handdator

Visa fullständig version : Tränar underarmar för ofta


prOtotype
2009-05-12, 15:51
Jag har skaffat mig som vana att sitta och göra olika underarmsövningar med en 5kg hantel när jag har dötid på jobbet (blir högreps, typ 50 per gång med bra muskelkontakt). Det gör att jag kör igenom några olika övningar och får pump i underarmarna ca 3 - 5 gånger per dag. Blir ganska trött i dom men brukar inte ha träningsvärk. Dock går det över snabbt och dom verkar återhämta sig ordentligt.

Kan det bli skadligt att sitta och "småträna" så ofta? Jag tänker mest på om det blir för lite tid över till återhämtning.

Hittils har underarmarna växt bra av det.

krellik
2009-05-12, 16:02
Kör du basövningar på gymet utan straps så är det rätt lät att ta reda på.

Ifall du känner dej stark i alla biceps och dragövningar (stångrodd, chins, marklyft) och grepp och underarmar inte känns "trötta" eller "svaga" så är det nog rätt lungt.

Å andra sidan ifall något av detta känns som en begränsande faktor på gymet så bör du skära ner lite grand.

prOtotype
2009-05-12, 18:50
Kör du basövningar på gymet utan straps så är det rätt lät att ta reda på.

Ifall du känner dej stark i alla biceps och dragövningar (stångrodd, chins, marklyft) och grepp och underarmar inte känns "trötta" eller "svaga" så är det nog rätt lungt.

Å andra sidan ifall något av detta känns som en begränsande faktor på gymet så bör du skära ner lite grand.

Tvärtom, hänger nu mer i fingrarna på chins och har inga problem med att göra 3x10, vilket tidigare tog ordentligt på handlederna. Så starkare har jag blivit. Min tanke var att kroppen kanske klarar av att hålla återhämtningen igång en kortare period, men att det snart blir för mycket.

Johan_S
2009-05-12, 20:09
Var uppmärksam bara på hur greppet känns, det finns en anledning till varför människor inte rekommenderas att etc knäböja varje dag. Skaffa en gripper att nypa i som kommer du utveckla starka nypor bara du ser till att låta underarmarna vila sig också!

prOtotype
2009-05-13, 10:38
Var uppmärksam bara på hur greppet känns, det finns en anledning till varför människor inte rekommenderas att etc knäböja varje dag. Skaffa en gripper att nypa i som kommer du utveckla starka nypor bara du ser till att låta underarmarna vila sig också!

Knäböj involverar dock väldigt mycket mer och större muskler, så återhämtningen borde vara mer ansträngande på kroppen efter sådant.

Jag funderar på att börja köra en underarmsjournal över sommaren och se vilken effekt man kan få genom att träna dom väldigt ofta. Kommer då använda gripper, hantel och ev sån där boll som man snurrar och ska hålla fart på. Det ihop med osannolika mängder onani borde kunna ge en hyfsad ökning, och det vore kul att dokumentera

Bahir
2009-05-13, 10:42
Det finns väl risk för någon sorts slitage när du gör samma rörelse om och om igen varje dag. Kan inte komma ihåg det rätta ordet för den typen av skada, men nån kanske kan hjälpa till.

Reticulum
2009-05-13, 10:48
Det finns väl risk för någon sorts slitage när du gör samma rörelse om och om igen varje dag. Kan inte komma ihåg det rätta ordet för den typen av skada, men nån kanske kan hjälpa till.

Förslitningsskada.

Pjotor
2009-05-13, 20:56
Jag påminner om ett mantra här på forumet: det är under vilan mellan träningspass som musklerna blir starkare och större. För lite vila gör att tillväxten stannar av eller till och med kan bli negativ.

Ondskapelsen
2009-05-13, 21:37
Jag tror man känner när man blir övertränad i underarmarna :P. Så länge man äter o rdentligt så återhämtas ju undermarna riktigt fort. Men varje dag vettefan..