handdator

Visa fullständig version : Musklerna vägrar att växa


bobban88
2009-05-10, 22:47
Hej,

Asså skulle behöva hjälp Musklerna vägrar verkligen att växa.

Jag har tränat sen somras, blev rätt stor skillnad dom 2 första månaderna. Sen har det varit helt stopp. Jag kör efter bumbis schemma i stickyn, Tränar 45 minuter varje gång, 3 dagar i veckan.

Tar whey 80 före och efter träningen, Är jätte noga med vad jag äter dvs alltid mycket protien mat, Så är helt förvirrad, sover bra med. Och dricker inte så ofta. Kan man få några tips.

Har gått upp mycket i vikt för jag har legat på överskott hela året, och väntat mig att få lite mer muskler, nu är det typ bara fett.


Det är inga inbillningar för jag har mätt armar osv, Får även träningsverk varje gång och bra känn vid övningarna, känns verkligen som kroppen bygger upp sig på vilodagarna men vilket den inte gör.


Skulle bli glad med lite råd. Har gått upp ca 10k nu på 1 år o det börjar bli drygt att inte få några framsteg, liksom det kommer ta jätte länge o banta ner de sen.

Tips`?

Pungis
2009-05-10, 22:49
Ökar du i vikt, äter mkt protein men ökar inte speciellt mkt i muskler måste du träna mer och hårdare

Efter ett tag växer man inte så bra av att bara köra 5 set per muskelgrupp

xarizma
2009-05-10, 23:09
Som Pungis säger. Träna hårdare, byt set/reps osv. Det är viktiga saker.

bobban88
2009-05-10, 23:14
Som Pungis säger. Träna hårdare, byt set/reps osv. Det är viktiga saker.



Det är precis att jag orkar passet, ja ger verkligen mycket på gymmet, är ingen glidare.

Mark_Lyft
2009-05-10, 23:18
Testa att minska på set & reps men öka vikterna. Tränar du marklyft med någorlunda tunga vikter? Det brukar kunna sparka igång styrkeutvecklingen i hela kroppen.

bobban88
2009-05-10, 23:20
Testa att minska på set & reps men öka vikterna. Tränar du marklyft med någorlunda tunga vikter? Det brukar kunna sparka igång styrkeutvecklingen i hela kroppen.



Nej, har relativt lätt för orka alla seten, men tack för tipset ska prova det.

BobaFett
2009-05-10, 23:24
Skulle bli glad med lite råd. Har gått upp ca 10k nu på 1 år o det börjar bli drygt att inte få några framsteg, liksom det kommer ta jätte länge o banta ner de sen.

Tips`?
Jag skriver väl samma sak en gång till. Det här är hur jag gör:

Du måste göra ett personbästa varje pass om du ska göra framsteg annars så står du still. De sätt man kan göra framsteg på är: tyngre vikter, fler reps eller fler set. När du mjölkat ur en övning dvs du hamnar på en platå då du inte kan öka vikten längre så byter du övning. T.ex. om du kör plan bänkpress och lutande hantelpress så kör lutande bänkpress och plan hantelpress istället och fortsätt att göra personbästa tills du kommer till en ny platå, sen byter du tillbaka till de förra övningarna du körde ev. köra nya övningar. Denna träningsmetod funkar för mig för tillfället.

Vissa kör periodisering också men det har jag inte provat, det får någon annan uttala sig om.

C.E.J.
2009-05-10, 23:24
Nej, har relativt lätt för orka alla seten,

Då kanske du inte kör så tungt ändå?

krellik
2009-05-10, 23:26
Har du fortsatt att öka i styrka under hela perioden...?

bobban88
2009-05-10, 23:31
Har du fortsatt att öka i styrka under hela perioden...?


Nej inte direkt, händer stort sätt inget, kanske ökat 20kg bänk på hela året, de e asså inga stora ökningar, Som sakt i början var mycket ökningar men senaste halvåret om inte mer händer inget,

krellik
2009-05-10, 23:38
Nej inte direkt, händer stort sätt inget, kanske ökat 20kg bänk på hela året, de e asså inga stora ökningar, Som sakt i början var mycket ökningar men senaste halvåret om inte mer händer inget,

Där har du ditt problem, fokusera på att öka styrkan och musklerna kommer att komma...

aelgen
2009-05-10, 23:45
Har du testat att byta övningar? Om du bara följt Zbumbis schema i snart 1 år så kan du få en riktig boost av att byta schema och övningar. Alternativt kan du ta 1 vilovecka där du helt avstår från träningen. Eller så kör du högreps i 2 veckor utan att ta ut musklerna helt. Sen går du in i det igen och kör riktigt tungt och trycker i dig mat så kommer du växa.

bobban88
2009-05-10, 23:48
Där har du ditt problem, fokusera på att öka styrkan och musklerna kommer att komma...



