handdator

Visa fullständig version : Slut på idéer


Reticulum
2009-05-11, 16:53
Jag har tränat i ungefär ett år och 4 månader, och har testat en del olika upplägg. Har den senaste tiden tränat en hel del lågreps, och tycker att det har fungerat bra. Har ökat både i styrka och i massa. Jag har tränat med hyfsat hög volym, och tycker om det så vill gärna fortsätta med det. Nu är det så att jag vill gå över till lite högre repetitioner, ungefär 8-12.

Jag är 15, snart 16, år gammal, och tränar inte längre någonting förutom styrketräningen. Jag har inga problem med att lägga av 5 dagar i veckan, om inte mer, åt styrketräning. Kosten sköts utmärkt och jag kommer att ligga på ett överskott på 3-400 kcal om dagen.

Nu till frågan.. Det är nämligen så att jag börjar få slut på idéer på upplägg som jag kan träna efter. Eller rättare sagt, många idéer finns här. Problemet är att jag inte har hittat eller kommit på något som jag tycker låter bra och som skulle passat just mig. Anledningen till att jag inte kan bestämma mig är att jag gillar högvolym, men om jag skall träna på så vis så måste jag antagligen göra upp en split där jag inte får chansen att träna varje muskel lika ofta.

Vad prioriterar ni först? Hur tänker ni och hur hade ni gjort här?

z_bumbi
2009-05-11, 16:55
Hur ofta tränar du musklerna idag och vad anser du vara hög volym?

Reticulum
2009-05-11, 16:56
Hittade på ett schema där jag tränar enligt följande princip..
Dag 1: Axlar, mage
Dag 2, Rygg, biceps
Dag 3: Vila
Dag 4: Bröst, triceps
Dag 5: Ben, vader
Dag 6: Vila
På dag sju börjar jag om.

Här tränar jag ungefär 3-4 övningar för de större muskelgrupperna, och två övningar för de lite mindre. Några tankar om detta upplägg?

Reticulum
2009-05-11, 16:57
Hur ofta tränar du musklerna idag och vad anser du vara hög volym?

Just nu tränar jag enligt en tre-split som ser ut så att jag tränar igenom kroppen på tre dagar, vilar en dag, för att sedan träna igenom den lite lättare igen. Efter detta vilar jag två dagar, och börjar sedan om. Här har jag tränat 2-3 övningar per muskelgrupp, med 2-3 sets per övning.

Edit: Vill tillägga att jag tränar tyngre övningar, alltså basövningar, så ofta som möjligt, och isolationsövningar endast för att fylla i vid behov.

rockafellah
2009-05-11, 16:59
Testa så som Miquey kör. Han går igenom musklerna 2 gånger i veckan har jag för mig :)

Reticulum
2009-05-11, 17:05
Testa så som Miquey kör. Han går igenom musklerna 2 gånger i veckan har jag för mig :)

Lite osäker på hans det där. Armarna får stryk tre ggr i veckan, och jag vet inte ifall det är en så bra idé.

jik
2009-05-11, 18:49
Om du vill köra 5ggr/vså kör en 5 split och kör mycket fler st per muskel!!!
tex
1 Ben
2 rygg
3vila
4bröst
5armar
6axlar,mage & ev (prio muskel)?
7vila

Eller kör fler muskelgrupper/pass och kör igenom överkroppen 2ggr/v och ben 1ggång eller 2 om du pallar/vill..

så här kör jag för tillfället

1bröst,axlar,tricep
2rygg,bicep
3vila
4bröst,axlar,tricep
5rygg,bicep
6ben
7vila
Mvh

Kauppi
2009-05-11, 18:53
Mitt schema;
Dag1; Bröst, Triceps.
Dag2; Rygg
Dag3; Axlar
Dag4; Ben, Biceps.
Mage kör jag när jag känner för de.. men minst 2-3 ggr i veckan!
och vilo dagarna tar jag också när jag känner att jag behöver vila - minst 1-2 ggr i veckan!

Reticulum
2009-05-11, 20:28
Bra upplägg, men nu är det så att jag inte har några som helst problem med att sätta ihop en split som endast tränas en gång i veckan. Problemet är just att jag vill kunna träna igenom muskelgrupperna fler än en gång i veckan.

Anders The Peak
2009-05-11, 21:01
Bra upplägg, men nu är det så att jag inte har några som helst problem med att sätta ihop en split som endast tränas en gång i veckan. Problemet är just att jag vill kunna träna igenom muskelgrupperna fler än en gång i veckan.

I din ålder får du troligen bättre resultat med att träna mindre. Kroppen är extremt anpassningsbar i din ålder. Det som många tyvärr gör fel är att man kör för hårt och för ofta.
Min rekommendation till dig är att försöka lägga upp ett program som du kör tre ggr per vecka eller varannan dag. Lägg tonvikt på basövningar och för träningsdagbok så att du kan följa upp progressionen.

Reticulum
2009-05-11, 21:13
I din ålder får du troligen bättre resultat med att träna mindre. Kroppen är extremt anpassningsbar i din ålder. Det som många tyvärr gör fel är att man kör för hårt och för ofta.
Min rekommendation till dig är att försöka lägga upp ett program som du kör tre ggr per vecka eller varannan dag. Lägg tonvikt på basövningar och för träningsdagbok så att du kan följa upp progressionen.

Kan vara jag som tolkar det fel, men detta är väl endast positivt för en större mängd träning?

Tack för tipset. Vad tycker ni om helkroppspass, och vilket annat upplägg är att föredra om jag ska träna varannan dag? Split vs träna muskeln fler ggr/vecka?

C.E.J.
2009-05-11, 23:30
Träna överkropp dag 1, underkropp dag 2, vila dag 3, börja om. Det blir 2-3 pass i veckan för varje muskel, då kan du även ha "A- och B-pass" för över- och underkropp om du vill.