handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram


Baz
2009-05-12, 19:33
Hej!
Jag är kille och 18 år och undrar lite hur jag ska lägga upp mitt träningsschema, om jag ska köra helkropps eller split schema.

Jag går en IT linje som gör att jag sitter mycket stilla om dagarna men detta kompletteras med ungefär 1 mils promenad om dagen.

Jag började gymma för ungefär 3 månader sen och har kört helkroppsschema, men funderar på om jag ska byta beroende på vad ni tycker.
(Övningarna jag kör har jag kört 12 x 3)

Med tanke på att jag precis börjat gymma har jag inte så bra koll på vad man ska träna och hur mkt osv (:

Tack på förhand!

Reticulum
2009-05-12, 19:36
Tycker att du ska fortsätta med helkropp eller kanske byta till halvkroppspass. Vad jag tycker att du ska göra är att sänka repetitionerna ett tag, för att sedan höja igen. Variation fungerar alltid.

rockafellah
2009-05-12, 19:38
Kan du inte bara kolla program för nybörjare som finns högst upp i denna tråd? :confused:

Reticulum
2009-05-12, 19:40
Kan du inte bara kolla program för nybörjare som finns högst upp i denna tråd? :confused:

Lugna dig nu. ;)

Välkomna de nya medlemmarna istället.

Baz
2009-05-12, 19:41
jo, det kan jag iofs göra, bara att det är så mycket tips så jag blir helt snurrig ;o

Reticulum
2009-05-12, 19:42
jo, det kan jag iofs göra, bara att det är så mycket tips så jag blir helt snurrig ;o

Vad har du tänkt dig annars? Om du vill lägga helkroppspassen på hyllan måste det finnas något annat som lockar?

rockafellah
2009-05-12, 19:43
Jaja:P Hur har du kört hittills då?

Baz
2009-05-12, 19:43
Vad har du tänkt dig annars? Om du vill lägga helkroppspassen på hyllan måste det finnas något annat som lockar?

Just nu när jag kör helkropps kör jag blandade övningar som en kompis morsa har lagt upp, men frågan är om det är ett bra schema.
För det är inga fria vikter över huvud taget.

Det jag vill är att träna rätt i början så man inte står där om 1 år så har man tränat helt fel.

Reticulum
2009-05-12, 19:47
Om du tittar i den här tråden finns det tre program baserade på många års träningsprogram. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Jag rekommenderar dig att välja antingen alternativ ett eller två. Ser ingen anledning till varför nybörjare skall splita på muskelgrupperna onödigt mycket. Träna inte heller för tungt, utan håll dig till rekommendationerna i tråden. Nu menar jag inte att du behöver följa detta upplägget exakt, utan är det någon övning som inte passar dig så är det inga problem med att lägga in en som du tycker om.

Baz
2009-05-12, 19:49
okej (: tack så mycket :D

Baz
2009-05-12, 19:54
Är det någon som vet en sida där man kan se hur man utför övningar?

Reticulum
2009-05-12, 19:57
I övningsbanken, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071, hittar du vad du behöver. :)

Baz
2009-05-12, 20:52
Hej igen!
Just i dagsläget kör jag dessa övningar
Tisdag, Torsdag, Fredag, Söndag

Liggande lårcurl
Benspark
Stående vadpress i maskin
Smalt Latsdrag
Omvända ryggresningar
Drag till hakan (med kabelmaskin)
Cablecurl
Scottcurl
Cable Pushdown
sit-ups

Kör även dessa
http://shop.powerfitness.se/product_info.php/cPath/52_57/products_id/401
http://shop.powerfitness.se/product_info.php/cPath/52_57/products_id/112
http://shop.powerfitness.se/product_info.php/cPath/52_54/products_id/84

Kan jag fortsätta köra detta eller ska jag följa nybörjartips?

Reticulum
2009-05-12, 21:36
Tycker fortfarande att du skall följa upplägget z_bumbi har gjort. Dessa är, som sagt, baserade på många års träningserfarenheter. Man är nybörjare inom styrketräningen längre än vad man tror.