Okey ska prova det, tack, men tex tycker du ja ska dra ner i set istället o öka i vikter ?

krellik
2009-05-10, 23:52
Okey ska prova det, tack, men tex tycker du ja ska dra ner i set istället o öka i vikter ?

Dra ner på set, vila lite mer mellan setten och höj vikterna.

Oavsett om du kör 3or eller 12or, när du klarar av att höja antingen med 1-2 rep extra per pass eller genom att höja vikten så har du hittat rätt i antal set.
Den mest grundlägande anledningen till att styrketräningen är effektivt är genom att du progressivt tvingar din kropp att bli starkare, höjs inte kraven så finns det ingen anledning för kroppen att lägga på sig muskler.

Du behöver ha en träningsjournal som du baserar din träning på, 1 rep extra på ett pass är ingenting i sig själv, men konsekvent gjort över ett antal veckor och det blir stora förändringar, utan en journal tränar du blind.

krellik
2009-05-10, 23:54
...Sen så gör inte mistaget att börja fokusera så mycket på vikterna att du börjar offra övningsutförandet och speciellt då rörelseomfånget. Fullt rörelseomfång för övningen under kontroll då vet du att ökningarna är legitima. Det betyder inte att du måste lyfta "för" strikt heller eller superlångsamt.

bobban88
2009-05-10, 23:57
...Sen så gör inte mistaget att börja fokusera så mycket på vikterna att du börjar offra övningsutförandet och speciellt då rörelseomfånget. Fullt rörelseomfång för övningen under kontroll då vet du att ökningarna är legitima. Det betyder inte att du måste lyfta "för" strikt heller eller superlångsamt.



Okej, tack för hjälpen, kom o tänka på lite grejor ja ska prova nu. :hbang:

krellik
2009-05-11, 00:02
Lycka till

rockafellah
2009-05-11, 05:06
Periodisera

enzodiac
2009-05-11, 05:33
Periodisera och öka vikterna progressivt är själva grunden för att bygga styrka och muskler. Jag tycker HST-programmet förklarar dessa grunder oerhört bra.

Sök HST på google och klicka på första länken. Du behöver inte träna efter själva programmet men läs grunderna så förstår du vad som krävs för att få en muskel att växa :)

Sniggel
2009-05-11, 08:25
Nej, har relativt lätt för orka alla seten, men tack för tipset ska prova det.

Det är här du gör fel. Det är viktigare för dig att "klara alla set" än att se till att lyfta tyngre hela tiden. Testa att halvera mängden set eller övningar (eller plocka bort de onödiga övningarna), om så bara för en månad, och se om du börjar öka i styrka igen.

Popeye
2009-05-11, 08:29
Träna som att varje set är ditt sista och ditt liv hänger på varje rep.
Träningsdagbok brukar ofta hjälpa till.
Alltid öka set, rep eller vikt. Pusha dig till nya nivåer konstant.

grakka
2009-05-11, 10:13
If you are like most athletes, you are not taking in enough water, nor are you likely to be taking in enough protein. Look at the amount of protein that you're eating in grams per day. A MMA athlete should be eating over 2 grams per pound of bodyweight. Now mix in the fact that you should be drinking 1 gallon of water per 100 g of protein per day. These fundamental principles have been established for athletes and national organizations for nearly 4 decades.

Protein Per Day Examples:

o 250-pound athlete-off season = 500 g of protein + 2-5-gallons of water per day
o 140-pound athlete-off season = 280 g of protein + 1.5 gallons of water per day

A maximum of two gallons of water per day is usually sufficient to flush out the proteins in any size athlete.


Du kanske borde dricka lite mera vatten än vad du gör?

Anders The Peak
2009-05-11, 13:45
Jag tror att man måste komma ihåg att muskelmassa får man genom att träna basövningar inte genom att hålla på att fila isolationsövningar för armarna.

