handdator

Visa fullständig version : Studentpresent - klocka


Alexlindgren
2009-05-12, 21:04
Ja nu nalkas det och jag har bestämt mig för att önska mig en lite finare klocka.

Var och tittade idag på en Longines La Grandes Classiques
http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=1895
http://www.lindahlsurmakeri.se/img/prod/L4.709.2.12.2.jpg

Någon som har tips på lite finare klockor i prisklassen 6-8k? Gärna kända märken.


Gärna en bedömning vad ni tycker om klockan ovan :)

Jens.Andersson
2009-05-12, 21:09
Tycker klockor är så svårt att avgöra, de måste nästan sitta på armen för att man ska kunna avgöra om det kommer se bra ut. Men i mitt tycke är klockan lite gubbig för att vara till en student. Men som sagt kanske det ser bättre ut på personen i fråga.

Grelle-
2009-05-12, 21:13
Tveksam till guldklocka...

Vad tycker du om den här? http://www.uret.se/tag-heuer-aquaracer-automatic-blue-dial-p-2292.html

coxie
2009-05-12, 21:21
Inga specifika tips men jag tycker verkligen att du ska önska dig en som är stilren samt att den ska ha ett mekaniskt urverk.

Frost
2009-05-12, 21:34
En Oris kanske?

http://www.uret.se/oris-classic-silver-guilloche-p-3406.html

Alexlindgren
2009-05-12, 21:38
Jo Oris var riktigt snygg faktiskt, är det ett märke känt för kvalitét?

Ja mekanisk är lite "roligare" och stilren är en sjävklarhet, inga direkta tips coxie? ;)

Har redan en med stållänk så det är inte någon sådan jag vill ha, utan mer "kostymklocka" så att säga.

coxie
2009-05-12, 21:39
Jag har dålig koll på mellanklass klockor men jag skulle aldrig betala 5000+ för en klocka med quartz-ur.

Alexlindgren
2009-05-12, 21:46
Får man vara dum och fråga vad quartz-ur är för något? Har t.ex. en Oris något sådant?

coxie
2009-05-12, 21:47
Kort sagt så är Quartz med batteri och mekaniskt är utan. Orisen verkar vara mekanisk.

PowPow
2009-05-12, 21:52
Kort sagt så är Quartz med batteri och mekaniskt är utan.

Drar man själv upp de mekaniska, eller hur fungerar det?

Jag har aldrig använt klocka (bortsett från någon sun och nike-klocka på mellanstadiet kanske..). Men funderar på att skaffa ett armbandsur. Ungefär i samma prisklass som Alex, utan att egentligen veta var jag lägger mig med den budgeten. Men över 10k hade jag väl inte tänkt i alla fall.

Tag Heuern gillade jag. De andra gillade jag inte så mycket. Läderrem går nog bort, för mig.
Tips mottages, såklart.

Hoppas du inte misstycker om jag åker lite snålskjuts på din tråd, alex.

chidde
2009-05-12, 21:54
på senare år har jag blivit ett fan av rolex, GMT-klockorna för att vara mer exakt, men de är ju "stållänkar"

kostar ju därefter, men det är en investering som jag ska göra när jag blir etablerad en vacker dag :)

annars är tudor rätt trevliga också, vilket i stort sett är en rolex
men jag vet inte hur mkt dem kostar eftersom jag aldrig sett dem i affären


visst är den sexig? *popcorn*
kostar nog en £3500
http://www.uret.se/images/large/qr/rolex-gmt-master-116710_LRG.jpg

finns i guld stripe utförande också, men då får man glatt hosta upp £5500
svårt att avgöra om det är snyggt med stripe eller inte... blir ju en huvudvärk när man väl skaffat sig en sån klocka och sen inser att man vill ha (bort?) guldremsan
http://professionalwatches.com/rolex_gmt_Icr_fr-thumb-450x684.jpg

