm?

Axwell
2009-05-12, 23:09
Man åker t-bana och det sitter 9 backslickbrats med seglarskor, ett par stora 80tals brillor, chinos (gärna rosa), uppknäppt piké och pratar om Blondinbellas nya blogginlägg alternativ börsen...

Och ni undrar varför folk inte gillar Stockholm?

Och så är det ju överallt?

Christyle
2009-05-12, 23:10
Stockholmare tror att de är New York bor

kelk
2009-05-12, 23:11
Stockholmare tror att de är New York bor

bs.

ronnue
2009-05-12, 23:15
Jag är själv ifrån götet. Jag tror att jag fått mina fördomar från allt man hör från stureplan o.s.v. Men jag var helt klart ute och cyklade! Låter trots allt rätt bra.

Bör tillägas är att jag kommer bo på just stureplan :S Verkar passa mig perfekt....

coxie
2009-05-12, 23:16
Man åker t-bana och det sitter 9 backslickbrats med seglarskor, ett par stora 80tals brillor, chinos (gärna rosa), uppknäppt piké och pratar om Blondinbellas nya blogginlägg alternativ börsen...

Och ni undrar varför folk inte gillar Stockholm?

Man är påväg inte till stan för att handla och möter ett rostigt vrak till amerikansk muskelbil med 5 tjocka, fulla, fula och stinkade raggare som pratar om Eddie Meduza.

Och ni undrar varför folk ogillar mindre städer runt om i Sverige.

Det går att generalisera så att varenda ställe i Sverige verkar motbjudande.

jakke
2009-05-12, 23:21
jag har bott i stockholm snart en månad och gillar det mest med staden. Som nyinflyttad(p.g.a jobb) så är min bekantskapskrets väldigt begränsad, men det är något som kommer ändra sig med tiden. Dock tycker jag Stockholmare stressar mer, eller snarare gör det tydligare att dom är stressade just nu, kan inte riktigt sätta ord på hur det uttrycker sig. Det

jakke
2009-05-12, 23:22
Man åker t-bana och det sitter 9 backslickbrats med seglarskor, ett par stora 80tals brillor, chinos (gärna rosa), uppknäppt piké och pratar om Blondinbellas nya blogginlägg alternativ börsen...

Och ni undrar varför folk inte gillar Stockholm?

jag åker t-bana till och från stureplan varje dag och har fortfarande inte ens varit i närheten att se det där.

PowPow
2009-05-12, 23:22
Stockholmare tror att de är New York bor

Det har faktiskt jag uppfattat också vid ett flertal gånger. In just New York, men en bild av at stockholm skulle vara någon slags världsstad. Eller ens en storstad i andra mått än svenska.

Men det finns ju människor med dålig verklighetsförankring överallt. Malmöbor som på något sätt fått för sig att malmö skulle gränsa till medelhavet, eller något annat sydeuropeiskt område. "Porten till Europa" osv. För helvete liksom. Det är porten till Danmark, alternativt norra Tyskland. Och råkar man svänga fel hamnar man i Polen :D

Christyle
2009-05-12, 23:27
Det har faktiskt jag uppfattat också vid ett flertal gånger. In just New York, men en bild av at stockholm skulle vara någon slags världsstad. Eller ens en storstad i andra mått än svenska.

Men det finns ju människor med dålig verklighetsförankring överallt. Malmöbor som på något sätt fått för sig att malmö skulle gränsa till medelhavet, eller något annat sydeuropeiskt område. "Porten till Europa" osv. För helvete liksom. Det är porten till Danmark, alternativt norra Tyskland. Och råkar man svänga fel hamnar man i Polen :D

Exakt o själv är man uppväxt i Los Angeles & sen komma till sthlm aha är det allt sthlm hade att erbjuda? var e allt folk???? o detta va under ung 08 hahahahaha

ronnue
2009-05-12, 23:27
Polen är dock vackrare än man tror. Otroligt fina landskap här och var!

ronnue
2009-05-12, 23:31
Om vi säger så här då: "tror" sig stockholmare mer än andra? Med det menar jag att de har en mer överlägsen attityd mot resten av folket i vårt land? Nu menar jag givetvis inte alla stockholmare.