Det gäller att lägga upp ett riktigt program som ger utrymme och möjligheter till styrkeökningar. Avsätt utrymme för periodisering och progressiva ökningar av vikterna.

En annan sak man bör ha i minnet är att det tar tid att bygga muskelmassa och kroppen kommer göra allt för att behålla jämvikten så det gäller att ligga i att övertyga musklerna att de är tvungna till att växa.

En sund inställning till träning och god förståelse av att planera långsiktigt med rimlig progressivitet är av stort värde för att lyckas med att nå resultat.

Mourten
2009-05-11, 13:54
...Sen så gör inte mistaget att börja fokusera så mycket på vikterna att du börjar offra övningsutförandet och speciellt då rörelseomfånget. Fullt rörelseomfång för övningen under kontroll då vet du att ökningarna är legitima. Det betyder inte att du måste lyfta "för" strikt heller eller superlångsamt.

Tycker du har helt fel, desto längre man kommer i sin träning och lär känna sin kropp desto mer kan man cheata men ändå träffa den muskelgrp man tränar. Mer vikt, explodera upp å lite långsamare ner, blir de ostrikt så blir de, man känner om de tar rätt eller ej.

krellik
2009-05-11, 14:05
Tycker du har helt fel, desto längre man kommer i sin träning och lär känna sin kropp desto mer kan man cheata men ändå träffa den muskelgrp man tränar. Mer vikt, explodera upp å lite långsamare ner, blir de ostrikt så blir de, man känner om de tar rätt eller ej.

Möjligt, men nu har han inte kommit så långt.

Själv har jag alltid kännt att de gånger jag kört fast i styrkeökningar så har det släppt när jag har tagit ett litet steg tillbaka, släppt egot och fokuserat på korrekt utförande. Å andra sidan så är säkert det jag tycker är strikt ostrikt i andras ögon, jag är inget fan av "superslow-superstrict" men från punkt A till punkt B och tillbaka ska vikten och det utan att man behöver luftjucka runt i onödan.

Scratch89
2009-05-11, 14:16
Tycker du har helt fel, desto längre man kommer i sin träning och lär känna sin kropp desto mer kan man cheata men ändå träffa den muskelgrp man tränar. Mer vikt, explodera upp å lite långsamare ner, blir de ostrikt så blir de, man känner om de tar rätt eller ej.

Det kan man göra utan att tappa formen, iofs...

pwnyou
2009-05-11, 14:29
Lol på alla som skriver "träna hårdare" eller "träna mer". Det är trådskaparen, och endast trådskaparen som känner om han tränar för mycket eller för lite. Mer är inte alltid bättre, på samma sätt som mindre inte alltid är bättre. Det gäller att finna en balans, och den balansen är individuell och är ingenting man bör tvinga någon att ändra på.

Putting that aside, periodisering är riktigt bra. Att byta schema då och då är att rekommendera. Kroppen kan "vänja sig" vid ett schema och därmed behöver kroppen inte anpassa sig mera, då den inte får någon utmaning, och behöver därför inte bygga på muskler.

Sedan, jag tror att du skrev att du gick upp i vikt, men att det "bara blir fett". Kan det inte bara vara så att du bygger en massa muskler, men att du också bygger fett, och musklerna döljs mera när du ökar i fettprocent? Skulle du posta bilder så skulle vi kunna se noggrannare vad du syftar på.

Går man upp 10kg på ett år så är jag övertygad om att man bygger muskelmassa, även utan träning. Jag tror på min teori att du HAR byggt muskler, men att du också har ökat i fettprocent så att de syns sämre.

krellik
2009-05-11, 14:37
Lol på alla som skriver "träna hårdare" eller "träna mer". Det är trådskaparen, och endast trådskaparen som känner om han tränar för mycket eller för lite. Mer är inte alltid bättre, på samma sätt som mindre inte alltid är bättre. Det gäller att finna en balans, och den balansen är individuell och är ingenting man bör tvinga någon att ändra på.

Putting that aside, periodisering är riktigt bra. Att byta schema då och då är att rekommendera. Kroppen kan "vänja sig" vid ett schema och därmed behöver kroppen inte anpassa sig mera, då den inte får någon utmaning, och behöver därför inte bygga på muskler.