jo, sen finns den ju i ett helt guldutförande också... för sanslösa pengar
mitt motto när det gäller klockor är enkel sunt förnuft, kan man inte plocka av sig klockan utan att hugga av armen så är man inte heller värd att äga den

förlåt om jag förstörde din klocktråd alexlindgren... så, tillbaka till kostymklockan nu då

agazza
2009-05-12, 21:58
på senare år har jag blivit ett fan av rolex, GMT-klockorna för att vara mer exakt, men de är ju "stållänkar"

kostar ju därefter, men det är en investering som jag ska göra när jag blir etablerad en vacker dag :)

annars är tudor rätt trevliga också, vilket i stort sett är en rolex
men jag vet inte hur mkt dem kostar eftersom jag aldrig sett dem i affären


visst är den sexig? *popcorn*
kostar nog en £3500
http://www.uret.se/images/large/qr/rolex-gmt-master-116710_LRG.jpg

finns i guld stripe utförande också, men då får man glatt hosta upp £5500
svårt att avgöra om det är snyggt med stripe eller inte... blir ju en huvudvärk när man väl skaffat sig en sån klocka och sen inser att man vill ha (bort?) guldremsan


jo, sen finns den ju i ett helt guldutförande också... för sanslösa pengar
mitt motto när det gäller klockor är enkel sunt förnuft, kan man inte plocka av sig klockan utan att hugga av armen så är man inte heller värd att äga den

förlåt om jag förstörde din klocktråd alexlindgren... så, tillbaka till kostymklockan nu då


Jag har exakt en sådan thailandreplika, men någon på kolo har tjingat den, kommer dock inte ihåg vem, det är en kronograf eller vad det heter.


Ontopic så har diesel jävligt snygga billiga klockor faktiskt.

Alexlindgren
2009-05-12, 21:59
no probls, delad glädje är dubbel glädje ;)

gnagaren
2009-05-12, 22:00
på senare år har jag blivit ett fan av rolex, GMT-klockorna för att vara mer exakt, men de är ju "stållänkar"

kostar ju därefter, men det är en investering som jag ska göra när jag blir etablerad en vacker dag :)

annars är tudor rätt trevliga också, vilket i stort sett är en rolex
men jag vet inte hur mkt dem kostar eftersom jag aldrig sett dem i affären


visst är den sexig? *popcorn*
kostar nog en £3500
http://www.uret.se/images/large/qr/rolex-gmt-master-116710_LRG.jpg

finns i guld stripe utförande också, men då får man glatt hosta upp £5500
svårt att avgöra om det är snyggt med stripe eller inte... blir ju en huvudvärk när man väl skaffat sig en sån klocka och sen inser att man vill ha (bort?) guldremsan
http://professionalwatches.com/rolex_gmt_Icr_fr-thumb-450x684.jpg

jo, sen finns den ju i ett helt guldutförande också... för sanslösa pengar
mitt motto när det gäller klockor är enkel sunt förnuft, kan man inte plocka av sig klockan utan att hugga av armen så är man inte heller värd att äga den
förlåt om jag förstörde din klocktråd alexlindgren... så, tillbaka till kostymklockan nu då



Jag är trött och låg på kolhydrater, så hur mycket jag än försöker tolka det fetstilta så lyckas jag inte, kan du kanske förklara för en dum människa *rolleyes*

coxie
2009-05-12, 22:00
Drar man själv upp de mekaniska, eller hur fungerar det?

Jag har aldrig använt klocka (bortsett från någon sun och nike-klocka på mellanstadiet kanske..). Men funderar på att skaffa ett armbandsur. Ungefär i samma prisklass som Alex, utan att egentligen veta var jag lägger mig med den budgeten. Men över 10k hade jag väl inte tänkt i alla fall.

Tag Heuern gillade jag. De andra gillade jag inte så mycket. Läderrem går nog bort, för mig.
Tips mottages, såklart.

Hoppas du inte misstycker om jag åker lite snålskjuts på din tråd, alex.

Japp man vrider upp den själv men ett automatiskt mekaniskt urverk vrider upp sig självt med hjälp av armens rörelse.