ceejay
2009-05-12, 23:32
Jag är ingen storstadspöjk, helt enkelt :)

uppsala är skönt ;)

gnagaren
2009-05-12, 23:33
Exakt o själv är man uppväxt i Los Angeles & sen komma till sthlm aha är det allt sthlm hade att erbjuda? var e allt folk???? o detta va under ung 08 hahahahaha


Vad är poängen med att jämföra Stockholm och Los Angeles?

jocke12
2009-05-12, 23:33
Exakt o själv är man uppväxt i Los Angeles & sen komma till sthlm aha är det allt sthlm hade att erbjuda? var e allt folk???? o detta va under ung 08 hahahahaha

Mycket roligare än så blir det inte, nej.

Jag flyttade till Stockholm från en mindre stad. Kan inte påstå att folk här är otrevliga på något sätt. Det är inte fler här som går omkring och tror att de är förmer än "hemma". Däremot vet jag inte riktigt om jag trivs bland en sån väldig massa folk (nej, kanske inte Los Angeles, men ändå.)

Kwon
2009-05-12, 23:33
Ronnue

Jag, Sebastian Dawkins och Robinson-Christian hälsar dig välkommen till vackra Stockholm!

ronnue
2009-05-12, 23:37
Ronnue

Jag, Sebastian Dawkins och Robinson-Christian hälsar dig välkommen till vackra Stockholm!

Tack!:hbang::cool:

Christyle
2009-05-12, 23:39
Vad är poängen med att jämföra Stockholm och Los Angeles?

nej asså det lät bara väldigt löjligt när man fick höra att sthlm jämfördes med N.Y & befolkningen va bara ett utav d som verkligen inte stämde

kelk
2009-05-12, 23:41
nej asså det lät bara väldigt löjligt när man fick höra att sthlm jämfördes med N.Y & befolkningen va bara ett utav d som verkligen inte stämde

Kan du utveckla vad fan du menar?

gnagaren
2009-05-12, 23:44
Stockholmare tror att de är New York bor

nej asså det lät bara väldigt löjligt när man fick höra att sthlm jämfördes med N.Y & befolkningen va bara ett utav d som verkligen inte stämde



Nu var det väl ändå du själv som påstodd att Stockholmare jämförde sig med N.Y-bor?

Snobbe
2009-05-12, 23:47
nej asså det lät bara väldigt löjligt när man fick höra att sthlm jämfördes med N.Y & befolkningen va bara ett utav d som verkligen inte stämde

Det var ju du som skrev att stockholmare tror att dom är new york bor? Jag har nog aldrig hört någon säga lr tro det. Stockholm är en underbar stad vilket även Göteborg är. Finns alltid idioter och Stockholm är inte ett undantag där utan har idioter också. Det är bara ignorera och inte prata med idioterna...

L-Sami
2009-05-12, 23:48
Stockholm är bra, med mycket vänligt folk om man har en positiv inställning från början. Om man har negativa fördomar från början så kommer det försvåra hela situationen. Var inte bitter så löser det sig :)

kelk
2009-05-12, 23:49
Till trådskaparen, jag tror att du kommer trivas i din nya stad. Detta förutsatt att du inte kastar ur dig grundlösa påståenden om den stad många av oss vuxit upp i och lärt oss att älska. :-)

Välkommen!

Huffo the A-LagaRe
2009-05-12, 23:59
Man är påväg inte till stan för att handla och möter ett rostigt vrak till amerikansk muskelbil med 5 tjocka, fulla, fula och stinkade raggare som pratar om Eddie Meduza.

Och ni undrar varför folk ogillar mindre städer runt om i Sverige.

Det går att generalisera så att varenda ställe i Sverige verkar motbjudande.

Det där är ju dock coolt till skillnad från Bratsen.

Vi Gotlänningar har ingen bra syn på Stockholmare på grund av en viss vecka i Juli.

Clarkolofsson
2009-05-13, 00:11
Man är påväg inte till stan för att handla och möter ett rostigt vrak till amerikansk muskelbil med 5 tjocka, fulla, fula och stinkade raggare som pratar om Eddie Meduza.