Sedan, jag tror att du skrev att du gick upp i vikt, men att det "bara blir fett". Kan det inte bara vara så att du bygger en massa muskler, men att du också bygger fett, och musklerna döljs mera när du ökar i fettprocent? Skulle du posta bilder så skulle vi kunna se noggrannare vad du syftar på.

Går man upp 10kg på ett år så är jag övertygad om att man bygger muskelmassa, även utan träning. Jag tror på min teori att du HAR byggt muskler, men att du också har ökat i fettprocent så att de syns sämre.

Har han inte ökat vikterna så tror jag inte han lagt på sig så mycket muskler... De flesta här har ju inte bara skrikit åt honom att öka vikterna utan att även reducera antalet set och ta bort övningar och således kunna fokusera mer på de övningar han kör. Eftersom det trådstartaren gör nu inte fungerar så är det med största sanolikhet klokt att ändra det han gör.

Edit: Jag menar var det bara att öka 10kg i fett varje år så skulle man ju kunna skita i att träna över huvudtaget.
Men vad är det ens som säger att trådskaparen ens vill gå runt och vara pluffsig? Tränar man på ett vettigt sätt så ska nybörjarperioden vara den period där de flesta ökar allra bäst i hela sin träningskariär. Trisst att pissa bort det.

pwnyou
2009-05-11, 14:43
Har han inte ökat vikterna så tror jag inte han lagt på sig så mycket muskler... Har han ökat i vikt, ätit bra och tränat hårt så är jag övertygad om att han har ökat i muskelmassa. Kanske inte mycket, men lite.

Han kanske inte har ökat vikterna, men samma vikter kanske går enklare, han kanske vilar mindre mellan setten eller kör explosivare. Styrka är inte endast vikter. Det finns folk som fuskar upp 30kg-hantlar medans killen bredvid kör strikta, explosiva bicepscurls på 20kg och fortfarande är mycket starkare.

De flesta här har ju inte bara skrikit åt honom att öka vikterna utan att även reducera antalet set och ta bort övningar och således kunna fokusera mer på de övningar han kör.Jag har inte påstått att variation är dåligt. Snarare tvärt om. Däremot om det _just_är_ för låga vikter osv som är problemet kan vi inte vara säkra på.

Eftersom det trådstartaren gör nu inte fungerar så är det med största sanolikhet klokt att ändra det han gör. Är vi säkra på att det inte funkar då? Men annars håller jag med dig, ja, som jag också skrev så är det bra med variation.

krellik
2009-05-11, 15:05
Han kanske inte har ökat vikterna, men samma vikter kanske går enklare

Är det hans resultat på ett år som -absolut nybörjare- så påstår jag att det är helt bedrövliga resultat. Nu vet jag inte vilka ingångsvikter han gick in på men jag vet hur små vikter de flesta brukar gå in på och den typen av vikter kan man inte ligga kvar på ifall man ska tvinga kroppen att bygga muskler.

Alla som börjar träna, bodybuildingintresserade eller inte bör fokusera på att få upp en -rimlig- styrkebas för att ha något att arbeta med.

Bara av att lära sig övningarna och neurologiskt bli effektiv på dem bör han öka en jävla massa i början med ett vettigt program och det kanske man tycker är "fusk" eftersom det inte är ren muskeltillväxt som enbart är ansvarigt, men samtidigt ger detta honom möjlighet att hantera betydligt tyngre vikter på repetitionsarbete och -det- kommer ge muskeltillväxt!

Jag tror ingen vill vara elak mot trådstartaren på något sätt eller få honom att känna sig svag när vi säger att öka vikterna, men han tjänar fan ingenting på att folk sitter och är politiskt korekta och säger att "det är helt okej att ligga kvar på samma vikter efter ett år" för det är det inte. Får han inga resultat så kommer inte träningen att vara rolig.

Anders The Peak
2009-05-11, 15:08
Hej,

Asså skulle behöva hjälp Musklerna vägrar verkligen att växa.

Jag har tränat sen somras, blev rätt stor skillnad dom 2 första månaderna. Sen har det varit helt stopp. Jag kör efter bumbis schemma i stickyn, Tränar 45 minuter varje gång, 3 dagar i veckan.

Tar whey 80 före och efter träningen, Är jätte noga med vad jag äter dvs alltid mycket protien mat, Så är helt förvirrad, sover bra med. Och dricker inte så ofta. Kan man få några tips.

