handdator

Visa fullständig version : LCHF och styrketräning, hur funkar det?


farghkardan
2009-05-11, 10:12
läste följande i en annan tråd

Det som skulle hända är att du kommer att befinna dig i negativ proteinbalans (förlora muskler) en större del av dygnet än om du hade aminosyror i omlopp.

Styrketräning ökar både nedbrytningen och uppbyggnaden, men uppbyggnaden kan inte bli större än nedbrytningen förrän man tillför aminosyror. Helt fastande styrketräning innebär flera timmars direkt muskelförlust extra per dygn. Uppbyggnaden startar och katabolismen vänds till anabolism även vid fastande träning, när man väl tillför aminosyror, men man "förlorar" timmar.

Det räcker med en vassleproteindrink eller EAA innan passet (plus ev kolhydrater) för att du inte skall vara fastande längre och få betydligt större nytta av träningen, uppbyggnadsmässigt.

Styrketräning använder inte fett som bränsle i vilket fall som helst. Uteslutande kolhydrat.

Det som jag är nyfiken på är sista raden, att styrketräning inte använder fett som bränsle.

Vart kommer styrketräningens bränsle ifrån om man inte får i sig några kolhydrater eller ja, mycket lite kolhydrater <20 g per dag?

Och används en annan energi om man kör cardio istället för styrketräning?

mikaelj
2009-05-11, 10:33
Fett används vid all aerob träning. ATP kan återbildas av fett också, dessutom. Fast exakt hur energin fördelar sig vet jag inte, jag bara Gör.

gulgnu
2009-05-11, 12:40
Vill du förbättra prestandan vid styrketräning, men ändå hålla dig slank, kan det vara intressant att titta på en kostplan a la TNT, I.e. när du är viktstabil lägger du till kolhydrater strax innan träningstillfället.

LCHF handlar ju mer om att tappa fettvikt snarare än att göra sig grov. (I.e. en variant av deff)

Är man som jag själv nöjd med att vara slank med muskeldefinition, istället för att vara grov, kan man klara sig på rätt lite kolhydrater. Men vill du ha bulk bör du nog käka kolisar åtminstone runt träningstillfället.

Ch4rles
2009-05-27, 08:02
Jag har testat LCHF nu i en vecka för att se om jag blir mättare. Ofta om jag äter en kolhydratrik frukost blir jag hungrig en timma senare (för att bli mätt igen om jag ignorerar det) och ibland yr innan lunch. Det jag har märkt att jag blir mycket mättare, mycket längre på samma energimängd. Dock blir jag lite illamående efter vissa måltider. Jag har också märkt att jag är lite mer energisk, känner ofta suget efter en sväng på stan eller en cykeltur på lunchen.

Imorse testade jag att styrketräna, och det gick bättre än förväntat. Jag hade de vikter jag brukar ha, och de kändes fjäderlätta...till en början. Ta axelpress till exempel. Den vikten jag använde brukar jag klara 10 repetitioner, och nu klarade jag bara åtta. Dock kändes vikten till en början hur lätt som helst och att jag minst kommer klara tolv, men det tog bara pang bom stop. Kände inte den där brännande tröttheten i musklerna som jag brukar, utan det blev bara omöjligt att lyfta vikten. Den vändningen kom oerhört fort.

Men jag undrar om proteinbehovet är större under LCHF, och om man bör lägga merparten efter träning eller ha det jämnt under dagen?

Flexipop
2009-05-27, 08:14
Imorse testade jag att styrketräna, och det gick bättre än förväntat. Jag hade de vikter jag brukar ha, och de kändes fjäderlätta...till en början. Ta axelpress till exempel. Den vikten jag använde brukar jag klara 10 repetitioner, och nu klarade jag bara åtta. Dock kändes vikten till en början hur lätt som helst och att jag minst kommer klara tolv, men det tog bara pang bom stop. Kände inte den där brännande tröttheten i musklerna som jag brukar, utan det blev bara omöjligt att lyfta vikten. Den vändningen kom oerhört fort.




Ojoj vad jag kände igen det där. Att det tar tvärstopp efter 6-8 reps liksom. Jag tror det har att göra med att glykogendepåerna är tömda eller nått sånt. Någon får rätta mig om jag har fel här. Nu kör jag inte LCHF men jag ligger väldigt lågt på kolhydrater.

BigSpawn
2009-05-27, 08:38
Nu var det länge sen jag läste om detta men vid anaerob träning använder väl musklerna framförallt ATP(Adenosintrifosfat) som energikälla som då bryts ner till ADP(med 2 fosfatgrupper istället för 3) som musklerna inte kan utnyttja lika bra och AMP(med en fosfatgrupp).
Det snabbaste sättet för kroppen att göra om det till ATP igen är väl genom att uttnyttja glukos och då du har lite sånt tillgängligt så orkar du inte lika många reps.
Även kreatin hjälper ju till på detta sättet då det avger en fosfatgrupp till ADP som då blir ATP.

Vid lägre intensitetsträning så går väl citronsyracykeln in och kroppen kan utnyttja fettet bättre.

Som sagt så var det länge sen jag läste på om detta så kan ju minnas helt fel, så då lär jag väl få reda på det nu;)

Scratch89
2009-05-27, 09:02
Visst är det så!