Och ni undrar varför folk ogillar mindre städer runt om i Sverige.

Det går att generalisera så att varenda ställe i Sverige verkar motbjudande.

Självfallet. :)

Grejen är den att stockholmar just ser sig som stockholmare. "Lite finare, lite bättre" ungefär. Som sagt har man varit runt och rest lite inser man snabbt att Lisa med det nyblonderade håret och rosa chinos inte är så jävla speciell som hon och hennes bekantskapskrets tror.

CiCoro
2009-05-13, 00:13
Gillar staden men inte folket! Fin stad och gillar hur gatorna och allt ser ut men hade varit perfekt om man bara bytade ut större delen av invånarna. Alla verkar dryga och tror sig vara bättre, ohh malmö-folket i sthlm ! Det hade varit perfekt!

Zakath
2009-05-13, 00:49
Inte träffat en otrevlig eller dryg stockholmare än, trots ett antal resor till huvudstan och många många handskakningar. :)

Torwald
2009-05-13, 06:24
Det där är ju dock coolt till skillnad från Bratsen.

Vi Gotlänningar har ingen bra syn på Stockholmare på grund av en viss vecka i Juli.

Är du ledsen över att Stockholm får turistkassan att klirra till lite, under en viss vecka i juli?

För övrigt är det ju, som du säkert förstår själv, ett helt representativt stickprov av stockholmare som åker till Visby under "Stockholmsveckan".

Till trådskaparen: Självklart är alla stockholmare dryga och otrevliga. Det säger väl sig självt!

Eddie Vedder
2009-05-13, 06:29
Jag ogillar Stockholm av den enkla anledningen att det är för mycket folk där!

Jag är ingen storstadspöjk, helt enkelt :)

Det där är intressant. Jag upplever det tvärtom. Mycket människor är lugnt tycker jag. Färre människor men där alla vet vem jag är och halva min livshistoria känns jobbigare.

Visst, jag håller med om att det kan kännas opraktiskt ofta. Trängsel och köer osv är ju jobbigt ibland men annars föredrar jag anonymiteten i storstäder jämfört med hemma i Degerfors där jag växt upp.

On topic: Jag tycker väldigt mycket om Stockholm. Om jag skulle vilja bo där vet jag dock inte, känns som sagt lite opraktiskt med väldigt mycket. Men som stad tycker jag Sockholm är fantastiskt och jag älskar att vara där.

Solros
2009-05-13, 06:51
Flyttade till Sthlm för några månader sedan. Trivs helt OK, som överallt finns det trevliga människor och idioter.

Bekymra dig inte så mycket, det är fortfarande lilla Sverige, mentaliteten skiljer sig inte särskilt mycket mellan resten av Sverige och Stockholm. Det är samma Aftonbladet-rubriker, samma Konsum och samma klimat. Jag uppfattar det som att många, både inflyttade, infödda stockholmare och folk i andra städer uppfattar Stockholm som något helt annorlunda än övriga Sverige, som ett annat land, det är det inte ;)

stevebc
2009-05-13, 07:56
Stockholm är bra, med mycket vänligt folk om man har en positiv inställning från början. Om man har negativa fördomar från början så kommer det försvåra hela situationen. Var inte bitter så löser det sig :)Detta är dagens inlägg och kan appliceras på alla situationer i hela världen. Så, läs och lär. :)

shut teh face
2009-05-13, 08:04
Stockholm är fint. Jag ogillar själv förorterna för där springer det bara runt massa ungdomar som inte har något att göra, finns mycket singelmorsor och pack i förorterna också, dessa misslyckas ofta med sina barn, därför det finns endel kriminella wannabes i förorterna också.

Jag gillar Stockholm - Stockholm, bor på söder nu och det är lite för mycket folk men i sin helhet så är Stockholm här inne underbart. Det finns riktiga guldkorn att bo på som Aspudden, Midsommarkransen etc.

Schwarzenegger
2009-05-13, 08:13
Stockholm är en bra stad.

