handdator

Visa fullständig version : crosstrainer/springa vid bulkning!


Kauppi
2009-05-11, 17:37
Hallå, jag har ett litet problem jag behöver hjälp med..
Jag håller just nu på att bulka.. Väger för nuvarande 70kg, men vill gå till iallafall 75-80kg. Är 182cm lång. Försöker käka så mycket det bara går osv etc etc.. Jag ni vet väl vad bulkning innebär..

Nu till frågan.
Kan jag köra crosstrainer/springa när jag bulkar? Vill växa och bli större!
Gör det något om jag springer 10 -20 min i högt tempo efter varje gym pass? Jag förlorar inte för många kalorier? Jag gör det delvis för få bättre kondition och också för att bli lite mer deffad, göra så att konturerna syns lite mer nu till sommarn.. Jag vet, det kanske låter konstigt när jag bulkar men vill ändå visa lite konturer.. Jag kan också tillägga att jag proppar i mig gainer som in i bomben! + massa mat!

Hjälp hade varit fint.. tack =)

King Grub
2009-05-11, 17:47
Kan du väl.

Men konditionsträning vid bulk ökar snarare fettmängden du lägger på dig vid ett visst energiöverskott, inte tvärtom.

Kondtitionsträning hämmar styrketräningsresultaten. Om detta innebär att mindre mängd fettfri massa bildas vid ett visst energiöverskott, måste överskottsenergin bilda något annat i stället, och det kan bara vara kroppsfett.

Ur konditions- och hälsoaspekt däremot finns det bara fördelar med konditionsträning.

"Förlorar för många" kalorier finns inte; den saken handlar bara om energibalansen. Ät mer, om det är vad som oroar dig.

Kauppi
2009-05-11, 17:56
ah okej tack så mycket. gav mig nog en bättre blick på det hela.

men du menar alltså att om jag kör kondition, tex crosstrainer intensivt i 10min, så ger det mig mer fett på kroppen? = alltså, jag blir större och får mer massa på kroppen?

nej, kalorier är inget jag bryr mig om precis.. det stod på crosstrainern när jag var färdig att jag gjorde av med 150kcal.. men det är väl bara en skit sak?

Så det är bara att köra på med styrketräningen, kondition 10-20min intensivt efter passet, och bara ätaätaäta?

Kauppi
2009-05-11, 18:00
du får ursäkta förresten om jag inte förstår allt du skriver =) är inte världsbäst på sånt här... men vill lära!

jik
2009-05-11, 18:40
Lånar tråden lite.
Under min bulk körde jag ingen kardio träning alls. Just för att lägga på mig så ycket muskler som möjligt. Blev mer eller mindre en s.k grisbulk. Vilket jag inte vll göra om utan jag vill inte lägga på mig så mycket fett nästa bulk. Samt så hade jag tappat enormt i kondition.
Så min fråga är: Vad tycker ni att man skall göra under bulk. Lite kardio nån dag man inte är på gymet.Eller styra ens bf via kosten??
Kanske morgonpromenad nångång ibl för att spara massa??
Tror många undrar över detta..

mvh jik

tumme
2009-05-11, 20:21
du får ursäkta förresten om jag inte förstår allt du skriver =) är inte världsbäst på sånt här... men vill lära!
Det grub försöker säga är att du inte ska köra cardio direkt efter/innan styrketräning eftersom du kommer lägga på dig mer fett då VID kaloriöverskott (bulk).

" jag blir större och får mer massa på kroppen?"

