handdator

Visa fullständig version : Nyttiga brödrecept med mycket protein.


eegg
2009-05-12, 19:43
Hej

Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med att hitta lite recept på nyttigt bröd som innehåller mycket protein för att jag deffar just nu.

MVH

14K
2009-05-12, 19:52
Finns ett bröd från axa som heter Protein+ tror jag. Den har mest protein av alla bröd jag känner till. Om du nu inte hittar ett bra recept.

eegg
2009-05-12, 21:15
Tack för svaret, men jag köper inte bröd efter att jobbat på lantmännen och sett hur mycket bröd de slänger*gah!* där samt att det är godare med bröd man gör själv. Dessutom vet man vad man har i det också.

knackwursten
2009-05-18, 12:58
Kan man byta ut en del av mjölet mot lika mycket proteinpulver?? Någon som testat? :)

MissTiger
2009-05-18, 13:36
Om du bakar själv kan jag rekommendera dig o byta ut en del av mjölet mot Bakepro (Dalblads) 100g Bakepro innehåller 80g protein o 6g kolhydrater. Men byt max ut hälften av mjölet, kan lätt bli lite "tungt" bröd annars...

eegg
2009-05-19, 19:47
Om du bakar själv kan jag rekommendera dig o byta ut en del av mjölet mot Bakepro (Dalblads) 100g Bakepro innehåller 80g protein o 6g kolhydrater. Men byt max ut hälften av mjölet, kan lätt bli lite "tungt" bröd annars...

Hur påverkar det smaken?
Finns det något bättre naturlig vara? Jag föredrar nämligen naturliga varor framför kosttillskott som Bakepro verkar vara.

MissTiger
2009-05-19, 21:10
Hur påverkar det smaken?
Finns det något bättre naturlig vara? Jag föredrar nämligen naturliga varor framför kosttillskott som Bakepro verkar vara.

Tycker inte den påverkar smaken... älskar mina frukostbullar som jag använder bakepro i... :o)
Tyvärr har jag dålig koll på vad det finns för naturliga varor som skulle kunna ersätta detta...

Bluesparv
2009-05-20, 10:03
Använd kvarg istället för mjölk/vatten som vätskebas, jag skulle gissa att det blir ett betydligt fylligare och godare bröd då. Det finns säkerligen ett eller annat recept på det. Lite proteinrika nötter går ju alltid att slänga i med, tycker det gör sig bra i bröd.

EDIT: Å andra sidan kommer bröd aldrig bli en proteinkälla, så baka nåt med lite energi i och släng på ordentligt med skinka istället :)

MissTiger
2009-05-20, 10:15
Använd kvarg istället för mjölk/vatten som vätskebas, jag skulle gissa att det blir ett betydligt fylligare och godare bröd då. Det finns säkerligen ett eller annat recept på det. Lite proteinrika nötter går ju alltid att slänga i med, tycker det gör sig bra i bröd.

EDIT: Å andra sidan kommer bröd aldrig bli en proteinkälla, så baka nåt med lite energi i och släng på ordentligt med skinka istället :)

Får tillägga att jag i mina bullar har kesella, ägg o bakepro bla...så en del protein blir det men som föregående "talare" säger bröd är ingen proteinkälla...

Trassel
2009-05-20, 10:25
Kör på oopsiebröd. ägg och philadelphiaost, bakpulver.

Jag tyckte inte att de var goda eller ens speciellt användbara, men testa, de lovsjungs ju på ett antal forum.

z_bumbi
2009-05-20, 11:43
Kan man byta ut en del av mjölet mot lika mycket proteinpulver?? Någon som testat? :)

En mindre del funkar, blir det för mycket får man troligen ett väldigt kompakt bröd. Smak- och sötningsämnen kan också reagera på värmen så kolla upp vad som är i och vad som tål att värmas upp.
Andra saker att testa är sojamjöl, mer eller mindre mosade kokta bönor/ärtor, torkat kött, skinka och ost. Ärtsoppa är gott som degvätska men man får ha en större mängd än normalt, det märker man å andra sidan när man blandar degen (har man inte mer soppa så går det utmärkt att ha i mjölk etc om det blir för torrt).
Jag har testat en del brödbak, samt har en mor som testat ännu fler "konstiga" grejer att ha i, och det blir sällan oätligt. Om man har för lite mjöl blir det kompakt, det kan bli för torrt så att det faller sönder osv men om man inte flippar ut totalt så går det att äta. Det är med andra ord bara att testa och se vad som händer. Börjar man med en mindre ändring första gången så upptäcker man tendenser, blir det bra så får man testa mer nästa gång. Blir det sämre så kan man strunta i det eller försöka fundera ut någon ändring som blir bättre.

eegg
2009-05-20, 13:57
Nu får man passa på att testa några nya recept när man har långhelg. Länka gärna till några bra recept eller skriv det i tråden som innehåller mer protein än ett vanligt bröd.