De har ju X2000 som tar en till GÖTEBOOOOORG. :)



Cred till Per Andersson.

grondahl
2009-05-13, 08:13
Stockholm inkl. de flesta förorter är ett bra ställe att bo på.

tyngast
2009-05-13, 09:03
Dåligt nattliv, stela männskor, dyrt och kö till det mesta! Men tbanan funkar bra :)

grondahl
2009-05-13, 09:06
Dåligt nattliv? Jmf med vilken svensk stad ?

Dåligt nattliv, stela männskor, dyrt och kö till det mesta! Men tbanan funkar bra :)

Huffo the A-LagaRe
2009-05-13, 09:13
Är du ledsen över att Stockholm får turistkassan att klirra till lite, under en viss vecka i juli?

De pengar som de föra med sig till ön gå till nattklubbsägare bofasta i Stockholm. Det lilla vi tjänom på det äts upp av all förödelse de sprida omkring sig.

Men du hefir rätt, om det var vad du menadir, i att de personar som komma ner andra veckor under sommarn bidra mycket till frmgången öns.

Huffo the A-LagaRe
2009-05-13, 09:14
Dåligt nattliv? Jmf med vilken svensk stad ?

Jämför med Filipstad, där jävlar händer det grejer:hbang:

tyngast
2009-05-13, 09:18
Dåligt nattliv? Jmf med vilken svensk stad ?

Jmf med Gbg, Örebro, Västerås, Upsala, mm

lectris
2009-05-13, 09:23
Jag älskar stockholm. Tog färjan ut till djurgården härom dagen och slogs av hur vacker staden är som jag bor i *cupid*

Nitrometan
2009-05-13, 09:24
Stockholm är en bra stad.

De har ju X2000 som tar en till GÖTEBOOOOORG. :)
Är inte de alltid försenade och stannar i Hallsberg? *screwy*

Tryman
2009-05-13, 09:26
träffade på ett par inskränkta jävlar i helgen, sen visar det sig att personernas stockholmserfarenhet är att de varit i upplands-väsby en gång.. ändå kläcker dom ur sig klokheter som att ingen jävel vill väl åka till sthlm, enda anledningen att folk flyttar dit är jobb osv..

man blir så trött

Jag bad dom veta hut när de var här ;)

Om vi säger så här då: "tror" sig stockholmare mer än andra? Med det menar jag att de har en mer överlägsen attityd mot resten av folket i vårt land? Nu menar jag givetvis inte alla stockholmare.

Det stämmer ofta bra på folk som är inflyttade men inte födda i 08.

tntballe
2009-05-13, 09:34
Fredspipan ljuger aldrig, stockholmare är fredliga.
http://i593.photobucket.com/albums/tt12/tntballe/piipa.jpg

robber
2009-05-13, 09:43
Vill du undvika riktiga Stockholmare så undvik innerstan. Speciellt Södermalm är fullt med Norrlänningar och Skåningar. Finns inte många riktiga Stockholmare i stan. Lantortsborna har trissat upp priserna också så kom inte hit ;)

/R

Tricce
2009-05-13, 09:43
De pengar som de föra med sig till ön gå till nattklubbsägare bofasta i Stockholm. Det lilla vi tjänom på det äts upp av all förödelse de sprida omkring sig.

Men du hefir rätt, om det var vad du menadir, i att de personar som komma ner andra veckor under sommarn bidra mycket till frmgången öns.

Hehe nu ser jag att du är Gotlänning

stolpskott
2009-05-13, 09:45
Sthlm äger!

Om du går runt och muttrar "Jävla nollåtter" så är det klart att folk är dryga tbx.
Om jag säger "skånejävel" i malmö tror jag inte att stämningen där blir så jättefin heller.
Bra med folk, men inte skittrångt som i New York vilket kan vara skönt. Ger en slags anonymitet utan att man behöver trängas för den sakens skull.

Vacker stad och om man saknar sin gamla byhåla så kan man ta pendeln till Nynäshamn :)

Kischen
2009-05-13, 09:52
Bara folk med småstadskomplex som gnäller över Stockholm, bor ju dessutom väldigt mycket inflyttat folk här. Har du lite dialekt så sticker du ut lite och det är sällan någon nackdel.

gnagaren
2009-05-13, 10:27
Stockholm är fint. Jag ogillar själv förorterna för där springer det bara runt massa ungdomar som inte har något att göra, finns mycket singelmorsor och pack i förorterna också, dessa misslyckas ofta med sina barn, därför det finns endel kriminella wannabes i förorterna också.

