handdator

Visa fullständig version : Loka?


jonkel
2009-05-12, 21:40
Håller på att deffa just nu. På kvällarna brukar jag suga i mig dricka såsom saft och läsk ;> Men nu när jag är törstig dricker jag vatten istället. Men hur är det med loka? Finns massa loka i kylen men är sånt nyttigt? Eller är det mkt onödigt trams i dom dryckerna också?

en sak till, hur är det med mjölk?


´Finns det nackdelar med att dricka överdrivet med vatten under en deff?

Niskel
2009-05-12, 21:44
Det är ju bara kolsyrat vatten med lite frukt smak... innehåller inte många kalorier. Jag själv kör på Bon Aqua med päronsmak kanon grejer :thumbup:

KingDiamond
2009-05-12, 21:46
Håller på att deffa just nu. På kvällarna brukar jag suga i mig dricka såsom saft och läsk ;> Men nu när jag är törstig dricker jag vatten istället. Men hur är det med loka? Finns massa loka i kylen men är sånt nyttigt? Eller är det mkt onödigt trams i dom dryckerna också?

en sak till, hur är det med mjölk?


´Finns det nackdelar med att dricka överdrivet med vatten under en deff?

Överdrivet mycket vatten är väl inte bra någonsin, däremot kan det hjälpa mot en del hungerskänslor vid viktnedgång. Mjölk innehåller kalorier, dock inga mängder men om du försöker att äta mindre är det ju synd att dra i sig extra kalorier via mjölk, godare att kanske ta ett äpple om man är sugen men det är ju högst individuellt. Loka är lugnt, det är ju bara vatten.

mattilainen
2009-05-12, 22:27
Överdrivet mycket vatten är väl inte bra någonsin, däremot kan det hjälpa mot en del hungerskänslor vid viktnedgång. Mjölk innehåller kalorier, dock inga mängder men om du försöker att äta mindre är det ju synd att dra i sig extra kalorier via mjölk, godare att kanske ta ett äpple om man är sugen men det är ju högst individuellt. Loka är lugnt, det är ju bara vatten.

Vatten är det bara att ösa i sig under deff om man tycker det, vatten är aldrig dåligt i stora mängder. Du kan däremot börja urinera och svettas lite mer men inget annat. Mjölk innehåller ganska mycket kalorier per deciliter, mer än cola så jag skulle skippat mjölken om man nu inte måste eller tycker det är gott och känner att det är värt att lägga de kalorierna på mjölk. Tror röd mjölk ligger på ca 60 kcal/dl? vanlig cola är väl 42kcal/dl. Mjölk har ju en hel del viktiga delar i sig som inte cola har men om man enbart tänker på kcal så..

Du kan dricka light läsk om du verkligen vill dricka läsk, eller så tar du loka som du pratar om.Finns nästintill inga kcal/dl i de dryckerna.

omnibus
2009-05-12, 22:33
vatten är aldrig dåligt i stora mängder.

Nä, förutom död då, lite halvdåligt.

KingDiamond
2009-05-12, 22:35
Vatten är det bara att ösa i sig under deff om man tycker det, vatten är aldrig dåligt i stora mängder.

Påpekade bara att om någonting är överdrivet, så är det sällan bra. Du kan ju dricka FÖR mycket vatten, men som bukfyllnad under deff i rimliga mängder är det superbt. :)

young_george
2009-05-12, 22:45
Du kan däremot börja urinera och svettas lite mer men inget annat.

Det är knappast bra att urinera mycket.

För mycket av något är aldrig bra

mattilainen
2009-05-12, 22:51
Nä, förutom död då, lite halvdåligt.

Påpekade bara att om någonting är överdrivet, så är det sällan bra. Du kan ju dricka FÖR mycket vatten, men som bukfyllnad under deff i rimliga mängder är det superbt. :)

Visst kan det ha riktigt hemska konsekvenser men frågan är vad ni tycker är FÖR mycket? mellan 3 - 6 L tycker jag är stora mängder vatten, medans vissa tycker det är alldeles lagom. beroende på vad man gör om dagarna behöver man självklart olika mycket vatten. Det som är farligt med att dricka som ni säger FÖR mycket vatten är att det tömmer kroppen på mineralämnen som natrium, kalium, magnesium och kalcium. Hur mycket det behövs för att påverka detta är väldigt individuellt. När jag säger "ös i dig vatten" är det som när man säger till någon som bulkar att "ät allt du kommer åt".

young_george
2009-05-12, 22:55
När jag gick i skolan såg man ofta tjejer som satt och drack vatten hela tiden, så sprang dom på toa och kissade varje halvtimme.