-Niklas-
2009-05-12, 22:40
Kanske lite dyr men en IWC Portuguese Chronograph Black Dial ska jag köpa någongång.

agazza
2009-05-12, 22:50
Kanske lite dyr men en IWC Portuguese Chronograph Black Dial ska jag köpa någongång.

slå på stort och köp en tourbillon


Jag siktar på en Cartier Santos 100, inte överdrivet dyr, funderar på att prioritera en sådan till nästa sommar.

tossefar
2009-05-12, 23:16
på senare år har jag blivit ett fan av rolex, GMT-klockorna för att vara mer exakt, men de är ju "stållänkar"

kostar ju därefter, men det är en investering som jag ska göra när jag blir etablerad en vacker dag :)


Jag tror inte att alex äger en pizzeria eller jobbar som bilhandlare.

tossefar
2009-05-12, 23:17
Ontopic!:

Jag tror att Cartier Tank kan finnas i lite enklare modell för under 10k. Helt klart mitt val.

http://ep.yimg.com/ip/I/jomashop_2051_173508824

coxie
2009-05-12, 23:18
Jag tror inte att alex äger en pizzeria eller jobbar som bilhandlare.

Jävligt tråkigt att kopiornas värld har dödat Rolex totalt.

CiCoro
2009-05-13, 00:17
Gayiga klockor! Chiddes var snygg! Har ni inte kostym till arbetet varje dag så skippa klockorna ni visat, kanske stilrena men så himla gay.

chidde
2009-05-13, 01:28
Jag är trött och låg på kolhydrater, så hur mycket jag än försöker tolka det fetstilta så lyckas jag inte, kan du kanske förklara för en dum människa

kanske var lite långsökt så det är inte ditt fel :)
vad jag menar är att jag aldrig hade skaffat en klocka av den kalibern om jag inte hade haft råd att bli av med den


Jag tror inte att alex äger en pizzeria eller jobbar som bilhandlare.

nä serru nu missförstår du hela grejen, uret jag klistrade in på är för dem som har en stil och en smak, pizzabagarna du pratar om vill bara visa att de har pengar... det ska helst blinga så mycket så möjligt
men det här, det här är diskret... klassiskt, cleant, kärlek

Jävligt tråkigt att kopiornas värld har dödat Rolex totalt.

håller med, breitling lider också av samma sjukdom fast jag aldrig har gillat deras klockor

coxie
2009-05-13, 05:27
http://www.swiss-watchmaking-year.com/images/edition_1/watches/hq/mc036.jpg

Är den här med gay?

tyngast
2009-05-13, 09:30
http://www.swiss-watchmaking-year.com/images/edition_1/watches/hq/mc036.jpg

Är den här med gay?

Ja.

coxie
2009-05-13, 10:35
Då vet jag att du inte har någon smak eller känsla för stil. Bara för att man väljer att bära en mindre och ganska diskret klocka så är det väl fan inte gay? Stora klumpiga Breitling eller Rolex känns bara stek, fast lite halvstek då det sällan är de mest iögonfallande klockorna som är dyra.

MasterChief
2009-05-13, 11:09
Jävligt tråkigt att kopiornas värld har dödat Rolex totalt.

Ja, det är trist med kopior. Jävligt trist. Men att säga att Rolex är dött känns inte rätt. De omsätter ca 18 miljarder/år och har fortfarande högt anseende när det gäller kvalitet. Tittar man ur ett historiskt perspektiv har de också en väldigt tung ryggsäck. Men jag håller med om att "statusen" har sjunkit för dessa klockor i vissa kretsar med tanke på att var och varannan går runt med en billig thailandkopia.

Jag tycker att Daytona är en evig klassiker och skulle gärna vilja ha en i vitt guld.

coxie
2009-05-13, 11:13
Ja, det är trist med kopior. Jävligt trist. Men att säga att Rolex är dött känns inte rätt. De omsätter ca 18 miljarder/år och har fortfarande högt anseende när det gäller kvalitet. Tittar man ur ett historiskt perspektiv har de också en väldigt tung ryggsäck. Men jag håller med om att "statusen" har sjunkit för dessa klockor i vissa kretsar med tanke på att var och varannan går runt med en billig thailandkopia.