Jag gillar Stockholm - Stockholm, bor på söder nu och det är lite för mycket folk men i sin helhet så är Stockholm här inne underbart. Det finns riktiga guldkorn att bo på som Aspudden, Midsommarkransen etc.



Nu tycker jag du är lite bitter ;)! Det finns en väldig massa fina förorter som är bra att bo i, så länge man inte hoppar på röda linjen där de sämre orterna ligger *rolleyes*
Själv bor man i Tullinge söder om stan, perfekt liten förort som har allt man behöver för att kunna växa upp och få vara barn och säker. Menar då t.ex. idrottsplatser, badplatser inte så jävla trångt, man kan cykla vart man vill utan att behöva vara rädd för att bli överkörd, etc. etc. Vill man in till city tar det exakt 21min med pendeln, perfekt.
Dock så kommer jag, om jag flyttar hemifrån nån gång, att bosätta mig nånstans i city eller i närheten när jag blir äldre.

MenSnällaÅke
2009-05-13, 10:55
Intressant tråd. Jag är Stockholmare (Nacka). Bor sen två år i Malmö men kommer troligtvis flytta tillbaka om nåt år. Det är tråkigt hur mycket fördomar det finns om Stockholmare, att de tror sig vara bättre än andra osv.

Jag tycker väldigt mycket om Stockholm med omnejd. Men om man bara varit i Stockholm någon gång och inte så lång tid så har jag förståelse för att många får en negativ bild. Om man bara upplevt Stureplan, Drottninggatan och Sergelstorg.... De är ställen som jag kan klara mig utan.

Men det är trist med fördomarna. Jag lyssnade på P3 för nåt år sen och då handlade det just om Stockholm och fördomar om Stockholm. Det var en tjej som ringde in som skulle flytta till Stockholm. Hon undrade "vågar man verkligen fråga en Stockholmare efter vägen eller blir man drygt bemött då?" Wtf? Var har hon fått det ifrån?

Angående mycket folk. Jag tror att det är en vanesak. Jag tycker om när det är mycket folk. Däremot, om man jämför med New York (har bara varit där en gång, men ändå) så upplever jag att allt går mycket smidigare där trots att det är mycket mer folk. Folk har mer koll och är mer smidiga. I Stockholm händer det oftare att man "krockar" med folk.

Condemned
2009-05-13, 11:21
Varför gör ni liknelser med New York?

New York med omnejd: Ca 19 miljoner inv
Stockholm med omnejd: Ca 2 miljoner inv

Känns inte som att det går att jämföra riktigt. Stockholm är en storstad med svenska mått mätt, medans New York är en världsmetropol.

Och vissa likställer Stureplan med hela Stockholm, det visar ju bara på okunskap/en oförmåga att se helheten.

thompaboy
2009-05-13, 11:33
Jag har bott i Sthlm i två år exklusive ett år i lumpen och är ursprungligen från Söderhamn i Hälsingland. Jag trivs som fisken i vattnet här. Folkmängden och trängseln var lite ovant i början men man anpassade sig ganska fort. För mig som är från en mindre stad är det ett stort plus med valmöjligheterna när det gäller aktiviteter och jobb. Mindre bra är att det är svårt att hålla kontakten med alla polare i och med avstånden men så är det väl i alla städer när man växer upp, att man i och med jobb och familj får mindre och mindre kontakt med gamla polare.

Angående den omtalade drygheten som sthlmare sägs representera så är det absolut inget jag kan skriva under på. Har lite svårt att förstå varför sthlmare skulle skilja sig från den övriga befolkningen. Det mesta som sthlmare säger om icke-sthlmare sägs ju i skämtsam anda. När sthlmaren säger det och menar säger det nog ofta mer om vederbörandes egen okunskap än att icke-sthlmaren skulle vara på ett visst sätt. De personerna utgör heller knappast en representativ bild av den typiska sthlmaren. Lite samma sak som när jag med glimten i ögat säger att norrlänningar är mer "rediga".

coxie
2009-05-13, 11:38
Även om jag inte bor i Stockholm så håller jag verkligen med om att anonymitet som en storstad ger är bra. I min hemkommun och även här i Lund vet folk snabbt vem du är så fort som du sticker ut lite.

gnagaren
2009-05-13, 12:02
Varför gör ni liknelser med New York?