Du kommer alltid att få i dig lite kolhydrater, och om de inte går till hjärnan så kommer de att lagras in som glykogen. Sen kommer ditt protein att oxideras och bli till glukos det med, inte helt omöjligt att det kan lagras som glykogen heller. Vi får vänta på idrottsfysiologerna. :)

sOFFe
2009-06-23, 14:47
Men vad tror ni om gainer efter träningen om man kör LCHF, är det dumt eller ett måste för påfyllningen av muskelglykogenet?

mikaelj
2009-06-23, 14:50
Men vad tror ni om gainer efter träningen om man kör LCHF, är det dumt eller ett måste för påfyllningen av muskelglykogenet?

Kolhydrater är måste för påfyllning av muskelglykogen: du kan inte fylla på dem med fett eller protein. Du kanske undrade om man måste fylla på muskelglykogenet? Jag svarar nej, men det får du avgöra själv.

Protein är det som bygger muskler och absolut viktigaste att du får i dig efter träningen.

Flexipop
2009-06-23, 15:00
Men vad tror ni om gainer efter träningen om man kör LCHF, är det dumt eller ett måste för påfyllningen av muskelglykogenet?

Dumt om du vill gå ner i vikt anser jag. Men jag är å andra sidan bara en lekman i frågan.

sOFFe
2009-06-23, 15:54
OK, tack för svaren.

Nu har jag inte läst så mycket om LCHF men jag har tidigare fått höra att musklerna behöver glykogenet som "bränsle" just vid styrketräning, och att det fylls på med en gainer efter träningen.

Men det är alltså så att man inte behöver glykogenet för att kunna/orka träna seriöst och få något resultat?

Kan tillägga att jag har styrketränat seriöst i 18år och har provat deffa några gånger tidigare, men då med dieter som innehöll en del kolhydrater och dessa deffar har inte gått bra....jag har bara tappat muskler och fettet har i stort sett varit oförändrat eller bara försvunnit lite.

Nu skulle jag behöva gå ner 8-10kilo för att komma i bra beachform. :D

Flexipop
2009-06-23, 18:41
För att få så bra styrketräningsresultat är det säkert mest optimalt att både inta kolhydrater före träning och ta en gainer efter träningspasset. Om du däremot vill gå ned i vikt så är det väl inte så optimalt att dra i sig en gainer efter träning.
Som jag har förstått så är EAA/protein det absolut primära att få i sig efter ett pass. Allt beror på om du har "råd" att lyxa till det med en gainer efter träning eller inte.
Jag ligger själv lågt på kolhydrater och käkar endast EAA + protein efter träning. Tyckte det var sjukt jobbigt i början men det har faktiskt blivit bättre med tiden. Å andra sidan så kanske jag skulle prestera mycket bättre om min kost innehöll kolhydrater men jag har inte testat ännu.
En annan variant är att köra efter den "termogena dieten" där du käkar kolhydrater både före och efter träning och nästan uteslutande protein resten av tiden.

mikaelj
2009-06-23, 18:42
OK, tack för svaren.

Nu har jag inte läst så mycket om LCHF men jag har tidigare fått höra att musklerna behöver glykogenet som "bränsle" just vid styrketräning, och att det fylls på med en gainer efter träningen.

Men det är alltså så att man inte behöver glykogenet för att kunna/orka träna seriöst och få något resultat?

Beror väl på din definition av "seriöst" och "få resultat", antar jag.

Du får väl prova och se? Eftersom dina tidigare deffar har gått åt skogen kan det ju inte gå sämre i alla fall. :-)

(hoppa i så fall gainern)

sOFFe
2009-06-23, 19:52
Jag har kört en typ av lågkolhydratdiet (dock inte ersatt alla kolisar med fett utan delat det mellan protein och fett) i en dryg vecka nu och jag har druckit gainer efter träningen.

Nedgången första veckan är 2,5kilo men det är ju svårt att veta om det är fett, vatten eller muskler som rykt....

Ett fenomen som jag råkat ut för är att jag fick ruggig diarre efter några dagar och det har hållit i sig ett par dagar....jag dricker 3-4liter Pepsi Max om dagen -kan det vara aspartamet som ger sådana biverkningar när det inte blandas ut med kolisar i magen?

Eddie Vedder
2009-06-23, 19:55
kan det vara aspartamet som ger sådana biverkningar när det inte blandas ut med kolisar i magen?

Att massa Pepsi Max ger dålig mage känns inte otänkbart men det där är i alla fall inte mekanismen bakom.

mikaelj
2009-06-23, 20:00
Jag har kört en typ av lågkolhydratdiet (dock inte ersatt alla kolisar med fett utan delat det mellan protein och fett) i en dryg vecka nu och jag har druckit gainer efter träningen.

Jag blir helt orkeslös om jag gör så. Läs Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein (http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html) för mer info.

Nedgången första veckan är 2,5kilo men det är ju svårt att veta om det är fett, vatten eller muskler som rykt....

Vatten. Varje gram muskelglykogen (får plats med ~500g) binder en hel del vätska. Sedan är det nog lite fett också du blivit av med.

Lustigt nog gick jag inte ned ett gram i (vatten-)vikt när jag började.

Ett fenomen som jag råkat ut för är att jag fick ruggig diarre efter några dagar och det har hållit i sig ett par dagar....jag dricker 3-4liter Pepsi Max om dagen -kan det vara aspartamet som ger sådana biverkningar när det inte blandas ut med kolisar i magen?

Troligtvis inte, som Eddie skrev, men du bör nog inte dricka 3-4 liter Pepsi Max om du a) är orolig över ADI för aspartam, samt b) dina tänder (fosforsyran).