Har gått upp mycket i vikt för jag har legat på överskott hela året, och väntat mig att få lite mer muskler, nu är det typ bara fett.


Det är inga inbillningar för jag har mätt armar osv, Får även träningsverk varje gång och bra känn vid övningarna, känns verkligen som kroppen bygger upp sig på vilodagarna men vilket den inte gör.


Skulle bli glad med lite råd. Har gått upp ca 10k nu på 1 år o det börjar bli drygt att inte få några framsteg, liksom det kommer ta jätte länge o banta ner de sen.

Tips`?

Börja att läsa lite här:http://stolpenjskpower06.com/KostTraning.html

Det finns en hel del förslag på upplägg som kan vara av värde om du söker vidare bland artiklarna.

stridis
2009-05-11, 15:08
Du kanske borde dricka lite mera vatten än vad du gör?

Ja om du håller på och intar de mängderna protein ja. 2gram protein/pound =4.4 g/kg kroppsvikt är dock ganska mycket och rekommenderas inte på det sättet. Var fick du texten ifrån? Sedan hur mycket som behövs beror ju på ifall man bara vill bibehålla status quo eller ifall man håller på att gå ned i vikt.



Uthållighetsidrottare rekommenderas att konsumera 1,2-1,6 g protein/kg kroppsvikt och dag
medan styrkeidrottare bör äta 1,6-1,7 g protein/kg kroppsvikt och dag. Att öka proteinintaget ytterligare resulterar inte i ökad muskelmassa. En svensk normalkost innehåller 10-15 % av
energiintaget som protein. Detta motsvarar hos en aktiv idrottare, som väger 80 kg och
omsätter 4500 kcal per dag, ett proteinintag på 135-169 g/dag eller 1,7-2,1 g/kg kroppsvikt
och dag. Proteinintaget i kosten understiger så gott som aldrig 10 % av energiintaget. Det är
således inga problem att täcka proteinbehovet med vanlig kost, förutsatt att energibehovet är
uppfyllt.

bobban88
2009-05-11, 15:13
Ni säger man ska skifta schema, typ efter 2 månader eller? men ja kör efter bumbis 3 dagars schema som sakt, men vilket ska ja skifta till sen? har något nåt råd ? sen va ska ja skifta tillbacka till? tack

krellik
2009-05-11, 15:21
Om jag fick ge ett råd skulle det vara ett schema i stil med 5x5 , typ starting strength och köra det så länge du ökar vikterna linjärt vilket borde vara mer än 2 månader (typ snarare ett år av stadiga ökningar). Jag tycker det är i ett senare skede i din träningskarriär du kan böjra överväga att skifta oftare och jag tycker också att 2 månader är för kort även då för att få några vettiga resultat.

Dock innan du kastar dej in i ett 5x5 program så skulle det kanske vara en bra ide att nu först köra ett program med 10 reps som du tar och går ner i övningar och set på, och kör de övningar du kör mer fokuserat. Under tiden tar du och utbildar dej på korekt teknik i basövningarna: knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, chins och stångrodd.

Finns säkert massa andra smarta upplägg för hur du skulle göra men fick jag vara diktator så skulle det vara så jag la upp det för dej...;)

Anders The Peak
2009-05-11, 15:23
Ni säger man ska skifta schema, typ efter 2 månader eller? men ja kör efter bumbis 3 dagars schema som sakt, men vilket ska ja skifta till sen? har något nåt råd ? sen va ska ja skifta tillbacka till? tack
I den här kan du läsa till dig en del kunskap om träning:
http://www.sok.se/download/18.18ea16851076df63622800012153/styrketraning.pdf

Men generellt gäller det här:
Muskelns belastning och styrketillväxt: För att en muskel skall stimuleras till tillväxt i volym och styrka så krävs det att man belastar den tungt, en muskel som utsätts för samma belastning hela tiden utvecklas inte maximalt.
Därför måste styrketräning/styrkelyft bedrivas progressivt dvs att man stegvis ökar vikten som man ska lyfta för att utsätta muskeln för ett hårdare arbete och därigenom öka muskelfibrernas styrka.

När det handlar om de första året och kanske det andra året räcker det med att man drar ned på intensiteten var tredje vecka för att på så sätt göra en periodisering. Hur gör man det? Halvera övningsantalet alternativt lyft betydligt lättare under en vecka.