Jag tycker att Daytona är en evig klassiker och skulle gärna vilja ha en i vitt guld.

Ja jag menade inte att företaget är dött men det har utan tvekan tappat mycket av sin status, i alla fall här i Sverige. Vissa modeller är riktigt snygga och håller med om att Daytona är förbannat snygg.

Alexlindgren
2009-05-14, 18:09
var och tittade på Orisklockan idag, den var snygg MEN den var så himla tjock och kraftig.. Tyckte inte det blev något snyggt när man hade den på armen..


Kan någon rekommendera en klocka i samma stil fast tunnare?

agazza
2009-05-14, 18:13
var och tittade på Orisklockan idag, den var snygg MEN den var så himla tjock och kraftig.. Tyckte inte det blev något snyggt när man hade den på armen..


Kan någon rekommendera en klocka i samma stil fast tunnare?

HUBLOT BIG BANG SS
Corum admirals
audemars Piguet ROO t3

Fast dessa är bra feta också.

coxie
2009-05-14, 18:16
Fast det är några nollor extra på 6-8000kr ;).

Bra val, speciellt AP'n som är förbannat grym.

agazza
2009-05-14, 18:29
Fast det är några nollor extra på 6-8000kr ;).

Bra val, speciellt AP'n som är förbannat grym.

Haha jag missade visst det.

Jag har kollat på klockor länge och skrivit julklappslistor om och om igen och hittills ser den ut såhär

Cartier Santos 100 ss
audemars Piguet ROO t3
Panerai 111H
Corum admirals cup
HUBLOT BIG BANG SS
Graham chrono
Bell&Ross BR 01-92
Concord c1

Jag älskar den grova råa stilen på cartiers santos 100 modeller, plus att jag faktiskt har möjlighet att äga en.


Får jag vad jag vill så blir det en Richard Mille RM009, och en Romain Jerome T-Oxy III

backflash
2009-05-14, 18:51
Det är relativt svårt att hitta en klocka i den prisklassen med ett mekaniskt verk, om den ska vara tunn. Orisen är, om jag kommer ihåg det rätt, ungefär 10 mm tjock. I dagens läge bör detta ses som en relativt tunn klocka.

Det finns alternativ, men de är dyrare. De närmst belägna prismässigt är klockor från Nomos (dock över 10k skulle jag tro). Kvalitet från Glashütte som överdesignat skräp inte når upp till (på senare tid har det fan räckt att göra klockan stor så har skiten sålt). Märk väl att vissa är helt handuppdragna medan andra är mekaniska.

Grelle-
2009-05-14, 18:57
Någon som skulle vilja dra en snabb genomgång på skillnaderna mellan mekaniska urverk och kvarts. Vilket är mest exakt, vilket väger mest, vad är vettigast att ha? Dessutom vilket ni föredrar av mekaniska urverk som drar ur sig själv tack vare rörelser eller där man drar upp själv. :)

Själv är jag inte lite såld på Omega Planet Ocean, den ligger däremot i dubbla prisklassen mot vad som efterfrågas i den här tråden. Men svårt val om man vill ha en svart eller orange...

coxie
2009-05-14, 19:16
Vikten har jag ingen koll på, men det är sällan själv urverket gör en klocka tung. Vettigast och ha enligt mig är mekaniskt men det är för att det känns bättre att ha en klocka som har ett flertal funktioner helt utan elektronik. Ska man bara veta tiden och inte bryr sig märke så funkar quartz lika bra.

Automatiska mekaniska urverk är väl ingen nackdel och nästan alla dyrare klockor har det. Att vrida upp klockan är inget krångel och det behöver man göra på automatiska med om de ligger några dagar.