New York med omnejd: Ca 19 miljoner inv
Stockholm med omnejd: Ca 2 miljoner inv

Känns inte som att det går att jämföra riktigt. Stockholm är en storstad med svenska mått mätt, medans New York är en världsmetropol.

Och vissa likställer Stureplan med hela Stockholm, det visar ju bara på okunskap/en oförmåga att se helheten.



Det är för fan ingen som jämfört Sthlm med N.Y. Det var Christyle som skrev något om att stockholmare tror de är N.Y-bor, sedan sa han att "folk" skrev det i tråden, fastän det bara var han själv som diskuterade det. Släpp Stockholm/New York-jämförelsen nu.

Condemned
2009-05-13, 12:18
Det är för fan ingen som jämfört Sthlm med N.Y. Det var Christyle som skrev något om att stockholmare tror de är N.Y-bor, sedan sa han att "folk" skrev det i tråden, fastän det bara var han själv som diskuterade det. Släpp Stockholm/New York-jämförelsen nu.

Senast i inlägget ovanför det du citerade så gjordes den jämförelsen. Säg inte åt mig att sluta jämföra, det var just det jag påpekade att man inte skulle göra.

stevebc
2009-05-13, 12:35
Även om jag inte bor i Stockholm så håller jag verkligen med om att anonymitet som en storstad ger är bra. I min hemkommun och även här i Lund vet folk snabbt vem du är så fort som du sticker ut lite.:cool:

Trodde du jobbade i Sthlm. Om du jobbar för Acta här nere, så skulle jag vilja be om ursäkt att jag missade den inbokade tiden jag hade :)

(vild gissning)

Cilia
2009-05-13, 18:30
Nå vad tycker kollofolket om sthlm? Själv hatar jag det. En taskig attityd hos samtliga nästan och inte det lättaste att ta sig fram.

Ge mig era synpunkter om huvudstaden. Kommer nämligen flytta dit snart och vill gärna få en ändrar uppfattning, även om det verkar vara omöjligt. Bara hört negativt om sthlm från vänner och familj med :confused:
Jag föreslår att du inte flyttar till Stockholm om du inte vill. Bättre att bosätta dig någonstans där du tror du kan trivas.

ronnue
2009-05-13, 18:38
Jag föreslår att du inte flyttar till Stockholm om du inte vill. Bättre att bosätta dig någonstans där du tror du kan trivas.

Ja det är sant. Dock får jag helt enkelt släppa alla mina fördomar då jag bara varit där någon enstaka gång, och jag inser nu hur trångsynt jag var. Ser faktiskt fram emot att flytta till sthlm efter denna tråden. Verkar vara en bra stad. Kanske är det jag som egentligen är dryg som fan med min attityd redan innan jag åkt. Attitydsförändring från min sida är nog att föredra om jag ska trivas!

Wille005
2009-05-13, 18:44
Älskar landet men även stadslivet, man vänjer sig - precis som vid styrketräning, kroppen anpassar sig efter ett tag. Stockholm är långt ifrån en dålig stad även om den har vissa avigsidor, tror att du utan tvekan kommer börja älska dennes finare sidor och trivas galant i Stockholm. Var inte så jäppla negativ!

Lafayette
2023-09-28, 20:43
Vad tycker ni om vår huvudstad

PixelMiner
2023-09-28, 21:39
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Stockholm_centralstation_2017_-1.jpg/1280px-Stockholm_centralstation_2017_-1.jpg

Stockholms vackraste byggnad - För när man får syn på den så vet man att man snart får åka därifrån.

Lafayette
2023-09-28, 21:42
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Stockholm_centralstation_2017_-1.jpg/1280px-Stockholm_centralstation_2017_-1.jpg

Stockholms vackraste byggnad - För när man får syn på den så vet man att man snart får åka därifrån.

