handdator

Visa fullständig version : Orsaken bakom benhinneinflammation?


kabbe
2009-05-12, 13:50
Har läst på lite om orsakerna bakom benhinneinflammation och börjar bli rätt förvirrad :smash:

Vissa av mina källor, bland annat ur boken Clinical Sports Medicine förstår jag som att orsaken ligger i pronationen där bland annat m.tibialis posterior var påtänkt som smärtorsak, men nu på senare tid har man börjat tro att det är m.soleus och m.flexor digitorum longus som överbelastas på grund av det excentriska arbetet dom gör när dom ska "hålla emot" överpronationen i löpsteget. Pga att dessa muskler arbetar under ett förlängtmuskelarbete(mot aktiv insufficiens) orsakar detta en utmattning som gör att musklerna misslyckas att absorbera stötarna och det finns en stor risk för kronisk traktion av muskelfästena.

På andra sidor som bland annat www.benhinneinflammation.se och wikipedia m.m skriver dom såhär:

Den huvudsakliga uppgiften för musklerna på underbenens framsida, bla tibialis anterior, är att vinkla foten uppåt. Det är inte uppenbart hur en muskel med denna uppgift kan bli överansträngd eller skadad av löpning då den inte är ansvarig för att driva kroppen framåt under löpningen. Anledningen kan vara att oerfarna löpare landar hårt på hälen under löpsteget. När detta sker leder det till att främre delen av foten slås hårt mot underlaget. Detta leder i sin tur till att muskeln som nyss vinklade foten uppåt snabbt blir utsträckt. En reflex i muskeln svarar med en kraftig muskelkontraktion. Det är denna snabba kontraktion som leder till ömhet i musklerna och möjligen även till skador i muskler, senor eller vävnad.

Har försökt fråga mig runt, men inte fått något riktigt bra svar så om någon kan förklara eller har någon annan källa skulle jag vara tacksam.

Guddi
2009-05-13, 01:35
Jag hade trott på förklaringen från Clinical Sport Medicine framför en reklampelare från några kiropraktorer och wikipedia 100 gånger av 100...