handdator

Visa fullständig version : Träna för att bihålla massa/vikt.


Gunfire
2009-05-12, 19:22
Hej.

Hur tränar man för att bibehålla nuvarande maskelmassa och vikt? Jag menar, om man inte har som mål att bygga mer, utan behålla det man redan har, och kanske får starkare muskler, dessutom har jag varit överviktig tidigare, så vill gärna hitta en träningsmetod som gör att jag behåller min nuvarande vikt.

Just nu tränar jag så här, Gym 1h per dag,(en muskel grupp per passs, har testat träna halvkropp och så tidigare men det passar ej mig riktigt), sedan brukar jag gå en halv timme på band eller annan typ av "cardio".

Kanske inte behöver ändra träningen något ? *flex* tack

Kejet
2009-05-12, 19:45
Ligg på kaloribalans så kommer du att behålla din vikt någolunda. Att hitta exakta kaloribalansen kan ta mååånga år, men man kan alltid hitta ett ungefär.

mjeuuu
2009-05-12, 21:26
Ligg på kaloribalans så kommer du att behålla din vikt någolunda.
Det kanske är jag som misstolkar, men det låter ju nästan som att du tror att han kommer förlora muskler. Man bygger snarare upp muskler på kaloribalans, men långsammare än om man skulle ligga på ett överskott.

Eller menade du "behålla din vikt någolunda" åt andra hållet, dvs att han får räkna med att gå upp åtminstone lite i muskler?

burtan
2009-05-13, 07:54
Ligg på kaloribalans och träna exakt på samma sätt som du gör nu.
Ändra inte vikterna du kör på, heller inte reps antal eller set mängd.
Tex: kör du på 80kg i bänk och gör 10 reps i 5 set, så ska du fortsätta att göra 10 reps, 5 set på 80kg. Även om du skulle kunna göra fler reps!!!

Mourten
2009-05-13, 07:59
Hur kan man bli nöjd? :)

Ganymedes
2009-05-13, 08:00
Hur kan man bli nöjd? :)

Eller hur? Han måste ha missuppfattat hela grejen... ;)

Donner
2009-05-13, 08:11
Hur kan man bli nöjd? :)

Jag tror helt klart att jag en dag kommer komma till en punkt då jag känner att jag varken behöver eller vill bli större. Om det tar 5 eller 25 år vet jag inte, men nöjd någon gång lär jag bli :)

Mourten
2009-05-13, 08:13
Jag tror helt klart att jag en dag kommer komma till en punkt då jag känner att jag varken behöver eller vill bli större. Om det tar 5 eller 25 år vet jag inte, men nöjd någon gång lär jag bli :)

Tsss...
Man ser inte sin egen progress, varje gång man ställer sig framför spegeln ser man samma lilla kis som innan man började träna.
Väger 20 kg mer nu än när jag började, men även om jag ser de i spegeln så ser jag de inte i tanken lixom.
Jag vet att jag inte kan bli nöjd.

Donner
2009-05-13, 08:19
Tsss...
Man ser inte sin egen progress, varje gång man ställer sig framför spegeln ser man samma lilla kis som innan man började träna.
Väger 20 kg mer nu än när jag började, men även om jag ser de i spegeln så ser jag de inte i tanken lixom.
Jag vet att jag inte kan bli nöjd.

Se skillnad jag också bara till en viss del, men jag kommer veta när min storlek börjar hämma mina andra fritidsintressen. Och då kommer jag inte att vilja bli större längre.

z_bumbi
2009-05-13, 10:02
Ligg på kaloribalans vilket inte innebär att kroppsvikten ligger stilla dag från dag men att du inte går ner/upp nämnvärt i vikt över en månads tid (typ).

Lägg sen om träningen för att bli starkare dvs låga reps, basövningar. Se till att få tillräckligt med återhämtning.

För målet att bibehålla muskelmassa kan det räcka med två dagars träning i veckan men för att bli starkare brukar tre/fyra dagar vara mer vanligt.

Seaturtle
2009-05-13, 13:33
lånar tråden:

samma fråga men jag undrar hur ofta kan man minimum träna på somrarna för att behålla musklerna?

Räcker det med kv övningar eller måste man dra till gymmet nån gång i veckan?

von huff
2009-05-13, 13:58
Bra fråga men gym är bättre det är 100% säkert.Om vi tänker att du tränar 2 helkroppspass i veckan med 3-4set per muskelgrupp och pass så klarar du nog att uppehålla musklerna rätt bra kanske till ochmed med ett pass.Sen gäller det att äta ordentligt