Det är knappast något att rekommodera.

Men inga problem med att dricka en extra loka eller något. Du kan ju ta en cola light om du tycker smaklöst vatten blir trist.

padman
2009-05-13, 05:16
Håller på att deffa just nu. På kvällarna brukar jag suga i mig dricka såsom saft och läsk ;> Men nu när jag är törstig dricker jag vatten istället. Men hur är det med loka? Finns massa loka i kylen men är sånt nyttigt? Eller är det mkt onödigt trams i dom dryckerna också?

en sak till, hur är det med mjölk?


´Finns det nackdelar med att dricka överdrivet med vatten under en deff?

Pepsi max hjälper vid deffning, :D det som är så bra med pepsi max är att det innehåller koffein som gör att man blir pigg på morgonen när man vaknar också.*popcorn*

Eddie Vedder
2009-05-13, 05:49
mellan 3 - 6 L tycker jag är stora mängder vatten, medans vissa tycker det är alldeles lagom.

Tycker man att 6 liter vatten är alldeles lagom så sysslar man nog med ökenmarathon. Och intar man då vatten utan adekvata mängder elektrolyter finns risken att man dör i hyponatremi.

För de allra flesta vid normala klimatförhållanden och en kost som är någorlunda rik på t.ex. frukt, grönsaker, kanske lite gröt och mjölk, kokt pasta m.m. är troligtvis 1.5 l vatten från dryck allt som behövs.

Att få i sig t.ex. 3 liter är ju förstås inte farligt, bara onödigt, men du nämner uppemot 6 liter och där börjar det nog bli extremt och tveksamt ur hälsosynpunkt skulle jag gissa.

Ganymedes
2009-05-13, 07:07
Det finns en anledning till att kroppen själv kan tala om när man den är törstig. Överkonsumtion är totalt onödigt.

Kischen
2009-05-13, 07:10
det finns en anledning till att kroppen själv kan tala om när man den är törstig. Överkonsumtion är totalt onödigt.

+1

944RS
2009-05-13, 07:16
Man mår INTE bra av att dricka förmycket vatten. Har tyvärr provat det den hårda vägen...
Inget allvarligt, men jävligt lös i magen....

Mourten
2009-05-13, 07:30
Jag tycker kolsyrat vatten såsom loka är förkastligt, långa transporter samt hög energi åtgång bara för att kolsyra de, dvs de sliter massvis på miljön bara för att folk inte kan dricka kranvatten :(

Flexipop
2009-05-13, 08:25
Det finns en anledning till att kroppen själv kan tala om när man den är törstig. Överkonsumtion är totalt onödigt.

Men det mättar, så vid en deff är det inte totalt onödigt. Iaf inte för mig.

Anton Fräs
2009-05-13, 09:32
Jag tycker kolsyrat vatten såsom loka är förkastligt, långa transporter samt hög energi åtgång bara för att kolsyra de, dvs de sliter massvis på miljön bara för att folk inte kan dricka kranvatten :(

Det är ju en smaksatt dryck som för den enskilde människan kan vara av exakt samma värde som en flaska coca cola. Jag förstår din åsikt mer om du talar om icke smaksatt flaskvatten men annars är du bara löjlig. I sådana fall får du börja dissa alla som dricker läsk överhuvudtaget.

Johan_S
2009-05-13, 14:33
Det finns en anledning till att kroppen själv kan tala om när man den är törstig. Överkonsumtion är totalt onödigt.

Det är sant, men när man väl är törstig är kroppen redan i behov av vätska. Drick lagom och regelbundet, det är bra, och gott. ;)

Mourten
2009-05-13, 14:38
Det är ju en smaksatt dryck som för den enskilde människan kan vara av exakt samma värde som en flaska coca cola. Jag förstår din åsikt mer om du talar om icke smaksatt flaskvatten men annars är du bara löjlig. I sådana fall får du börja dissa alla som dricker läsk överhuvudtaget.

De gör jag, vatten bygger min fagra kropp.

kavalen
2009-05-13, 20:56
Det finns en anledning till att kroppen själv kan tala om när man den är törstig. Överkonsumtion är totalt onödigt.

hahaha ja visst du. När det är så illa att törstkänslorna börjar sätta in har man redan vätskebrist, törstkänslorna är de sista signalerna. Folk som tror att de har vätskebalans för att de inte är törstiga är fel ute.