:d

G.W
2023-09-29, 07:20
Det roliga med Stockholmare, förutom att de får panik av lite snö, är att de flesta inte ens är äkta Stockholmare.

rooz
2023-09-29, 07:23
Det roliga med Stockholmare, förutom att de får panik av lite snö, är att de flesta inte ens är äkta Stockholmare.

Precis, det är inflyttade lantisar som ger staden dåligt rykte*popcorn*

Akerhage
2023-09-29, 08:20
Gjorde en AI-bild på Stockholm

rap gangsters dancing Foxtrot dance in stockholm, bomb explosions in the background.

https://images.nightcafe.studio/jobs/yuiQVuwYOlSiDh2q2iUc/yuiQVuwYOlSiDh2q2iUc--1--fiygs.jpg?tr=w-1600,c-at_max

Mental
2023-09-29, 08:35
För egen del.
Ju längre jag bor Stockholmsnära ju mer gillar jag stan. Skulle kunna tänka mig en liten lägenhet antingen på Södermalm eller i Vasastan när jag blir pensionär.
Staden är jättefin att promenera i, lätt att ta sig runt med buss och tunnelbana. Mycket vatten och helt ok med parker. Bra utbud av restauranger och barer, jag njuter för fullt av ölutbudet! Mycket god tillgång till kultur. Bra löpning längs kajer och stränder runt öarna.
Båt ut i skärgården på sommaren är underbart.
När jag bodde i stan ett år 2001 så ogillade jag det, för stressigt, hittade inte och var inte intresserad av vad staden hade att erbjuda. Men ju mer tiden går ju mer uppskattar jag Stockholm. Att folk skulle vara otrevliga eller dryga håller jag inte med om, men det beror nog på vart i stockholm man är.
I dagsläget föredrar jag att bo en bit ut dock, jag har råd med mer boyta och har skogen runt knuten.

Bandid0
2023-09-29, 08:53
Jag gillar inte Stockholm men att folk skulle vara elaka här stämmer verkligen inte. Jag vet faktiskt inte var det kommer ifrån.

Mental
2023-09-29, 08:59
Det roliga med Stockholmare, förutom att de får panik av lite snö, är att de flesta inte ens är äkta Stockholmare.

Ja, precis som de där Kirunafjollorna som bölade förra veckan! :d

Ett Orm
2023-09-29, 09:06
Precis, det är inflyttade lantisar som ger staden dåligt rykte*popcorn*

Inflyttade ja. Lantisar nej.

Bandid0
2023-09-29, 09:34
Ja, precis som de där Kirunafjollorna som bölade förra veckan! :d

Det var ju dock 34 centimeter. Stockholmarna får panik av 2. Ingen klarar att ta emot 34 centimeter.

Rikard Jansson
2023-09-29, 09:41
Inflyttade ja. Lantisar nej.

+1

Efter att ha rest runt och jobbat på olika ställen och städer i Sverige och tävlat här och var så får Stockholm överlag ett högt betyg. 8.5 och invånarna får 8 där den vanliga 'äkta stockholmaren' får 9.5 men att snittbetyget dras ner av folk som bor i Stockholm men som inte är därifrån.

lördagsgrogg
2023-09-29, 12:51
Det var ju dock 34 centimeter. Stockholmarna får panik av 2. Ingen klarar att ta emot 34 centimeter.

Det känns som att någon borde göra ett "yo mama" skämt här.

Nino17
2023-09-30, 16:44
Stockholm eller vart man än vill i Sverige så är det inte bra längre.Det tråkiga är att människor inte ser varför det blir värre o värre. Jag säger rakt ut det är samhällets reglersystem fel.Vi för fega.skäller du ut din unge o festar så är du en idiot i folks ögon men när ungen blir stor och ej visar respekt för nån eller nåt så säger folk att man ej fostrat sina barn.Lägg ner nu.och vakna.Ser ni ej att allt daltande bara förstört Sverige mer och folk har ingen respekt för äldre längre eller sina föräldrar.

agazza
2023-09-30, 18:17
Jag flyttade ut på vischan. Regeln är att desto färre människor desto vackrare är det och bättre mår man

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk