handdator

Visa fullständig version : Dålig i magen av all mat?


bergendahl
2009-05-11, 16:56
Jag har ett stort problem.
Efter varje hårt strykepass nere på gymmet så äter jag oerhört mycket mat. Väldigt mycket protein och kolhydrater.

cirka 30 min efter maten så måste jag på toaletten och skita.. och nu pratar vi skita.. de är som att pissa ur röven rent ut sagt.

Vad kommer detta sig? äter jag för mycket? har detta någon påverkan på min träning att jag skiter ur maten direkt?

helt förvirrad är jag.

*screwy*

stafh
2009-05-11, 16:57
Vad och hur mycket äter du?

King Grub
2009-05-11, 16:59
Du tror väl inte att det är det ju just ätit som kommer ut i toaletten 30 minuter senare? Du har inte ett stuprör från mun till ändtarm; 9 meter tarm tar betydligt längre tid för maten att passera.

Det är ditt födointag, kanske i kombination med styrketräning, som skickar signaler för tarmrörelse och tarmtömning, men inte är det det du just ätit som kommer ut igen.

bergendahl
2009-05-11, 17:03
Jag äter fullkornspasta och norska köttkaker..liknar pannbiffar.
I övrigt så äter jag mycket gröt, grovt bröd och en del ägg. Mycket pasta och ris och allt möjligt protein.

Men det är just när jag ätit en jätteportion som detta sker....

Chrilli
2009-05-11, 20:09
Skitit tidigare på dagen?
Kan ju vara så du tränar och äter rätt snarlika tider och då är det gårdagens stora portion som måste ut =)

Ät mer energitätt mat så du inte får i dig 2 kg mat i en portion :)

Griffin
2009-05-11, 22:10
ja skiter lätt 3 gånger om dagen. ibland som du säger o ibland vanliga

C.E.J.
2009-05-11, 23:49
Jag äter fullkornspasta och norska köttkaker..liknar pannbiffar.
I övrigt så äter jag mycket gröt, grovt bröd och en del ägg. Mycket pasta och ris och allt möjligt protein.

Men det är just när jag ätit en jätteportion som detta sker....

För mycket fiber i din diet kanske? Äter du mycket pasta och ris som du säger så finns det inget behov av fullkornsberikad pasta eller extra grovt bröd.

Mourten
2009-05-12, 05:16
Jag är också jävligt ofta (8/10 dagar) kass i kistan, antar att de beror på kosten i sammarbete med någonslags konstant stress på buken. Men men, antar att de inte är farligt så är rätt van.

saab900
2009-05-12, 12:31
Jag lägger också en röst på att det är fibrerna som är boven i dramat. Prova och byt ut fiberpasta och fiberbröd mot vanlig hederlig pasta och vitt bröd och se om det hjälper. Att du behöver björna efter en jätteportion är inte konstigt. Efter matintag blir tjocktarmens rörelser kraftigare för ett tag och man kan behöva gå på toa.

Kauppi
2009-05-12, 12:46
äter du något kosttillskott? tex rage eller något liknande innan träningen som kan få igång magen...?

kan ju vara de isåfall.

Rahf
2009-05-12, 12:48
Låter som väldigt mycket fiber i kosten där.

bollio
2009-05-12, 12:55
Få i dig 600g+ riven kokos eller kokosfett samt några matskedar sauerkraut i veckan samtidigt som du drar ned på fullkorn och socker så blir du bra i magen. Lägg gärna till lite mer rotfrukter i kosten, istället för spannmålet.

Rahf
2009-05-12, 14:59
600g kokos? När man inte kör på LCHF?

;)

bergendahl
2009-05-12, 21:51
Jag när ni säger det så blir det mycket fibrer. Gröten jag äter har nåt med extra fiber tror jag.

Sedan ska de sägas att jag inte äter någon form av kosttillskott.
Och jag äter nästan exakt samma tider varje dag, har väldiga rutiner när det gäller
mina matvanor.

ska även pröva rotfrukter.. måste få ett slut på detta eländiga blästrandet.