Drast
2009-05-13, 22:10
hahaha ja visst du. När det är så illa att törstkänslorna börjar sätta in har man redan vätskebrist, törstkänslorna är de sista signalerna. Folk som tror att de har vätskebalans för att de inte är törstiga är fel ute.
Så du brukar inte heller äta när du är hungrig, utan alltid i "förebyggande" syfte? (förutsatt att det inte är så att du inte kan få i dig tillräckligt bara genom att äta vid hungern)

mattilainen
2009-05-13, 22:48
Så du brukar inte heller äta när du är hungrig, utan alltid i "förebyggande" syfte? (förutsatt att det inte är så att du inte kan få i dig tillräckligt bara genom att äta vid hungern)

Törsten kommer faktiskt inte in för att man behöver vatten, den uppkommer för att man behöver späda ut salterna i kroppen. Det får du genom vätska. Skulle man istället ta ut en del av salterna ur kroppen istället för att fylla på med vatten skulle också törstighetskänslan försvinna. Så ja, du kan behöva vatten utan att vara törstig.

Drast
2009-05-13, 23:16
Törsten kommer faktiskt inte in för att man behöver vatten, den uppkommer för att man behöver späda ut salterna i kroppen. Det får du genom vätska. Skulle man istället ta ut en del av salterna ur kroppen istället för att fylla på med vatten skulle också törstighetskänslan försvinna. Så ja, du kan behöva vatten utan att vara törstig.
Men tycker du inte att det fungerar helt okej att dricka när man blir törstig? Nu kanske det är mer "optimalt" att konstant hälla i sig vatten, men som sagt, det är väl inte helt nödvändigt?

Sen att vissa (inklusive mig själv ibland) dricker extra mycket vatten för att minska lite på hungern är en annan sak.

mattilainen
2009-05-14, 01:01
Men tycker du inte att det fungerar helt okej att dricka när man blir törstig? Nu kanske det är mer "optimalt" att konstant hälla i sig vatten, men som sagt, det är väl inte helt nödvändigt?

Sen att vissa (inklusive mig själv ibland) dricker extra mycket vatten för att minska lite på hungern är en annan sak.

klart jag tycker att man ska dricka om man är törstig, samma sak om man nu tycker att det dämpar hungern så kör på. Jag poängterade bara med att man kan dricka även om man inte är törstig då man också behöver vattnet. samma med mat.

"hälla" i sig vatten kan tolkas på många sätt så ger mig inte in i det. Drick med måtta och som man känner att man klarar sig på så brukar det lösa sig.

Eddie Vedder
2009-05-14, 04:46
Det är sant, men när man väl är törstig är kroppen redan i behov av vätska. Drick lagom och regelbundet, det är bra, och gott. ;)

hahaha ja visst du. När det är så illa att törstkänslorna börjar sätta in har man redan vätskebrist, törstkänslorna är de sista signalerna. Folk som tror att de har vätskebalans för att de inte är törstiga är fel ute.

Nej man har inte vätskebrist för att man är törstig, det måste man definitivt inte ha. Det är ett gammalt "fotbollstränarmantra" i stil med "ät ordentligt med pasta en timme före match".;)Det vore som om man ALLTID måste ha helt genomskinlig urin för att vara i väskebalans.

Jacob (Guddi) skrev ett inlägg angående en studie där cyklister fick dricka efter törst:

http://traningslara.se/blogg/angaende-vatskeintag-vid-traning-en-ny-studie/


Om du letar vidare bland kategorierna och väljer kategorin "Vätskeintag vid träning" till höger på sidan eller om söker i bloggen på "Vätskeintag" så hittar du en hel serie om det. En mycket bra serie som han skrivit.

Runda Grodan
2009-05-14, 07:29
De gör jag, vatten bygger min fagra kropp.
Det är fint att du tänker på miljön, fler människor borde göra det... och jag borde bli bättre på det.

Johan_S
2009-05-14, 08:34
[..]
Jacob (Guddi) skrev ett inlägg angående en studie där cyklister fick dricka efter törst:

http://traningslara.se/blogg/angaende-vatskeintag-vid-traning-en-ny-studie/

Vilken bra länk och sida! Nu har jag att göra, tack! ;)

Eddie Vedder
2009-05-14, 08:37
Vilken bra länk och sida! Nu har jag att göra, tack! ;)

Ja de där två sjukgymnasterna Joel och Jacob är riktigt kunniga grabbar.;) Sen finns de visst någon tredje snubbe där också.