handdator

Visa fullständig version : Fairing Sloow Protein


kallekarlffs
2009-05-12, 18:24
Hejsan!

Jag skall börja med nåt sorts kosttillskott! Efter att ha tittat runt lite så har jag kommit fram till att Fairing Sloow protein är ett bra val då man inte vill gå upp speciellt mycket i vikt.

Jag undrar då om ni tycker att detta är ett bra kosttillskott, om det är effektivt? Tråden riktas då till de som har använt sig av eller använder Fairing Sloow !

tack på förhand (:

King Grub
2009-05-12, 18:26
"Effektivt" i form av att det är protein, ja. Protein är protein; det har ingen "effekt" jämfört med samma mängd protein från mat. Produkten i fråga är ett långsamt upptagligt mjölkprotein.

Man går upp (eller ner) lika mycket oavsett proteinkälla.

kallekarlffs
2009-05-12, 18:28
#King Grub

tacktack, Men du menar i princip att jag kan välja ett annat protein? Det är ingen större skillnad? Är den enda fördelen med Fairing Sloow att man inte bryter ner speciellt mkt muskelmassa under deff?

King Grub
2009-05-12, 18:34
Sloow är ett kaseinprotein, det långsamma mjölkproteinet. Vassle är det snabba mjölkproteinet. Kasein minskar muskelnedbrytning, men ökar inte muskeluppbyggnad. Precis tvärtom med vassle. Kasein är att föredra om det kommer att gå många timmar till nästa måltid.

Som en del av en normal blandad kost kan man inte peka på en viss proteinkälla och säga att den ger någon speciell "effekt", utan det är det totala intaget som är viktigt, oavsett om det är mat eller pulver.

Asdf
2009-05-12, 19:43
Se bara till att du inte ersätter någon måltid med pulverprotein, och ifall du av enkelhet gör det, kolla upp så att pulvren du köper täcker proteinbehovet av en normalblandad kost ( vassle/kassin m.m). Förutsatt att den normalblandade kosten du annars håller redan täcker detta

hollowm4n
2009-05-13, 20:02
Jag har testat lite olika protein och testat Fairing Sloow Protein ganska nyligen. Skillnaden jag märkt mellan vanliga ''snabba'' protein och Slow Protein är att jag får lite smått finnar av de vanliga protein, slow protein är lite svårare att blanda ut det klumpar sig en del samt att slow protein har lite mer mättande känsla.
i övrigt har jag inte upplevt någon märkbar skillnad mellan dessa.

calle123
2009-05-14, 15:56
Sloow är ett kaseinprotein, det långsamma mjölkproteinet. Vassle är det snabba mjölkproteinet. Kasein minskar muskelnedbrytning, men ökar inte muskeluppbyggnad. Precis tvärtom med vassle. Kasein är att föredra om det kommer att gå många timmar till nästa måltid.

Som en del av en normal blandad kost kan man inte peka på en viss proteinkälla och säga att den ger någon speciell "effekt", utan det är det totala intaget som är viktigt, oavsett om det är mat eller pulver.

King crub, vill bara kolla om jag fattat det rätt. Om man gainar, så bör man inta vassle efter träning och kasein som exempelvis nattprotein för att optimera? Eller bör man ta nått som ökar muskeluppbyggandet över natten?

snej
2009-05-14, 18:28
ÄT MAAAT! Jag har aldrig förstått mej på varför folk dricker sloooow protein ens. Bortkastade pengar enligt min mening.

Anton Fräs
2009-05-14, 19:28
ÄT MAAAT! Jag har aldrig förstått mej på varför folk dricker sloooow protein ens. Bortkastade pengar enligt min mening.

För att det är enkelt och ganska gott.

Pelle2
2009-05-14, 19:34
ÄT MAAAT! Jag har aldrig förstått mej på varför folk dricker sloooow protein ens. Bortkastade pengar enligt min mening.

Billigt, smidigt, gott?*screwy*

Asdf
2009-05-14, 20:03
Fairing sloow är fruktansvärt gott! Det är något i det som får det sådär iskallt och mums, hade nästan av den anledningen köpt det

snej
2009-05-14, 20:26
Billigt, smidigt, gott?*screwy*

Smidigt OK, om man har problem att fylla sitt energibehov från mat. Billigt vetefaan, inte särskilt. Gott? Mat är alla gånger godare iaf! EAA, vassleprotein fyller ju en väldigt viktig funktion iaf, i samband med träning. I alla andra sammanhang är ordentlig mat helt klart att föredra.

