handdator

Visa fullständig version : Inlärning av litteratur


Reticulum
2009-05-10, 22:05
Har precis fått hem boken Exercise physiology: Energy, Nutrition and human performance. För er som inte har läst eller hört talas om den så är det en bok på över 1000 sidor, på engelska, om hyfsad avancerad träningsfysiologi.

Hur gör ni när ni har en lång, svår, text att läsa, och vad är rekommenderat för att lära in det på bästa sätt? Känns dumt att sitta så länge med bara en sida för att lära in den, men om jag bara läser igenom det så känns det som att det inte fastnar? Detta är fakta som jag väldigt gärna skulle vilja lära in..

aelgen
2009-05-10, 22:35
Överstrykningspenna, anteckningsblock, penna. Stryk över det du tycker är viktigt i texten och sen sammanfattar du det med egna ord på blocket. När du sen kommer till nästa kapitel så hoppar du tillbaka 2 kapitel, alltså om du är på kapitel 3 går du tillbaka till kapitel 1, och läser igenom dina anteckningar där och ser så du kommer ihåg någorlunda. Och så håller du på på det viset så länge du orkar :D

drakfelt
2009-05-10, 22:44
Överstrykningspenna, anteckningsblock, penna. Stryk över det du tycker är viktigt i texten och sen sammanfattar du det med egna ord på blocket. När du sen kommer till nästa kapitel så hoppar du tillbaka 2 kapitel, alltså om du är på kapitel 3 går du tillbaka till kapitel 1, och läser igenom dina anteckningar där och ser så du kommer ihåg någorlunda. Och så håller du på på det viset så länge du orkar :D

ungefär +1

gör typ likandant, fast hoppar inte som du säger.
markera viktiga bitar. sammanfattar i Word med egna ord, skriver ut och läser sedan för att kanske skriva frågor till mig själv senare

C.E.J.
2009-05-10, 22:45
Är det inte en referensbok?

Scratch89
2009-05-10, 23:26
Jag läser ett kapitel, sen läser jag sammanfattningen, och gör testfrågorna i slutet av kapitlet. Löser uppgifterna, kollar facit, och läser sedan om det om det behövs. På med nästa kapitel. Repetera.

hultman
2009-05-11, 00:25
Läser allt i ett streck och försöker minnas så mycket som möjligt.

Eddie Vedder
2009-05-11, 04:35
Jag är ganska selektiv när jag läser en stor bok i skolan. Oavsett om hela boken må ingå som kurslitteratur sållar jag bort en sjuhelsikes massa delar om jag är övertygad om att de inte kommer vara mig till min fördel i examinationen.

Finns delar jag redan kan slösar jag inte tid på att läsa det igen heller.

EDIT: Jag gar för övrigt samma bok och den är KUNG! :thumbup:

Bahir
2009-05-11, 06:47
Jag kollar vilka kapitel jag behöver läsa, sedan läser jag dem framför datorn och sammanfattar det viktigaste (begrepp, speciella ord osv) i ett worddokument. Man sparar hundratals sidor på det sättet.

Hermes
2009-05-11, 07:53
Läser allt i ett streck och försöker minnas så mycket som möjligt.

+1 :) Vet inte om det är optimalt direkt, men jag gillar det faktiskt

Handcuff
2009-05-11, 07:54
Gör en egen kort sammanfattning av boken :thumbup:

MasterChief
2009-05-11, 08:04
När jag lärde mig "mindmappa" blev pluggandet betydligt roligare/enklare. Sen har jag alltid lekt lite "föreläsare" när jag pluggat. Jag sitter och pratar för mig själv och föreställer mig att jag föreläser om ämnet för en publik. Kan man beskriva något så minns man mycket lättare. När jag pluggade körde jag till och med med riktig publik (till deras stora glädje) och jag minns det bättre än någonting annat.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Mindmap

Eddie Vedder
2009-05-11, 08:07
Kan man beskriva något så minns man mycket lättare.

Stort +1

Att sitta och prata om ämnet med klasskompisar och förklara/få förklarat är superbra inlärning. När jag läst saker som kunnat appliceras på bloggen och träningsforum har det varit ypperliga tillfällen att plugga.

Loke
2009-05-11, 08:34
Alltså, tipsen du får här varierar ju beroende på vad folk läser... Ekonomi och samhällsvetenskap brukar ofta handla om att få grepp om varje kapitel i en bok. Där skulle jag se till att jag kunde sammanfatta boken med innehållsförteckningen som stödord, ungefär.

Går man mot typ läkarutbildningar och naturvetenskap så blir detaljerna allt mer viktigt. Det kanske inte finns så många modeller man behöver greppa, men därmot en del sjukt viktiga textrader som man måste kunna utantill. Då är det nog bäst att sitta med överstrykningspenna och anteckningsblock.

Så ja, man frågar kursledaren hur tentan ser ut och så tittar man i boken hur den ser ut, och så försöker man lägga upp det bra därefter.

z_bumbi
2009-05-11, 08:51
Om jag ska lära mig en bok av den typen, eller i alla fall de delar jag tycker mig behöva, så försöker jag applicera mycket av det på konkreta exempel. "Om syremättnaden blir så i texten vad betyder det för en medeldistanslöpare som tränar så här" dvs när har jag nytta av kunskapen?
Det leder idag ofta fram till att jag pluggar mer än vad som behövs för att klara en tenta men tentorna är mindre intressanta då jag lär saker för att använda mig av det. Precis som jag också gärna läser vidare på info som jag tycker är särskilt intressant och då ibland går betydligt djupare och/eller bredare än kurserna kräver.

Iofs innebär det också att ämnen jag tycker är helt ointressanta skummas igenom och så skriver jag tentan/uppgifterna och hoppas det räcker.

kalle_banan
2009-05-11, 10:38
Igår läste jag om hur minnet fungerar, så dom här tipsen ska fungera.
För att minnas något minns man det bäst om man minns något semantiskt om det, näst bäst om man minns ngt fonologiskt och sämst (av dom tre) om man minns något strukturellt. Exempel på detta kan vara "träning i vinklar utvecklades av Anna Skipper" (semantiskt), vinklar-tinklar (rim - fonologiskt), "Anna Skipper har blont hår" (strukturellt).

Flashcards, på ena sidan har du en fråga: "5+5= ?" på andra sidan har du svaret: "10", detta fungerar eftersom man använder minnet mer, och minns därmed bättre, när man tvingas generera svaren själv. Så om du bara läser sidorna kan du räkna med att minnas informationen sämre än om du försöker återerinra dig den information du kommer behöva återerinra på tentan.

Gå tillbaka till saker som du redan pluggat, och plugga dom igen. Tänk dig att du sitter i tio timmar i rad och memorerar ett stycke ur en bok. Jämför det med att du sitter en timma tio gånger och memorerar samma stycke. Eftersom du har en sinnesstämning under tiotimmarssittningen men säkerligen tio olika sinnesstämningar under tio entimmarspass, så kommer du att koda informationen på tio olika sätt, vilket kodar informationen bättre än om du gör det på ett sätt.

Om du vill ha källor på det kan du bara säga till.

rockafellah
2009-05-11, 12:04
Jag letar fuskpapper till provet som ska komma ;)