Eftersom jag ofta låter några klockor ligga så måste jag nästintill alltid vrida upp även en automatisk klocka när jag ska använda den.

agazza
2009-05-14, 19:19
Vad heter det när klockan drivs av handledsrörelsen? kronograf?

coxie
2009-05-14, 19:23
Kronograf är ett ur med stopfunktion dvs ett tidtagarur. Jag vet faktiskt inte om det kallas något speciellt, de jag känner säger automatiskt.

agazza
2009-05-14, 19:27
Varför har inte alla billiga klockor detta slags urverk som drivs av rörelseenergi?

coxie
2009-05-14, 19:33
Finns ju billiga batteriklockor som laddas av rörelsen. Problemet med automatisk uppvridning när det kommer till mekaniska är att det krävs högre precision när man lägger till fler funktioner.

Ska det läggas till Perpetual kalender och månfaser så blir det mycket mer avancerat. Just perpetual kalender är väldigt svårt att bygga mekaniskt och därför kostar ur med det därefter.

agazza
2009-05-14, 19:35
Tackar för infon :)

coxie
2009-05-14, 19:40
Np klockor är roligt ;).

Synd bara att det är svårt att få tag i den man vill ha, fick jaga en PT 5059 ett bra tag innan jag fick tag i den. Visst har det sin charm att det är svårt att få tag i vissa modeller (även vid nyproduktion). Det är inte direkt så att man ser en likadan varje dag och en fin klocka håller i många generationer så jag ser det som en livslång investering.

agazza
2009-05-14, 20:15
Np klockor är roligt ;).

Synd bara att det är svårt att få tag i den man vill ha, fick jaga en PT 5059 ett bra tag innan jag fick tag i den. Visst har det sin charm att det är svårt att få tag i vissa modeller (även vid nyproduktion). Det är inte direkt så att man ser en likadan varje dag och en fin klocka håller i många generationer så jag ser det som en livslång investering.

Har du försäkring?

coxie
2009-05-14, 20:16
Stöldförsäkring har jag haft sedan länge och efter mitt missöde på krogen så har jag skaffat en drulle med.

agazza
2009-05-14, 20:18
Stöldförsäkring har jag haft sedan länge och efter mitt missöde på krogen så har jag skaffat en drulle med.

Vad sätter dom för pris på en drulleförsäkring på en kille i din ålder med en klocka av sådan rang?

Måste motsvara att en 18 åring köper en 08a r1a

EDIT: ifall man får fråga

Grelle-
2009-05-14, 20:33
Det går inte under hemförsäkring då? I sånna fall borde det inte röra sig om några hutlösa summor.

coxie
2009-05-14, 20:37
Nej allriskförsäkring täcker inte mer än 30 000kr. Har för mig att jag får betala 1,5% av värdet på mina objektförsäkrade saker.

Har inte några papper i närheten så kan ha fel.

agazza
2009-05-14, 20:38
Nej allriskförsäkring täcker inte mer än 30 000kr. Har för mig att jag får betala 1,5% av värdet på mina objektförsäkrade saker.

Har inte några papper i närheten så kan ha fel.

1,5? Det var ju hutlöst lågt, grattis :)

KlopFer
2009-05-14, 20:53
Np klockor är roligt ;).

Synd bara att det är svårt att få tag i den man vill ha, fick jaga en PT 5059 ett bra tag innan jag fick tag i den. Visst har det sin charm att det är svårt att få tag i vissa modeller (även vid nyproduktion). Det är inte direkt så att man ser en likadan varje dag och en fin klocka håller i många generationer så jag ser det som en livslång investering.

Några bilder, info? mest för jag är nyfiken :)


Funderar också på en klocka i studentpresent, kanske inte just en i coxie klass direkt :Virro

Biceps
2009-05-15, 00:15
www.urtid.com har en del billigare automatiska mekaniska klockor, tror du kan hitta en enkel mekanisk/automatisk modell för 3-4k utan problem, samt automatiska kronografer från kanske 8 tusen.
Nackdelen är förstås att det inte är särskilt exklusiva varumärken, dock är det inte dåliga klockor och det sitter ETA urverk i de allra flesta klockor de säljer. T ex Breitling använder ETA urverk, de liksom de flesta andra tillverkare har inte inhouse production på urverken (kan nämnas som parantes).

