handdator

Visa fullständig version : Mina tår blir lätt blåa - Vad göra?


kalle_banan
2009-05-11, 15:29
Om jag inte har strumpor på mig inomhus kan mina tår ibland bli blåa, och det är ju lite irriterande kan man säga.
Vad kan jag göra annat än att ta på mig (tjocka)strumpor och röra på mig? För ibland måste man ju sitta still längre stunder.

stafh
2009-05-11, 15:31
Blåa? *jorgen*

Jag hade tagit en sväng till farbror doktor.

King Grub
2009-05-11, 15:45
För dåligt blodflöde eller felcirkulerande blod, och orsaken måste utredas.

http://www.escardio.org/COMMUNITIES/COUNCILS/CCP/E-JOURNAL/VOLUME2/Pages/Vol2_no18.aspx

grimfish
2009-05-11, 16:14
För dåligt blodflöde eller felcirkulerande blod, och orsaken måste utredas.

http://www.escardio.org/COMMUNITIES/COUNCILS/CCP/E-JOURNAL/VOLUME2/Pages/Vol2_no18.aspx

Det måste inte utredas hos unga personer som bara får det ibland. Dåligt blodflöde är ytterst sällan orsaken till blåa tår hos unga personer.

Att gå till KappAhl eller H&M är betydligt rimligare än att gå till doktorn i det här fallet. :)

stafh
2009-05-11, 16:20
Dåligt blodflöde blir man väl vit/blek av? Blåa tår tyder ju på dålig syresättning av blodet i tårna (dåligt återflöde kanske?). Låter ohälsosamt iallafall. Ta det säkra före det osäkra och gå till en läkare, kostar inte sååå mycket.

Scratch89
2009-05-11, 16:27
Har det inte med turbulerande flöde och liknande att göra?

Mental
2009-05-11, 16:32
vad sägs om ett mellanting då? Ring sjukvårdsrådgivningen. Kostar inget, behöver inte gå någonstans. Är det något så kommer de be dig åka in till mottagning.

kalle_banan
2009-05-11, 17:46
Meeeeh!
Ringer jag sjukhuset direkt då? Eller måste jag gå genom vårdcentralen och få en remiss?

Condemned
2009-05-11, 17:49
Har du haft köldskador på tårna?

King Grub
2009-05-11, 17:50
Man måste inte ha remiss för att få en tid hos sin vårdgivande läkare.

kalle_banan
2009-05-11, 17:56
Har du haft köldskador på tårna?

Det är möjligt att jag skadade mig i vintras när jag var ute och gick och inte kände mina tår...

KG: ok, thx.

grimfish
2009-05-11, 17:57
Jag är själv läkare. Det finns ingen misstanke om dålig blodcirkulation och därför ingen anledning att gå till en läkare. Att blodflödet stryps vid kyla och att tårna blir blå är vanligt och normalt. Oftast är det ärftlighet, stress eller rökning som är bidragande orsaker till att tårna blir blå.

shibi
2009-05-11, 18:02
Grimfish: Gäller det även vita tår och fingrar? Har förfrusit både tår och fingrar, och ibland i nollgradigt och blåsigt väder, så kan de blir helvita...

Menar inte lite bleka utan snarare att det inte finns något blod i dem.

kalle_banan
2009-05-11, 18:04
Jag är själv läkare. Det finns ingen misstanke om dålig blodcirkulation och därför ingen anledning att gå till en läkare. Att blodflödet stryps vid kyla och att tårna blir blå är vanligt och normalt. Oftast är det ärftlighet, stress eller rökning som är bidragande orsaker till att tårna blir blå.

Om det inte är någon panik att undersöka det, behöver jag ha panik i övrigt? Måste jag tänka på strumpor inomhus och vara extra noggrann på vintern?
Och hur är det med tex koffein?

Ganymedes
2009-05-11, 18:06
Oftast är det ärftlighet, stress eller rökning som är bidragande orsaker till att tårna blir blå.

Och även ett tungt strykjärn en gång. :cryout:

Condemned
2009-05-11, 18:20
Grimfish: Gäller det även vita tår och fingrar? Har förfrusit både tår och fingrar, och ibland i nollgradigt och blåsigt väder, så kan de blir helvita...

Menar inte lite bleka utan snarare att det inte finns något blod i dem.

Eftersom du redan har haft köldskador så är det lättare att få det igen. Det behöver inte vara minusgrade för att det ska uppstå. Att dina extremiteter blir vita är oftast tecken på en lindrig köldskada.

Men läkaren kanske har ett bättre svar.

grimfish
2009-05-11, 18:25
Grimfish: Gäller det även vita tår och fingrar? Har förfrusit både tår och fingrar, och ibland i nollgradigt och blåsigt väder, så kan de blir helvita...

Menar inte lite bleka utan snarare att det inte finns något blod i dem.

Om fingrar och tår ibland blir vita (kallat Raynauds fenomen) kan man gå till en läkare om man har stora besvär av det. Det finns behandlingsmetoder som kan lindra besvären, men det finns nog ingen direkt anledning att gå til en läkare i förebyggande syfte.


Om det inte är någon panik att undersöka det, behöver jag ha panik i övrigt? Måste jag tänka på strumpor inomhus och vara extra noggrann på vintern?
Och hur är det med tex koffein?

Det är skönt att ha strumpor på sig inomhus för att inte frysa, men det är inte på något sätt farligt att inte ha det. Om man däremot ska ut på en fjällvandring eller liknande kan det vara bra att tänka en extra gång på att klä sig extra varmt om fötterna för att undvika köldskador.

Det verkar inte troligt att koffein skulle ge blåa tår.