Frillan
2009-05-14, 21:06
Smidigt OK, om man har problem att fylla sitt energibehov från mat. Billigt vetefaan, inte särskilt. Gott? Mat är alla gånger godare iaf! EAA, vassleprotein fyller ju en väldigt viktig funktion iaf, i samband med träning. I alla andra sammanhang är ordentlig mat helt klart att föredra.

Det är billigare.

snej
2009-05-14, 21:40
Det är billigare.

500g kvarg = 60g protein = ~10kr :)

Visst, 10kr portionen är billigt, och det är smidigt. Men har man en bra aptit, så mättar god mat bra mycket bättre än en pulverdrink :thumbup:

(även om inte kvarg var det bästa exemplet för ''god mat'' :D)

Mourten
2009-05-15, 05:59
Risk för att irritera Gud, men Sloow från fairing blir sjukt klumpigt, iaf när de kom å jag köpte de för 1-2 år sedan, fick inte ens i mig 1 kg. Bara äckliga klumpar, isf är Night Pro från starnutrition bra mkt bättre.

zomban
2009-05-15, 07:09
Har en påse sloow jordgubb hemma nu som jag tar ibland innan läggdags. Ska jag vara ärlig så blev jag rätt besviken då det (enligt mig) klumpar sig som fan och smaken heller inte var så mkt att hänga i julgran. Blir dock bättre om man vispar det med mjölk och äter med sked. Blir inte nåt vidare alls om man blandar med vatten och dricker.

thompaboy
2009-05-15, 07:16
Jag vispar ned det med mjölk och låter det sedan stå i frysen i ca 20 min. Blir ungefär samma konsistens som chokladpudding;)

Asdf
2009-05-15, 13:31
Klumpar sig? Hur lyckas ni? Kassein ska blandas med mer mjölk/vatten än vassle

zomban
2009-05-15, 16:22
Klumpar sig? Hur lyckas ni? Kassein ska blandas med mer mjölk/vatten än vassle


har testat och blanda med typ 4-5dl vatten ett par gånger och även om jag skakar det och dricker rätt fort är det ändå kvar typ ett gummiliknande lager i filtret *spy* därför blandar jag hellre med lite mindre än med vassle och äter det med sked.

Scoffan
2009-05-19, 16:38
En fråga om vassle *screwy*

När är det bäst att käka de om inte vid träningstillfället tar redan eaa och får ibland inte i mig all protein jag behöver från maten.
Jag antar att ett långsammt protein skulle vara att fördra men nu har jag redan 4kg whey-80.

King Grub
2009-05-19, 16:41
För sig mellan målen för att stimulera proteinsyntesen eller tillsammans med målen som vilken proteinkälla som helst. Det är bara vanligt mjölkprotein, inget speciellt bara för att det är i pulverform.

Scoffan
2009-05-19, 16:58
För sig mellan målen för att stimulera proteinsyntesen eller tillsammans med målen som vilken proteinkälla som helst. Det är bara vanligt mjölkprotein, inget speciellt bara för att det är i pulverform.

Det var de jag tänkte, blev bara lite fundersam av allt snabb/långsamt protein prat. Sorry för den dumma frågan :smash:

Lennon
2014-04-01, 16:44
Jag är usel på matte och Fairings hemsida erbjuder ingen hjälp. Jag vill veta näringsinnehållet per portion på den här produkten men Fairng skriver bara per 100g och ja, jag är bedrövlig.

Hur många kcal samt hur många gram protein är det per portion (30g) kasein? 100g Slow Protein ger 355 kcal och 84g protein?

StarkaUlf
2014-04-01, 16:56
Jag är usel på matte och Fairings hemsida erbjuder ingen hjälp. Jag vill veta näringsinnehållet per portion på den här produkten men Fairng skriver bara per 100g och ja, jag är bedrövlig.

Hur många kcal samt hur många gram protein är det per portion (30g) kasein? 100g Slow Protein ger 355 kcal och 84g protein?

Men detta är ju så basic matte som finns ^_^

30 gram = 106,5 kcal och 25,2g protein.

krubkungen
2014-04-01, 16:59
dividera med 3.3

Lennon
2014-04-01, 17:02
Men detta är ju så basic matte som finns ^_^

30 gram = 106,5 kcal och 25,2g protein.

Japp, jag vet. Därför skrev jag att jag är bedrövlig! Tack för hjälpen

Jacobsson
2014-04-09, 10:16
sloow protein vanilj är jätte god att baka på tex proteinbröd.
http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/fairing-sloow-protein-750gr.html