Personligen hade jag lätt valt en mekanisk klocka med ett mindre exklusivt varumärke än t ex en quartz Omega (hur fel känns inte det?)

Kan också tipsa om ett bra svenskt klockforum, www.timetotalk.se

hultman
2009-05-15, 01:02
Varför har inte alla billiga klockor detta slags urverk som drivs av rörelseenergi?

För det första så är de mindre exakta än kvartsur. Dessutom kostar det betydligt mer att tillverka dem. Känslan av att äga ett riktigt hantverk överväger dock nackdelarna.

hultman
2009-05-15, 01:05
Np klockor är roligt ;).

Synd bara att det är svårt att få tag i den man vill ha, fick jaga en PT 5059 ett bra tag innan jag fick tag i den. Visst har det sin charm att det är svårt att få tag i vissa modeller (även vid nyproduktion). Det är inte direkt så att man ser en likadan varje dag och en fin klocka håller i många generationer så jag ser det som en livslång investering.

Grr. Fan vad avundsjuk man blir. Underbar klocka!

agazza
2009-05-15, 06:38
För det första så är de mindre exakta än kvartsur. Dessutom kostar det betydligt mer att tillverka dem. Känslan av att äga ett riktigt hantverk överväger dock nackdelarna.

Det kan ju inte va möjligt, jag har en thailandrolex som fungerar på detta viset. Har dock inte öppnat den och sett efter hur den är uppbyggd. men låter jag den ligga i 2 dagar stannar den.

hahavaffan
2009-05-15, 07:14
Det kan ju inte va möjligt, jag har en thailandrolex som fungerar på detta viset. Har dock inte öppnat den och sett efter hur den är uppbyggd. men låter jag den ligga i 2 dagar stannar den.Det kostar kanske inte mer att bygga ett som precis bara fungerar. Det du har i kopian är antagligen rejält oexakt och ineffektivt. Säkerligen högljutt?

agazza
2009-05-15, 07:27
Det kostar kanske inte mer att bygga ett som precis bara fungerar. Det du har i kopian är antagligen rejält oexakt och ineffektivt. Säkerligen högljutt?

njae, behöver aldrig ställa om den så länge jag inte råkat glömma ta på mig den, och den är tyst och går i ungefär 2 dagar innan den stannar.

Finns ju iof kopior upp till 30.000kr men jag tror knappast detta är en sådan :)

Jag har ingen aning om priset eller kvaliteten för jag fick den av bror.

backflash
2009-05-15, 11:24
Nackdelen är förstås att det inte är särskilt exklusiva varumärken, dock är det inte dåliga klockor och det sitter ETA urverk i de allra flesta klockor de säljer. T ex Breitling använder ETA urverk, de liksom de flesta andra tillverkare har inte inhouse production på urverken (kan nämnas som parantes).

Majoriteten av de klockor som har nämnts här har ETA-verk ;) Antingen i 'rå' form, eller så görs finishen 'in house'. Vissa utgår från deras verk, och gör om dem till oigenkännlighet (IWC exempelvis).

Exempel från förslagen i tråden är Big Bang och Admirals Cup.

Pris står i relation till märke/popularitet upp till runt 100-150k och man bör vara medveten att det är som vilket annat smycke som helst. Det ska dock sägas att manufakturernas (eg. Patek Philippe) urverk faktiskt har en inverkan på priset. Likväl brukar kostnaden för vissa komplikationer överskattas något å det grövsta. Om det är hantverk man är ute efter kan man kika på George Daniels (http://www.danielslondon.com/).