Baz
2009-05-12, 21:50
men kan jag följa tredagars-programmet för jag vill gärna träna tre gånger i veckan?

Reticulum
2009-05-12, 22:02
men kan jag följa tredagars-programmet för jag vill gärna träna tre gånger i veckan?

Du kommer antagligen att få bättre resultat av att träna helkropp 2-3 gånger i veckan, eftersom man som nybörjare svarar bra på all sorts träning. Det positiva med detta är att du kan träna varje muskel oftare.

Baz
2009-05-12, 22:09
Du kommer antagligen att få bättre resultat av att träna helkropp 2-3 gånger i veckan, eftersom man som nybörjare svarar bra på all sorts träning. Det positiva med detta är att du kan träna varje muskel oftare.

Så, jag gör så att jag kör "två dagarsprogrammet" 2-3 gånger i veckan, men då är min fråga.
Ska man köra så här då?

Måndag = pass 1
Onsdag = Pass 2
Fredag = Pass 1

z_bumbi
2009-05-13, 10:11
Så, jag gör så att jag kör "två dagarsprogrammet" 2-3 gånger i veckan, men då är min fråga.
Ska man köra så här då?

Måndag = pass 1
Onsdag = Pass 2
Fredag = Pass 1

Sen fortsätter du vecka 2 med pass 2 på måndag, p1 på onsdag och p2 på fredag osv.

Baz
2009-05-13, 15:10
Jag kollade runt på halso.info lite och dom sa att detta nybörjarschemat inte är ett helkropps och la istället ihop ett schema...

Är detta ett bättre schema eller ska jag kort och gott köra med det schemat som finns här.

Schemat:
Bänkpress
Militärpress
Marklyft
Knäböj
Raka marklyft
Dips
Latsdrag
Stångcurl
Crunches
Vadövning med en vikt i handen

8-11 rep, 4 set . 3 ggr i veckan (må, ons, fre).

rockafellah
2009-05-13, 15:41
Följ z_bumbis, han har ett antal års erfarenhet av träning. Han vet nog vad han snackar om :)

muffe85
2009-05-13, 16:34
Det är ju oerhört svårt att få in hela muskelkartan i ett enda schema. Dock håller jag med alla talare i frågan som råder dig att träna helkroppspass - variera bara intensiteten!

Ifall du känner att du inte lyckas få in hela muskelkartan i ett helkroppspass och vill träna andra övningar OCKSÅ så är det bästa rådet jag har till dig att lägga upp två (2) st helkroppspass, och tränar dem varannan gång.

Dessutom kan jag inte låta bli att råda dig att iaf lägga in ett konditionspass med högre intensitet. I och med att du promenerar mycket och länge så får du en god aerob kapacitet, men för att effektivt öka din aeroba effekt (VO2max), laktatmetabolism, osv så borde du träna på minst 75 % av VO2max.
PÅ SVENSKA: ngn gång i veckan tycker jag alltså att du ska träna kondition med högre intensitet under exempelvis kortare tid.

christian9
2009-05-13, 18:23
Schemat:
Bänkpress
Militärpress
Marklyft
Knäböj
Raka marklyft
Dips
Latsdrag
Stångcurl
Crunches
Vadövning med en vikt i handen

8-11 rep, 4 set . 3 ggr i veckan (må, ons, fre).

Det där såg ju kul ut. *slap*
Jag skulle vilja säga att det där programmet kan du med största sannolikhet inte göra rättvisa som nybörjare. Det är bra övningar allihop, men det blir alldeles för mycket med så många stora, tunga övningar på en och samma gång. Du ska ju orka leverera i allihop också.

Jag tycker antingen du ska modda det där lite så att det blir mer genomförbart, eller också som sagt köra på z_bumbis förslag. De är mycket bra program allihop, som du i alla fall kan använda som mall om du vill snickra ihop något eget. Mycket bra råd med ett konditionspass i veckan också här ovan för övrigt.