Om du inte räknar med kalorierna du gör av med under träningen så nej, bara mer fett än muskler men samma massa. (än vad du skulle göra utan cardion)

Om jag har förstått det rätt.

dream_theater_
2009-05-11, 20:28
Om jag var du skulle jag konditionsträna en eller ett par gånger i veckan. Största anledningen är självklart hälsofördelarna. Jag förstår mig inte på varför man ska bulka. Ät ordentligt, träna, och vila. Du behöver inte ha så bråttom med att gå upp i vikt! Självklart är det upp till dig, gör det som känns bäst! =)

Sniggel
2009-05-11, 20:58
Tänk på att det grub säger här är i teorin (den teorin man har till förfogande när man bedömer sånt här, hur signalsubstanser påverkar kroppen).
Det är mycket möjligt att det är så att ration mellan protein och fett vid nybildning av massa blir sämre ju mer konditionsträning man kör. Men vad händer i praktiken? Mig veterligen har detta inte testats kliniskt.

Dock undrar jag om inte teorin är tvetydig.
Konditionsträning uppreglerar cAMP som är en substans som signalerar "fettförbränning" (eller om det var fettfrisättning) och som dessutom motverkar mTOR som är en signalsubstans som reglerar tillverkningen av muskelprotein.
Det borde ju både minska mängden muskler man kan bygga och mängden fett man kan lägga på sig isåfall, den bromsar anabolism?

enstorochstark
2009-05-11, 21:02
Om jag var du skulle jag konditionsträna en eller ett par gånger i veckan. Största anledningen är självklart hälsofördelarna. Jag förstår mig inte på varför man ska bulka. Ät ordentligt, träna, och vila. Du behöver inte ha så bråttom med att gå upp i vikt! Självklart är det upp till dig, gör det som känns bäst! =)

Jag tror du nog kommer få lite mothugg här... Muskler = kaloriöverskott... Du kommer gå upp i vikt.

Sen finns det väl ingen som säger att man inte ska träna kondition. Men då får man räkna med att man det skickas olika signaler till kroppen. Så att lägga mycket kryt på konditionen, straffar sig nog muskelmässigt. Dessutom är det väl klarlagt att konditionspass före och efter styrketräningspasset är dåligt för muskelutveckling.

Så, mitt första seriösa inlägg. Hoppas jag inte blir överkörd totalt av mr. 50000 nu. :D

EDIT: Det tog mig så jävla lång tid att klura ut alla smartheter jag precis skrev ned, så att Sniggel kom före mig. Fan. ;)

Scratch89
2009-05-11, 21:13
Jag ser inte riktigt hur du kan bulka men samtidigt försöka få fram muskelkonturer.

Kauppi
2009-05-11, 21:24
Hallå, jag har ett litet problem jag behöver hjälp med..
Jag håller just nu på att bulka.. Väger för nuvarande 70kg, men vill gå till iallafall 75-80kg. Är 182cm lång. Försöker käka så mycket det bara går osv etc etc.. Jag ni vet väl vad bulkning innebär..

Nu till frågan.
Kan jag köra crosstrainer/springa när jag bulkar? Vill växa och bli större!
Gör det något om jag springer 10 -20 min i högt tempo efter varje gym pass? Jag förlorar inte för många kalorier? Jag gör det delvis för få bättre kondition och också för att bli lite mer deffad, göra så att konturerna syns lite mer nu till sommarn.. Jag vet, det kanske låter konstigt när jag bulkar men vill ändå visa lite konturer.. Jag kan också tillägga att jag proppar i mig gainer som in i bomben! + massa mat!

Hjälp hade varit fint.. tack =)

skapade denna tråden för att få hjälp scratch89 =)

hmm, grub säger att om man tränar kondition samtidigt som bulk så tillverkas mer fett på kroppen? eller har jag fel?

Olegh
2009-05-11, 23:28
skapade denna tråden för att få hjälp scratch89 =)

hmm, grub säger att om man tränar kondition samtidigt som bulk så tillverkas mer fett på kroppen? eller har jag fel?

Han skriver att det är ett tänkbart resultat vid kaloriöverskott, ja. Läs gärna Sniggels inlägg också.

Kauppi
2009-05-12, 10:13
okej.
men sniggel skriver "Det borde ju både minska mängden muskler man kan bygga och mängden fett man kan lägga på sig isåfall, den bromsar anabolism?"

hmm?