Varför alla inte har klockor med mekaniska verk: de kräver att man bryr sig (mer eller mindre iaf). De ska servas och gärna behandlas varsamt. Ett kvartsur tickar på troget, dag ut och dag in, tills batteriet ska bytas. Vissa ser detta som en lyx och köper det istället. Det och att kvartsuret är överlägset som tidsvisare.

Ang Rolex: jag har sagt det förr och jag säger det igen - fullständigt jättejävla överskattat märke post de ikoniska Zenith-verken (varför någon med sinnet i behåll vill ha en/något two-tone vet jag inte). De är dock genier när det gäller marknadsföring. Bara att buga sig.

Biceps
2009-05-15, 12:42
Majoriteten av de klockor som har nämnts här har ETA-verk ;) Antingen i 'rå' form, eller så görs finishen 'in house'. Vissa utgår från deras verk, och gör om dem till oigenkännlighet (IWC exempelvis).


Jo, exakt. Även Omega baserar många ur på ETA-urverk, dock har jag för mig att de modifierar dem till högre grad än t ex Breitling.

Håller med dig om att Rolex är överskattat... med en budget för en ny Rolex finns det en mängd intressantare klockor tycker jag.

jontet
2009-11-07, 18:11
Vikten har jag ingen koll på, men det är sällan själv urverket gör en klocka tung. Vettigast och ha enligt mig är mekaniskt men det är för att det känns bättre att ha en klocka som har ett flertal funktioner helt utan elektronik. Ska man bara veta tiden och inte bryr sig märke så funkar quartz lika bra.

Automatiska mekaniska urverk är väl ingen nackdel och nästan alla dyrare klockor har det. Att vrida upp klockan är inget krångel och det behöver man göra på automatiska med om de ligger några dagar.

Eftersom jag ofta låter några klockor ligga så måste jag nästintill alltid vrida upp även en automatisk klocka när jag ska använda den.

Bumpar tråden då jag står i kvalet mellan att köpa en invicta pro diver (bilden nedan). Modellen finns både med mekaniskt självuppvridande funkion och quartz/batterimodell och har lite ågren för vad jag skall välja. Jag älskar ju den flytande sekundvisaren, det transparenta glaset undertill samt känslan av att den drivs helt utan ström. Jag avskyr dock att behöva ställa både tid och datum när den legat oanvänd 2-3 dagar(vilket kommer hända mig nästan varje gång mao.) Är man jättekorkad om man väljer quartzmodellen? Prisskillnaden är försumbar(15 dollar)
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41VTYTzZlRL._SL500_AA280_.jpg

mulliy
2009-11-07, 20:22
Bumpar tråden då jag står i kvalet mellan att köpa en invicta pro diver (bilden nedan). Modellen finns både med mekaniskt självuppvridande funkion och quartz/batterimodell och har lite ågren för vad jag skall välja. Jag älskar ju den flytande sekundvisaren, det transparenta glaset undertill samt känslan av att den drivs helt utan ström. Jag avskyr dock att behöva ställa både tid och datum när den legat oanvänd 2-3 dagar(vilket kommer hända mig nästan varje gång mao.) Är man jättekorkad om man väljer quartzmodellen? Prisskillnaden är försumbar(15 dollar)
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41VTYTzZlRL._SL500_AA280_.jpg

Ställ frågan i http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=63196 istället

jontet
2009-11-07, 21:57
Ställ frågan i http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=63196 istället

jaha det fanns en sådan, då gräver vi ner denna tråden igen så traskar jag dit. Tack!

Alexia90
2022-06-21, 16:57
Jag är intresserad av väggklockor eftersom jag tycker att det är ett föremål som ger charm åt huset och det är också en fantastisk dekoration, tycker jag!

Jag har sett att det finns många modeller i retrostil, digital stil eller mekanisk stil och jag erkänner att jag är lite förlorad med alla dessa modeller av klocka med urtavla.
https://yankeeclocks.se/wp-content/uploads/2022/04/Bla-Vaggklocka.jpg (https://yankeeclocks.se/vaggklocka/vaggklocka-retro/)