handdator

Visa fullständig version : Hormonella och metabola svar på styrketräning med olika hastigheter


King Grub
2009-05-12, 09:36
We examined hormonal responses to slow movement exercise involving concentric (CON) and eccentric (ECC) actions. Nine men performed knee extension exercises: (1) low-intensity exercise with slow CON contractions (5-1; 5 s for CON and 1 s for ECC); (2) low-intensity exercise with slow ECC contractions (1-5; 1 s for CON and 5 s for ECC); (3) low-intensity exercise with slow CON and ECC contractions (3-3; 3 s for each contraction); and (4) high-intensity exercise at normal velocity (1-1; 1 s for each contraction). Lactate concentration was significantly higher after the 5-1 than after the 1-5 (P < 0.05). Slow movement exercises significantly raised the concentrations of plasma epinephrine, serum growth hormone, and free testosterone (P < 0.05). Serum growth hormone concentration increased to a greater extent after the three slow movement trials compared with the normal movement trial (1-1). However, serum cortisol concentration was significantly higher after the 5-1 than after the 1-5 and 1-1 (P < 0.05). Average [Formula: see text] throughout the exercise session (divided by the time to complete exercise session) was significantly higher in the 1-1 (P < 0.05), with no significant difference among the slow movement trials. In conclusion, low-intensity exercises with slow movement acutely increased anabolic hormone concentrations regardless of the time to complete CON and ECC actions. In contrast, low-intensity exercise with slower ECC action stimulated smaller changes in lactate and cortisol compared with low-intensity exercise with slower CON action.

Eur J Appl Physiol. 2009 May 10. Hormonal and metabolic responses to slow movement resistance exercise with different durations of concentric and eccentric actions.

http://www.springerlink.com/content/x0435ql343663013/fulltext.pdf

Bahir
2009-05-12, 10:01
Så det kan vara värt att sänka vikten och börja köra långsamt? Vad är att föredra, långsamt på den concentriska biten eller på den eccentriska? Är inte helt insatt i vad mjölksyra och kortisol har för påverkan (negativ eller positiv).

Mr.Cosybear
2009-05-12, 10:47
Har jag förstått det hela rätt, för mig är det lite luddigt. Oavsett om du kör långsamt koncentriskt eller eccentriskt så ökar koncentrationen av akuta anabola hormoner (men framgår det om det är mer än det "normala" (1-1)?).

Men om jag ska tolka studien rätt så ska det vara fördelaktigt att köra en långsam eccentrisk fas för att det inte förändrar kortisol och mjölksyrenivåer lika mycket som om man skulle köra långsamt i den concentriska fasen? Om det är det man vill undvika...

Egonom
2009-05-12, 17:19
Har jag förstått det hela rätt, för mig är det lite luddigt. Oavsett om du kör långsamt koncentriskt eller eccentriskt så ökar koncentrationen av akuta anabola hormoner (men framgår det om det är mer än det "normala" (1-1)?).

Men om jag ska tolka studien rätt så ska det vara fördelaktigt att köra en långsam eccentrisk fas för att det inte förändrar kortisol och mjölksyrenivåer lika mycket som om man skulle köra långsamt i den concentriska fasen? Om det är det man vill undvika...Jag skulle säga att ju jobbigare träning desto mer anabola hormoner samt kortisol. Långsam koncentrisk fas gav störst svar av både anabola hormoner och kortisol. Man får alltså både mer av det bra och det dåliga.

Asdf
2009-05-12, 20:29
Det var små skillnader i mjölksyra mellan ECC och CON. Med lite mer för ECC, vilket är helt normalt. Excentrisk träning är känd för att ge mjölksyra något djävulskt.

För det andra var det större mängd fritt testosteron, inte testosteron som redan kanske har tagits upp pga hård styrketräning. Det tyder snarare på att intensiv styrketräning dvs med mycket vikt och högt tempo ( intensitet) är bättre för styrka och hypertrofi. Grub du får gärna tillägga om det är något jag missat med det!

Sen studerade de inte hormonell respons på långsam koncentrisk eller excentrisk styrketräning med hög intensitet, så det blir lite svårt att tillämpa på 90% av alla byggare som faktiskt lyfter tungt och snabbt

Bahir
2009-05-12, 23:55
För det andra var det större mängd fritt testosteron, inte testosteron som redan kanske har tagits upp pga hård styrketräning. Det tyder snarare på att intensiv styrketräning dvs med mycket vikt och högt tempo ( intensitet) är bättre för styrka och hypertrofi. Grub du får gärna tillägga om det är något jag missat med det!


Det där är väl bara en vild gissning från din sida? Artikeln nämner ju ingenting om det, och det låter inte som någonting man kan gissa sig till med träffsäkerhet.

Sniggel
2009-05-13, 07:14
Det fria testosteronet kanske dessutom ökar för att senare kunna tas upp i muskulaturen efter träning? Vi vet inte var testosteronet tar vägen senare. Nog svårt att dra några slutsatser av enbart detta abstrakt.
Sen vad som ger högst kortisolpåslag säger nog inte så mycket heller, kortisol är inte djävulen och bör inte undvikas till varje pris, det kan ha en funktion i detta sammanhang som kanske är positiv på sikt.